Adaptec 5805 raid failure

Permalänk

Adaptec 5805 raid failure

Hej jag har en adaptec 5805 i min stationära dator. Vet detta är kategori server men det är väll där kontrollerna oftast används så tänker jag postar här. Kör windows 7 på datorn om det spelar någon roll. Och för den som undrar har kontrollern BBU batteriet.

börjar med konfigurationen jag har två olika arrayer på denna kontrollern.

Anslutna hårddiskar
1. Segate 1TB
2. Segate 1TB
3. Segate 500GB
4. Segate 500GB
5. Segate 500GB
6. Segate 500GB
7. Segate 500GB
8. Segate 500GB
_________________________
Disk1 och 2 körs i raid0 vilket ger 2TB lagring.

Disk 3 4 5 6 7 8 körs i raid5 vilket ger 2.5TB lagring.

Nu till problemet jag stänger av min dator varje natt och har gjort detta under flera års tid när jag använt denna uppsättningen av diskar utan större problem. Men igår när jag satte på datorn började den larma för arrayen raid0 var offline och arrayen raid5 hade en förlorad medlem. Så jag bootar upp datorn tittar på vad som är fel i adaptec storage manager.

I adaptec storage manager tittar jag först på min raid0 array. Där säger den 0 errors på båda diskarna. Ingen uppenbar andledning till den klagar på disk 2 vilket den larmar för. Klickar på force online och disken hoppar glatt upp i explorer. Så jag kör en full backup på denna till min server.

Min raid5 array låg också nere samtidigt. Och tittar direkt på den så fort backup kopian är klar. Den säger att disk 3 har problem så jag tittar och får svar medium errors 8. googlar lite och de rekomenderar efter backup är klar att köra en verify and fix och sedan ta disken online. Så de gör jag. Disken går online igen och adaptec kontrollern är nöjd. Men hastigheten suger på arrayen något står fel till.

Så jag stänger ner datorn rycker disk3 och petar istället i en WD500 som jag hade liggande i reserv. Bygger nu upp en array igen. Denna gång blir det raid6 över de diskarna.

Vad kan ha orsakat att två arrayer klappa ihop samtidigt? Och tror folket att någon 1tb disk är skadad trotts adaptec storage manager rapporterar 0 fel?

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Medlem

Det låter osannolikt men jag har haft precis samma problem den senaste veckan med samma raidkort. Kör dock Raid6 med 4TB diskar. Hittar egentligen inget specifikt fel. Min verify and fix tog över en vecka att göra så det är möjligt att din degraderade prestanda är pga den - märkte dock aldrig av det själv då jag antar att raid6 fixade feltoleransen.

Jag har fått rådet att byta kontrollerkort då det är gammalt (eller modellen är gammal). Då du verkar ha ordentlig backup så kan du gott köra ett tag till och se om det inträffar igen. Aktivera även mailfunktionen om du inte gjort det, den är ganska praktiskt och berättar rätt mycket

Permalänk

@MsSmith:

helt otroligt hade du också två helt olika arrayer drabbas samtidigt? det är det som får mig att undra hur det är möjligt att två olika arrayer gick offline samtidigt. från å med nu blir det omgrupering

raid0 på 2TB som jag arbetar med som sedan backas upp till 2TB raid6 via cobain backup varje dag. I teorin då skall två diskar kunna gå åt fanders samtidigt och allt ändå är kvar. Men build/varify tar år och dagar känns det som

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Medlem

Ja det hade jag - dock har jag två fysiska servrar med två separata kort. Samma modell i båda. Båda servrarna skickade ut felmeddelande där de inte fann någon array. Det är tillbaka nu med blandade lösningar. På ena servern är en disk ersatt och allt är frid och fröjd, på den andra gick det inte att ersätta disken utan måste köra med en hotspare istället - vet ej varför. Måste springa iväg och köpa ett par stora diskar, funderar på Seagates Archive diskar, då jag slarvar lite medvetet och inte har backup på exakt allt.

Permalänk

Jag funderar på om det är någon windows update som har strulat med kontrollerkortet kanske? Känns helt otroligt för mig att allting skulle gå ner så där pang på varandra. Jag tog ur disken som gick ner satte den i en usb vagga och körde hdtune på den för att se om den är defekt och den indikerar inga fel alls.

Jag är också lite slarvig med backups ibland därför jag älskar cobain backup i kombination med raid. Varje gång datorn drar igång gör den en kopia av filerna. Annars glömmer jag att göra de haha

Jag kan dock inte minnas de här med stripe size man ställer in när man skapar en array. visst fasiken var det den som skulle vara hög för att få ut mer prestanda? satte min på 512 nu men funderar på att göra om det till 1024 men kommer inte exakt ihåg. Sedan kör jag 64 i cluster size. vilket troligen är helt fel också. To google i go

Lagrar ju mestadels stora filer på diskarna så måste nog fasiken googla de eftersom jag beslutade mig för att bygga om alla arrayerna.

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Medlem

Smart med Cobain - mitt problem är att backa upp 40TB av data Det tar sån tid över gigabitnätverk.

Stripesize ska vara densamma som du väljer att partitionera med, för bästa prestanda. Sedan brukar det rekommenderas en mindre stripesize för mindre filer och tvärtom - men det allra viktigaste är att vid din partitionering sätter samma stripesize som du konfigurerar din raid med. Annars blir det onödigt mycket jobb för ditt kontrollerkort.

Permalänk

Du har inte lust att guida mig någon dag lite snabbt över telefon eller teamspeak? Då jag ärligt talat kan erkänna jag inte helt förstår de där till fullo.

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Medlem

Ja absolut, ta det min sambo i sådana fall - det är han som berättat för mig hur man ska tänka. Skicka ett pm så ska jag meddela honom. Skicka nummer och tid det passar att plinga

Men kan försöka sammanfatta.

1. Skapa din array i Adaptecs programvara. När du skapar en array väljer du cluster/stripesize. Som exempel väljer vi nu 64kb
2. Du loggar in i valt operativsystem, i det här fallet Windows, och går till Diskhanterare för att partitionera upp en eller flera partitioner
3. När du väljer cluster/stripesize (i ärlighetens namn vet jag inte riktigt vad skillnaden är) så ska du nu välja 64kb igen

Om du tänker följande scenario:

Du ska fylla din hårddisk med vatten och varje sektor har en viss storlek (64kb). När du håller ovanifrån så vill du att vattnet ska falla igenom både din partitionering i Windows och din uppsättning i Adaptecs inställningar med minsta möjliga motstånd och få ut mesta möjliga utrymme/prestanda.

Har du då en mindre storlek på partitionen än i dina adaptec inställningar blir det plats över (varje sektor fylls inte hela vägen upp). Har du däremot en större storlek på partitionen än i dina adaptec inställningar, ja då måste kontrollerkortet räkna om och dela upp datan på fler sektorer och där med ta upp mer tid, exempelvis 256kb måste delas upp i fyra lika stora 64kb sektorer.