Konstigt problem (mörkt objektiv/kan inte fokusera/kan inte spara bilder)

Permalänk

Konstigt problem (mörkt objektiv/kan inte fokusera/kan inte spara bilder)

Jag har ett märkligt problem och det är flera olika saker inblandade, vilket gör att jag inte kan utröna vad det är som är fel.

Jag upptäckte att det inte gick att ta några bilder (jag har en Canon EOS 400D). Kameran varnade "Fotografering ej möjlig", och det känns som om den bara tar en bild utan att spara den på minneskortet (förutom varningstexten uteblir den vanliga fördröjningen och processandet som sker efter bildtagningen).

Samtidigt noterar jag att mitt Tokina 12-24 mm-objektiv (ibland) är väldigt mörkt i sökaren och det går (ibland) inte att fokusera med det. Och om det väl går att låsa fokus så kan det, men måste inte vara så, att varningen om att det inte är möjligt att fotografera dyker upp. Sedan kan allt fungera helt normalt i en halvtimme eller så.

Med standardobjektivet som följer med kameran (EF-S 18-55 mm) verkar inget av dessa problem (hittills) förekomma. Det kan tilläggas att jag har haft problem med minneskortet tidigare. En pigg i kontakten hade blivit lite böjd, men det har åtgärdats och har inte krånglat sedan dess. Jag har även provat flera olika minneskort.

Finns det någon som kan förklara kopplingen mellan att objektivet är mörkt och inte kan fokusera och att det inte går att spara på minneskortet? Jag tänkte att det kanske kan vara något glapp i kontakten mellan kameraenheten och objektivet, men ibland går det att fokusera helt normalt men ändå inte lagra någon bild.

Permalänk
Medlem

Att du skriver att det är mörkt i sökaren kopplar jag ihop med bländaren.
Det finns en knapp nära där objektivet fästs i kameran, om du kommer åt den så blir det mörkare i sökaren om du valt en mindre bländare. Normalt fokuserar kameran med maximal bländaröppning men tar fotot med inställd bländare. Kanske håller du kameran så att du trycker in den knappen. Det kan ju också vara något fel förstås.

Vad gäller att bilderna inte sparas så kan jag inte bidra tyvärr.

Visa signatur

4670K@4.4, GTX760-DC2OC-2GD5, Z87I-PRO, 8GB RAM (CML8GX3M2A1600C9), Seasonic G-550 550W

Permalänk
Rekordmedlem

Jag vet inte hur just den kameran fungerar men det finns ofta en spärr mot att ta en bild om kameran inte kan få fokuslåsning om den är i nått autoläge, för att komma förbi det får man ofta välja manuell fokus. Kamerorna använder ofta kontrastförhållandena i bilden för att fokusera, är det mörkt när du försöker fota eller är det ett helt orimligt felmeddelande ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det låter ju onekligen som att du är på rätt spår i felsökningen. Om det fungerar med ett annat objektiv låter det som att det är objektivet det är fel på. Gå till en kameraaffär och be dem kolla på det/be att få prova ditt objektiv med ett annat kamerahus. De flesta är väldigt hjälpsamma.

Sedan tycker jag också att det låter som en typsik fuktskada, men det är ju bara en gissning.

Ger kameran någon felkod utöver meddelandet? Kolla isåfall upp den här:
http://www.canon.se/support/consumer_products/products/camera...

Permalänk

Hade lika med ett av mina objektiv.
Har du provat att tvätta kontakterna? för jag tror detta hjälpte mig.

Permalänk
Skrivet av [Z]:

Att du skriver att det är mörkt i sökaren kopplar jag ihop med bländaren.
Det finns en knapp nära där objektivet fästs i kameran, om du kommer åt den så blir det mörkare i sökaren om du valt en mindre bländare. Normalt fokuserar kameran med maximal bländaröppning men tar fotot med inställd bländare. Kanske håller du kameran så att du trycker in den knappen. Det kan ju också vara något fel förstås.

Den knappen har jag aldrig använt tror jag, och jag har aldrig varit säker på vad den haft för funktion. Jag kan dock säga säker att jag inte råkar trycka på den i samband med fotografering. Jag provade att trycka på den och då gick det att justera objektivet från ett mörkare till ett ljusare läge och sedan tillbaka, men det verkade bara fungera en enda gång och nu verkar det inte hända något längre. Det är som om det har fastnat i det mörkare läget.

Skrivet av mrqaffe:

Jag vet inte hur just den kameran fungerar men det finns ofta en spärr mot att ta en bild om kameran inte kan få fokuslåsning om den är i nått autoläge, för att komma förbi det får man ofta välja manuell fokus. Kamerorna använder ofta kontrastförhållandena i bilden för att fokusera, är det mörkt när du försöker fota eller är det ett helt orimligt felmeddelande ?

Samma sak händer i manuellt läge. Det är inte överdrivet mörkt utan helt vanliga ljusfhörhållanden, t.ex. dagsljus inne och ute.

Skrivet av izzie:

Ger kameran någon felkod utöver meddelandet? Kolla isåfall upp den här:
http://www.canon.se/support/consumer_products/products/camera...

Den verkar inte finnas där.

Skrivet av quartzite:

Hade lika med ett av mina objektiv.
Har du provat att tvätta kontakterna? för jag tror detta hjälpte mig.

Ingen skillnad. Hur rengjorde du dem?