Permalänk
Medlem

CPU:n går över 90 grader

Snart kokar det...Mitt kompakta chassi med en Noctua NH-L9i hanterar inte sommarvärmen. Processorgraderna klättrar över 90 vid spelade. Haft en pik på 98 enligt afterburner. Något måste göras.
Bestämt mig för ett rymligare chassi, storlek midtower med lite fläktar som vispar runt luft och pressar ned gradantalet. Stött på ordet luftkurva under min research som amatör, då vet ni vilken nivå jag ligger på.

Tänkte jämföra mina tankar (utan att avslöja dom) med er mer kunniga. Min kravlista ser ut som följer:

  • Midtower för mini-ITX, ska kunna ta ett ATX vid ev uppgradering

  • Inget transformersliknande chassi med massa bling bling. Som Jonas uttrycker det i någon av hans videos "stilrent Svensson-chassi"

  • Ska svälja en 140 mm CPU-kylare med lite marginal vid ev uppgradering. Vattenkylning är överkurs.

  • Fläktkontroll/styrning (något jag får lära mig senare men det ska finnas)

  • Ljuddämpat är ett plus

Tror jag fick med allt. Finns en hel del - i mina ögon- chassin som stämmer in på mina önskemål. Tips om chassifläktar uppskattas

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

ska du ha top of the line delar i ett litet chassi så är det faktiskt bara vattenkylning som gäller

Permalänk

Håller med Blub om att vattenkylning är bäst. Du kan aldrig komma i närheten med luftfläktar när det handlar om processorkylning.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av REWplayFF:

Snart kokar det...Mitt kompakta chassi med en Noctua NH-L9i hanterar inte sommarvärmen. Processorgraderna klättrar över 90 vid spelade. Haft en pik på 98 enligt afterburner. Något måste göras.
Bestämt mig för ett rymligare chassi, storlek midtower med lite fläktar som vispar runt luft och pressar ned gradantalet. Stött på ordet luftkurva under min research som amatör, då vet ni vilken nivå jag ligger på.

Tänkte jämföra mina tankar (utan att avslöja dom) med er mer kunniga. Min kravlista ser ut som följer:

  • Midtower för mini-ITX, ska kunna ta ett ATX vid ev uppgradering

  • Inget transformersliknande chassi med massa bling bling. Som Jonas uttrycker det i någon av hans videos "stilrent Svensson-chassi"

  • Ska svälja en 140 mm CPU-kylare med lite marginal vid ev uppgradering. Vattenkylning är överkurs.

  • Fläktkontroll/styrning (något jag får lära mig senare men det ska finnas)

  • Ljuddämpat är ett plus

Tror jag fick med allt. Finns en hel del - i mina ögon- chassin som stämmer in på mina önskemål. Tips om chassifläktar uppskattas

Tack på förhand

NH-L9i är ju gjord för 65W TDP CPU:er med bra luftflöde. Ska man ha energihungrigare CPU:er så måste man ha mycket bra luftflöde, och det är fortfarande rätt höga temperaturer som man skall förvänta sig.

90 °C är ingen kritisk temperatur på CPU:n dock.

Nu kommer dock den viktigaste frågan, vad har du för CPU och chassi?

Skrivet av Inriggare:

Håller med Blub om att vattenkylning är bäst. Du kan aldrig komma i närheten med luftfläktar när det handlar om processorkylning.

Detta gäller endast Custom-loop. Finns egentligen ingen AIO kylare som är bättre än de bästa tornkylarna på marknaden.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blub:

ska du ha top of the line delar i ett litet chassi så är det faktiskt bara vattenkylning som gäller

Nej. Top of the line är overkill och i fel prisklass. Allt är oklockat. Överkurs dessutom, även om jag kollat på tutorials om överklockning. Det jag spelar mest är Cities Skylines idag. Men vill spela det med extra allt i form av moddar och assets. 16gig ram räcker ett tag till. Likaså min i7 4770k. Ska uppgradera GPU:n. Råder en förvirring på de forum jag läst om Skylines och GPU:er

Permalänk
Medlem

@DavidtheDoom:

Har en i7 4770k i ett Cooler Master Elite 120 Advanced med en Noctua NH-L9i. Får köra med öppen låda i dagsläget. Fullt förståeligt att det utvecklas mycket värme i ett så kompakt chassi med kablage och skit.

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/produkt/6901831/fractal-design-core-2500-...

Är väl ett chassi som verkar passa dina krav väl.

Ang fläktar så är väl noctua rekommenderat om du har pengar att spendera annars fractals egna är tysta och får jobbet gjort likaså be quiets fläktar!

Visa signatur

Var god citera mig så jag vet om ni svarar!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av REWplayFF:

@DavidtheDoom:

Har en i7 4770k i ett Cooler Master Elite 120 Advanced med en Noctua NH-L9i. Får köra med öppen låda i dagsläget. Fullt förståeligt att det utvecklas mycket värme i ett så kompakt chassi med kablage och skit.

Jo, lådan har dåligt luftflöde och CPU-kylaren skall egentligen inte användas till den CPU du har.
Men fortfarande 90 °C är fortfarande inte kritiskt på något sätt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av chickenowl:

https://www.inet.se/produkt/6901831/fractal-design-core-2500-...

Är väl ett chassi som verkar passa dina krav väl.

Ang fläktar så är väl noctua rekommenderat om du har pengar att spendera annars fractals egna är tysta och får jobbet gjort likaså be quiets fläktar!

Tack, har kollat i prisklassen 700-900 kr där de flesta chassin håller sig. Kan gå något högre men då ska det vara motiverat.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

ENTHOO PRIMO CORSAIR RM 1000W MAXIMUS VII FORMULA 4790K 4.6 1.2V 4x8 CORSAIR 2400 Msi Gtx 1080 TI VATTENKYLD W10

Permalänk

@REWplayFF: http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/209715-fracta...

Define R5 är ett tyst och bra chassi för den som vill ha ett diskret men stilrent chassi, även ljuddämpat.

Kan tipsa om Aerocool DS, har 5st 120mm och 1st 140mm, läskigt tyst!

Visa signatur

| MB: ASRock Extreme 9 | CPU: i7-4790K | CPU-Kylare: Coolermaser Nepton 240M | GPU: SLI Gigabyte GTX 970 G1 Gaming 3,5GB | PSU: Corsair RM1000 80+ Gold Certified | RAM: Corsair Vengeance 16GB 2x8GB 1600MHz | Lagring: Samsung 850 EVO 500GB | Chassi: BitFenix Colossus Window Blue | Skärmar: 3st VG248QE (144Hz), Samsung 42 Tum LED | Mus: Corsair RGB M65 | Tanjentbord: Corsair RGB K70 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jo, lådan har dåligt luftflöde och CPU-kylaren skall egentligen inte användas till den CPU du har.
Men fortfarande 90 °C är fortfarande inte kritiskt på något sätt.

Jaha...Ännu en del i pusselbyggandet.. Vad är min kylares målgrupp av cpu:er? Och vad är det för kylare min i7 4770k föredrar? Tar till mig all info, likt en torr svamp.

Det är ett av dom chassin som fastnade i min personliga amatör-research. S-modellen närmare bestämt.

Skrivet av Herp Derp:

@REWplayFF: http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/209715-fracta...

Define R5 är ett tyst och bra chassi för den som vill ha ett diskret men stilrent chassi, även ljuddämpat.

Kan tipsa om Aerocool DS, har 5st 120mm och 1st 140mm, läskigt tyst!

Är Define R5 värt några extra hundralappar? Fläktarna har jag aldrig hört talas om - som med väldigt mycket annat - ska definitivt kolla upp dom. Tack för tipset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av REWplayFF:

Jaha...Ännu en del i pusselbyggandet.. Vad är min kylares målgrupp av cpu:er? Och vad är det för kylare min i7 4770k föredrar? Tar till mig all info, likt en torr svamp.

Om du söker på 4770K så är ett av de första träffarna Intels specifikationer för den processorn. Där framgår det att den har en TDP på 84W. Kollar man däremot på Noctuas sida för NH-L9i så säger de att den bör användas med försiktighet på processorer med TDP över 65W. Målgruppen för NH-L9i är snarare de mer strömsnåla modellerna av CPUer, som t.ex. 4770T med en TDP på 45W.

Om du vill få ner temperaturen till 60-70°C vid full belastning så är det snarare en bra tornkylare du ska kolla på, typ Be-Quiet Pure Rock eller någon av Noctuas tornkylare. Men då krävs ju som du är inne på ett nytt chassi.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av REWplayFF:

Jaha...Ännu en del i pusselbyggandet.. Vad är min kylares målgrupp av cpu:er? Och vad är det för kylare min i7 4770k föredrar? Tar till mig all info, likt en torr svamp.
Det är ett av dom chassin som fastnade i min personliga amatör-research. S-modellen närmare bestämt.
Är Define R5 värt några extra hundralappar? Fläktarna har jag aldrig hört talas om - som med väldigt mycket annat - ska definitivt kolla upp dom. Tack för tipset.

Din kylare är inte dimensionerad för processorer i K-serierna som ligger på 88/95W typ utan mot icke k-modeller (65W) och ännu hellre T och S serierna som ligger på 45W respektive 35W TDP.

TDP kan man säga är den värme som man skall dimensionera kylarlösningen mot.
Bequiet pure rock om du byter chassi. Om du vill slippa fungerar scythe Big shuriken 2 Rev. 2 som jag själv kört i mitt Cooler Master Elite 120. Då rekommenderar jag dig att vända på fläkten så den suger luften genom flänsarna och blåser in i nätaggregat ovanför.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Om du söker på 4770K så är ett av de första träffarna Intels specifikationer för den processorn. Där framgår det att den har en TDP på 84W. Kollar man däremot på Noctuas sida för NH-L9i så säger de att den bör användas med försiktighet på processorer med TDP över 65W. Målgruppen för NH-L9i är snarare de mer strömsnåla modellerna av CPUer, som t.ex. 4770T med en TDP på 45W.

Om du vill få ner temperaturen till 60-70°C vid full belastning så är det snarare en bra tornkylare du ska kolla på, typ Be-Quiet Pure Rock eller någon av Noctuas tornkylare. Men då krävs ju som du är inne på ett nytt chassi.

Skrivet av DavidtheDoom:

Din kylare är inte dimensionerad för processorer i K-serierna som ligger på 88/95W typ utan mot icke k-modeller (65W) och ännu hellre T och S serierna som ligger på 45W respektive 35W TDP.

TDP kan man säga är den värme som man skall dimensionera kylarlösningen mot.
Bequiet pure rock om du byter chassi. Om du vill slippa fungerar scythe Big shuriken 2 Rev. 2 som jag själv kört i mitt Cooler Master Elite 120. Då rekommenderar jag dig att vända på fläkten så den suger luften genom flänsarna och blåser in i nätaggregat ovanför.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack ska ni ha båda två. Tar till mig informationen och en bättre kylare ska införskaffas till chassibytet.

Permalänk
Skrivet av REWplayFF:

Är Define R5 värt några extra hundralappar?

Det är en ekonomisk fråga som du själv får ta ställning till, lika så utseendemässigt. Personligen tycker jag att det är värt.

Visa signatur

| MB: ASRock Extreme 9 | CPU: i7-4790K | CPU-Kylare: Coolermaser Nepton 240M | GPU: SLI Gigabyte GTX 970 G1 Gaming 3,5GB | PSU: Corsair RM1000 80+ Gold Certified | RAM: Corsair Vengeance 16GB 2x8GB 1600MHz | Lagring: Samsung 850 EVO 500GB | Chassi: BitFenix Colossus Window Blue | Skärmar: 3st VG248QE (144Hz), Samsung 42 Tum LED | Mus: Corsair RGB M65 | Tanjentbord: Corsair RGB K70 |

Permalänk
Medlem

Jag kör mITX i ett Node 304 med en Be Quiet True Rock med dubbla Be Quiet Shadow wings fläktar i push/pull samt standard fäktarna som sitter i chassit. CPU:n är en 4690K klockad till 4,2mhz. Har mellan 26-28 grader såhär års på övervåningen där datorn står. Tempen ligger på 33-35 idle och 67 i full load. Dessutom är det tyst förutom mitt nätagg som skall bytas ut.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohnnyGreed:

Jag kör mITX i ett Node 304 med en Be Quiet True Rock med dubbla Be Quiet Shadow wings fläktar i push/pull samt standard fäktarna som sitter i chassit. CPU:n är en 4690K klockad till 4,2mhz. Har mellan 26-28 grader såhär års på övervåningen där datorn står. Tempen ligger på 33-35 idle och 67 i full load. Dessutom är det tyst förutom mitt nätagg som skall bytas ut.

Stiligt chassi Node 304. Tvungen att googlat upp det. Som amatör vill jag ha mer utrymme i ett nytt chassi. Mitt första chassibyte. Hittat lite guider här på sweclockers som blir till nytta. Tänkt göra en mer ingående rengöring av gpu:n i samma veva. Trots det nörderi sajten kryllar av finns det guider och hjälp för amatörer som mig. En härlig mix i ett mycket städat forum.

Ser fredagspanelen just av fokuset "av nördar för nördar". Jag förstår inte mycket av alla förkortningar, kärnor, modeller och skit. Men det fascinerar mig på något sett. Mycket trevligt veckoprogram.

Permalänk

Fractal design define s är ett väldigt bra och rymligt chassi!
Det är ljuddämpat, har fläktkontroll och har plats med STORA kylare!

Visa signatur

feting dator

Permalänk
Medlem

Fractal define r5, så investerar du för framtiden, samt en Noctua NH -D14 eller NH-D15S, då blire ordning! Tyst, luftigt, och det blir svalt. Har ungefär samma setup som du, och har aldrig haft problem med värmen med min liknande setup.

My two cents.

Permalänk
Medlem

Tack för era synpunkter och tips. Stod mellan det som rekommenderades i tråden. Phanteks Eclipse P400S, Fractal Define S och R5.
Efter sett JayzTwoCents genomgång av Define S föll valet på det. Ett chassi för amatörer som mig. Börjar man med tiden snöa in sig på vattenkylning finns goda möjligheter för det. Dock utan fläktkontroll vad jag förstått.

Mycket trevligt forum. Ni är då ett gäng hyvens kisar.