Proshop vill inte acceptera reklamation, påstår att kablar saknas.

Permalänk
Medlem

Om samtliga kablar är med vid din retur för en reklamation så har du gjort helt rätt och du borde kontakta tillverkaren, om du nu inte ha lagt ner kablarna innan returen så får du helt enkelt säga till de att du glömde skicka med kablarna och skickar det i efterhand.

Förstår inte vad som behöver diskuteras i denna tråd, gör det enkelt för dig.. Du vet själv ifall du har gjort rätt eller inte, ingen utav oss har en aning ifall du har lagt ner kablarna eller inte.

Ifall det felar ifrån deras sida får du helt enkelt kontakta de igen, lycka till!

Visa signatur

Stationär:
Bärbar: MacBook Pro 13" 2015

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av UMJ:

Du har rätt och bara skicka in den felande produkten, vad dem kan göra är att dem skickar endast enheten som skickar in och behåller kablarna som finns i förpackningen om dem inte följde med och skicka endast den trasiga enheten.

Däremot om du har ångerrätt så ska allting följa med, men när produkten är trasig så bör dem flesta endast kräva att den trasiga delen ska skickas in det blir både billigare i returfrakten kablarna kan dem behålla från paketet när dem skickar tillbaka en extra enhet på garantin, och behålla kablarna och skicka med dessa kablar med den trasiga.

Men vissa är lite kinkiga.

Däremot finns det inte en enda tillverkare i världen som kräver extra grejerna, jag importerar regelbundet från USA, när jag importerade min Nvidia Shield TV och den konsolen gick sönder så kontaktade jag Nvidia direkt, och även dem å bad mig att endast skicka enheten inga kablar eller kontroller, endast dem trasiga, har haft samma å läggande från MSI när man importerad grafikkort från USA. Finns ingen tillverkare någonsin under decades av import som bett om komplett inskickning endast den defekta varan.

Det spelar ingen roll om tillverkaren har "snällare" regler eftersom en reklamation inte berör tillverkaren alls utan sker mot säljaren, tillverkaren kan däremot ge en garanti och sätta upp vilka regler som helst men reklamationsrätten mot säljaren gäller hursomhelst alltid enligt lag, det du gjort mot USA är inte reklamationer enligt konsumentköplagen utan du har använt dig av nått annat avtal. Det finns ingen lagreglerad reklamationsrätt vid handel med USA som liknar det konsumentskydd som finns inom EU.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ponzi:

Jag har gjort allt man rimligtvis skall begära för att allt skulle skickas tillbaka igen, har aldrig haft problem med en reklamation tidigare. Jag tror inte på att två kablar saknades när jag skickade in paketet, proshop har inte kommit med några son helst bevis för att derad version stämmer.

Proshop motiverade först deras nekande med att det var tillverkaren som krävde alla tillbehör, dvs att problemet skulle ligga hos seasonic vilket visade sig vara en lögn. Proshop har även försökt få 80kr betalt av mig i utbyte mot det trasiga nätaggregatet.

Jag har varit upptagen med annat sista tiden och har inte kunnat prioritera detta. Behöver i dagsläget inte fler än två nätagg heller(skickade in så att det inte skulle gå för lång tid).

Allt man rimligtvis kan begära?
Det du har bemödat dig med är att grina ner dig här i forumet. Du är ju långt ifrån säker på att du skickat med allt. Du "lyfte ur nätagget ur datorn och tog för givet att allt fanns i lådan". Som jag skrev tidigare, du kan ju inventera de nätagg med kablar du har och komma fram till om du har ett par för mycket. Då är det ju inget att snacka om. Men eftersom du avböjt att möta den feedbacken, eller någonting annat som kräver en insats från din sida, känns det som att du redan på helt egen hand redan kommit fram till att du sjabblat.

Permalänk
Skrivet av Broder Truck:

Allt man rimligtvis kan begära?
Det du har bemödat dig med är att grina ner dig här i forumet. Du är ju långt ifrån säker på att du skickat med allt. Du "lyfte ur nätagget ur datorn och tog för givet att allt fanns i lådan". Som jag skrev tidigare, du kan ju inventera de nätagg med kablar du har och komma fram till om du har ett par för mycket. Då är det ju inget att snacka om. Men eftersom du avböjt att möta den feedbacken, eller någonting annat som kräver en insats från din sida, känns det som att du redan på helt egen hand redan kommit fram till att du sjabblat.

Om jag förstått det rätt har TS köpt ett extra nätagg, plockat ut själva agget ur lådan och inte ens rört kablarna. Sedan tagit det trasiga agget och stoppat ner i det nyas låda och utgått från att det nya hade alla kablarna. Hur ska då kablarna magiskt hamna bland de gamla kablarna?

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bergvan:

Om samtliga kablar är med vid din retur för en reklamation så har du gjort helt rätt och du borde kontakta tillverkaren, om du nu inte ha lagt ner kablarna innan returen så får du helt enkelt säga till de att du glömde skicka med kablarna och skickar det i efterhand.

Förstår inte vad som behöver diskuteras i denna tråd, gör det enkelt för dig.. Du vet själv ifall du har gjort rätt eller inte, ingen utav oss har en aning ifall du har lagt ner kablarna eller inte.

Ifall det felar ifrån deras sida får du helt enkelt kontakta de igen, lycka till!

Grejen är dock att Proshop borde hjälpa honom även om någon kabel fattas, dom får eventuellt ta ut en liten kostnad för den kabel som fattas, men aldrig att det är tillräckligt för att neka en reklamation/garantiärende.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Grejen är dock att Proshop borde hjälpa honom även om någon kabel fattas, dom får eventuellt ta ut en liten kostnad för den kabel som fattas, men aldrig att det är tillräckligt för att neka en reklamation/garantiärende.

Det borde kunna vara ett skäl att kunna neka reklamation. Återförsäljaren vill garanterat testa produkten för att se om den fungerar eller ej. För att kunna testa ett modulärt nätaggregat krävs kablar, kanske inte alla, men det krävs kablar. Det kan även vara så att det är kabeln som är trasig och orsakar felet som kunden upplever.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Det borde kunna vara ett skäl att kunna neka reklamation. Återförsäljaren vill garanterat testa produkten för att se om den fungerar eller ej. För att kunna testa ett modulärt nätaggregat krävs kablar, kanske inte alla, men det krävs kablar. Det kan även vara så att det är kabeln som är trasig och orsakar felet som kunden upplever.

I och med den "nya" konsumentlagen i Europa så kan man lämna tillbaks en produkt även om den är "skadad" eller fattas saker, bara att kunden blir ersättningsskyldig och det är återförsäljare som bestämmer beloppet, men hen ska ändå kunna använda sig av sin garanti/reklamationsrätt som i det här fallet.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av trbo:

kablage hör ej till den felande produkten

Normalt är det så, men hur skall ProShop veta det om de inte har möjlighet att själva undersöka det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

I och med den "nya" konsumentlagen i Europa så kan man lämna tillbaks en produkt även om den är "skadad" eller fattas saker, bara att kunden blir ersättningsskyldig och det är återförsäljare som bestämmer beloppet, men hen ska ändå kunna använda sig av sin garanti/reklamationsrätt som i det här fallet.

Är det ångerrätten du pratar om? Den är inte aktuell i detta fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fick nyligen 1379kr insatt på ett proshop konto vilket motsvarar exakt det jag betalade för nätagget, numera kostar samma nätagg 1693Kr. Hade nog hellre fått ett nytt nätaggregat även om jag just nu klarar mig fint med två.

Begärde ut pengarna till bankkonto och fick nu mail att pengarna hade satts över(lär synas på kontot rätt snart).

Tidigare fick jag mail att deras tekniska avdelnkng skulle undersöka saken sen gick det plötsligt väldigt snabbt.

Visa signatur

jag bojkottar nintendo http://metroid2remake.blogspot.se/

1440p och 120hz är absolut minimum för bra upplevelse.

Permalänk

Bra att det löste sig för dig! Frågan är nu när de 2200 personer som läst din tråd (nåja, många har nog varit inne i tråden flera gånger) kommer att få ersättning för den tid de lagt ner på att läsa om en person som misstänker att affären gjort fel. När det i själva verket lika gärna skulle kunna vara så att det är personen själv som gjort fel och råkat välta ur några kablar ur kartongen. Egentligen är det ju fel av dig att skicka tillbaka utan att inventera innehållet.

Det här historien hade lämpat sig bättre som ett omdöme på Prisjakt. Men man får väl skylla sig själv som klickar lite slumpmässigt bland trådarna "nytt i forumet".

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonte[YoT]:

Bra att det löste sig för dig! Frågan är nu när de 2200 personer som läst din tråd (nåja, många har nog varit inne i tråden flera gånger) kommer att få ersättning för den tid de lagt ner på att läsa om en person som misstänker att affären gjort fel. När det i själva verket lika gärna skulle kunna vara så att det är personen själv som gjort fel och råkat välta ur några kablar ur kartongen. Egentligen är det ju fel av dig att skicka tillbaka utan att inventera innehållet.

Vems fel det är skiter jag i, jag ville bara få tillbaka pengarna alternativt nytt nätagg. Blir att fortsätta konsekvent köpa hos butiken som har lägst pris, verkar löna sig trotsallt. Det bästa är att köpa direkt från tillverkaren om möjligt.

Startar jag eget företag så kommer jag definitivg satsa på direktförsäljning, då slipper man att återförsäljarna ställer till det och dessutom tar betalt för det.

Visa signatur

jag bojkottar nintendo http://metroid2remake.blogspot.se/

1440p och 120hz är absolut minimum för bra upplevelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ponzi:

Vems fel det är skiter jag i, jag ville bara få tillbaka pengarna alternativt nytt nätagg. Blir att fortsätta konsekvent köpa hos butiken som har lägst pris, verkar löna sig trotsallt. Det bästa är att köpa direkt från tillverkaren om möjligt.

Startar jag eget företag så kommer jag definitivg satsa på direktförsäljning, då slipper man att återförsäljarna ställer till det och dessutom tar betalt för det.

I rest my case.

Det är sådant här tänk och beteende som gör att det finns ett ordentligt prispåslag hos butiker med den ökade kostnad det innebär att ta hand om supportärenden från folk med taskig attityd och inställning och där det slutar med goodwill från företagets sida för att hålla folk ifrån att grina ur på omdömessidor och forum.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broder Truck:

Snygg avatar.

Permalänk
Medlem

@ponzi:

Är det exakt samma nätaggregat?

Även om det ska vara det så kan det vara olika tillbehör i lådan, dvs. Att de två sladdar som fattas fick du med i nätaggregat nr.1 men den andra aggregatet hade inte dessa.

Du kan inte räkna med att det är exakt samma produkt och tillbehör och du ska vara jävligt glad att det löste sig, tror proship tröttnade och ansåg det blev billigare att sluta diskutera med dig

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare