Permalänk
Medlem

Datorproblem skärm blir svart

Tjena!
Har ett datorproblem. Jag brukar vara den som kan fixa dessa saker men den här gången har jag gått bet.

Detta händer:
Om jag låt säga spelar så blir skärmen svart i några sekunder för att sedan komma tillbaka.
Det händer ca. två gånger per dag men ibland fler gånger och med kortare mellanrum.
Idag hände det 6 eller 7 gånger i loppet av 5 minuter när jag spelade Battlefield:Hardline.
Det kan även hända om jag bara sitter och slö surfar.
Det står heller ingenting på skärmen när detta händer, den blir helt enkelt bara svart.

Har googlat lite och hittat folk som sagt att det skulle kunna vara tangentbordet/musen som gör det men det låter ytterst osannolikt.

Datorspeccs:
Intel i5-4690k klockad till 4,1ghz
Fläkt: Cooler Master EVO
MSI GTX 970 Gaming
ASUS-Z97P
Nätagg: Cooler Master G750M
intel SSD 120gb

Jag kör med Windows 10. Kommer inte ihåg om jag hade samma problem med Windows 8.1.
Detta hände även innan med det gamla moderkortet som hette ASUS h81-gamer.

Inga temperaturer verkar vara problemet heller då grafikkortet ligger på 50-60 grader i load.
Processorn ligger på allt mellan 30-38 grader under load.

Är det grafikkortet eller möjligtvis nätagget som håller på och kollapsar?

Alla råd är bra förutom de dåliga. Så mal på med vad det kan vara för problem.

Tack på förhand!

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem

Vart köpte du datorn? finns garanti på GPU / Skärm

Testa med annan GPU, annan nätdel och annan skärm för att hitta boven.

Är det en uppgraderad Win 10 eller fräsh install?

Visa signatur

Var god citera mig så jag vet om ni svarar!

Permalänk
Medlem

Köpte merparten delar på Webhallen förutom nätagget från NetOnNet och moderkortet från forumet och skärmen från Blocket.
Yes det är en uppgraderad win 10 version.
Skulle ju kunna vara skärmen som är problemet när jag tänker efter.
Vore osannolikt om grafikkortet eller nätagget som endå är i felfritt skick och har behandlats ypperligt under min ägo skulle vara trasiga. Men man ska ju aldrig säga aldrig.

Man kanske skulle formatera och se om det hjälper

Tråkigt nog har jag ingenting att testa med. Varken annat grafikkort, skärm eller nätdel.

Glömde även skriva vad för skärm jag använder mig utav:
BenQ XL2720z 144hz

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem

Samma sak händer för mig, blir svart i någon sekund, sen är det som inget hände. Har kört teamviewer en del idag och igår, det hände mycket mer när det var igång, kunde vara 2 gånger på 10 sekunder.

Hårdvara, allt är standard clockat
-4690k i5
-16GB RAM
-GTX980ti
-600W PSU
-MSI Gaming 5 M/B

Det har aldrig hänt innan igår, inte installerat något (vad jag kan komma ihåg), ingen ny hårdvara, inte stött till datorn eller något. Kabeln till skärmen sitter också bra.

Kan även tillägga att det bara händer på 1 skärm, har 2st kopplade till datorn. Den det händer på är huvudskärmen AOC 144hz. Det händer ingenting med den andra, den fungerar som vanligt hela tiden.

Riktigt irriterande problem då man inte kan förutsäga när det kommer att hända. Sitter just nu och laddar ner senaste drivrutinen till grafikkortet i hopp om att det hjälper

Visa signatur

Stationär: MSI Gaming GTX 980ti | Asus Prime Z370-A | Intel i7 8700K | G.Skill TridentZ 16GB
Laptop: MacBook Pro 2015

Permalänk
Medlem

Kolla ifall det händer i bios.

Permalänk
Medlem

Låter ju som att det är något med skärmen eller GPU. Kanske nollställer drivrutinen sig och därför slocknar skärmen eller något. Jag hade kört på annan skärm först, om det inte fungerar hade jag ominstallerat drivrutiner för grafikkort. Om det inte hade funkat hade jag kört på den inbyggda grafiken från moderkortet (t.ex. intel HD graphics) för att bekräfta om det är grafikkortet eller inte.

Permalänk
Medlem

hade det problemet också, formaterade datorn då och det löste mina problem. lycka till.

Visa signatur

Moderkortsmodems problem.