Köpa nytt Chassi. Vet inte riktigt vilket jag ska välja.

Permalänk
Medlem

Köpa nytt Chassi. Vet inte riktigt vilket jag ska välja.

Sitter just nu på ett skit chassi utan någon ljuddämpning alls, låter som in i helvete från hela datorn så behöver ett nytt.

Har kolla på Define R5 och är sugen på det men såg att där enbart är 1 front fläkt.

Hur presterar chassit? Är det tyst? Är det ett bra luftflöde i chassit/etc?

Är där något annat chassi i samma prisklas (ca 1000-1100kr) som ni rekemonderar?

Edit:

Sitter på ett

I5 6600k
212 Evo
MSI 390
16 GB DDR4
Asus Z170 Pro Gaming

Permalänk
Medlem

Ifall din dator är högljudd så har du förmodligen dåliga chassi fläktar eller så snurrar de på för hög RPM. Det kan vara så att du har en "dålig" CPU kylare som oftast gör onödigt mycket väsen.

Vad använder du i dagsläget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anarko:

Sitter just nu på ett skit chassi utan någon ljuddämpning alls, låter som in i helvete från hela datorn så behöver ett nytt.

Har kolla på Define R5 och är sugen på det men såg att där enbart är 1 front fläkt.

Hur presterar chassit? Är det tyst? Är det ett bra luftflöde i chassit/etc?

Är där något annat chassi i samma prisklas (ca 1000-1100kr) som ni rekemonderar?

Jag köpte ett Fractal Design Define S. Det är utan 5.25" platser och hårddiskarna sätter du på baksidan av plåten vilket ger bättre luftflöde genom chassit. Fungerar perfekt om du har max 3 hårddiskar. Om du bestämmer dig för det så rekommenderar jag raka satakablar. För vinklade går inte att använda i Define S. Det är aningen billigare också.

Edit: Det är alltså ett R5 utan 5.25" platser. och hårddiskbur.

Permalänk
Medlem

Jag har kikat på Corsair Carbide Quiet 400Q. Verkar riktigt nice, tycker jag! Litet för att vara ATX, ljuddämpat, inga burar för 15st HDD och ingen plats för optisk läsare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anarko:

Sitter just nu på ett skit chassi utan någon ljuddämpning alls, låter som in i helvete från hela datorn så behöver ett nytt.

Har kolla på Define R5 och är sugen på det men såg att där enbart är 1 front fläkt.

Hur presterar chassit? Är det tyst? Är det ett bra luftflöde i chassit/etc?

Är där något annat chassi i samma prisklas (ca 1000-1100kr) som ni rekemonderar?

Det går utmärkt med att köpa extra fläktar till Define R5.
Orginalfläktarna är inte dyra. samt att det finns andra tillverkare av tystare fläktar, det beror på vad man vill lägga ut...
Jag har 2x140mm fram (In), 2x140mm uppe (Ut) samt en 140mm in i botten...
Bak har jag ofta radiator med 2 fläktar Utblås. annars passande 140mm fläkt om jag har tornkylare.
Med en hel del Definebyggen bakom mig så har jag uppfattningen att det blir tyst med flera fläktar på låga varv, då luften i lådan byts ofta.
Däremot så är det ofta fläkten på grafikkortet som oväsnas, samt om man har ett billigt nätagg...det brukar vara svårare att åtgärda om man inte köper nytt nätagg, för det lever ju ett eget liv, då det på define och en hel del lådor tar luften underifrån, och sprutar ut ibak.
Grafikkortet brukar ju kunna ha det lite kyligare om luften i lådan byts ofta...
Lite tips i mitt Definegalleri i sign.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Jag har kikat på Corsair Carbide Quiet 400Q. Verkar riktigt nice, tycker jag! Litet för att vara ATX, ljuddämpat, inga burar för 15st HDD och ingen plats för optisk läsare.

Jag hade ett R5 och bytte till ett 400Q, super nöjd, känns otroligt mkt mindre men lika tyst. Det enda jag kan klaga på är att det är lite snålt med utrymme för kabeldragningen från nätagged och bakom mobo plattan samt att R5'an ger ett mer gediget intryck och känns som lite mer kvalité när man hanterar de båda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av amh:

Jag hade ett R5 och bytte till ett 400Q, super nöjd, känns otroligt mkt mindre men lika tyst. Det enda jag kan klaga på är att det är lite snålt med utrymme för kabeldragningen från nätagged och bakom mobo plattan samt att R5'an ger ett mer gediget intryck och känns som lite mer kvalité när man hanterar de båda.

Okej, intressant! Jag tycker dock att R5 är alldeles för stort för en sådan som mig som har ett grafikkort och 2 SSD. Blir nog ett 400Q när jag ska byta chassi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Okej, intressant! Jag tycker dock att R5 är alldeles för stort för en sådan som mig som har ett grafikkort och 2 SSD. Blir nog ett 400Q när jag ska byta chassi.

Nu menade jag ju att jag rekommenderade det trots det nämnda negativa! Samma anledning till varför jag bytte "ner" mig också, för mycket utrymme som jag inte behövde i R5'an.

Permalänk
Medlem

@Anarko: Define Mini är för m-atx men har ljudisolerande paneler och plats för en jäkla massa fläktar. Kombinera med några tystare fläktar, fläktstyrning (man får med i chassit) och du har en dator som knappt låter någonting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av amh:

Nu menade jag ju att jag rekommenderade det trots det nämnda negativa! Samma anledning till varför jag bytte "ner" mig också, för mycket utrymme som jag inte behövde i R5'an.

Jo, förstod dig rätt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Men är det inte bättre med mer utrymme? bättre luftflöde/etc?

Vellar mellan https://www.inet.se/produkt/6909892/fractal-design-arc-xl-sva... och ett 'normalt' r5. Kostar ungefär likadant men ser inte vad skillnaden är utöver storleken.

Kan någon förklara? haha