Permalänk

Powerbank

Tips på en bra powerbank? Helst under 500 kr om det nu finns. Tack!

Permalänk
Medlem

Köp gärna ett vettigt batterimärke om du vill att den ska hålla.
Har fått "reklam" powerbanks av jobbet m.m. och dom slutar ofta fungera inom ett par månader. Sen köpte jag en gammal modell av den här http://www.elgiganten.se/product/mobil-tele-gps/laddare-och-k... och den har hållt ett par semestrar

12000mah laddar en Samsung S7 ungefär 5 gånger . Vilket är jävligt nice.

Permalänk
Medlem

Jag har tre olika powerbanks, och denna är den som jag är mest nöjd med. Bra med kraft, och inbyggd ficklampa.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2768712

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Eglobal mini-pc // Intel i7 8750H // 16gb ddr4 @ 2666mhz // eGPU-lösning Sapphire RX Vega 56 nVME --> pcie x4

Permalänk

Jag har denna.

https://www.dustinhome.se/product/5010885915/portable-powerba...

Laddar snabbt och klarar även att ladda upp min iPad PRO 12,9" 2 utgångar 5V 2,1A OCH 2,4A

En sak som är bra att kolla på är vilken input den har. Input 2A = snabbare uppladdning av din powerbank än en som har 1A.

Permalänk
Medlem

Jag tror starkt på Oneplus faktiskt. Fick hem en idag men har inte hunnit testa den! Med tanke på deras telefoner de gör så har jag inget ont att tro om deras powerbank.

https://oneplus.net/se/oneplus-power-bank

250:- inklusive frakt.

Permalänk
Medlem

Har en 1+1 powerbank och är skitnöjd! Ville ha en som e lätt att ta med och det är denna verkligen!

Är bara som en extra telefon i fickan, inte stor och fet som de andra powerbanksen brukar vara. 1+1 brukar räcka en hel arbetsvecka för mig med extra laddningar, tror den kan ladda min Z5 typ 4 ggr (uppskattnigsvis).

Funderar på att köpa en till 1+1 PB fast vit och ha en extra i andra bilen eller laptop väskan etc.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Llhweiir:

Jag har tre olika powerbanks, och denna är den som jag är mest nöjd med. Bra med kraft, och inbyggd ficklampa.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2768712

Håller med, har en själv som jag köpte ett tag sen för 199kr. Ficklampan på powerbanken är som grädde på moset, inte direkt användarvänligt med den storleken som en vanlig ficklampa men alltid ett alternativ vid datorbordet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wanttolearn:

Tips på en bra powerbank? Helst under 500 kr om det nu finns. Tack!

Skrivet av BeanoBauer:

Denna är verkligen bra och känns gedigen. Oneplus powerbank ser väldigt bra ut den med, halva priset(beroende på frakt) och då får du 10.000mAh!

Visa signatur
Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Llhweiir:

Jag har tre olika powerbanks, och denna är den som jag är mest nöjd med. Bra med kraft, och inbyggd ficklampa.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2768712

Har också den. Den är bra. Den har dock en nackdel man bör vara medveten om: formatet. Den går inte att ha i fickan och den är inte alls lika smidig att lägga i exempelvis ett ytterfack på en väska som en tunn, platt modell.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Deltaco PB-815

Tja!

Var också ute efter en Powerbank och köpte "Deltaco PB-815" med 16000mAh, USBx3 5V 2,1A+1A från webhallen.

Dock så är jag inte helt nöjd med den och får ut typ 3-4 laddningar ur den till min Samsung S6. Vet inte om det är normalt?

Har labbat lite med den och försökt att få så många laddningar som möjligt under förutsättningarna att telefon är igång med batterisparfunktionen påslagen och typ bara gmail notification igång. Mobilen laddas i "Android 2.1A" uttaget och jag drar ur laddningen så fort telefonen når 100%.

Förbrukningen under 1h är ca 7%.

NM!

Googlar man lite så kommer det fram att man kan räkna bort 25-30% kapacitet i Powerbanken, vilket ger 11200mAh av faktisk laddning. Så 3-4 laddningar verkar vara i sin ordning om batteriet är 2550 mAh och förbrukning under laddning är 306 mAh...

Permalänk
Skrivet av Wanttolearn:

Tips på en bra powerbank? Helst under 500 kr om det nu finns. Tack!

Jag beställde en Xiaomi från Kina, lite lång leveranstid (ca 2 veckor) men den fungerar hur bra som helst. Inte alla som har tålamodet att vänta på lång leveranstid. Linocell skall vara hyffsat bra för en billig slant (https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/batterier/laddn...). Powerbanks varierar i kvalitet som folk i tråden tidigare sagt. Se till o kolla recensioner och techsidor som skriver om de. Kolla tex: http://konsumenttest.se/teknik/powerbank-test/

Permalänk
Medlem

Det finns massor av olika typer i olika prisklasser

En av de bättre enligt mig är

http://www.clasohlson.com/se/Vattent%C3%A4t-powerbank-med-fic...
(de verkar ha satt ned denna med en hundring - skall nog köpa en till...)

Som är IP 67 med stängd lucka. klarar 2.1 A laddning, dock bara ett USB-uttag och ficklampan är ja, symbolisk (precis som de flesta liknande batteripack) men bättre än ingenting i mörker

Med elektronik med hög verkningsgrad (för att vara batteripack) både vid laddning och urladdning (blir inte speciellt varm) och utan att ha kontrollerat så är min uppfattning att den är nära likvärdiga med många 10400 mAh batteripack i kapacitet fast denna är på 9000 mAh. Batterierna verkar heller inte tröttna så fort trots lång tid och många i och urladdningar, så det verkar vara kvalitetsceller i dessa. (har andra batteripack som kroknat betydligt fortare)

Vill man ha en synnerligen tålig, robust och vattentät batteripack för möjlig blöt uteliv/nedregnad MC-åkare så är denna ett bra val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Jag tror starkt på Oneplus faktiskt. Fick hem en idag men har inte hunnit testa den! Med tanke på deras telefoner de gör så har jag inget ont att tro om deras powerbank.

https://oneplus.net/se/oneplus-power-bank

250:- inklusive frakt.

Den där ser riktigt bra ut! Platta batterier så det är nog bra kräm i förhållande till storlek.

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem

Kör med denna:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3101240

10 050 mAh och 2.4A output och 2A input. I riktigt kompakt format.

Visa signatur

Hello. x99

Permalänk

Snor tråden lite Letar efter en Powerbank på runt 20.000 mAh+
Just för att jag ska kunna ladda både mobil och platta minst 1 gång vardera, men helst 2-3 gånger. Kravet är att den ska kunna ladda med 2A iaf.
Plattan jag har är en nVidia Shield Tablet, mobilen en Lumia 950.
Tablet: 5.200 mAh (gsmarena.com)
Mobil: 3.000 mAh (gsmarena.com)
Så med en 20.000 powerbank skulle jag kunna ladda plattan 2ggr och telefon 3ggr sammanlagt vilket skulle bli bra.
Självklart är jag intresserad av allt från 16.000+ och upp till 30.000 beroende på pris/kvalitet.

Letar efter en som har lite kvalitet, men som alltid vill man ju ha så lågt pris som möjligt

Har varit lite inne på
http://www.chargestuff.se/produkt/aukey-powerbank-med-ficklam...
20.000 mAh med 3.4A totalt. 2 uttag så kan ladda båda enheterna sammtidigt.
Men har ingen koll på detta märke?
Skulle den vara perfekt för priset och ändamålet?
Eller har folk här tips på något annat som skulle fungera bättre isåfall?

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christoffer1989:

Snor tråden lite Letar efter en Powerbank på runt 20.000 mAh+
Just för att jag ska kunna ladda både mobil och platta minst 1 gång vardera, men helst 2-3 gånger. Kravet är att den ska kunna ladda med 2A iaf.
Plattan jag har är en nVidia Shield Tablet, mobilen en Lumia 950.
Tablet: 5.200 mAh (gsmarena.com)
Mobil: 3.000 mAh (gsmarena.com)
Så med en 20.000 powerbank skulle jag kunna ladda plattan 2ggr och telefon 3ggr sammanlagt vilket skulle bli bra.
Självklart är jag intresserad av allt från 16.000+ och upp till 30.000 beroende på pris/kvalitet.

Letar efter en som har lite kvalitet, men som alltid vill man ju ha så lågt pris som möjligt

Har varit lite inne på
http://www.chargestuff.se/produkt/aukey-powerbank-med-ficklam...
20.000 mAh med 3.4A totalt. 2 uttag så kan ladda båda enheterna sammtidigt.
Men har ingen koll på detta märke?
Skulle den vara perfekt för priset och ändamålet?
Eller har folk här tips på något annat som skulle fungera bättre isåfall?

Den finns med 30 000 mAh också https://www.itsajten.se/produkt/Aukey-Powerbankficklampa-Quic...

Permalänk
Skrivet av HerrNilsson:

Jo har sett det, men för 170.- extra så vetifan om jag tjänar något på det. Dom extra 10.000mAh kommer jag inte ofta ha nytta av.
Och vad jag vet så har ingen av mina enheter quickcharge (funkade förr på nvidia shield men inte längre tydligen) så är en funktion oxå som jag inte skulle ha nytta av

Lumia 950 har ju dock nytta av 3A, men som jag förstår det så får man bara ut det när man kör just quick charge?
Eller hur fungerar det?

Om jag skulle kunna utnyttja 3A med en USB-C kabel så hade det kanske varit värt priset ändå
Sammtidigt får man tänka på att den är lite större i storlek vad jag kan se?^^

Mer nyfiken på om märket i sig är vettigt?

Såg nu att man även får med USB-kabel USB-A till USB-C (för laddning av nya enheter med USB-C port).
Det sparar man ju några kronor på.
Så om detta är ett vettigt märke så kanske denna är att köra på?

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Medlem

Man får tänka på att om powerbanken har 20000 mAh så kommer laddningsmängden med alla transferförluster både i powerpacken och framförallt i smartphone/paddan under laddningen (dom blir varma under laddning) att vara ca 10000 mAh när det är laddat och klart.

dvs. 50% av powerpackens kapacitet 'försvinner' innan den är i målapparatesn batteri - räknas man så, så blir man inte besviken när det gäller kapaciteten på batteripacket.

.

Permalänk
Avstängd

Har denna:
http://www.mi.com/en/pb16000/

Fungerar ypperligt. Har mätt bra värden i test (och av mig). Snygg som fan. Lite tung dock.
Råkade beställa 1 för mkt (från kina, men den tog tusen år att komma fram så köpte en via MyTrendyPhone för ockerpris). Kan lösa ut den i stockholm för inköpspris,

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Skrivet av xxargs:

Man får tänka på att om powerbanken har 20000 mAh så kommer laddningsmängden med alla transferförluster både i powerpacken och framförallt i smartphone/paddan under laddningen (dom blir varma under laddning) att vara ca 10000 mAh när det är laddat och klart.

dvs. 50% av powerpackens kapacitet 'försvinner' innan den är i målapparatesn batteri - räknas man så, så blir man inte besviken när det gäller kapaciteten på batteripacket.

.

Har du ngt bevis eller liknande på denna extremt dåliga verkningsgraden?
Så alla powerbanks under 10.000 mAh är iprincip värdelösa?

Vet att det finns förluster, men 50%?

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Medlem

Beror på hur stor grej du skall ladda, en 18650-cells 2.2 Ah batteripack kan ladda din telefon halvvägs men inte fullt, men den räddar din dag om du är batteritorsk och hushåller lite på strömmen.

Men räkningsmässigt:

Först så tappar man ca 25-29% av tillgängliga mAh bara för att man omvandlar powerpackets batterispänning på medelspänningen 3.7 Volt till 5 Volt (många ger tom 5.2 Volt för att kompensera lite av spänningsfallet i den senare USB-anslutna kabeln med klen tråd) - det teoretiskt, till detta har du omvandlare som höjer spänningen från 3.7 Volt 5.0 - 5.2 Volt en massa förluster, 7-8% förlust för dom riktigt bra powerpacken till 15% för dom sämre. - i bara det här steget med spänningshöjningen och omvandlarens förluster så blir man av 31 - 45% av de tillgängliga mAh som anges.

Kör man 2A uttag så är inte allt för omärklig bit energi som försvinner i USB-kabeln i form av värme (jämför tempen på kabel som inte används och den du laddar med i området 1.5 - 2 Ampere - det är märkbar skillnad i temperatur)

Sedan har vi sista steget och det beror på nalle/padda, men dom flesta har inte någon omvandlarkrets (det kommer först med USB-C) som sänker spänningen från 5 Volt till 3.5 - 3.7 Volt i nallens/paddas tomma batteri med någon högre verkningsgrad utan tappar ca 25% av energin till värme genom sänkningen från 5 Volt till batterispänningen till ~3.5 Volt batterispänning resistivt (via strömbegränsning i MOS-trissor) i början av laddningen, men verkningsgraden blir lite bättre ju mer laddad telefonen är - du känner det också som värmeutveckling i själva telefonen - faktum är att nallen blir ofta ganska varm under laddningen om den är förvarad i en ficka etc.

så mAh-mässigt så förlorar man mellan 33 och 45% (beroende på laddstatus i telefon och hur bra omvandlarna är både telefonen och batteripacket) i transfereringen mellan batteripacken och telefonen/paddan

Räknar man med att förlora 50% av mAh på batteripacken till telefonen/paddans batteri när man väljer batteripack och om paddan är på 5000 mAh och körs helt tom var gång så är du säker på att kunna ladda den 2 ggr på en 20000 mAh batteripack, men knappast fullt 3 ggr (möjligen 2.5 ggr) och definitivt inte 4 ggr.

mAh-talen som anges batteripack i 99% av fallen avser battericellernas totala mAh räknat som 3.7 Volt - före alla förluster inräknat.

Permalänk
Skrivet av xxargs:

Beror på hur stor grej du skall ladda, en 18650-cells 2.2 Ah batteripack kan ladda din telefon halvvägs men inte fullt, men den räddar din dag om du är batteritorsk och hushåller lite på strömmen.

Men räkningsmässigt:

Först så tappar man ca 25-29% av tillgängliga mAh bara för att man omvandlar powerpackets batterispänning på medelspänningen 3.7 Volt till 5 Volt (många ger tom 5.2 Volt för att kompensera lite av spänningsfallet i den senare USB-anslutna kabeln med klen tråd) - det teoretiskt, till detta har du omvandlare som höjer spänningen från 3.7 Volt 5.0 - 5.2 Volt en massa förluster, 7-8% förlust för dom riktigt bra powerpacken till 15% för dom sämre. - i bara det här steget med spänningshöjningen och omvandlarens förluster så blir man av 31 - 45% av de tillgängliga mAh som anges.

Kör man 2A uttag så är inte allt för omärklig bit energi som försvinner i USB-kabeln i form av värme (jämför tempen på kabel som inte används och den du laddar med i området 1.5 - 2 Ampere - det är märkbar skillnad i temperatur)

Sedan har vi sista steget och det beror på nalle/padda, men dom flesta har inte någon omvandlarkrets (det kommer först med USB-C) som sänker spänningen från 5 Volt till 3.5 - 3.7 Volt i nallens/paddas tomma batteri med någon högre verkningsgrad utan tappar ca 25% av energin till värme genom sänkningen från 5 Volt till batterispänningen till ~3.5 Volt batterispänning resistivt (via strömbegränsning i MOS-trissor) i början av laddningen, men verkningsgraden blir lite bättre ju mer laddad telefonen är - du känner det också som värmeutveckling i själva telefonen - faktum är att nallen blir ofta ganska varm under laddningen om den är förvarad i en ficka etc.

så mAh-mässigt så förlorar man mellan 33 och 45% (beroende på laddstatus i telefon och hur bra omvandlarna är både telefonen och batteripacket) i transfereringen mellan batteripacken och telefonen/paddan

Räknar man med att förlora 50% av mAh på batteripacken till telefonen/paddans batteri när man väljer batteripack och om paddan är på 5000 mAh och körs helt tom var gång så är du säker på att kunna ladda den 2 ggr på en 20000 mAh batteripack, men knappast fullt 3 ggr (möjligen 2.5 ggr) och definitivt inte 4 ggr.

mAh-talen som anges batteripack i 99% av fallen avser battericellernas totala mAh räknat som 3.7 Volt - före alla förluster inräknat.

Bra förklart (y)

Men då är jag rätt att va inne på en 20.000+ iaf för att kunna ladda mobil o platta minst 1 gång fullt iaf
Men då kvarstår frågan, dessa Aukey, om dom är vettiga.
Sen får jag väl själv tänka ut om 20k eller 30k blir bäst för mig.. lutar lite mot 30k tack vare att man får USB-C kabel osv med^^

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk

Blev en Aukey 30.000 mAh Powerbank via tradera från itsajten, läste runt lite reviews etc på olika sidor och den verkar vara omtyckt (y)
Deras hemsida funka inte o beställa från, kom inte vidare i kassan, så tog ifrån tradera istället, samma pris och med "direktköp" Hoppas jag blir nöjd nu och har lite extra laddning i väskan på resorna

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod