Permalänk
Medlem

Bredband 2 kan inte seeda

Har sedan ca: 1 månad tillbaka haft massiva problem med att seeda torrents. Brukade inte ha några problem alls och helt plötsligt började jag bli tvungen att verifiera (captcha) innan jag googlade något pga. "unusual traffic from this network".
Formaterade, flashade om routern, men samma sak.

Har Asus n56u med senaste padavan base. Har som sagt aldrig haft problem med att öppna portar och nu ställer den bara till problem.
Finns det någon som tror sig kunna ha någon aning om vad som sker? Kan dumpa lite screenshots på diverse om så önskas så kan ni se mina inställningar.

Permalänk
Medlem

Stäng av router i 20/30 min o testat igen?

Visa signatur

Back from the shadows pray for survival...

Permalänk
Medlem
Skrivet av volfi2:

Stäng av router i 20/30 min o testat igen?

Har testat det och funkar inte heller. Flashat om och reset också. Misstänker att Bredband2 infört något shady eller så måste de kanske reseta något? Har inte så stor koll på tekniken bakom väggen.

Permalänk
Medlem

@tOPO

Förmodligen för att Bredband2 kan ha börjat med CGNAT.

http://www.bredband2.com/privat/kundtjanst/bredband/
Varför får jag en privat IP-adress? :
"Vi håller på att lägga om våra nät till privata IP-adresser. Det här görs via CG-NAT och förändringen införs i väntan på IPv6. Utrullningen kommer ske efterhand och övervakas noggrant. En icke-publik IP-adress påverkar inte vanligt surfande.
Skulle du trots det ha ett genuint behov av en publik IP-adress kan du kontakta vår kundtjänst så ordnar vi det åt dig kostnadsfritt."

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

@tOPO

Förmodligen för att Bredband2 kan ha börjat med CGNAT.

http://www.bredband2.com/privat/kundtjanst/bredband/
Varför får jag en privat IP-adress? :
"Vi håller på att lägga om våra nät till privata IP-adresser. Det här görs via CG-NAT och förändringen införs i väntan på IPv6. Utrullningen kommer ske efterhand och övervakas noggrant. En icke-publik IP-adress påverkar inte vanligt surfande.
Skulle du trots det ha ett genuint behov av en publik IP-adress kan du kontakta vår kundtjänst så ordnar vi det åt dig kostnadsfritt."

Ska ringa dem i morgon och kolla läget.
Tack för hjälpen!

Permalänk
Skrivet av tOPO:

Ska ringa dem i morgon och kolla läget.
Tack för hjälpen!

Börja med att kika om du över huvudtaget har en svart ip/NAT.

Gå in på http://www.whatsmyip.org/ och se om du får en publik eller lokal/svart ip adress.

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Börja med att kika om du över huvudtaget har en svart ip/NAT.

Gå in på http://www.whatsmyip.org/ och se om du får en publik eller lokal/svart ip adress.

Förlåt, men jag vet inte vad svart ip betyder. Jag har en som börjar på 185.xx.xx.xxx, hade en som började på 100.xx... för ca: en månad sedan om jag inte minns helt fel.

Your IP Address is 185.xxx.xx.xxx
c-185-xxx-xx-xxx.cust.bredband2.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tOPO:

Förlåt, men jag vet inte vad svart ip betyder. Jag har en som börjar på 185.xx.xx.xxx, hade en som började på 100.xx... för ca: en månad sedan om jag inte minns helt fel.

Your IP Address is 185.xxx.xx.xxx
c-185-xxx-xx-xxx.cust.bredband2.com

Jämför ip från whatsyourip med det som finns under wan i din router. Samma=publik ip=bra.

Olika=privat ip=skit

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon224490:

Jämför ip från whatsyourip med det som finns under wan i din router. Samma=publik ip=bra.

Olika=privat ip=skit

Inte samma IP.
Router IP börjar på 100.xxx. Dags att ringa då, eller hur?

IPv4 Address WAN: 100.xx.x.xx

Permalänk
Skrivet av tOPO:

Inte samma IP.
Router IP börjar på 100.xxx. Dags att ringa då, eller hur?

IPv4 Address WAN: 100.xx.x.xx

Japp, antingen gör du på detta sätt.

Vet du inte hur du loggar in i routern och kikar detta, kan du koppla in din dator med kabel direkt i fiberkonvertern/datauttaget (förutsatt att du har en sådan på väggen) och sen gå in i kommandotolken (cmd.exe) och köra en "ipconfig" och jämföra den adressen du får där, mot vad du får via whatsmyip.org

Testa det och återkom med resultat

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tOPO:

Inte samma IP.
Router IP börjar på 100.xxx. Dags att ringa då, eller hur?

IPv4 Address WAN: 100.xx.x.xx

Ja

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har haft liknande problem, från ingenstans måste jag fylla i captcha när jag googlar. Seeding funkar bra dock. Säg gärna till om du löser dina problem så kanske en annan kan ta lärdom av dina erfarenheter.

Visa signatur

Tidigare nickad: "Samwell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Japp, antingen gör du på detta sätt.

Vet du inte hur du loggar in i routern och kikar detta, kan du koppla in din dator med kabel direkt i fiberkonvertern/datauttaget (förutsatt att du har en sådan på väggen) och sen gå in i kommandotolken (cmd.exe) och köra en "ipconfig" och jämföra den adressen du får där, mot vad du får via whatsmyip.org

Testa det och återkom med resultat

Skrivet av Weylo:

Har haft liknande problem, från ingenstans måste jag fylla i captcha när jag googlar. Seeding funkar bra dock. Säg gärna till om du löser dina problem så kanske en annan kan ta lärdom av dina erfarenheter.

Ringde till Bredband 2 och pratade med en tjej som jag förklarade situationen för. Hon verkade veta vad som gällde och gav mig en publik ip adress igen. Precis som iXam skrev så hade de meckat med ip't och tilldelat ett "lokalt" ip från dem själva medan de lägger om till ipv6.
Tog 24h innan ändringen skedde och nu har jag samma ip både i routern och när jag checkar whatsmyip. Portar öppnas utan problem och jag är glad. Tack för hjälpen alla som kom med förslag.

Permalänk

@tOPO: Kul att det löste sig, och ännu trevligare att du skrev vad lösningen blev!

Jättebra för alla som har samma problem och hittar din tråd.

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem

Förlåt för bump, men du kan ha räddat mig.. har köpt en nyproduktion och har bredband2. Jag lyckas inte få upp mina portar.. trots samma router ja kört med tidigare utan strul. Köpte till och med en ny router och har fortfarande samma fel.. även ja har 2 olika IP adresser.. kanske kan ett samtal på måndag rädda detta

Skickades från m.sweclockers.com