Permalänk
Medlem

Får bluescreen när jag spelar cs

Hej!

har en sån här dator http://heatgaming.se/?product=heat-gaming-980-black

På sistone har min dator börjat bete sig konstigt, låter lite mer än vanligt när jag gör vanliga grejer som att surfa t.ex. Förut har CSGO aldrig varit ett problem och dator lät endast om jag skruva upp max_fps , annars lugn och stilla.

Inuti datorn finns en processorkylare som visar olika färger beroende på vilken temp det är där i. Av någon anledning är den röd när jag spelar CS vilket aldrig har skett på något annat spel.

Har gjort rent inuti datorn, skruvat loss fläkten och rengjort. Även provat använda HWMonitor och i en stresstest gick tempen upp till 90 på alla kärnor. När spelar CS runt 50-60.

Jag är inte särskilt datorkunnig, men tror att vattenkylaren med inbyggd fläkt är trasig? kanske inte kyler ner processorn. Men är som sagt inte riktigt säker och blir inte klokare av att läsa på internet.

Tack på förhand.

Permalänk
Skrivet av FRGN:

Tack på förhand.

Om CPU temp är 50-60 så är kylaren uppenbarligen inte sönder.

Hinner du se vad för felmeddelande blåskärmen ger?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FRGN:

Hej!

har en sån här dator http://heatgaming.se/?product=heat-gaming-980-black

På sistone har min dator börjat bete sig konstigt, låter lite mer än vanligt när jag gör vanliga grejer som att surfa t.ex. Förut har CSGO aldrig varit ett problem och dator lät endast om jag skruva upp max_fps , annars lugn och stilla.

Inuti datorn finns en processorkylare som visar olika färger beroende på vilken temp det är där i. Av någon anledning är den röd när jag spelar CS vilket aldrig har skett på något annat spel.

Har gjort rent inuti datorn, skruvat loss fläkten och rengjort. Även provat använda HWMonitor och i en stresstest gick tempen upp till 90 på alla kärnor. När spelar CS runt 50-60.

Jag är inte särskilt datorkunnig, men tror att vattenkylaren med inbyggd fläkt är trasig? kanske inte kyler ner processorn. Men är som sagt inte riktigt säker och blir inte klokare av att läsa på internet.

Tack på förhand.

Eftersom du får 60 grader när du spelar så är det inte värmen som är felet, vad får du för error kod/meddelande när du bluescreenar?

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem

"Ett problem har uppstått på datorn. Den måste startas om. Först kommer felinformationen samlas in och sedan utförs omstart automatiskt." Den stådd länge på 100% innan jag stängde av den själv, trodde det skulle vara skadligt för datorn

Permalänk
Skrivet av FRGN:

"Ett problem har uppstått på datorn.

http://www.resplendence.com/whocrashed

Installera det och låt den analysera dumperna så kommer den berätta vad som skapade blåskärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MachiavellisticCandy:

http://www.resplendence.com/whocrashed

Installera det och låt den analysera dumperna så kommer den berätta vad som skapade blåskärmen.

Låter bra! Ska kolla upp det, väldigt märkligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MachiavellisticCandy:

http://www.resplendence.com/whocrashed

Installera det och låt den analysera dumperna så kommer den berätta vad som skapade blåskärmen.

crash dump file: C:\Windows\memory.dmp
This was probably caused by the following module: hal.dll (hal!HalBugCheckSystem+0xCF)
Bugcheck code: 0x124 (0x0, 0xFFFFE000916A4028, 0xBE000000, 0x800400)
Error: WHEA_UNCORRECTABLE_ERROR
file path: C:\Windows\system32\hal.dll
product: Microsoft® Windows® Operating System
company: Microsoft Corporation
description: Hardware Abstraction Layer DLL
Bug check description: This bug check indicates that a fatal hardware error has occurred. This bug check uses the error data that is provided by the Windows Hardware Error Architecture (WHEA).
This is likely to be caused by a hardware problem problem. This problem might also be caused because of overheating (thermal issue).
The crash took place in a standard Microsoft module. Your system configuration may be incorrect. Possibly this problem is caused by another driver on your system that cannot be identified at this time.

Det här fick jag upp i programmet. Vet du vad de innebär?

Permalänk
Skrivet av FRGN:

Det här fick jag upp i programmet. Vet du vad de innebär?

Väldigt vanligt att få om man överklockar som är ostabilt, det kommer också om grafikkortet börjar bli kasst.

Jag kommer ihåg när jag hade 2st 780Ti ena kortet började ge blåskärm när jag spelade med för höga inställningar, även om tempen var fin. Fanns inte så mycket att göra än att inse att kortet var på sin dödsbädd.

Hur länge har du haft datorn? Om allt har fungerat jättebra fram tills nu så känns det lite som grafikkortet är på väg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MachiavellisticCandy:

Väldigt vanligt att få om man överklockar som är ostabilt, det kommer också om grafikkortet börjar bli kasst.

Jag kommer ihåg när jag hade 2st 780Ti ena kortet började ge blåskärm när jag spelade med för höga inställningar, även om tempen var fin. Fanns inte så mycket att göra än att inse att kortet var på sin dödsbädd.

Hur länge har du haft datorn? Om allt har fungerat jättebra fram tills nu så känns det lite som grafikkortet är på väg.

Drygt 1 ½ år. Allt har funkat fint, slutade spela mycket vid början av våren, men skulle säga att detta hände i början av juni.

Permalänk
Skrivet av FRGN:

Drygt 1 ½ år. Allt har funkat fint, slutade spela mycket vid början av våren, men skulle säga att detta hände i början av juni.

Svårt att säga exakt vad som är felet med sådana generiska felmeddelanden.

Finns det något grafikkort du kan låna av någon som du kan testa med?
Det är ju det smidigaste för att komma fram till om det är grafikkortet eller ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MachiavellisticCandy:

Svårt att säga exakt vad som är felet med sådana generiska felmeddelanden.

Finns det något grafikkort du kan låna av någon som du kan testa med?
Det är ju det smidigaste för att komma fram till om det är grafikkortet eller ej.

Har någon Intel inbyggd i moderkortet om det funkar?

Permalänk
Medlem

Hej orka inte läsa hela tråden hadde liknande problem det som sabba för mig va TeamViewer och Nvidia drivrutiner har som default nu mera powersave mode kolla i nvidia kontrollpanelen och ställ in den på max prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vilse.se:

Hej orka inte läsa hela tråden hadde liknande problem det som sabba för mig va TeamViewer och Nvidia drivrutiner har som default nu mera powersave mode kolla i nvidia kontrollpanelen och ställ in den på max prestanda. http://nvidia.s3.amazonaws.com/aid_3130/adaptive_performance.jpg

Har testat det men fortfarande samma sak. Får temperaturer på 60 grader när jag kollar BIOS. Har frågat runt och ingen som vet vad det kan vara. Ska försöka byta ut kylpasta och montera om komponenterna.

Permalänk
Medlem

Har kommit fram till att det förmodligen är kylaren som lagt av. Kommer att köpa en coolmaster 212 och tänkte bara fråga om det är någon som vet om den får plats i datorn.

http://heatgaming.se/?product=heat-gaming-980-black

Någon som haft ett liknande bygge och bytt till likadan kylare?