Permalänk

i3 550 110 grader...

Förvånad. Precis bytt kylpasta nu för andra gången på en gammal i3 550 (LGA 1156), monterad ihop med stockkylaren som fungerar. Har varken tagit för mycket eller för lite ny kylpasta (arctic silver 5), samt tagit bort den gamla med kemisk ren bensin adderad på ett oblekt kaffefilter. Trodde det skulle bli bättre men resulterade i precis tvärtom. Nu ligger graderna nämligen på 110 grader.. Börjar på 45 och stegar uppåt. Har testat med olika 3 olika program för att mäta temperaturen + kikat i bios. Samma resultat överallt. Innan bytet utav kylpasta låg temperaturerna på mycket lägre, började iaf på 52-58 grader och stegade uppåt. Processorn är monterad på ett asus P7H55 moderkort med 4 gb ram. Om nu det skulle spela någon roll. Ingenting är överklockat. Allting är på default.

Några ideer?

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

@septembro: Kolla att fläkten snurrar, annars hade jag monterat om kylaren för den sitter nog inte helt mot kylaren

Permalänk

@Jori: Fläkten snurrar. Kanske kan vara att kylaren inte sitter helt mot processorn. Tycker iofs att den gör det. Den sitter fast när jag ruckar på den. Tack för tips.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

Kan vara lite meckigt att få fast Intel-kylarna, kolla så att alla fyra "pluppar" sitter som ska, att de låst åt rätt håll.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk

@saturday_sun: Ja. Ok. Ska kolla igen. Tack för tips.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk

Kan det vara fel på sensorn?

Processorn känns inte särskilt varm/överhettad när jag känner med ena chassiplåten avmonterad. Processorkylarens fläkt fungerar samt alla andra chassifläktar. Har 1 in och 1 ut. Ska vara tillräckligt. Alla "pluppar" till processorkylaren i och fastspänd som den ska.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

@septembro:

Kan vara så, egentligen ska man kolla på "package", men verkar inte synas eller mätas där.

Testa att använda datorn, funkar den som den ska är det ju allright, annars märker du det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av septembro:

http://www.ladda-upp.se/tumnagel/grckuhtwrpbztj/

Kan det vara fel på sensorn?

Processorn känns inte särskilt varm/överhettad när jag känner med ena chassiplåten avmonterad. Processorkylarens fläkt fungerar samt alla andra chassifläktar. Har 1 in och 1 ut. Ska vara tillräckligt. Alla "pluppar" till processorkylaren i och fastspänd som den ska.

Om du menar att du känner på kylflänsen och den inte är "särskilt varm" så skulle ju det både kunna passa ihop med att den har dålig kontakt (då blir processorn jättevarm men kylflänsen inte särskilt varm) eller att det snarare är något slags sensorfel och att allting kanske fungerar normalt (varken cpu eller kylfläns är jättevarma).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av saturday_sun:

@septembro:

Kan vara så, egentligen ska man kolla på "package", men verkar inte synas eller mätas där.

Testa att använda datorn, funkar den som den ska är det ju allright, annars märker du det.

Mmm..

Ja.

Skrivet av evil penguin:

Om du menar att du känner på kylflänsen och den inte är "särskilt varm" så skulle ju det både kunna passa ihop med att den har dålig kontakt (då blir processorn jättevarm men kylflänsen inte särskilt varm) eller att det snarare är något slags sensorfel och att allting kanske fungerar normalt (varken cpu eller kylfläns är jättevarma).

Precis.

***

Blir fortfarande inte klok på detta fenomen. Har monterat av och på processorkylaren nu flertalet gånger och verkligen försäkrat mig om att den sitter fast som den ska så kontakt sker mellan kylfläns och processor. Ändå så stegar temperaturerna upp i taket (idag min. 97-98 / max. 105 grader) och cpu-fläkten blåser på full kraft efter ett par minuter när jag testar datorn..

Antingen har processorn gjort sitt eller så är det helt knas med sensorn.

Men tack för alla tips. Fler förslag?

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

Har du bytt ut kylpastan mellan monteringarna? Gammal pasta mellan monteringarna och för mycket eller för lite pasta kan ge fel temperatur. Kolla att du även gör rent processorn med ren sprit, finns 99,5% ren sprit hos Kjell & Co.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

@OldComputer: inte för att vara den som är den.
Men hans första två meningar:

RegistreradJan 2014
i3 550 110 grader...

Precis bytt kylpasta nu för andra gången på en gammal i3 550 (LGA 1156), monterad ihop med stockkylaren som fungerar. Har varken tagit för mycket eller för lite ny kylpasta (arctic silver 5), samt tagit bort den gamla med kemisk ren bensin adderad på ett oblekt kaffefilter.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Intel i7 6700k | GTX 1070 MSI Gaming X | Asus Z170-A | EVGA Supernova G2 750W | Corsair Vengeance LPX16gb 3000mhz |

Permalänk
Skrivet av OldComputer:

Har du bytt ut kylpastan mellan monteringarna? Gammal pasta mellan monteringarna och för mycket eller för lite pasta kan ge fel temperatur. Kolla att du även gör rent processorn med ren sprit, finns 99,5% ren sprit hos Kjell & Co.

Ja. Har bytt kylpasta två gånger. Rengjort med kemisk ren bensin adderad på oblekt kaffefilter. Använt mig utav riskornsvarianten. Mellan de senaste kontrollerna idag utav att processorkylaren verkligen sitter fast förankrad har jag dock inte orkat byta kylpasta.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av septembro:

Mmm..

Ja.

Precis.

***

Blir fortfarande inte klok på detta fenomen. Har monterat av och på processorkylaren nu flertalet gånger och verkligen försäkrat mig om att den sitter fast som den ska så kontakt sker mellan kylfläns och processor. Ändå så stegar temperaturerna upp i taket (idag min. 97-98 / max. 105 grader) och cpu-fläkten blåser på full kraft efter ett par minuter när jag testar datorn..

Antingen har processorn gjort sitt eller så är det helt knas med sensorn.

Men tack för alla tips. Fler förslag?

Antingen sitter inte kylflänsen ordentligt/är det något fel på kylaren, eller så är sensorn knas. Håll koll på klockfrekvens också, throttlar den nåt? Övre gränsen för SB är väl 98C eller 105C tror jag? Systemet borde throttla eller stängas ner vid 110C+.

edit: hade fått för mig att det var SB av någon anledning, inte koll på vad första generationens gräns ligger, men 110C är ju galet i vilket fall.

Skrivet av OldComputer:

Har du bytt ut kylpastan mellan monteringarna? Gammal pasta mellan monteringarna och för mycket eller för lite pasta kan ge fel temperatur. Kolla att du även gör rent processorn med ren sprit, finns 99,5% ren sprit hos Kjell & Co.

Kan ta toapapper utan någon som helst sprit och man får fortfarande inte några 110C ens med stockkylare. Säker på att du kan fingra på fett och lägga dit några hårstrån utan att ens komma i närheten.

Permalänk
Medlem

110 grader nää då skulle den slå av sig innan den ens når 95 som är gränsen..Vad säger temps i bios ?

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Skrivet av kronwalled:

Antingen sitter inte kylflänsen ordentligt/är det något fel på kylaren, eller så är sensorn knas. Håll koll på klockfrekvens också, throttlar den nåt? Övre gränsen för SB är väl 98C eller 105C tror jag? Systemet borde throttla eller stängas ner vid 110C+.

edit: hade fått för mig att det var SB av någon anledning, inte koll på vad första generationens gräns ligger, men 110C är ju galet i vilket fall.

Ok. Ja. Samma slutsatser som jag kommit fram till. Ska kolla klockfrekvensen nästa runda.. Processorn är dock inte klockad så den borde ligga på default värde. Men ska kolla det.

Datorn throttlar inte när den är på. Stängs inte av pga överhettning.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Skrivet av fermia:

110 grader nää då skulle den slå av sig innan den ens når 95 som är gränsen..Vad säger temps i bios ?

Japp. Datorn stänger inte ner. Ska kolla. Återkommer.

Edit***

Temps i bios :

CPU: 104 grader.

MB:28 grader.

Kollat temps i bios
Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av fermia:

110 grader nää då skulle den slå av sig innan den ens når 95 som är gränsen..Vad säger temps i bios ?

Den borde stänga av sig närmare 130 °C.

Skrivet av septembro:

Ok. Ja. Samma slutsatser som jag kommit fram till. Ska kolla klockfrekvensen nästa runda.. Processorn är dock inte klockad så den borde ligga på default värde. Men ska kolla det.

Datorn throttlar inte när den är på. Stängs inte av pga överhettning.

Den borde inte stänga av sig vid 110 °C heller, men det är såklart inte något önskvärt.

Jag hade det där fenomenet när jag hade vridit upp låsen på kylar-fötterna så att piggarna inte sattes fast ordentligt på min 2500k.
Tror nog det snarare är ett sensor fel. Upptäckte du detta plötsligt första gången du startar ett program för att mäta temperaturerna? Eller har du använt programmen tidigare och mätt temperatur.

Har du gjort en mjukvaruförändring sedan dess?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

@DavidtheDoom:

Ok.

Har fått "CPU Over Temperature Error" nu också vid uppstart

Ja. Upptäckte detta efter första bytet utav kylpasta. Kollade då temperaturerna med hjälp utav program för att se om det hade lyckats. Innan det kollade jag temperaturer endast i bios.

Angående mjukvaruförändring så har jag faktiskt gjort uppdatering utav bios, samtliga drivrutiner och utilities till moderkortet. Allt hämtat ifrån moderkortstillverkarens hemsida. Men det var innan allt detta med temperaturerna började. Har också ominstallerat operativsystemet W7.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av septembro:

@DavidtheDoom:

Ok.

Har fått "CPU Over Temperature Error" nu också vid uppstart

Ja. Upptäckte detta efter första bytet utav kylpasta. Kollade då temperaturerna med hjälp utav program för att se om det hade lyckats. Innan det kollade jag temperaturer endast i bios.

Angående mjukvaruförändring så har jag faktiskt gjort uppdatering utav bios, samtliga drivrutiner och utilities till moderkortet. Allt hämtat ifrån moderkortstillverkarens hemsida. Men det var innan allt detta med temperaturerna började. Har också ominstallerat operativsystemet W7.

Har du kört en clear Cmos sen dess? Vad har du för spänning på CPU?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Har du kört en clear Cmos sen dess? Vad har du för spänning på CPU?

Nej. Ska testa med det också.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@septembro: Du bifogade "thumbnail" Dvs en jätteliten förhandsvisning. Går inte att se ett skvatt på bilden.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

@septembro: Du bifogade "thumbnail" Dvs en jätteliten förhandsvisning. Går inte att se ett skvatt på bilden.

Ooops. Men klicka på bilden så kan du förstora den

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av septembro:

Ooops. Men klicka på bilden så kan du förstora den

Ja, du bytte ju bild nu

Det som ser lustigt ut är att du har en kärna spikad på 100% belastning, var det bara så när du tog bilden kanske? Annars kan det ju vara någon mjukvara som utför beräkningar på datorn.
Det står även att CPU:n använder 73W effekt, det gör den ju inte i Idle så vad är det som arbetar då?
Även Systin har en högtemperatur och detta tyder på hög effektåtgång. Dock har du ingen fungerande mätare för ström, kan det vara så att moderkortet håller på att gå sönder och det därför matas med en massa ström.
T ex någon krets som är trasig och läcker och släpper igenom en massa ström?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

@DavidtheDoom:

Ja du.. Gjorde CMOS via bios. Ingen förändring.

Ok. Lustigt fenomen detta Då kanske det är moderkortet som håller på att gå åt skogen? Kanske dags att avfärda tanken med att det är fel på processorn eller kylaren..

Edit *** Har nu noterat att dessa två inringade på bildlänken nedanför var aningen böjda. Kanske har det med saken att göra? Vet inte vad det är. Någon som vet?

http://www.ladda-upp.se/bilder/fifauwaedibui/

I alla fall, tack för hjälp och tips.

noterat att dessa två inringade på bildlänken nedanför var aningen böjda
Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av septembro:

@DavidtheDoom:

Ja du.. Gjorde CMOS via bios. Ingen förändring.

Ok. Lustigt fenomen detta Då kanske det är moderkortet som håller på att gå åt skogen? Kanske dags att avfärda tanken med att det är fel på processorn eller kylaren..

Edit *** Har nu noterat att dessa två inringade på bildlänken nedanför var aningen böjda. Kanske har det med saken att göra? Vet inte vad det är. Någon som vet?

http://www.ladda-upp.se/bilder/fifauwaedibui/

I alla fall, tack för hjälp och tips.

Någon typ av kondensator antagligen. Det gör inget om de är lite böjda, bara de inte går av.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk

@saturday_sun: Aha okej. Puuh.. Då vet jag det Nej, de är inte av, var bara lite böjda. Får jobba vidare på det hela. Tack för svar.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk

Well well cykelställ.. Får väl ge mej på det en sista gång. I alla fall är det en bra tålamodsprövare. Ta av processorkylaren. Ta bort kylpastan. Applicera ny. Montera på processorkylaren. Och hoppas på det bästa. Annars får det bli att köra på den som den är, trots höga temps alternativt en permanent pensionering på den maskinen.

Återkommer..

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av septembro:

Well well cykelställ.. Får väl ge mej på det en sista gång. I alla fall är det en bra tålamodsprövare. Ta av processorkylaren. Ta bort kylpastan. Applicera ny. Montera på processorkylaren. Och hoppas på det bästa. Annars får det bli att köra på den som den är, trots höga temps alternativt en permanent pensionering på den maskinen.

Återkommer..

Klickar alla 4 hörn i som de ska ? ska vrida för att dra ur den och den ska även tryckas in i öppet läge och sen att du vrider o låser har jag för mig.

i värsta fall kan du nog lägga ned 200 kr på en vettigare kylare t ex freezer 7
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/103542-arctic...

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Skrivet av mini-z1994:

Klickar alla 4 hörn i som de ska ? ska vrida för att dra ur den och den ska även tryckas in i öppet läge och sen att du vrider o låser har jag för mig.

i värsta fall kan du nog lägga ned 200 kr på en vettigare kylare t ex freezer 7
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/103542-arctic...

Japp. Jo, är ju snart mästare på detta

Tack för tips. Kanske blir att investera i en sådan. Eller en Pure Rock.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk

Uppdatering

Har nu gjort om hela processen beskriven här ovanför. Men.. Nja, det kanske blev lite bättre först men nu är temperaturerna uppe i taket igen. En liten sänkning blev det i alla fall.

http://www.ladda-upp.se/bilder/oemgwflaobdkz/

CPU ligger just nu och pendlar kring 75-77 grader i idle enligt bios.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU