SATA disk förrändrades till "RAW" - hur få normal igen ?

Permalänk

SATA disk förrändrades till "RAW" - hur få normal igen ?

Som sagt, startade om datorn nyss och märkte redan när den började boota in i Windows 10 att den jobbade extra länge,
får snabbt syn på något i stil med "scanning and repairing drive D: - 100%" och sedan loggades jag in men nu kan jag ej komma åt Disk längre. Och den var i princip full med saker.. :/

Bifogar två screenshots så ni ser vad jag har att göra med här. Vad, hur och vart ska jag göra för ordna den till normal igen UTAN att förlora all den data som ligger därpå ?

Tack så jättemycket i förväg!

Visa signatur

CPU ∙ 7800x3D •
RAM ∙ 32GB G.Skill •
MB ∙ MSI MAG B650 Tomahawk •
GPU ∙ 4070ti Super •
PSU ∙ Seasonic Focus+ Gold 750W •

Permalänk
Medlem

Du kan inte byta filkrypteringen från RAW till NTFS? Byt inte till FAT32 bara, det blir så jobbigt då Kolla här också http://www.tomshardware.co.uk/forum/275697-32-convert-externa...

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-UP7 | i7 3770K 3.5 GHz | Crucial Ballistix Elite DDR3 1600 MHz 4x4 GB | Crucial M500 240GB SSD | Seagate Desktop 3TB 7200rpm 64MB | Corsair H80i | Gigabyte GTX 970 Windforce G1 Gaming 4GB SLI | BitFenix Ronin | Be-Quiet Dark Power Pro 10 750 W | Asus Xonar Essence STX
Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem

Tycker det är konstigt att ingen svarat på detta (finns många här som borde kunna det).

@Unbalanced RAW är ett filformat som du får när något gått fel. Dvs krashat.
Så byt ingenting, utan börja med recovery program och säkra det du måste ha på en annan disk. Du får absolut inte skriva till den skadade disken, då du riskerar förstöra data när du gör.

Ibland kan man med recoveryprogrammen laga RAW partitioner, men gör inte detta om du saknar backup, för det är långt från alltid de lyckas och kan du mista allt. Men om du har backup så kan det vara värt ett försök, då det kan spara mycket tid. Men det är som sagt riskabelt.

Recovery programmet recuva kan förhoppningsvis hjälpa dig att säkra filer/mappar från disken som du kan lägga på en annan disk. Det är gratis och faktiskt mycket användbart.
När du har säkrat det så finns Mini Tool Partition recovery verktyg som kanske kan hjälpa dig sen, också gratis