Permalänk
Medlem

Define S vs Define R5

Hej på er!
Är i behov av nytt chassi och valet står mellan de två ovan. Har följande komponenter:
ATX MB
4770 (utan K - ingen klockning)
Tornkylare
2x8 GB ram
GTX 1070 (MSI Gaming)
1st 2,5" SSD
Semimodulärt nätagg som är 165mm

Tänkte att valet var lätt Define S men hittade nedan kommentar på prisjakt, stämmer den? Är man dumsnål om man tar den billigare?

"Avskalat. Väldigt avskalat. Fractal Design har sparat en hel del genom att ta bort funktioner som gör R5 till ett bättre val. Varför?
1. Mindre dämpat. Det sitter ingen dämpningsmatta på frontpanelen, där det hade behövts, då man förmodligen monterar fläktar och radiator där. Detta leder till att Define S låter aningen mer än Define R5.

2. Mindre kvalitetskänsla då frontpanelen är snap-on av ganska vek plast. Hela front panelen måste avlägsnas för att komma åt dammfiltret. Panelen är dock ganska enkel att dra bort.

3. På grund av den nya frontpanelen går det inte att ta ut nedre dammfiltret framifrån. Dammfiltret är dessutom också av en vekare plasttyp och i mitt fall böjd så att man inte kan sätta tillbaka filtret utan att det tar i metallskenorna (som förövrigt inte är genomgående, se: http://i.imgur.com/efpotWP.png). Detta innebär att man måste lägga lådan på sidan för att sätta tillbaka dammfiltret.

4. Front audio uttagen är felmarkerade; mic är hörlursuttaget. UPDATE: Detta går inte att ändra på om man inte lödar om kontakter. Front panel audio sladden är inte skärmad vilket kan medföra att oljud tränger fram till hörlurarna eller genom mikrofonen.

5. Resetknappen på R5 är mindre, så man måste trycka in den med något spetsigt. Detta är inte fallet med detta chassit. Knappen är större och buktar utåt.

6. Går inte att använda 90-graders sata data kabel, saknas utrymma i samtliga 3.5 och 2.5 tums vaggor.

Känns som att Define S hastades igenom produktionen. Hoppas på en S/R5 hybrid.
Detta är trots allt ett dugligt chassi."

Tacksam för tankar och idéer.

Permalänk

Har haft båda, för vattenkylning är define S vinnarn men om man inte har någon vattenkylning borde man köra på r5 alla dagar i veckan!

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem

Kör på r5, hade ett S där det var glappkontakt samt felmärkt på frontaudio utgångarna. Fick en ersättningsenhet från FD samt en adapter för att vända på uttagen. Dock var det glapp i utbytesenheten också. Ej okej för ett såpass dyrt chassi.

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Medlem

Jag gav 599:- för mitt Define S och för det priset hade jag inte tittat åt något annat chassi ens. För 799:- är det prisvärt men inte något fynd. Antagligen hade jag dock gjort samma val igen. Det är väldigt luftigt, att montera moderkort och dra kablar som tidigare varit plågsamt var nu ett nöje. Ljudisoleringen fungerar bra. Vi får se om jag är lika nöjd när jag ska rengöra dammfiltren.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, lutar åt R5:an.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Define S/R5

Skrivet av Milansson:

Har haft båda, för vattenkylning är define S vinnarn men om man inte har någon vattenkylning borde man köra på r5 alla dagar i veckan!

För mig lutar det åt Define S, har inget behov av 5.25 platserna och kör på 2 st ssd som får plats bakom plåten..

Varför borde man köra r5 alla dagar i veckan fall man inte tänkt köra på vattenkylning?

Någon som har båda och kan säga hur mycket skillnad det är utan ljud dämpnings materialtet i fronten?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kör på define S inga klagomål förutom det han skrev om det undre dammfiltret. Det kan va kruxet men man behöver inte lägga den på sidan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

R5 har inbyggd fläktkontroll och inte ett överdrivet stort fönster om man nu väljer att ha det. För mig var det 2 stora plus

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem

Define S tar hem det för mig, mycket smidigare allround. hdd på baksidan av moderkorts plåten, dubbel slim 360 radiator support, front filtret är med ett plus.

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dussan89:

Define S tar hem det för mig, mycket smidigare allround. hdd på baksidan av moderkorts plåten, dubbel slim 360 radiator support, front filtret är med ett plus.

Men dom sakern finns väl i R5 också?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Milansson:

R5 har inbyggd fläktkontroll och inte ett överdrivet stort fönster om man nu väljer att ha det. För mig var det 2 stora plus

Just det! Skall tydligen vara lagom att köra de medföljande fläktarna på mellanläget där och inte full fart som det blir annars.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Wiczor:

Just det! Skall tydligen vara lagom att köra de medföljande fläktarna på mellanläget där och inte full fart som det blir annars.

Skickades från m.sweclockers.com

Har inga planer på att ta något av dem med fönster, vill gärna höra vad ni tycker som äger något av dem två.

Ska åka och köpa antingen define R5 eller S under förmiddagen, min största fråga är hur mycket skillnad gör det att fronten på Define S saknar ljuddäpnings material?

För just nu lutar det åt Define S.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Jag har en Define S.
Satte egna dämpmattor i fronten.
Byggde en egen fläktkontroller som får plats under HDD-mount längst ned bakom moderkortsplåten.

90° - Sata fungerar så vitt jag vet i alla 3.5"-vaggor. Dock är det en fördel om man har en rak-rak kabel.

Jag kör även vattenkylning i chassit.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

[quote postid="16260162" userid="196379" name="DavidtheDoom"]
Jag har en Define S.
Satte egna dämpmattor i fronten.
Byggde en egen fläktkontroller som får plats under HDD-mount längst ned bakom moderkortsplåten.

90° - Sata fungerar så vitt jag vet i alla 3.5"-vaggor. Dock är det en fördel om man har en rak-rak kabel.

Jag kör även vattenkylning i chassit.
[/

Okej så mycket skillnad eller har du många fläktar som väsnas? Skulle du köpt ett r5 i dagsläget?

Jag vill helst ha det som är tystast men är inte i behov av 5.25 plasterna och tackar inte nej till mer luftflöde för den delen heller..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Ballwaterboy: Du pajade Quote taggen lite

Skillnad mot vadå?

Jag skulle absolut inte bytt mitt Define S mot en R5. Finns inga fördelar för mig att skaffa en R5:a idag, skulle inte ens fått plats med mina grejer i en R5:a.

R5 har en bra fläktkontroller och således går att få tystare från början.

Det löste jag genom att skaffa bättre fläktar och spänningsstyra dessa.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

@Auunsal: Du pajade Quote taggen lite

Skillnad mot vadå?

Jag skulle absolut inte bytt mitt Define S mot en R5. Finns inga fördelar för mig att skaffa en R5:a idag, skulle inte ens fått plats med mina grejer i en R5:a.

R5 har en bra fläktkontroller och således går att få tystare från början.

Det löste jag genom att skaffa bättre fläktar och spänningsstyra dessa.

Jag såg det.. Haha bra där!

Ljudmässigt tänke jag på, då du nämde att du har satt egen ljuddämpning i fronten, blev det märkbar skillnad efter?

Jag kommer inte köra på någon vatten skylning just nu, men vill endå ha så bra luftflöde och så tyst dator som möjligt.

Så du rekommenderar fortfarande Define S

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Ballwaterboy:
Ja det blev en viss skillnad, men stoppar man in en stockkylare och ett referenskort så kommer inte ljuddämpningsmattorna göra någon märkbar skillnad, hänger helt på att du har vettiga komponenter sen tidigare att stoppa in.

Det jag kan poängtera är att schyssta fläktar är A och O. Men de är likadana i Define S som i R5. Skillnaden är att de är lättare att styra i R5 med fläktkontrollern.

Att få en tyst dator hänger för det mesta på komponentsval och temperatur/fläkt-styrning än chassival.

Jag rekommenderar själv klart Define S. Om det är rätt val över R5 för dig kan ju vara en annan femma.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

@Auunsal:
Ja det blev en viss skillnad, men stoppar man in en stockkylare och ett referenskort så kommer inte ljuddämpningsmattorna göra någon märkbar skillnad, hänger helt på att du har vettiga komponenter sen tidigare att stoppa in.

Det jag kan poängtera är att schyssta fläktar är A och O. Men de är likadana i Define S som i R5. Skillnaden är att de är lättare att styra i R5 med fläktkontrollern.

Att få en tyst dator hänger för det mesta på komponentsval och temperatur/fläkt-styrning än chassival.

Jag rekommenderar själv klart Define S. Om det är rätt val över R5 för dig kan ju vara en annan femma.

Guld värt tack!

Inte i behov av 5.25 platserna som sagt och kör med 2 st ssd. Men skulle bara trevligt med fläkt styrning går ju och lösa på annat sätt endå.

Så blir ett Define S påväg att handla ett nu faktiskt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Ballwaterboy:

[quote postid="16260162" userid="196379" name="DavidtheDoom"]
Jag har en Define S.
Satte egna dämpmattor i fronten.
Byggde en egen fläktkontroller som får plats under HDD-mount längst ned bakom moderkortsplåten.

90° - Sata fungerar så vitt jag vet i alla 3.5"-vaggor. Dock är det en fördel om man har en rak-rak kabel.

Jag kör även vattenkylning i chassit.
[/

Okej så mycket skillnad eller har du många fläktar som väsnas? Skulle du köpt ett r5 i dagsläget?

Jag vill helst ha det som är tystast men är inte i behov av 5.25 plasterna och tackar inte nej till mer luftflöde för den delen heller..

Skickades från m.sweclockers.com

Vilka delar använde du dig av för att bygga en egen fläktkontroller ? Är själv väldigt sugen på att göra en sådan.

Permalänk
Medlem

@Wiczor:

Både ja och nej, om du vill ha radiator support är define S mycket bättre då det tillåter 3x 3.5 tums hdd'er på baksidan av plåten, medans R5:an har den mer traditionella Hdd vaggorna och tar du ut dom har du inga 3.5 tums platser förutom dom 2x ssd hållarna som finns på båda.

Här ser du lite tydligare vad jag menade med front filtret.

glömde adda bilderna.
Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av kallekula_91:

Vilka delar använde du dig av för att bygga en egen fläktkontroller ? Är själv väldigt sugen på att göra en sådan.

Oj, du citerade nog fel person.
Jag köpte kontaktdon på Ebay, slaktade en befintlig Molex-adapter och detta leddes direkt på en experimentbräda från Kjell & Co tillsammans med ett par lämpliga resistorer i parallell för att klara av effektutvecklingen.

Storlek på resistorerna fick jag räkna ut mot vilka fläktar jag hade och dimensionera mot fläktarna effekt uttag.

Har nu tre banker, en 12V en 7V mot mina Bequiet och en 7.6V mot min Scythe Gentle Typhoon.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

@DavidtheDoom: Tackar ! Ska se vad jag kan få ihop, funderar på ett nytt chassi men de flesta jag vill ha saknar fläktkontroll, så detta öppnar ju upp möjligheterna lite mer : )

Permalänk
Medlem

Om någon är sugen på R5 så är det billigaste jag kunnat hitta via Alinas beta-sida som dyker upp på annons på sweclockers då och då.
981kr fraktfritt för "Black pearl"
http://beta5.alina.se/produkt/FD-CA-DEF-R5-BK.html

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Wiczor: Hade samma val som dig mellan Define S och Define R5, de vart R5 i mitt fall. Var inte intresserad av fönster, bättre ljuddämpning (utan att behöva fixa eget som någon gjort) jag tog dessutom bort den största hårddiskvaggan så de blev mer luft i chassiet samt satte in en extra fläkt i fronten. Jag är super nöjd med hur lätt monteringen i chassit är, känns verkligen som de finns så mycket plats även fast de inte är något jätte chassi.
5/5 i betyg från mig iaf!

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Intel i7 6700k | GTX 1070 MSI Gaming X | Asus Z170-A | EVGA Supernova G2 750W | Corsair Vengeance LPX16gb 3000mhz |

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

@Auunsal:
Ja det blev en viss skillnad, men stoppar man in en stockkylare och ett referenskort så kommer inte ljuddämpningsmattorna göra någon märkbar skillnad, hänger helt på att du har vettiga komponenter sen tidigare att stoppa in.

Det jag kan poängtera är att schyssta fläktar är A och O. Men de är likadana i Define S som i R5. Skillnaden är att de är lättare att styra i R5 med fläktkontrollern.

Att få en tyst dator hänger för det mesta på komponentsval och temperatur/fläkt-styrning än chassival.

Jag rekommenderar själv klart Define S. Om det är rätt val över R5 för dig kan ju vara en annan femma.

@DavidtheDoom

Super nöjd med chassit!

Har du lust och länka vilket ljud dämpnings material du köpte till fronten? Inte för att det igentligen behövs tycker det är knäpptyst, utan mest för sakens skull.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Ballwaterboy:

@DavidtheDoom

Super nöjd med chassit!

Har du lust och länka vilket ljud dämpnings material du köpte till fronten? Inte för att det igentligen behövs tycker det är knäpptyst, utan mest för sakens skull.

Skickades från m.sweclockers.com

https://www.inet.se/produkt/6901075/be-quiet-ljuddampningskit...

Jag tog den tjocka plattan i kittet som är av bittumen. Rekommenderar er att använda en ful sax då det lätt sätter sig på saxbladen.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Har define S med fönster p.g.a. utseendet, betalade 949:- för det. Om jag gjort valet idag hade jag köpt r5 utan fönster eller p400s. R5 mest för enkel fläktkontroll och smidigare dammfilter, frontpanel och även bekanta som säger att datorn blir tystare.

Permalänk
Medlem

Det blev R5 för mig, monterade komponenterna igår. Fy jäklar vad smidigt och bra det gick! Och så tyst det blev! Tog bort burarna för 5,25" och 3,5" enheter och satte i en extra fläkt i fronten (samma som följde med). Extremt nöjd! Mitt tidigare chassi var ett Antec Sonata 3 som hängt med i över 8 år så kändes riktigt roligt med en uppdatering på utsidan också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Wiczor: Då vart de likadant som jag gjorde då, toppen att de löste sig!

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Intel i7 6700k | GTX 1070 MSI Gaming X | Asus Z170-A | EVGA Supernova G2 750W | Corsair Vengeance LPX16gb 3000mhz |

Permalänk
Medlem

*Edit*
Såg svaret från @Dussan89 nu om diskarna.

Skrivet av Milansson:

Har haft båda, för vattenkylning är define S vinnarn men om man inte har någon vattenkylning borde man köra på r5 alla dagar i veckan!

Kapar tråden och undrar bara lite nyfiket vad som gör S bättre för vattenkylning?
Har fö. ett R5 med custom vatten och är jäkligt nöjd måste jag säga.

Inte världens vackraste bild med blixt och mobiltelefon men ja...