Samsung Galaxy S4 plötsligt stendöd

Permalänk
Medlem

Samsung Galaxy S4 plötsligt stendöd

Hej!

Har en Galaxy S4 i familjen som helt plötsligt dog efter att ha stått på laddning. Det vill säga, den fungerade innan laddning, stängde av telefonen för att ladda snabbare och nu går det inte att få ett livstecken ur den.

Ingen åska eller liknande kan ha skadat den.

Vad tror ni, är telefonen död? Eller har jag chans på att det är batteriet som gett upp? Ingendera visar tecken på någon yttre fysisk skada.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av NodCommander:

Hej!

Har en Galaxy S4 i familjen som helt plötsligt dog efter att ha stått på laddning. Det vill säga, den fungerade innan laddning, stängde av telefonen för att ladda snabbare och nu går det inte att få ett livstecken ur den.

Ingen åska eller liknande kan ha skadat den.

Vad tror ni, är telefonen död? Eller har jag chans på att det är batteriet som gett upp? Ingendera visar tecken på någon yttre fysisk skada.

är det bara en S4 och ingen Active/mini eller annan variant ?

har du kollat med något annat batteri ?

köp en S4 laddningsport och testa själv. är det inte laddnings-flexen så blir det ju kretskortet nästa och där är det nog kört.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Avstängd

Batteriet kanske glappar?

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

är det bara en S4 och ingen Active/mini eller annan variant ?

har du kollat med något annat batteri ?

köp en S4 laddningsport och testa själv. är det inte laddnings-flexen så blir det ju kretskortet nästa och där är det nog kört.

Laddningsport?

Skrivet av Fisken1986:

Batteriet kanske glappar?

Har testat annat batteri, löste inte felet. Det uppstod dessutom som sagt plötsligt utan fysisk åverkan.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Den dog av ålder helt enkelt.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Skrivet av NodCommander:

Laddningsport?

Har testat annat batteri, löste inte felet. Det uppstod dessutom som sagt plötsligt utan fysisk åverkan.

detta är en laddningsport till S4 I9505, du tar bort baksidan, batt, och 5-6skruvar och plastramen sen ska det gå koppla in den andra flexkabeln..

detta är till nån modell SCH-I545 ? så var noggrann med exakt rätt modellnummer delarna passar oftast inte med varandra.
http://fhr.se/samsung-galaxy-s4-sch-i545-charging-port-flex-c...

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Avstängd

Var det originalbatteri som den laddades med eller ett batteri som inte var Samsung OEM eller vad det kallas.(?)

Jag laddade nämligen min gamla HTX One X med ett icke legit batteri från HTC...telefonen höll på att brinna upp under laddning..hade jag inte övervakat telefonen hade den nog blivit permanent skadad på dess hårdvara.

Så jag köper endast batteri som är tillverkade av diverse tillverkare..kan bli en dyr historia annars.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem

Kanske dax för en ny s4:an är ju rätt gammal nu inget att lägga ner pengar på att ens byta batteri

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem

jag tippar på att det kommit in skit i laddporten och den har inte fått nån laddning. spring och köp elektroniksprej, spreja i laddporten och tryck in och ut laddkabeln ett par gånger så ska du se att det blir liv i den.

http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Ovrigt/Elektronikrengoring-2...

Permalänk
Skrivet av Blub:

jag tippar på att det kommit in skit i laddporten och den har inte fått nån laddning. spring och köp elektroniksprej, spreja i laddporten och tryck in och ut laddkabeln ett par gånger så ska du se att det blir liv i den.

http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Ovrigt/Elektronikrengoring-2...

det förutsätter att batteriet är urkopplat..
laddporten är relativt enkel att peta ur med en nål

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

det förutsätter att batteriet är urkopplat..
laddporten är relativt enkel att peta ur med en nål

Men om telefonen inte startar för att batteriet är urladdat borde det inte vara något problem?

Permalänk
Skrivet av Blub:

Men om telefonen inte startar för att batteriet är urladdat borde det inte vara något problem?

det finns nästan alltid nån laddning kvar i batteriet även fast den inte startar.. så nej aldrig
batterier ska alltid tas ut om man pillar med telefonen. brukar du ha nätagget i väggen om du skruvar i datorn ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

det finns nästan alltid nån laddning kvar i batteriet även fast den inte startar.. så nej aldrig
batterier ska alltid tas ut om man pillar med telefonen. brukar du ha nätagget i väggen om du skruvar i datorn ?

Japp! jag gillar att leva farligt! lite spänning i livet skadar aldrig!

Permalänk
Medlem

Prova att hålla in strömknappen samtidigt som du håller in antingen volym upp eller ner. Håll det intryckt ett bra tag. Den kan ha hakat upp sig på något sätt!

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Skrivet av Blub:

Japp! jag gillar att leva farligt! lite spänning i livet skadar aldrig!

det första ja tänker på är snubben som byggde en Jacob's stege och sen bara måste peta på den.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

detta är en laddningsport till S4 I9505, du tar bort baksidan, batt, och 5-6skruvar och plastramen sen ska det gå koppla in den andra flexkabeln..
http://img.tradera.net/images/305/228144305_be448729-62e7-43b2-98ec-41d99b0a8616.jpg

detta är till nån modell SCH-I545 ? så var noggrann med exakt rätt modellnummer delarna passar oftast inte med varandra.
http://fhr.se/samsung-galaxy-s4-sch-i545-charging-port-flex-c...

Även fast laddporten skulle vara skadad så borde väl telefonen starta?

Skrivet av Fisken1986:

Var det originalbatteri som den laddades med eller ett batteri som inte var Samsung OEM eller vad det kallas.(?)

Jag laddade nämligen min gamla HTX One X med ett icke legit batteri från HTC...telefonen höll på att brinna upp under laddning..hade jag inte övervakat telefonen hade den nog blivit permanent skadad på dess hårdvara.

Så jag köper endast batteri som är tillverkade av diverse tillverkare..kan bli en dyr historia annars.

Ja, både original från början och ersättningsbatteriet.

Skrivet av Tip Top:

Kanske dax för en ny s4:an är ju rätt gammal nu inget att lägga ner pengar på att ens byta batteri

Varför? Jag som entusiast av teknik ser inget som kan rättfärdiggöra flera tusenlappar på en ny telefon. Samma funktioner, lite bättre kamera, onödigt höga upplösningar. Har redan senare Android tack vare Cyanogenmod. Och då är den inte ens min telefon utan min mors.

Skrivet av Blub:

jag tippar på att det kommit in skit i laddporten och den har inte fått nån laddning. spring och köp elektroniksprej, spreja i laddporten och tryck in och ut laddkabeln ett par gånger så ska du se att det blir liv i den.

http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Ovrigt/Elektronikrengoring-2...

Som sagt så var inte batteriet urladdat, utan snarare runt 40% senaste den var vid liv.

Skrivet av Blub:

Men om telefonen inte startar för att batteriet är urladdat borde det inte vara något problem?

Se ovan.

Skrivet av Pantsoff:

Prova att hålla in strömknappen samtidigt som du håller in antingen volym upp eller ner. Håll det intryckt ett bra tag. Den kan ha hakat upp sig på något sätt!

Borde inte borttagning och tillbakasättning av batteriet återställa statusen då?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

@NodCommander: Du kan väl testa? Android kanske buggat och vill inte starta. Det där är en knappkombination för att komma in i recovery, tror det är samma på alla Android enheter.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Skrivet av NodCommander:

Även fast laddporten skulle vara skadad så borde väl telefonen starta?

lite det som är felsökning man testar olika saker och kontrollerar att X Y & Z fungerar. ska man gå efter att telefonen borde starta pga batteriet fortfarande är laddat så blir det inte mycket gjort..

testa också det som Pantsoff skrev om omstart

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantsoff:

@NodCommander: Du kan väl testa? Android kanske buggat och vill inte starta. Det där är en knappkombination för att komma in i recovery, tror det är samma på alla Android enheter.

Provade igen, mera rejält. Inget liv.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841