Gigabyte Geforce GTX 1080 G1 Gaming

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

Vadå värdelös? Den gör ju sitt jobb och placerar sig ganska högt i grafen också.

Kan ju även bero på att spoltjut är som ett lotteri. Ibland händer det bara och då är det svårt att motverka det. Handlar helt enkelt om otur.

Måste haft enormt med tur i så fall. Har aldrig haft spoltjut i något av mina grafikkort eller mina nätagg. Det enda spoltjut jag hört är från brorsans CPU kylare.

Jag håller med dig fullständigt,nätagget här är knäpptyst,Likaså mina 2 asus strix 970.
Så hade jag upplevt coilwhine.Tillbaks med skiten till butiken till jag får ett felfritt ex.
Är ju inte mitt fel att tillverkarna failar.
När jag betalar fullpris för en felfri produkt.
Annars kan dom ju lika bra sälja grafikkort som byggsats,så löddar vi och grejar själv.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk

Intressant recension, men jag hade gärna velat se ett test av Palit's Jetstream/Game Rock eller Gainwards Phoenix kort. Kyllösningen på dessa kort verkar riktigt lovande och prismässigt ligger de något under andra testade kort.

Permalänk
Medlem

Av alla 1080 så är nog Zotac ett moster till kort

Jay testar den
https://www.youtube.com/watch?v=RO64zln8kNg

Permalänk
Medlem

Nu har Sweclockers gjort en recension i nattmössan igen.

"Strömdesignen hålls tillbaka något av 8-pinsmatning"

Sen när börja man tro att grafikkort automatiskt är bättre ju mer 8pins ett grafikkort har ?
Till exempel: https://www.youtube.com/watch?v=RO64zln8kNg
JayzTwoCents pratar i denna film om det kort som just nu överkockar högst på luft är nvidia founders edition med 1 ynka 8pinsmatning =O

Visa signatur

NZXT Phantom | 4790k 4.8Ghz | GA-Z97X-Gaming 7 | 16GB | ASUS 1080 TI Strix | 3 x 525GB SSD | XFX P1-1050-BEFX Full custom watercooling loop.
Acer 28" Predator XB281HK G-Sync 4K

Permalänk
Avstängd

Är mer intresserad av att läsa ett test på Gigabyte's Xtreme Gaming varianten som är deras mer påkostade modell.

Har ett 980ti G1 Gaming och är sjukt nöjd. Det som oroar mig är att överklockingspotentialen är i princip lika dåliga för alla eftermarknadsmodeller. Gillar inte heller att spoltjut är något som är mer och mer förekommande nu för tiden.

Edit: Gigabyte 1080 Xtreme Gaming test
https://www.profesionalreview.com/2016/07/11/gigabyte-gtx-108...

Edit: 52c full load

Tydligen ligger det en övervoltspärr på alla 1080's, trots maxad OV och TDP så går kortet inte högre än founders edition. Tråkigt av nvidia att göra så, vi hade nog sett OC's på 2200-2300 mhz annars.

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Värdelös? Jag har bara skummat igenom testet men vad jag ser så är alla i princip lika bra/dåliga, eftermarknadskylare dvs. Skiljer någon siffra här och där och har väl varit så ett par år (minst, vad jag kommer ihåg).

Det verkar ju klart sämre jämfört med många andra. Mindre storlek på fläktarna mer ljud. Sen tycker jag även den ser riktigt tråkig ut jämfört med deras tidigare modeller, men det är ju iofs en smaksak. Sen tycker jag personligen att det där med ledbelysning är det fjantigaste jag sett på grafikkort hittills, men det är ju självklart också en smaksak.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaves:

Är mer intresserad av att läsa ett test på Gigabyte's Xtreme Gaming varianten som är deras mer påkostade modell.

Har ett 980ti G1 Gaming och är sjukt nöjd. Det som oroar mig är att överklockingspotentialen är i princip lika dåliga för alla eftermarknadsmodeller. Gillar inte heller att spoltjut är något som är mer och mer förekommande nu för tiden.

Edit: Gigabyte 1080 Xtreme Gaming test
https://www.profesionalreview.com/2016/07/11/gigabyte-gtx-108...

Edit: 52c full load

Tydligen ligger det en övervoltspärr på alla 1080's, trots maxad OV och TDP så går kortet inte högre än founders edition. Tråkigt av nvidia att göra så, vi hade nog sett OC's på 2200-2300 mhz annars.

Det är väl möjligt att högre spänning avsevärt drar ner livslängden på 16nm-tekniken. Det låter iofs inte troligt så länge man kyler väl, men men. Man kan ju aldrig mer lita på vad Nvidia säger om OC iallafall. Jen-Hsun sade ju att det var en överklockares dröm eller nåt i den stilen, och så visade de ett founders edition kort som i princip kunde hålla strax över 2100Mhz. I vilken recension har vi sett något sådant kort.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Mmm, verkar som väldigt många har fått Founderskort som gör 2100+ . Jays tre founders gör 2100+ mhz

Permalänk
Medlem

Kommer det inga recensioner på 1070 från tredjepart? Tycker värdena är ganska snarlika för de 1080 med tredjepartskylare ni recenserat så det hade varit trevligt med iaf en 1070-recension så man får en liten fingervisning av hur de står sig mot FE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frull3:

Mmm, verkar som väldigt många har fått Founderskort som gör 2100+ . Jays tre founders gör 2100+ mhz

Den första batchen av kort som skickades ut till recensenter var säkert binnade chip för att dom skulle få extra fina resultat.

Skrivet av Xaves:

Är mer intresserad av att läsa ett test på Gigabyte's Xtreme Gaming varianten som är deras mer påkostade modell.

Har ett 980ti G1 Gaming och är sjukt nöjd. Det som oroar mig är att överklockingspotentialen är i princip lika dåliga för alla eftermarknadsmodeller. Gillar inte heller att spoltjut är något som är mer och mer förekommande nu för tiden.

Edit: Gigabyte 1080 Xtreme Gaming test
https://www.profesionalreview.com/2016/07/11/gigabyte-gtx-108...

Edit: 52c full load

Tydligen ligger det en övervoltspärr på alla 1080's, trots maxad OV och TDP så går kortet inte högre än founders edition. Tråkigt av nvidia att göra så, vi hade nog sett OC's på 2200-2300 mhz annars.

Verkar vara ett riktigt grymt kort med smart lösning för VR-HDMI via en front panel.

Permalänk
Medlem

Vad är det för settings i Unigine? Jag kör Extreme fast i 1920x1080 och får 2960 poäng med ett Gigabyte 1080 extreme gaming.. Ni lyckas ju få till 4000+ på alla 1080 korti stort sett?

Edit: nevermind, jag är onykter tydligen. Jag har kört Heaven och inte Valley, återkommer

2nd edit: Med Xtreme gaming fick jag 4636p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frull3:

Mmm, verkar som väldigt många har fått Founderskort som gör 2100+ . Jays tre founders gör 2100+ mhz

Kanske min foliehatt som har trillat på men det låter som binning. Hade inte direkt varit förvånad...

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mange43:

Jag håller med dig fullständigt,nätagget här är knäpptyst,Likaså mina 2 asus strix 970.
Så hade jag upplevt coilwhine.Tillbaks med skiten till butiken till jag får ett felfritt ex.
Är ju inte mitt fel att tillverkarna failar.
När jag betalar fullpris för en felfri produkt.
Annars kan dom ju lika bra sälja grafikkort som byggsats,så löddar vi och grejar själv.

Beror helt på garanti och dessutom gäller den bara vid fabrikationsfel. Ibland uppkommer spoltjut pga. en blandning av komponenter som företaget ifråga inte kan förutse. Då kan man ju diskutera om det beror på komponenten eller på en kombination av komponenter.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frull3:

Mmm, verkar som väldigt många har fått Founderskort som gör 2100+ . Jays tre founders gör 2100+ mhz

Om det är så att Nvidias egna generellt går bättre så är det ju riktigt fult av Nvidia. Tror dock det handlar mer om slump än något annat.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Här har de med de nya drivrutinerna för 480 2% bättre prestandard på en vecka med en drivrutin.

1080p nya 97 gamla 95 (GTX970 har endast 90)
1440P nya 91 gamla 89 (GTX 970 har endast 83)
4K nya 85 gamla 85 (GTX 970 har endast 78)

Det vi kan se hitintills så levererar 480 prestandard minst i nivå med 980 i DX12/Vulkan

Känns som detta är det nya 7970 (kortet som är legendariskt för sin prestandard utveckling)

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

@captur605: Vilken av modellerna har du?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Asus Z97-P | I5 4690K | Crucial Ballistix 8GB 1600MHz | Gigabyte 970 G1 Gaming | Corsair TX 650W