Fläkt går i hög varv när jag startar ett spel

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sigtuna
Registrerad
Dec 2015

Fläkt går i hög varv när jag startar ett spel

Jag har ett fractal design define r5, men lådan låter som om det var en traktor motor, jag installerade bara för några dagar sedan en ny cpu fläkt -Noctua NH-U12s då min förra fläkt bara la av efter 2 månader efter installation, nu till mitt problem dock, jag vet inte om det är fläktarna i chassit eller cpu fläkten som låter men när jag öppnar speedfan så går chassifläktarna i 2000 rpm och cpu-fläkten i 1050 rpm, jag har försökt dra ner på hur snabbt de går via speedfan men låter fortfarande som en traktormotor. Detta är också alla spel, så som cs:go som Europa Universalis IV, vad kan vara ''felet''

MVH Nörve

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
skepplanda
Registrerad
Feb 2013

Det är inte så att fläktarna e inställda i speedfan på att starta på jättelåg temperatur ? så att säg vid 50 grader ska dom gå i max fart ? e dväll det jag kan tänka mig.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av Nörve:

Jag har ett fractal design define r5, men lådan låter som om det var en traktor motor, jag installerade bara för några dagar sedan en ny cpu fläkt -Noctua NH-U12s då min förra fläkt bara la av efter 2 månader efter installation, nu till mitt problem dock, jag vet inte om det är fläktarna i chassit eller cpu fläkten som låter men när jag öppnar speedfan så går chassifläktarna i 2000 rpm och cpu-fläkten i 1050 rpm, jag har försökt dra ner på hur snabbt de går via speedfan men låter fortfarande som en traktormotor. Detta är också alla spel, så som cs:go som Europa Universalis IV, vad kan vara ''felet''

MVH Nörve

du skriver ju själv vilken fart fläktarna går i? det skall finnas fläktkontroller på define r5, ställ ner chassifläktarna där till antingen 7v eller 5v ska du se det blir tyst, byggde liknande system till farsgubben för ett tag sedan, chassifläktarna hörs skapligt i 12v läge men mycket tystare i lägre, byggt med NH-U14S och den hörs icke

FX-8350 | 290 Tri-x | 2x8GB | Asus Crosshair V Formula-z | Corsair TX 650W 80+

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sigtuna
Registrerad
Dec 2015

@Laggzor: hur ändrar jag detta, för jag ser i speed fan att vissa är satta till 0,12

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av Nörve:

@Laggzor: hur ändrar jag detta, för jag ser i speed fan att vissa är satta till 0,12

genom att trycka på fläktkontrollern

FX-8350 | 290 Tri-x | 2x8GB | Asus Crosshair V Formula-z | Corsair TX 650W 80+

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jan 2012

Testa att lägga om kylpastan noggrannt. Eller vad får du CPU-tempen på?

Asus M5A99X EVO | AMD PhenomII x6 1100T @3.3GHz | Hyper 212+ EVO | Corsair DDR3 1600MHz @16GB | Asus GeForce GTX 1060 @1GB | Crucial M4 SSD @128GB | OCZ Solid 3 SSD @60GB | Seagate barracuda HDD @2TB | Corsair TX650 @650W | benQ 24" @2ms | Logitech X-540 @70W 5.1-surround | Corsair Gaming K95 RGB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
skepplanda
Registrerad
Feb 2013

använder du programmet speedfan eller som laggzor frågar. den inbyggda fläkt kontrollern ?
och va har du för temps på cpun osv ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Täby
Registrerad
Dec 2015

Det låter som att fläktarna är felmonterade, oavsett hur snabbt de snurrar ska dom inte låta som en traktor! Som nämnt innan kan du dra ner fläktarna med chassits kontroller men du kan också installera fläktarna med "gummi ploppar" som tex. följer med Noctuas fläktar. Dessa hjälper till att reducera vibrationerna som fläktarna skapar. Hoppas att du löser det!

--- MSI Z77A-GD55 <> Intel® Core™ i5-3570K @4.2GHz <> CM Hyper 212 evo w/ Noctua NF-P12 <> Sapphire Radeon 280x OC w/ 2x Noctua NF-A9x14 <> Kingston Hyper X 16GB DDR3-1866MHz <> Samsung SSD 840 EVO 250GB <> Fractal Design Integra M 650W <> Corsair Carbide 200R ---

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Avesta
Registrerad
Nov 2004

Stoppa varje fläkt med fingret så märker du ju snart vilken som låter.