Ljudsystem för strömma musik + tv/Playstation

Permalänk
Medlem

Ljudsystem för strömma musik + tv/Playstation

Jag funderar på att köpa ett nytt ljudsystem, men vill säkerställa att det kommer funka för framtida inköp också av tex Playstation.

Mina behov idag är främst att trådlöst kunna strömma musik (Spotify) från mobilen/datorn. Utöver det vill jag kunna koppla in en TV/projektor och i framtiden kanske även en Playstation. Men nyckeln är att på ett enkelt och användarvänligt sätt kunna strömma musik. En/två fronthögtalare och ev en bas tänker jag. Hellre eller litet system från början som går att bygga ut än att köpa ett stort direkt.

Jag har kollat lite på heos 5, men är lite osäker på hur det skulle funka för att koppla in tv mm. Rent allmänt vore det skönt med aktiva högtalare om det går att få till och att det inte blir dyrare än annat alternativ. Chromecast är väl också ett alternativ för att enkelt kunna strömma musik.

Prismässigt får det gärna vara billigt (har ingen aning om vad som är rimligt för ett sådant system) men vill så klart ha ett bra ljud och vettig bas. Bor dock i lght så finns inga behov av något enormt system som bara kommer störa grannarna...

Några tankar/tips till mig?

Permalänk

God dag!

Jag kan berätta hur min setup ser ut så har du i alla fall ett alternativ

I vardagsrummet (öppen planlösning 3 m. takhöjd) finns min TV som är kopplat till en enkel 5.1 förstärkare med 1 HDMI ut och 6 eller 7 in, kommer inte ihåg.

I den sitter Xbone, Playstation, Chromecasten och en ledsen Blurayspelare.

Högtalarna som är inkopplat till denna är Dali Zensor 1.
Jag tycker ljudet är fullt tillräckligt för mina behov och för grannsämjan.

Chromecast är smidigt i min mening och strular sällan.

https://www.hifiklubben.se/hogtalare/stativ--och-kompakthogta...

Visa signatur

Intel Core i7 6700K 4,0GHz | ASUS Z170 PRO GAMING |Syst.disk. Samsung 850-Series EVO 250GB | Samsung 850-Series EVO 500GB | MSI GeForce GTX 1070 8GB Gaming X | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2133MHz CL13 Vengeance | be quiet! Pure Rock | Corsair RM750x 750W | 3x Acer 24" Predator XB240H | SteelSeries Rival 300 Svart | QPAD MK-50 MX Red | Fractal Design Define S Svart |

Permalänk
Medlem

En heos fem skulle absolut fungera, men jag undrar om du inte borde sikta på en soundsbar från Heos om du vill ha det där. Den är grymt bra på musik (det enda folk brukar ha att anmärka på är faktiskt att den är något sämre på film än på musik) och det ingår en subwoofer. Jag tror att du har mycket mer ut av en soundbar faktiskt.

En stor fördel med Heos är spotify connect. Det fungerar mer som att du informerar Heosen om att den ska spela viss musik, än att du via blåtand trycker ut den (vilket iofs också går). Du kan också komplettera systemet med en Heos i sovrummet och spela samma musik på bägge osv.

Själv har jag två Heos 3, en Heos 1, en Heos Amp och en Heos Link. Jag kommer att köpa soundbaren den kommande veckan...

Permalänk
Avstängd

Du får en helt ok hembioreciever med ett gäng hdmi-ingångar för typ 2000. Många sådana stöder bt-streaming och så men annars är en Chromecast billig. Högtalare kan bli dyrt förstås men det finns mycket bra begagnat till rimliga priser. Flexibelt och hyfsat framtidssäkert. Vill du ha multi-room och så så är Chromecast Audio grym, bara att koppla in i vad som helst som har en 3,5mm.

Skickades från m.sweclockers.com