Vilket av dessa korten ska man köpa?

Permalänk
Avstängd

GTX 1060 har jag hört gott om från många håll

Permalänk
Medlem
Skrivet av gust4vs0n:

GTX 1060 har jag hört gott om från många håll

det vet vi inte än men det lär bli ett fint kort. det står och faller med sin prislapp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

gtx 780 ti vilket var kortet 290x gick mot drar 225w, 290x drar 258w. 290x drar inte "vansinnigt mycket", det drar normalt mycket för ett flagskepp precis som gtx 780 ti. titan x drar 223w, fury x drar 246w. anledningen att 390x ligger efter är att det är förra generationens flagskepp medan 970 är ett mellanklass-kort.

Varken 380 eller 390 som diskuterades är några flaggskepp. Här listas AMDs motsvarigheter bland Nvidiakort tillsammans med förbrukning (samt procentuell skillnad) från Techpowerup som det länkades till tidigare.

  • R9 380 (184W för 285, 380 fanns inte med i listan) <-> GTX960 (104W) +77%

  • R9 390 (264W) <-> GTX970 (156W) +69%

  • R9 Fury (200W) <-> GTX980 (156W) +28%

Som du ser drar de väldigt mycket mer än sina konkurrenter, i vissa fall upp till ca 80% mer vilket jag faktiskt skulle säga är 'vansinnigt mycket'. Högre förbrukning är naturligtvis negativt av flera anledningar och högre förbrukning leder generellt till högre temperaturer (även om det så klart går att lösa via div. kylarlösningar).

Skrivet av versions:

att du aldrig har haft ett kort som går i över 65c har ingen större relevans. jag har ett vattenkylt grafikkort som går i 40c men det betyder inte att jag skulle få panik om jag hade ett luftkylt kort som gick i 80c, det är normalt. gtx 1080 FE går upp i 82c temp target, det är ett 166w-kort. det gör gtx 980 ti också. även gtx 980. och gtx 780 ti. och gtx 780. behöver man vara orolig om man har ett sådant kort menar du?

Jag skulle personligen aldrig köpa ett kort som uppvisar såna temperaturer vid load (definitivt inte ett kort i budget-/mellanklassen!) och det är ju fullkomligt uppenbart att högre temperaturer inte är bra i längden. Har man ett kort med referensdesign får man ju i alla fall ur luften ur chassit men har man en tredjepartslösning så handlar det i vissa fall om uppåt 20-30c extra som ska pumpas runt.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

@ågren: AMDs referensdesigner använder mosfets och VRMer som enbart matchas av Nvidias absolut bästa andrahandskort, så som Lightning- och HoF-korten. Så att dom går varmare betyder inte alltid att dom "blir sämre", även om det där är en rejäl överspelning.

Att referensdesignerna kyler dåligt är inget konstigt, då dom gör det på båda sidor och ALDRIG varit ett bra köp. Sen att kort som Asus 290 DCII var fult byggda, där dom tagit en kylare från GTX 780 och bara slängt på ett 290 utan att kyla minnen och ofantligt dålig kylning på VRMer ger också dålig rep till AMD.
Visst, dom drar mer. Men dom presterar riktigt bra för billiga pengar också. Att det "kostar skjortan att använda dom" är också ofantligt överspelat. R9 290 som jag har har en TDP på 213, samt 216W och drar inte några 250+W. Dom drar ungefär lika mycket som 980Ti, så prestanda per watt är kanske inte så bra, men att slå ner hela designen på bara det tycker jag är galet då prestanda per krona är ofantligt mycket bättre.

Hur som helst så finns det för och nackdelar, och du får förstås tycka och rekommendera vad du känner för.

Visa signatur

Case Phanteks Enthoo Pro CPU Intel i7 4790k @ 4.7GHz, Noctua NH-D15
GPU ASUS r9 290 DCII + Powercolor r9 290 Custom loop RAM Corsair Vengeance LP 1600MHz CL9 4x4GB
PSU EVGA 1000W GQ SSD Kingston V300 240GB HDD Seagate Barracuda 1TB
MOBO MSI z97s SLI Krait edition Screens BENQ GL2440 +X-Star DP2414LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Varken 380 eller 390 som diskuterades är några flaggskepp. Här listas AMDs motsvarigheter bland Nvidiakort tillsammans med förbrukning (samt procentuell skillnad) från Techpowerup som det länkades till tidigare.

  • R9 380 (184W för 285, 380 fanns inte med i listan) <-> GTX960 (104W) +77%

  • R9 390 (264W) <-> GTX970 (156W) +69%

  • R9 Fury (200W) <-> GTX980 (156W) +28%

Som du ser drar de väldigt mycket mer än sina konkurrenter, i vissa fall upp till ca 80% mer vilket jag faktiskt skulle säga är 'vansinnigt mycket'. Högre förbrukning är naturligtvis negativt av flera anledningar och högre förbrukning leder generellt till högre temperaturer (även om det så klart går att lösa via div. kylarlösningar).
Jag skulle personligen aldrig köpa ett kort som uppvisar såna temperaturer vid load (definitivt inte ett kort i budget-/mellanklassen!) och det är ju fullkomligt uppenbart att högre temperaturer inte är bra i längden. Har man ett kort med referensdesign får man ju i alla fall ur luften ur chassit men har man en tredjepartslösning så handlar det i vissa fall om uppåt 20-30c extra som ska pumpas runt.

390 är en upphottad version av 290, vilket var precis under flagskepp generationen innan. det är en flaggskepps-gpu och därmed är strömförbrukningen normal för vad det är, möjligen lite högre. att den agerar mellanklass i nästa generation innebär att strömförbrukningen blir betydligt högre än motsvarande från nvidia.

du menar alltså att nvidias flaggskepp inte överlever en längre tid utan går sönder ganska fort då? tänk vilken otur för alla som har köpt ett founders edition som snart kommer gå sönder. eller ännu värre, titan x som bara säljs med den kylaren, tänk vilket misslyckat grafikkort! själv väljer man att lita på att de ingenjörer som designar grafikkorten vet vad de håller på med och vilka temperaturer gpu:n klarar långsiktigt.

du gör problem av ickeproblem helt enkelt. 80c är normalt, grafikkort som drar mycket är inget problem om man har kylning som klarar det på vettigt sätt. vill du stirra dig blind på strömförbrukning så får du gärna göra det men det har ingen större relevans i praktiken om man inte har specifika krav som små chassin, är kräsen med ljudnivå eller vill överklocka mycket.

hoppas för övrigt att du inte överklockar dina komponenter om du är så orolig över livstiden.