Grafikkort till Linuxburk, tre skärmar

Permalänk
Medlem

Grafikkort till Linuxburk, tre skärmar

Jag kör på inbyggda grafikkortet i CPUn för tillfället (4790k). Ett behov av fler skärmar gör att jag nog lär införskaffa grafikkort av nåt slag, är totalt lost på området så jag ber er om hjälp med förslag. Här är mina krav:

- Kör linux, så jag antar att nVidia går bort eftersom Linus pekar finger åt dem?
- Jag har lagt ner en del energi på att få datorn tyst, så gärna så tyst kylning som möjligt
- Helst inget moddande (typ "du kan byta kylaren mot...."). Jag är gammal och grinig och orkar inte med sånt.
- Priset är irrelevant
- Ska kunna driva tre skärmar med 2560x1440, alternativt två skärmar om man kan köra inbyggda GPUn samtidigt som vanliga grafikkort
- Spelar inte spel, så inga som helst krav på DX12, FPS eller så
- DVI är världens äckligaste standard så den undviker jag gärna.

Så... vad är det som gäller?

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk

Har visserligen bara 2 skärmar men nvidia funkar perfekt, i mitt fall ett 970.

Vet inte vilken linux dist du kör men amd har problem med Ubuntu 16.04 baserade distar,har inte forskat i det så mkt men tror det helt enkelt inte finns nya drivare ännu från amd.

Jag kör just nu Linux lite 3.0 men har kört lite olika varianter tidigare,bla Mint och Mate 16.04.

(Dvs allt jag kör är baserat på Ubuntu,har inte kört tex Arch eller fedora osv)

Permalänk
Medlem

Trotts att kära Torvalds uttrycker "lite" frustration över företaget, så är Nvidia "the way to go". Har provat AMD på en dator med Ubuntu, och om det inte fungerar magiskt bättre med andra distros så avråder jag dig från att skaffa ett AMD-kort.

Själv kör jag ett GTX 680 som fungerar klockrent med 3 skärmar. Majoriteten av Nvidias grafikkort sedan 600 serien klarar 4 skärmar. Det är främst de billigare i budgetklassen som man ska vara lite försiktig med på den punkten.

Edit: Enligt Inet klarar detta tre skärmar: https://www.inet.se/produkt/5411232/asus-geforce-gt-730-silen...
Det är dessutom fläktlöst.

Permalänk
Medlem

nvidia är bäst på linux, om man tolererar drivers som inte är open source. Vet dock inte om nvidia klarar tre skärmar på ett kort? Herr Linus pekar finger åt dem just eftersom de vägrar göra sina drivers open source, samt vägrar samarbeta med dem som gör open source drivers åt nvidias kort (nouveau).

Amd och intel har annars hyffsade som är open source, men vet inte om det funkar med tre skärmar heller...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag kör ett ASUS Radeon 7970, klarar lätt 4 skärmar i 2560x1600 och 64 virtuellt.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Äldre AMD kort tenderar att ha bra stöd och fungerar OK med flera skärmar dock ej testat mer än två. Själv kör jag uteslutet Nvidia om det ska var nära "windows" prestanda och funktionalitet men jag har använt AMD kort med (för enklare uppgifter) och sätter i bland upp burkar med dom också åt andra.

Nvidia har i min mening dom snabbaste och mest kompletta drivrutinerna till linux om du vill ha moderna grafikkort.

Har använt Nvidias Twinview sedan 6800U minst, dock ej testat med fler skärmar på nyare kort än två. Men så länge kortet stödjer antalet skärmar så är ända begränsningen egentligen antal kort och skärmar. Igen hindrar en för att köra både AMD, Intel och Nvidia grafikkort samtidigt med flera skärmar på varje.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Låter som nVidia är ett bra alternativ då. Jag kör Ubuntu 16.04 just nu men tänkte byta till nåt annat, vet inte vad än. Jag gillar inte ubuntus försök att vara användarvänligt.

EVGA GTX 950 känns som en kandidat: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3288534

Jag kör EVGA G2 550W nätagg, borde inte vara nåt problem va?

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk
Medlem

Linux Mint har jag bytt till för dom som jag installerar Ubuntu åt innan på vanliga bruksmaskiner i hemmet. Folk verkar gilla det bättre och så gör jag med.

Kör Gentoo på allt men min Netbook använder Linux Mint.

Permalänk
Medlem

Rent spontant känns det som om du borde klara dig med betydligt billigare, och helt passiva lösningar om kraven är utan spelande. Radeon 5450, med DVI->HDMI adaptor för 2 HDMI, plus vad du har på moderkortet? DVI / HDMI stödjer 2560 x 1600, så där borde det täcka önskemålen. Trist nog ett AMD kort, men knappast nytt, så drivrutiner och sådant borde vara löst... (jag kör det kortet i ett par burkar och har inga problem med 2D stödet, 3D är inte aktuellt på dem, så ingen aning. Inte heller multimonitor setup... Jag köpte dem för att de är bland de kort som drar minst ström, både idle, och 2D load.)
Det finns även en helvetes massa nVidia kort under 500 spänn som skulle motsvara kraven, jag har bara ingen koll på vilka som är bra, eller anus.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

@ecce: Är du villig att betala för ett 950 ska det klara 4 skärmar enligt nvidias hemsida. Med en bra kylare bör det dessutom inte höras i skrivbordsmiljö. Annars finns det jag länkade lite högre upp som både är passivt och ska klara 3 skärmar enligt Inet, för under tusingen. Både korten kommer gå hur bra som helst på det nätagget du har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Annars finns det jag länkade lite högre upp som både är passivt och ska klara 3 skärmar enligt Inet, för under tusingen.

Ett av uttagen på det kortet är dock VGA, vilket inte är någon höjdare till en modern skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ecce:

Tack för alla svar. Låter som nVidia är ett bra alternativ då. Jag kör Ubuntu 16.04 just nu men tänkte byta till nåt annat, vet inte vad än. Jag gillar inte ubuntus försök att vara användarvänligt.

EVGA GTX 950 känns som en kandidat: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3288534

Jag kör EVGA G2 550W nätagg, borde inte vara nåt problem va?

Kör du vanliga Ubuntu med Unity som desktop då? Jag föredrar helt klart KDE så jag kör KUbuntu hemma och på ett gäng jobb-PCs.

Har även en hemma och en på jobbet med Linux Mint och det är ju mer som Windows från början om man är van vid det, men jag saknade en del inställningsmöjligheter mot KDE, framförallt utseendemässigt. (Nu finns ju Mint med KDE också, men inte senaste versionen än).

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Med en MST-hubb går det att köra tre skärmar på en DP-port, på Intelgrafiken. Fast de kan vara onödigt dyra i detta sammanhang, så är det annars en bra lösning. Med DisplayPort 1.2 och MST kan du inte heller köra 3 st 2560x1440-skärmar p.g.a. bandbreddsbegränsningar. Prisjakt säger att man får titta på typ GTX 950 eller RX 480 om man ska ha kort med 3 st DP.

Intel och AMD har de bästa öppna drivrutinerna, men Nvidias slutna sägs prestera bra.

Antar att du bara kan driva dina skärmar med DP eller DVI-DL, då duger inte HDMI och DVI-SL. Fast det beror på vad det är för specifika skärmar.

Permalänk
Medlem

AMD har släppt AMDGPU drivrutin vilket är en opesource version av AMD Crimson.

https://wiki.archlinux.org/index.php/AMDGPU

3 skärmar är inga problem med något av de AMD kort jag använt, det äldsta av dem är 5850.

Det borde inte vara några problem med varken Nvidia eller AMD. Ska du inte spela så se bara till att lösa ett grafikkort som stödjer 3 skärmar, är det ett amd så se till att det stödjer AMDGPU är det ett nvidia så kommer deras opensource drivrutiner vara riktigt skit inom överskådlig framtid.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk

Jag gillar Linux lite, Linux mint och PeppermintOs bäst av de jag testat.
Man kan få tearing med xfce men det finns sätt att gå runt det, tex med compton.

Behöver man inte den nyaste releasen så funkar Amd fint på 14.04, det är bara på 16.04 där det inte finns bra drivers än.

Edit; verkar som det kommit en driver nu,mini postade före mig.

Men angående "riktigt skit" vet jag inte, 16.04 har ju support 7 år och det funkar ju idag, och spelar han inte så kan han ju köra på samma grafikkort och driver i 7år då.