Permalänk
Medlem

Windowsbugg?

Hej!

Över natten har datorn bara legat på sin vanliga plats, men något drastiskt har skett! Datorn startar upp som vanligt men när jag ska logga in på Windows med mitt vanliga lösenord kommer en skum bugg! Så fort jag markerar det tomma textfältet bara spammas det in "111111111111111111111" på en rad.

Det går varken att stoppa eller att ta bort det vilket gör det helt omöjligt att skriva i rätt lösenord...

Jag har försökt starta upp den i felsäkert läge men även det funkar inte. Datorn är helt ny i princip och jag använder Windows 10.

Någon som har några idéer på hur detta kan lösas? Alla förslag uppskattas. Tack på förhand!!

Permalänk
Medlem

Låter som 1-tangenten har fastnat på tangentbordet ärligt talat.
Förstår dock inte hur du kan se att det är ettor? Kommer det inte upp som lösenordspunkter (••••••) ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

Låter som 1-tangenten har fastnat på tangentbordet ärligt talat.
Förstår dock inte hur du kan se att det är ettor? Kommer det inte upp som lösenordspunkter (••••••) ?

Den är inte nedtryckt iallafall, ska man försöka ta bort den? Är väll inte som ett vanligt tangentbord där man bara kan sätta tillbaka tangenten igen eller?

Man kan klicka på ögat bredvid textfältet så får du se dina tecken istället för "*****"

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robz420:

Den är inte nedtryckt iallafall, ska man försöka ta bort den? Är väll inte som ett vanligt tangentbord där man bara kan sätta tillbaka tangenten igen eller?

Man kan klicka på ögat bredvid textfältet så får du se dina tecken istället för "*****"

Skickades från m.sweclockers.com

Antar att du syftar på ett island keyboard, som är standard på dagens laptops (alltså tangenter som liknar dessa http://images.electricpig.co.uk/wp-content/uploads/2009/09/en.... Utgår från detta då du postat i laptop-forumdelen. Har själv inte meckat med såna tangentbord så kan inte rekommendera att du försöker pilla loss tangenten (många laptoptangentbord blir lätt förstörda när man försöker ta bort tangenterna). Jag skulle nog själv börjat med att trycka snabbt många gånger på den och kanske blåsa in i tangenten lite grann (se till att du inte har saliv i munnen innan bara, det är inte bra om det kommer in under tangenten) ifall det fastnat något skräp där i. Testa även att stänga av datorn och hålla den uppåner/åt sidan medans du gör ovanstående om det inte hjälper.

För ytterligare felsökning vore det lämpligt om du kunde teststarta en Linux Live USB-miljö (det är rätt enkelt och påverkar inte innehållet på din dator, d.v.s. inget behöver installeras på datorn) och se om datorn spammar in ettor även där, på så vis utesluter du eventuella mjukvaruproblem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

Antar att du syftar på ett island keyboard, som är standard på dagens laptops (alltså tangenter som liknar dessa http://images.electricpig.co.uk/wp-content/uploads/2009/09/en.... Utgår från detta då du postat i laptop-forumdelen. Har själv inte meckat med såna tangentbord så kan inte rekommendera att du försöker pilla loss tangenten (många laptoptangentbord blir lätt förstörda när man försöker ta bort tangenterna). Jag skulle nog själv börjat med att trycka snabbt många gånger på den och kanske blåsa in i tangenten lite grann (se till att du inte har saliv i munnen innan bara, det är inte bra om det kommer in under tangenten) ifall det fastnat något skräp där i. Testa även att stänga av datorn och hålla den uppåner/åt sidan medans du gör ovanstående om det inte hjälper.

För ytterligare felsökning vore det lämpligt om du kunde teststarta en Linux Live USB-miljö (det är rätt enkelt och påverkar inte innehållet på din dator, d.v.s. inget behöver installeras på datorn) och se om datorn spammar in ettor även där, på så vis utesluter du eventuella mjukvaruproblem.

Tack för tipsen ska prövas! Okej för en amatör som fattar lite om datorer så menar du att man man startar datorn med ett USB minne inkopplat innehållandes Linux live?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

Antar att du syftar på ett island keyboard, som är standard på dagens laptops (alltså tangenter som liknar dessa http://images.electricpig.co.uk/wp-content/uploads/2009/09/en.... Utgår från detta då du postat i laptop-forumdelen. Har själv inte meckat med såna tangentbord så kan inte rekommendera att du försöker pilla loss tangenten (många laptoptangentbord blir lätt förstörda när man försöker ta bort tangenterna). Jag skulle nog själv börjat med att trycka snabbt många gånger på den och kanske blåsa in i tangenten lite grann (se till att du inte har saliv i munnen innan bara, det är inte bra om det kommer in under tangenten) ifall det fastnat något skräp där i. Testa även att stänga av datorn och hålla den uppåner/åt sidan medans du gör ovanstående om det inte hjälper.

För ytterligare felsökning vore det lämpligt om du kunde teststarta en Linux Live USB-miljö (det är rätt enkelt och påverkar inte innehållet på din dator, d.v.s. inget behöver installeras på datorn) och se om datorn spammar in ettor även där, på så vis utesluter du eventuella mjukvaruproblem.

Okej nu hände något riktigt wierd! Jag blåste hårt på "1" och istället flyttades problemet till "2", blåste på 2 och nu är problemet på J. Vafan?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robz420:

Okej nu hände något riktigt wierd! Jag blåste hårt på "1" och istället flyttades problemet till "2", blåste på 2 och nu är problemet på J. Vafan?

Skickades från m.sweclockers.com

Låter definitivt som ett problem med tangentbordet. Om datorn är ny bör du ha garanti på den, kanske är lika bra att nyttja den. Men ärligt talat tycker jag det låter som att det är något litet metalliskt (elektriskt ledande) föremål som hamnat inuti ditt tangentbord. När du blåser flyttas det runt där inne och åker runt och kortsluter olika tangenter.