Datorn känner inte av tangentbord (Kod 39)

Permalänk
Medlem

Datorn känner inte av tangentbord (Kod 39)

Jag har fått ett problem med en dator som inte vill känna av tangentbordet, inga tangenttryckningar registreras överhuvudtaget. Jag har lyckats identifiera problemet som kod 39, det verkar vara något fel med någon drivrutin när man kommer in i windows. Utanför windows, i bios och liknande så får jag tangentbordet att fungera. Men direkt när man kommer in i windows så slutar tangenbordet att fungera.
Jag har testat flera olika tangentbord, testat att köra i felsäkert läge, resettat CMOS och följt några guider på nätet där det rekommenderas att ändra i registret men det fungerade inte heller tyvärr. Finns det någon annan som har fått problemet och lyckats lösa det?

Visa signatur

Processor: R5 2600 Moderkort: X470-F Gaming Grafikkort: Nvidia 3080 FE Ram: Trident Z Neo 16gb Nätaggregat: CM 850V Chassi: FD Meshify C Lagring: Corsair MP510 1TB, Crucial MX300 750gb

Permalänk
Medlem

Du har prövat i olika USB-slots också? Pröva annars att köra den i den PS/2 slot på mobo, det ska ha kommit med en sån adapter när du köpte tbordet.

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-UP7 | i7 3770K 3.5 GHz | Crucial Ballistix Elite DDR3 1600 MHz 4x4 GB | Crucial M500 240GB SSD | Seagate Desktop 3TB 7200rpm 64MB | Corsair H80i | Gigabyte GTX 970 Windforce G1 Gaming 4GB SLI | BitFenix Ronin | Be-Quiet Dark Power Pro 10 750 W | Asus Xonar Essence STX
Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem

@Captain_Spock: Jo har testat USB-portar både fram och bak på datorn, hittar ingen adapter tyvärr, annars bör ju en sån fungera.

Tangentbordet är förövrigt ett Microsoft Sidewinder X4 som körs på windows 10 med standard drivare.

Visa signatur

Processor: R5 2600 Moderkort: X470-F Gaming Grafikkort: Nvidia 3080 FE Ram: Trident Z Neo 16gb Nätaggregat: CM 850V Chassi: FD Meshify C Lagring: Corsair MP510 1TB, Crucial MX300 750gb

Permalänk
Medlem

@Trizones:
Prova att avinstallera drivrutinerna i enhetshanteraren när tangentbordet är kopplat. Stoppa sedan in tangentbordet igen så bör det ominstalleras med rätt drivare.

Permalänk

Detta är en riktig longshoot men läste precis om en som hade liknande problem fast med en usb-disk, han hade med kod 39, Det som löste det då var att han drog ur strömkabeln till datorn och ja försökte starta den ett par ggr så all kvarvarande ström i datorn försvann.
Kan vara värt att prova

länkar in den tråden

http://www.sevenforums.com/hardware-devices/105891-usb-storag...

Permalänk
Medlem

@Beltet: @Swiftfett: Har testat att avinstallera drivrutinerna men det hjälpte inte heller och inte hjälpte det med att starta om den utan ström heller tyvärr. Fick upp ett meddelande i enhetshanteraren där det stod att HID Keyboard inte startades korrekt (kod 39), I dialogrutan stod det att "ett inledande MZ" saknades, vad kan det betyda?

Visa signatur

Processor: R5 2600 Moderkort: X470-F Gaming Grafikkort: Nvidia 3080 FE Ram: Trident Z Neo 16gb Nätaggregat: CM 850V Chassi: FD Meshify C Lagring: Corsair MP510 1TB, Crucial MX300 750gb

Permalänk
Medlem

@Trizones:
Då skulle jag prova att göra samma sak för usb kretsen. Har du haft problem med andra usb-tillbehör?

Permalänk

Har aldrig sett det felet tidigare, fel 39 finns ju mängder av men. Jag tänker gissa här att du uppdaterat moderkortsdrivare etc. kolla så det inte är något specifikt program som ligger och stör. har inte microsoft ett eget program för sina tangentbord etc ? typ så som logitech har för sina produkter. Microsoft har ju även microsoft fixit, scrolla ner lite så ser du " Find and fix problems with devices and hardware" klicka på den och programmet laddas ner sen är det bara och starta programmet o följa anvisningarna
https://support.microsoft.com/sv-se/kb/2970908?entrypointid=R...

Permalänk
Medlem

Shit, glömde tråden helt och hållet. Slutade åtminstone med att jag ominstallerade hela windows 10 då jag efter flera tips inte fick igång det.

Visa signatur

Processor: R5 2600 Moderkort: X470-F Gaming Grafikkort: Nvidia 3080 FE Ram: Trident Z Neo 16gb Nätaggregat: CM 850V Chassi: FD Meshify C Lagring: Corsair MP510 1TB, Crucial MX300 750gb