Är det någon skillnad på 95 och 98 oktan prestandamässigt? Då min motor föredrar 98 oktan?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dunde:

98 oktan, ett par plusgrader och lite lätt dimma. Det gillar min SAAB V6 Turbo. Det är en högst märkbar skillnad på en turbobil när den släpper upp tändningen högre (högre oktan, mera luft (kallare)etc..)

Jo så är det ju till viss del, märktes ju också när man körde (luftkyld) moped i början på 90-talet. Men det finns också en placebo-effekt i det hela. Dimma och mörker och då känns det som det går fortare också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

98 oktan, ett par plusgrader och lite lätt dimma. Det gillar min SAAB V6 Turbo. Det är en högst märkbar skillnad på en turbobil när den släpper upp tändningen högre (högre oktan, mera luft (kallare)etc..)

Samma när man körde hoj. Den stälde inte om någonting, men runt nollan i temp, innebär mera luft, hojen gick märkbart bättre. Men det vart kallt, speciellt om nävarna.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Vad ska man tro när det står "98 alt 95" i manualen då? Tolkade det som att 98 är att föredra men att 95 inte är så illa heller. Körde med 98 oktan på "den gamla goda tiden" då 98 låg konstant 30 öre över 95-priset per liter. Numera ligger det snarare nästan 2 kr över i literpris så kör på 95 sedan det blev så.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

98 oktan, ett par plusgrader och lite lätt dimma. Det gillar min SAAB V6 Turbo. Det är en högst märkbar skillnad på en turbobil när den släpper upp tändningen högre (högre oktan, mera luft (kallare)etc..)

& @Jonathan0101 & @Aktsu

För min kompressormatade Corolla så duger inte ens 98 oktan längre.. (den "kör" på det, ja, men gillar inte den nya 98n).

När jag körde in Akrylatbensinen Aspen+ (98Okt RON, men betydligt bättre MON), så blev bilen som helt underbar. Tom när jag hade lite 98 och lite Aspen+ så blev det märkbar skillnad.

Förr har hon varit svår att få igång med 1:an (delvis pga dens svårare koppling) utan att trycka mer än man vill på pedalen, och hon har tvekat lite när man kör högre växel och inte har högt varvtal.

Nu... jävlar vilken skillnad.
För det första: Hon går att starta mjukt i 1:an och går mycket (tomgång inkl) jämnare. Jag har tidigare trott det var fel på något och har bytt alla möjliga saker, samt Toyota har stor servat den... inget har hjälpt.
För det andra: Kan lätta i 6:an på tomgångsvarv och trycka på gasen, och hon svarar direkt och börjar trycka. Hennes vridmoment genom hela registret är märkbart bättre.
För det tredje: För första gången någonsin har jag känt lyftet som denna motor gör. Tidigare hade jag en vanligt T-sport och den lyfte på vid 6200 RPM så det var märkbart (även på 95). Denna ska tydligen göra det lite tidigare (tror jag läste runt 5800), och jag har för första gången känt det nu. Innan har det bara tappat vrid och kompressorn har jämnat ut det. Vid högre varv så är hon märkbart starkare nu.
För det fjärde: Hennes förbrukning... märkbart mindre. Förr kunde jag typ se nålen röra sig när man körde genom stan. Nu är den märkbart mindre också, troligen pga mindre feltändningar mm. Tolka mig rätt... hon dricker bra ändå, men det är ju för att man kör som man gör
För det femte: Sot-avlagringar... körde man henne hårt så fick man fort sot på insidan av avgasröret... har kört hårt efter senaste tvätten... finns ingen avlagring alls länge.

Jag kör ca 1-2 tankar bränsle om året med henne, så om jag måste köpa detta på dunk... so be it. I want my performence back!
Med tanke på att motorn verkar må märkbart bättre också så tror jag det är bättre för dens livslängd också, istället för att allt sotar igen, eller en misständning skadar något.

Förstår mycket väl att långt från alla bilar kan ta nytta av de bättre bränslena, men håller med Dunde att turbo/kompressor matade, ofta har märkbar skillnad. Så det beror mycket på bilen om det är lönt eller inte.
För min verkar det mer vara så att den kräver det... för ren är redan spec:ad till minst 98 oktan enligt manual.

PS. Ska snart testa 102 Oktan i henne, men jag tvivlar på att det kommer hjälpa så mycket. Hon ska vara mappad till ca 100 iaf, så kanske... Jag vet att 100 Oktan från Tyskland gillade hon mycket, men frågan är om det är pga den högre MON värdet. (AspenR 102 oktan har nämligen lägre MON än Aspen+ 98).

@Dunde Testa Aspens, även vanliga "95" Aspen4 versionen har enormt bättre MON värde (92 vs 87, för 98 oktan), vilket gör att du får betydligt senare tändning i högre varvtal.
Det finns att köpa på typ alla byggvaruhus och massor mer platser, samt vissa ställen har pumpar med det. Inte sagt att du alltid ska köra på det, men det vore kul att se om det ger märkbar resultat vs dagens "skit 98 oktan".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det där är en så förenklad bild att den är direkt felaktig. Ut från crudetornet får du ett antal fraktioner som sedan destilleras vidare. Du får inte bensin rakt ut från processen utan den blandas av de komponenter som jag nämnde tidigare. Jag har jobbat med det här så jag vet hur det fungerar.

Hade du orkat scrolla ner lite längre på Wikipedia hade du sett ett flödesschema som ligger lite närmre verkligheten. Fast även det är såklart en förenkling.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/60/RefineryFlow.png

Här är en mer korrekt version av crudetornet.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/94/Crude_Oil_Distillation_Unit.png

Som du ser kommer det ingen bensin från det. Utan bensin är en blandning av diverse andra produkter och den exakta sammansättningen varierar kraftigt beroende på land, tid och för den delen vad som råkar finnas i lager på raffinaderiet vid tillverkningen.

Hade det varit ok om det var etanol tillverkad av fossil eten istället för jäst av sockerrör? Tror du att det är någon skillnad på etanolen beroende på ursprung? Vad tycker du om tillsatsen av MTBE som är en eter? Är det ok? Är Preems Evolution Diesel inte diesel för att det inte är fossilt trots att det är kemiskt identiskt med diesel från råolja? För övrigt får du inte diesel rakt ut från crudetornet heller utan det är gasolja som sedan går igenom en rätt stor egen process innan det blir färdig diesel. Fast det beror också på vilken typ av diesel det är.

Måste fråga, jobbar du oxå på raffinaderi?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

Ur miljösynpunkt är det säkert bra att 98 oktan försvinner. Men tycker det är riktigt tråkigt då det fortfarande görs bilar som helst ska rullas på 98. Tycker det nästan är lite konstigt att det görs så många bilar fortfarande som ska köras på 98 när det nu håller på att avvecklas.
Jag själv bor ca 2 km från närmaste bensinmack, men måste köra 15 km för att kunna tanka 98 vilket jag håller mig till så länge jag kan då det är bäst för motorn (Golf med 270 katter under huven).

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Ur miljösynpunkt är det säkert bra att 98 oktan försvinner. Men tycker det är riktigt tråkigt då det fortfarande görs bilar som helst ska rullas på 98. Tycker det nästan är lite konstigt att det görs så många bilar fortfarande som ska köras på 98 när det nu håller på att avvecklas.
Jag själv bor ca 2 km från närmaste bensinmack, men måste köra 15 km för att kunna tanka 98 vilket jag håller mig till så länge jag kan då det är bäst för motorn (Golf med 270 katter under huven).

Resten av världen använder lägre än 95. Och om du vill inbilla någon om miljötänk så är en golf med 270hk rätt korkat.

Ontopic, jag har bytt till dieselbil, finns det någon nämnvärd skillnad mellan alla påhitt?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Ontopic, jag har bytt till dieselbil, finns det någon nämnvärd skillnad mellan alla påhitt?

Vad menar du med påhitt? Jag märker skillnad på om jag tankar 95, 98 eller e85 i min bil. Märker du ingen skillnad på en dieselbil och bensinbil så får du ta och dubbelkolla så du verkligen köpt dig en dieselbil. Du bör märka direkt när den startat om du satt dig i en dieselbil skakar och väsnas mer än motsvarande bensinare (för att inte reta upp dieselälskarna jag vet att jag överdriver men det är fortfarande skillnad ) . Sedan har du värre partiklar o skit så de ogillas ju i många storstäder.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Ur miljösynpunkt är det säkert bra att 98 oktan försvinner.

Jag måste ha missat något. Så vitt jag vet är det sagt att det ska finnas kvar pumpar med "bara" 5% etanol i bensinen, eftersom det finns rätt många bilar som inte klarar E10. Man har även sagt att eftersom det inte fins någon poäng att ha flera olika 95 oktan-s bränslen, så skulle man behålla 98'an.
Det finns ju inte en chans att jag tankar 95 oktan i kärran, inte nog med att den från fabrik är försedd med klisterlapp som säger 98 oktan, eller mer, i tanklocket, den har även fått lite mer kärlek efter att den lämnade fabriken, och ett mer knack-igt bränsle blir aldrig aktuellt. Då etanolkonverterar jag i stället, och får ut 25% fler hästar. Varken bränsleekonomiskt, eller ens miljövänligt, men det skadar åtminstone inte motorn.
(Däremot lär jag väl behöva en ny koppling. De knappt 300 som drar under huven nu är på gränsen, mer... då är det bara en tidsfråga innan något rasar.)
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Vad menar du med påhitt? Jag märker skillnad på om jag tankar 95, 98 eller e85 i min bil. Märker du ingen skillnad på en dieselbil och bensinbil så får du ta och dubbelkolla så du verkligen köpt dig en dieselbil. Du bör märka direkt när den startat om du satt dig i en dieselbil skakar och väsnas mer än motsvarande bensinare (för att inte reta upp dieselälskarna jag vet att jag överdriver men det är fortfarande skillnad ) . Sedan har du värre partiklar o skit så de ogillas ju i många storstäder.

Jag menade miles+ hos statoil och vad nu motsvarande heter hos de andra. Miles+ har jag testat, men märkte ingen skillnad. 95/98 i gamla bensinaren märktes tydligt däremot.
Klart jag märker att jag har en diesel, men inte på skakande och oväsen

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Resten av världen använder lägre än 95. Och om du vill inbilla någon om miljötänk så är en golf med 270hk rätt korkat.

Ontopic, jag har bytt till dieselbil, finns det någon nämnvärd skillnad mellan alla påhitt?

Skrivet av Json_81:

Jag menade miles+ hos statoil och vad nu motsvarande heter hos de andra. Miles+ har jag testat, men märkte ingen skillnad. 95/98 i gamla bensinaren märktes tydligt däremot.
Klart jag märker att jag har en diesel, men inte på skakande och oväsen

Jag har faktiskt läst och tittat en hel del på detta, både diesel och bensin.
Jag har inte hunnit testa alla typer/mackar än dock, men lite info kan jag ge dig.

När det gäller Diesel har OKQ8 varit en het potatis.
http://teknikensvarld.se/antligen-lyssnar-okq8-andrar-den-die...
Om de nu rättat till det tillräckligt eller inte vågar jag inte svara på, då de tappat mig som kund. Folks bilar har alltså rasat, spridare rostat och det har kostat 1000-tals kronor, allt för de skulle snåla lite.

Statoil i generella drag har högst andel tillsatser, för bla rengöring av motorn. Detta tyvärr sänker dock bränslets råa prestanda, och ger mindre vridmoment (både diesel och bensin), men i sin tur håller den ren, så den inte sotar igen tex. På vintern är det helt klart en fördel med detta, och då behöver man inte köpa dyra tillsatser för att hålla spridare mm rena.

Nackdelen är att tillsatserna själva också ger nackdelar och ger lite lagring, så på en helt ny bil "skitar du ner motorn" så att säga.

Preem 98 har utan tvekan högst oktan. De kan tom vara 98,5+ och det märks på en bil som är på gränsen. De har på 95 oktan valt att göra den förnybara andelen från tallolja som de blandar ut med råoljan innan det raffineras. På så sätt får du miljö bränsle, utan nackdelar, och även 95 oktanen är utan tvekan bästa bränslet du kan hitta, även om skillnaderna är lägre. De har dock inte tillsatser, så om du har skitig motor som inte är optimal, lär det ge samma problem som andra.

När det gäller preems diesel så är det lite samma där. De använder åter talloljan för att få en renare blandning, vilket faktiskt ger ett bättre bränsle. ACP diesel är ju en diesel med rengörande förmågor och den är vad du borde köra med på vintern för att minska sot mm.

Många mindre bolag som tex ST1, AS 24 och även i Sverige Shell är på något sätt ägda av de större bolagen, och får sin bensin där. Du kan tom ha etanol % skillnad mellan väst kusten och öst kusten av Sverige, där öst får mer etanol pga mer av det kommer från Finland och liknande håll, medan västkusten får mindre etanol från Tyskland mm. Så man får titta lite på den lokala macken för att veta om det är bra eller inte.

Sen har du skillnaden på mindre och större mackar. Större mack kommer att ha mer rotation på bränslet, och mindre slagg i botten av tankarna. Mindre stationer kommer därför att få sämre bränsle, även om det i början är "samma".

Kan din diesel bil köra på tex biodiesel så kan du mer eller mindre köra på rapsoljan i matbutiken, men inte alla kan "officiellt" göra det, typ som etanol bilar kan köra på etanol/bensin. Etanol är dock väldigt frätande för packningar, slangar och även kan tvinga dig till att byta olja oftare, allt beroende på din bil. Vissa tål det, vissa inte. Slitna bilar får ofta mer problem, vilket gör att jag är lite förbannad på att 98 oktan nu ska ha etanol i sig, det borde de inte ha. Höj priset, men förstör den inte.

Och sist... Min hybrid, Toyota Auris, har kört länge på 95 oktan, tills jag en dag hade över lite 2 år gammal 100 oktan som jag spädde ut. Den har aldrig gått så bra och dragit så lite bränsle som den gjorde med det blandat med 95 oktan.

Så jag håller på att experimentera nu, och kan säga att en gnutta 98 med mesta del 95 oktan är verkligen bättre för henne. Mer vrid, jag behöver inte trycka så hårt för samma acc, jag kan lättare hålla hastigheten i uppförsbackar och... preliminära reslutat säger mindre soppaförbrukning. Måste testa det mer för att kunna bekräfta det dock.

Så att säga att man inte märker skillnad har verkligen o göra med bilen, för inte tusan trodde jag att en hybrid skulle bry sig, men det gör den helt klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

När det gäller preems diesel så är det lite samma där. De använder åter talloljan för att få en renare blandning, vilket faktiskt ger ett bättre bränsle. ACP diesel är ju en diesel med rengörande förmågor och den är vad du borde köra med på vintern för att minska sot mm.

Många mindre bolag som tex ST1, AS 24 och även i Sverige Shell är på något sätt ägda av de större bolagen, och får sin bensin där. Du kan tom ha etanol % skillnad mellan väst kusten och öst kusten av Sverige, där öst får mer etanol pga mer av det kommer från Finland och liknande håll, medan västkusten får mindre etanol från Tyskland mm. Så man får titta lite på den lokala macken för att veta om det är bra eller inte.

Sen har du skillnaden på mindre och större mackar. Större mack kommer att ha mer rotation på bränslet, och mindre slagg i botten av tankarna. Mindre stationer kommer därför att få sämre bränsle, även om det i början är "samma".

Kan din diesel bil köra på tex biodiesel så kan du mer eller mindre köra på rapsoljan i matbutiken, men inte alla kan "officiellt" göra det, typ som etanol bilar kan köra på etanol/bensin. Etanol är dock väldigt frätande för packningar, slangar och även kan tvinga dig till att byta olja oftare, allt beroende på din bil. Vissa tål det, vissa inte. Slitna bilar får ofta mer problem, vilket gör att jag är lite förbannad på att 98 oktan nu ska ha etanol i sig, det borde de inte ha. Höj priset, men förstör den inte.

Så preem har bäst diesel?
Det är en VW Tiguan jag har och biodiesel sitter det en förbudslapp mot innanför tanklocket.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Gammal tråd och kul att den finns här och väldigt vad folk spånat runt kring frågeställningen, svaret är nej. Försöker förklara det så enkelt det går:

Oktantal anger bränslets förmåga att motstå självantändning gentemot temperatur och tryck i bensin, högre tal desto högre motstånd.

Självantändning är skadligt för bensinmotorer och det kallas att motorn knackar, bränslet antänds förtidigt som i sin tur motverkar motorns naturliga rotation vilket ger sämre prestanda och negativt belastar motorns interna delar.

Motorer med hög kompression kräver högre oktan tal för att motverka knackning, om du använder lågoktanigt bränsle riskerar du motorskador.

Om du använder högoktanigt bränsle i motor som kan köras på lägre gör ingen skillnad alls förutom i din plånbok, kan dock finnas rekommendationer att använda lite högre oktantal på bränslet om man ska dra tungt exempelvis husvagnar då motor temperaturen går upp.

Trimmade motorer med högre kompression och/eller cylinder temperatur mår oftast bättre med högre oktantal för att undvika knackning.

Sen allt det där andra med tillsatser och etanol inblandning är en helt annan sak och beror mer på vem som producerat bränslet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av oceanic:

Om du använder högoktanigt bränsle i motor som kan köras på lägre gör ingen skillnad alls förutom i din plånbok

Det där är ju inte sant.
Jag har märkt skillnad på alla mina gamla bensinare, 75-105hk (1.6-1.8l). Sen om det är värt är ju en annan sak, men skillnaden märks.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Så preem har bäst diesel?
Det är en VW Tiguan jag har och biodiesel sitter det en förbudslapp mot innanför tanklocket.

Nu på vintern är nog statoil/Circle K bättre, då den rengör, men ur ren... "effekt" synpunkt verkar den var en av de bästa, ja. Min vän håller på att testa den mer noga just nu, men det blev lite mer umf i höstas iaf.

Det är helt klart en bra diesel, med färre dåliga ämnen iomed att de har mindre mängd råolja, som ersätts av talloljan. Allt raffineras dock, så du behöver inte "bio-diesel" på motorn för att kunna göra det.

Sen finns det ju en miljö diesel och en "vanlig". Där är lite samma som 95 vs 98, och beror på din bils förmåga att använda det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Det där är ju inte sant.
Jag har märkt skillnad på alla mina gamla bensinare, 75-105hk (1.6-1.8l). Sen om det är värt är ju en annan sak, men skillnaden märks.

Oktantalet har som sagt inget med prestanda, hur dom sedan blandar etanol och metanol i bränsle sorterna kan kanske ge lite effekt skillnad men troligtvis marginellt.

Edit:
Sen kan man ju gå in på övriga tillsatser:
-Oktan höjande
-Smörjande
-Korrosionsskydd
-Frysskydd
(säkert massa till)
Sen beror det kanske på var råvaran är hämtad från och hur hårt processat den är (typ av kolföreningar och mängd borttagen svavel mm), om bränslet är naturligt destillat eller utvunnet genom krackning, finns nog en hel del faktorer som påverkar energi mängden.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Det är en fruktansvärd skillnad på olika raffinaderiers egentliga sammansättning, men, statistiskt så håller dem allihopa samma oktantal; det är bara att titta på tex denna listan: https://en.wikipedia.org/wiki/Octane_rating#Examples

och som sagt, moderna motorstyrningssystem försöker alltid avancera tändningen så mycket som möjligt, för att öka motorns prestanda, utan att bränslet knackar; en del motorer ger enbart sim märkeffekt med 98 oktan eller bättre, en del klarar knappt märkeffekten med 95 oktan (hej ford mustang ecoboost, på hemmamarknaden USA så får man tanka "91" AKI-oktan eller bättre för att få ut märkeffekten)

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oceanic:

Om du använder högoktanigt bränsle i motor som kan köras på lägre gör ingen skillnad alls förutom i din plånbok, kan dock finnas rekommendationer att använda lite högre oktantal på bränslet om man ska dra tungt exempelvis husvagnar då motor temperaturen går upp.

Trimmade motorer med högre kompression och/eller cylinder temperatur mår oftast bättre med högre oktantal för att undvika knackning.
Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Json_81:

Det där är ju inte sant.
Jag har märkt skillnad på alla mina gamla bensinare, 75-105hk (1.6-1.8l). Sen om det är värt är ju en annan sak, men skillnaden märks.

Notera att dagens bilar har väsentligt högre tryck, även i N/A design, än gamla bilar. En bil med turbo/kompressor kommer helt klart märka skillnad. Men vad som kanske förvånar är att mindre motorer (moderna då), som kan senarelägga tändningen vinner faktiskt på att köra högre oktan.

Låt mig förklara vad jag märkt.

När du ger tex en större, säg 2,5-3l motor bättre bränsle så får du mer effekt och om du trycker på, men hur ofta gör du det? Du använder sällan ens 50% av den motorns styrka och du drar ändå lika mycket i tomgång, så 98 oktan gör inte mer än ger mer kraft när du kör "olagligt". Så i normalt bruk märker du inget mer än att plånboken blir tunnare.

Men på säg en liten 1,2-1,4 <100hk motor, så använder du mer av den vid varje acceleration. Du använder mer bränsle när du kör motorväg då den måste jobba hårdare och om den här kan få mer vrid, mer effekt av högre oktan (och kan anpassa sig) så kommer motorn faktiskt minska sin förbrukning för att hålla samma nivå, både på motorvägen, och i acc.

Ofta dock behöver du inte köra på 98, utan bara ha i delvis av det, dvs blandtanka. Motorn kommer redan med 96/97 "oktan" kunna göra förbättringar som märks och när du når 98/99+ så är vinsten mindre. Därför kan du bara genom att testa lite andra mackars 95 oktan faktiskt få mer kraft ur en bil, då om den är lite sådär på gränsen gammal tex, så kommer det märkas.

Notera att där är två värden som ofta noteras som "oktan"... ett MON och ett RON. MON = Motor octane number, RON = reaserch octane number. Vi i Sverige visar bara RON värdet, så 95/98 osv är just RON. Men MON värdet avgör rätt mycket hur bra den fungerar i hård last, som acc, höga varvtal och blir därför lite kopplat till vridmomentet och effekten.

Om vi snabbt tittar på CircleKs datablad vs Preems datablad för just 98 oktan, så vill jag att ni tittar i deras tabeller.
I preems så står både 95 och 98, men titta på typisk analysdata för tex 98. RON 98,2, MON 88. I cirkcle K så håller de så klart min nivåerna, men enligt tester är det också precis att de gör, speciellt med alla tillsatserna, så de skriver inget mer. Så 98 vs 98,2 och 87,5 vs 88. Låter inte mycket... men det märks om din bil är min 98 oktan, det lovar jag. Just MON värdet gör enormt mycket när du ska accelerera.

Om vi tittar på tex mitt alternativ bränsle igen, så jämför MON värdet igen. 94 vs 87/87,5/88. Tror vi detta gör något? Båda är trots allt "98 oktan" i RON. Som jag sa ovan... det gav min lilla svarta änka nytt liv att få detta MON värde, och massor med vrid innan ens kompressorn började dra (<1500 RPM). Att kunna köra i 5:an/6:an i stan utan att sota igen vs 3:an/4:an gör en hel del för förbrukning.

Om vi nu hoppar tillbaka till 95 oktan och vanliga bilen, för att få poängen här... circkleKs 95 oktan.

RON värdet är det som avgör om du knackar vid typ "IDLE" och kan bilen hantera det, kan den köra på det. Men MON värdet avgör hur bra den kan motstå knackningen när du lastar den. Den lilla 1,4l motor lastas hårdare, och är oftare nära denna MON gräns. Med 95 oktan får du ca 85 MON värde, och med 98 får du 87,5 eller tom 88. Hur tror du detta står sig om motorn är "designad för 95", på en liten lastad motor?

Så det enklaste att göra är att helt enkelt inte anta något om din bil, utan testa det. För den mest oväntade bilen på 50-100hk är den som ofta vinner mer på högre oktan, i "normalt bruk". De drar dessutom väldigt lite vid tomgång så förlusten där är mindre än med större motor. En liten motor med turbo borde köra på högsta oktan den kan anpassa sig till. Notera dock, kan din motor inte senarelägga tändningen, hjälper det inte.

I slutändan så påverkar allt från körstil och körsätt mer förbrukningen än något bränsle kan, men att ge en liten motor mer "umf" så den inte behöver varva så högt för att kunna få ut effekten ger verkligen skillnad också.

@oceanic jo det kan ha mycket o göra med prestandan. Frågan är om du behöver den bara... större 2l+ motor behöver inte det. Liten eco motor, behöver det.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Iwar:

Måste fråga, jobbar du oxå på raffinaderi?

Skickades från m.sweclockers.com

Nu är jag visst väldigt sen på pucken. Jag sommarjobbade på raffinaderi när jag pluggade.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Nu är jag visst väldigt sen på pucken. Jag sommarjobbade på raffinaderi när jag pluggade.

Aha! St1 refinery i Gbg?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

98 oktan är bättre för motorn, klart man alltid tankar med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Tog mig 20 sek med en enkel sökning på nätet och fick svar direkt
Men 95-oktanig bensin har inblandning av fem procent etanol som har lägre energivärde och som skulle kunna ge en lite högre förbrukning än den oblandade 98-oktaniga bensinen. Skillnaden är dock försvinnande liten, kanske någon procent.

Motorer som är inställda (mappade) för 98 oktan kan däremot dra mer bränsle om man tankar 95 oktan. Då kommer motordatorn att sänka tändningen vilket i de flesta fall leder till ökad bränsleförbrukning.
Google är din vän

Tänk på att de motorer som sänker tändningen har knacksensor, mopeder har normalt inte det, så där riskerar du istället att bränna sönder något som kolv eller ventilsäten (om det inte är en 2-taktare, då saknas ventiler/ventilsäte).

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Bilar går väl bättre på 98, samt att vissa äldre bilar typ veteranare har kanske lite känsligare motorer så där vill man köra så högt som möjlig. Man får väl även några hästar extra.

Dock på nyare bilar 09< så är det väl bara 95 man kör på. Han fan inte råd med rikemans 98
Någon som vet om shell v-power fortfarande finns? För mig den var 99%. Använde det när jag tävlade i radiostyrd truck för att få lite bättre power, nästa steg var att köra med aspen STCC soppa tror det låg på 104 oktan eller nått sådant.

Btw på tal om ingen ting, när tror ni soppa priserna kommer gå tillbaka till det normala?
Så fort Ryssland ger upp i kriget eller kommer ta "tid"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geckod:

Bilar går väl bättre på 98, samt att vissa äldre bilar typ veteranare har kanske lite känsligare motorer så där vill man köra så högt som möjlig. Man får väl även några hästar extra.

Dock på nyare bilar 09< så är det väl bara 95 man kör på. Han fan inte råd med rikemans 98
Någon som vet om shell v-power fortfarande finns? För mig den var 99%. Använde det när jag tävlade i radiostyrd truck för att få lite bättre power, nästa steg var att köra med aspen STCC soppa tror det låg på 104 oktan eller nått sådant.

Btw på tal om ingen ting, när tror ni soppa priserna kommer gå tillbaka till det normala?
Så fort Ryssland ger upp i kriget eller kommer ta "tid"?

För radiostyrd truck så skulle du säkert kunna köra AVGAS 100LL. (100 MON) Fast du får nog köpa på fat då. På veteranbil skulle det gå bra, men inte på en modern med lambda och katalysator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geckod:

Bilar går väl bättre på 98, samt att vissa äldre bilar typ veteranare har kanske lite känsligare motorer så där vill man köra så högt som möjlig. Man får väl även några hästar extra.

Dock på nyare bilar 09< så är det väl bara 95 man kör på. Han fan inte råd med rikemans 98

Givet oförändrad förbrukning blir skillnaden per år med dagens pris runt 625.till 1250 kr per tusen mil (0,5-1 l/mil) på bemannad mack. Kör man stor amerikansk V8 blir det förstås mer, men då har man nog prioriterat något annat ändå.

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022
Skrivet av ehsnils:

För radiostyrd truck så skulle du säkert kunna köra AVGAS 100LL. (100 MON) Fast du får nog köpa på fat då. På veteranbil skulle det gå bra, men inte på en modern med lambda och katalysator.

Jo jag vet att endel höll på med fat och hällde över.
Bodde dock i lägenhet så var inte så sugen på att kludda med det Hade kanske gått att ha det i moppe garaget dock.

Skrivet av ztenlund:

Givet oförändrad förbrukning blir skillnaden per år med dagens pris runt 625.till 1250 kr per tusen mil (0,5-1 l/mil) på bemannad mack. Kör man stor amerikansk V8 blir det förstås mer, men då har man nog prioriterat något annat ändå.

Ska bli av med min tjänstebil nu när jag byter jobb. Så funderade och köpa nått skoj, men fan köpa någon V8 Amerikanare kommer dra stan /mil. Kommer inte gå.
Annars såg denna rolig ut
https://www.blocket.se/annons/kronoberg/dodge_charger_5_7_v8_...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

@moonblase: 2-taktare behöver smörjning i bränsleblandning som inte finns i 95 eller 98. Båda är skadliga på sikt.
Myten uppstod när det fanns bly i 98. Den är numera borttagen.

Körde vår senaste utombordare på 98 i stället för 95. Men det var för att 98 (då) hade ingen eller mycket liten halt etanol. Vi fick problem med vatten i tanken några gånger, och det kan ha berott på etanol i bensinen. En äldre motor mår förmodligen också lite bättre av att det inte är så mycket etanol i bränslet. Packingar och annat kan skadas av etanol.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Körde vår senaste utombordare på 98 i stället för 95. Men det var för att 98 (då) hade ingen eller mycket liten halt etanol. Vi fick problem med vatten i tanken några gånger, och det kan ha berott på etanol i bensinen. En äldre motor mår förmodligen också lite bättre av att det inte är så mycket etanol i bränslet. Packingar och annat kan skadas av etanol.

Vatten i tanken har oftast andra orsaker, ofta handlar det om kondens eller att man slarvat när man tankar. Om etanolen skall absorbera nog mycket vatten för att det skall bildas en separation så handlar det om att det har samlat sig ganska länge. Vattnet måste komma någonstans ifrån, etanolen i sig är inte orsaken - snarare kan den absorbera små mängder vatten.

Men däremot skall man dränera tank och förgasare efter säsongen så att det inte ligger kvar bensin eller etanol som kan skapa problem. Mycket av den nyare bensinen har en del tjockare kolvätekedjor som blir som gummi i munstycken och etanolen kan också bidra till att mässingsmunstycken fastnar i vitmetallen som löses upp. Räcker med att det absorberas litet vatten för att det skall accelerera.