Alternativ till MacBook Pro 15" - lightroom etc

Permalänk
Medlem

Alternativ till MacBook Pro 15" - lightroom etc

Jag vill börja med att säga att jag i grunden är en PC-användare och PC-förespråkare. Jag bygger, uppgraderar och sköter om mina stationära PC och ger dem sen kärlek de behöver.

Men för fem-sex år sedan köpte jag en bärbar MacBook Air. Efter det har jag märkt att jag har fått helt andra krav på bärbara datorer. Jag har i jobbet använt premiummodeller av i tur och ordning HP, Samsung och Lenovo. Ingen av dem har egentligen legat efter i råprestanda, och jag är kvickare i Windows-miljö än i OSX-miljö.

Trots detta sneglar jag återigen åt Apple-hållet när det nu är dags att uppgradera. Främst handlar det om att jag vill komma upp i skärmstorlek, gärna runt 15". MacBook Pro i den storleken väger ca 2 kg, har riktigt bra skärm och en pekplatta vars like jag inte sett.

Om det inte vore för priset på knappt 20 lök hade jag gärna köpt. Men frågan gnager: vad kan PC-plattformen konkurrera med?

Viktiga aspekter: bra skärm (högupplöst runt 15"), kvalitetskänsla, pekplatta, vikt.

Användningsområden: hobbyanvändning av Lightroom och i viss mån enklare Photoshop. Surf, film och övrig vardagsarbete också, förstås. Behöver absolut inte vara kraftigaste i7, i5 lär räcka för mina behov. Tänker mig minst 8 GB ram och 256 GB SSD.

Budget: macen ligger på knappa 20, PC behöver nog vara 5' lägre för att jag ska gå den vägen, givet samma prestanda. Går det att kapa tre tusen till vore det fint. På den stationära sidan vet jag att det skulle gå.

Tråd flyttad /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

Det går på laptop också, du kan köra laptops med M.2 SSD för att den ska starta upp ännu snabbare. Enda grejen är att multimediaverktyg körs bättre på Mac än på en vanlig PC. I enbart prestanda vinner PC allt som oftast men än mac är bättre optimerad på vissa spektrum, speciellt dessa.

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-UP7 | i7 3770K 3.5 GHz | Crucial Ballistix Elite DDR3 1600 MHz 4x4 GB | Crucial M500 240GB SSD | Seagate Desktop 3TB 7200rpm 64MB | Corsair H80i | Gigabyte GTX 970 Windforce G1 Gaming 4GB SLI | BitFenix Ronin | Be-Quiet Dark Power Pro 10 750 W | Asus Xonar Essence STX
Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Trots detta sneglar jag återigen åt Apple-hållet när det nu är dags att uppgradera. Främst handlar det om att jag vill komma upp i skärmstorlek, gärna runt 15". MacBook Pro i den storleken väger ca 2 kg, har riktigt bra skärm och en pekplatta vars like jag inte sett.

Om det inte vore för priset på knappt 20 lök hade jag gärna köpt. Men frågan gnager: vad kan PC-plattformen konkurrera med?

Viktiga aspekter: bra skärm (högupplöst runt 15"), kvalitetskänsla, pekplatta, vikt.

Användningsområden: hobbyanvändning av Lightroom och i viss mån enklare Photoshop. Surf, film och övrig vardagsarbete också, förstås. Behöver absolut inte vara kraftigaste i7, i5 lär räcka för mina behov. Tänker mig minst 8 GB ram och 256 GB SSD.

Budget: macen ligger på knappa 20, PC behöver nog vara 5' lägre för att jag ska gå den vägen, givet samma prestanda. Går det att kapa tre tusen till vore det fint. På den stationära sidan vet jag att det skulle gå.

Dell XPS 15 finns med pekskärm och upplösning som t.o.m. överträffar MBP. Men så kostar det också.

Den ENDA som PC inte kan konkurrera med är styrplattan. Resten är tycke och smak.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Jag vill börja med att säga att jag i grunden är en PC-användare och PC-förespråkare. Jag bygger, uppgraderar och sköter om mina stationära PC och ger dem sen kärlek de behöver.

Men för fem-sex år sedan köpte jag en bärbar MacBook Air. Efter det har jag märkt att jag har fått helt andra krav på bärbara datorer. Jag har i jobbet använt premiummodeller av i tur och ordning HP, Samsung och Lenovo. Ingen av dem har egentligen legat efter i råprestanda, och jag är kvickare i Windows-miljö än i OSX-miljö.

Trots detta sneglar jag återigen åt Apple-hållet när det nu är dags att uppgradera. Främst handlar det om att jag vill komma upp i skärmstorlek, gärna runt 15". MacBook Pro i den storleken väger ca 2 kg, har riktigt bra skärm och en pekplatta vars like jag inte sett.

Om det inte vore för priset på knappt 20 lök hade jag gärna köpt. Men frågan gnager: vad kan PC-plattformen konkurrera med?

Viktiga aspekter: bra skärm (högupplöst runt 15"), kvalitetskänsla, pekplatta, vikt.

Användningsområden: hobbyanvändning av Lightroom och i viss mån enklare Photoshop. Surf, film och övrig vardagsarbete också, förstås. Behöver absolut inte vara kraftigaste i7, i5 lär räcka för mina behov. Tänker mig minst 8 GB ram och 256 GB SSD.

Budget: macen ligger på knappa 20, PC behöver nog vara 5' lägre för att jag ska gå den vägen, givet samma prestanda. Går det att kapa tre tusen till vore det fint. På den stationära sidan vet jag att det skulle gå.

Apples Macbook är som sagt svårslagen, den enda PCn som kan tänkas matcha Macbooken i kvalitet är XPS 15.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag köpte min första Mac för två dagar sedan - en Macbook Pro med Retinaskärm - och den imponerar verkligen! Efter drygt 20 år med PC och Windows, så är det förstås lite ovant, men du har ju haft Mac sedan tidigare, så det är inget problem.
Pekplattan är verkligen helt outstanding. Har aldrig varit med om något liknande och jag betvivlar att jag köper någon extern mus än på länge (sitter mest och programmerar, så använder inte musen speciellt mycket ändå).

Eftersom du redan har en Macbook Air, så vet du att det enda rätta är spara lite till och uppgradera till en Macbook Pro

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
NVIDIA GeForce GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Dell XPS 15 finns med pekskärm och upplösning som t.o.m. överträffar MBP. Men så kostar det också.

Den ENDA som PC inte kan konkurrera med är styrplattan. Resten är tycke och smak.

Skrivet av Kote:

Apples Macbook är som sagt svårslagen, den enda PCn som kan tänkas matcha Macbooken i kvalitet är XPS 15.

Tack för input, jag har kollat på Dell XPS 15 men noterar att det inte skulle bli billigare. Då är jag nog ändå mer benägen att hålla fast vid Apple.

Skrivet av Superfrog:

Jag köpte min första Mac för två dagar sedan - en Macbook Pro med Retinaskärm - och den imponerar verkligen! Efter drygt 20 år med PC och Windows, så är det förstås lite ovant, men du har ju haft Mac sedan tidigare, så det är inget problem.
Pekplattan är verkligen helt outstanding. Har aldrig varit med om något liknande och jag betvivlar att jag köper någon extern mus än på länge (sitter mest och programmerar, så använder inte musen speciellt mycket ändå).

Eftersom du redan har en Macbook Air, så vet du att det enda rätta är spara lite till och uppgradera till en Macbook Pro

Jo, det är helt klart en hög byggkvalitet. Jag känner igen mig i din känsla - jag var mycket nöjd med byggkvaliteten från första stund; typ fem år senare håller jag fast vid det, men är fortfarande inte helt kompis med operativssystemet

Det som stör mig lite är att jag egentligen inte behöver hela prestandan, men är sugen på 15"-skärmen.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

@bubbelbabbel:

Får jag fråga hur du tänker när du säger att bara för att det är "pc" så behöver den vara åtminstone 5 lax billigare?

Varför ska macen få kosta mer?

Eller missförstår jag?

Asus 15"

Den hade jag tagit! Sugen på en sådan själv då den verkar magiskt bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwain:

@bubbelbabbel:

Får jag fråga hur du tänker när du säger att bara för att det är "pc" så behöver den vara åtminstone 5 lax billigare?

Varför ska macen få kosta mer?

Eller missförstår jag?

Asus 15"

Den hade jag tagit! Sugen på en sådan själv då den verkar magiskt bra

Dels är det utifrån en bättre andrahandsmarknad för Mac men också utifrån det faktum att jag inte har stött på något annat märke som har kommit i närheten av Macens kvalitetskänsla. Möjligen är det trångsynt, men jag är inte övertygad om likvärdigheten

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

@bubbelbabbel:

Jag är inte beredd att hålla med. Min macbook retina från 2014 är numera helt slut i batteri och slö och krashar med jämna mellanrum. har fått installera om den flertalet gånger.

Polarens asus ultrabook har rullat på sen 2012 utan något att anmärka på.

Tycker båda känns rätt likvärdiga i kvalitetskänsla

Min åsikt är att är man nu beredd att lägga 20 på en mac så kan man nog lägga 20 på en pc också och få mkt mer

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwain:

@bubbelbabbel:

Jag är inte beredd att hålla med. Min macbook retina från 2014 är numera helt slut i batteri och slö och krashar med jämna mellanrum. har fått installera om den flertalet gånger.

Polarens asus ultrabook har rullat på sen 2012 utan något att anmärka på.

Tycker båda känns rätt likvärdiga i kvalitetskänsla

Min åsikt är att är man nu beredd att lägga 20 på en mac så kan man nog lägga 20 på en pc också och få mkt mer

Våra erfarenheter skiljer sig åt. Min har rullat på i fem år utan krångel och är känns fortfarande rapp. Inga ominstallationer, det enda jag gjort är att uppdatera operativsystem när det kommit nya.
Nåväl, det jag var ute efter var en PC som kunde matcha MBP på de för mig relevanta områdena (skärm, pekplatta, batteritid, vikt) till ett lägre pris. Inget av det jag sett har övertygat mig.

Du är inte sugen på att sälja din Retina från 2014? Du verkar inte vara helt nöjd med den, för att uttrycka det milt

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

@bubbelbabbel: Synd att inte surface book säljs i Sverige. Den bör ja vara likvärdig med en mac och finns från 12k upp till 22k, allt beroende på utrustning. Iofs bara 13,5" skärm nu när jag tänker efter.

Permalänk
Medlem

Att köra Windows (via Boot Camp) på en Macbook är inte ett alternativ?

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwain:

@bubbelbabbel:

Jag är inte beredd att hålla med. Min macbook retina från 2014 är numera helt slut i batteri och slö och krashar med jämna mellanrum. har fått installera om den flertalet gånger.

Polarens asus ultrabook har rullat på sen 2012 utan något att anmärka på.

Tycker båda känns rätt likvärdiga i kvalitetskänsla

Min åsikt är att är man nu beredd att lägga 20 på en mac så kan man nog lägga 20 på en pc också och få mkt mer

Du kan alltid pröva att få den utbytt med hjälp av konsumentköplagen Ett dött batteri efter två år låter väldigt konstigt såvida du inte har kört den 24/7. Att den krashar kan vara hårdvarurelaterat och då ska du givetvis höra av dig till företaget du köpte den ifrån.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om det är bilder du ska jobba med, så kan jag rekommendera en MacBook PRO 15". Sitter själv med en late 2013 och har inte haft några problem. Den bara rullar på och gör sitt jobb..
Vad man bör tänka på är att skaffa en med den hårdvara man vill ha, från början.
Från 2013 och framåt, går det inte att uppgradera själv... då komponenterna är lödade.

Började redigera bilder på en HP för en bit över 20k och om jag jämför med min MBP, så är det som natt och dag till MBP:s fördel.
Precis som du var jag van vid och jobbade i Windows-miljön. Men när man väl vant sig vid OSX, så ångrade iaf. inte jag mig en sekund från att jag valde MBP:n och har nu senare gått över helt även stationärt..
Kanske inte hade gått över helt, om inte Microsoft betett sig så illa som de gjort..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD