Sladd till QPAD hörlurar är sönder, har garanti kvar, QPAD ber mig köpa en ny.

Permalänk

Sladd till QPAD hörlurar är sönder, har garanti kvar, QPAD ber mig köpa en ny.

Mailade QPAD om att en sladd till mina hörlurar har gått sönder och dom ber mig köpa en ny från butiken, garantin gäller fortfarande. Köpte från MaxFPS. Hur gör man?

Permalänk
Medlem

Du köper en ny. Förmodligen fysisk åverkan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Ashzala:

Den gick sönder redan första veckan, och den är trasig inne i själva kontakten, kontakten kollapsade inuti när jag skulle koppla in dom.

Edit: Det blir isåfall annat fabrikat, inte tusan köper jag en sladd av dålig kvalitet en gång till! Och det blir inge mer QPAD. Saker ska hålla för vanlig användning och garantin ska skydda konsumenter. Fan vad fult.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makerspace:

@Ashzala:

Den gick sönder redan första veckan, och den är trasig inne i själva kontakten, kontakten kollapsade inuti när jag skulle koppla in dom.

Frågan är ju varför du mailade QPAD och inte tar det genom Maxfps? 0_o

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem
Skrivet av makerspace:

@Ashzala:

Den gick sönder redan första veckan, och den är trasig inne i själva kontakten, kontakten kollapsade inuti när jag skulle koppla in dom.

Edit: Det blir isåfall annat fabrikat, inte tusan köper jag en sladd av dålig kvalitet en gång till! Och det blir inge mer QPAD. Saker ska hålla för vanlig användning och garantin ska skydda konsumenter. Fan vad fult.

Låter inte så kul. Du får höra med MaxFPS och se vad de säger, men tror det kommer bli svårt att få en ny. Men skriver du bara "den gick sönder" utan mer detaljer så är du säkerligen körd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Gyhlen:

Varför är det frågan?

Tillverkaren brukar alltid ha längre och bättre garantier. För det första så vill jag att dom ska veta att deras produkt har gått sönder och jag vill samtidigt se vad det är för sorts produkt jag egentligen köpt från QPAD och se vilken sorts service och kvalitet dom försöker upprätthålla.

Jag vill kunna känna tillit till tillverkare och den tilliten verkar ha varit felplacerad.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av makerspace:

@MaACc1i:

Varför är det frågan?

Tillverkaren brukar alltid ha längre och bättre garantier. För det första så vill jag att dom ska veta att deras produkt har gått sönder och jag vill samtidigt se vad det är för sorts produkt jag egentligen köpt från QPAD och se vilken sorts service och kvalitet dom försöker upprätthålla.

Jag vill kunna känna tillit till tillverkare och den tilliten verkar ha varit felplacerad.

Må så vara i vissa fall men i grund och botten är det med maxFPS , och inte med QPAD, som du har affärer. Då är det ju generellt sett dem du ska vända dig till först med reklamations/garanti-ärenden.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem

Dåligt av QPAD, hade ett liknande fall med Philips tidigare, där bad faktiskt CDON ( som aldrig verkar ta på sig ansvar för något ) att kontakta tillverkaren direkt.

I detta fall var det ca 7 månader gamla hörlurar och trodde att det var kört så ställde frågan till Philips om jag kunde köpa nya kablar av dem, de kollade serienummer och såg att det var garanti kvar.

Några dagar senare så fick jag 2st extra kablar gratis och de beklagade över att just den färgen på kabeln jag hade på originalen inte fanns i lager.

QPAD brukar inte ha några superbilliga lurar, så en kabel skulle man kunna tro att de kan ge bort på goodwill, speciellt på såpass nya.

I ditt fall skulle jag nog reklamera eller försöka returnera lurarna och få pengarna tillbaka pga måndagsex/kass kvalité. Om det är QH-85/90 så finns ju samma lurar från t.ex. Kingston, köp dem istället

Edit: Nu kanske det inte är den lösa biten/bitarna av kablarna som gick sönder, då går ju inte kabeln att byta... Reklamera

Permalänk
Permalänk

@GuuFi:
Nu är hörlurarna rätt gamla, sladden har bara legat på en hylla för att jag har velat undvika bök, nu när jag behöver den så tänkte jag göra ett försök.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makerspace:

Har fått svar från maxfps och dom vill att jag ska skicka "produkten och eventuella tillbehör".

Dåligt!

Va? Menar du att du ville ha kvar ditt nuvarande headset och få ett nytt på posten? Det är väl givet att du måste lämna in din produkt för en reklamation. Du kommer förmodligen få ett nytt par att hämta ut hos posten istället för att enbart få en sladd (som inte verkar gå att byta ut på just detta headset).

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av makerspace:

Har fått svar från maxfps och dom vill att jag ska skicka "produkten och eventuella tillbehör".

Dåligt!

Varför är det dåligt? Välkommen till Sverige, som för övrigt har en ganska bra konsumenträttslagstiftning i jämförelse med många andra länder i världen.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Varför är det dåligt? Välkommen till Sverige, som för övrigt har en ganska bra konsumenträttslagstiftning i jämförelse med många andra länder i världen.

Jamen så trevligt

edit: Glömde svara på frågan för att det kändes så mysigt att bli välkomnad.

Det är dåligt för att det är bara en liten sladd, jag måste alltså skicka allting, betala frakt och inte veta om jag måste betala den eller inte och med säkerhet måste betala den om dom anser att jag har varit vårdslös med varan. Ska dom byta ut hörlurarna också? Nä en liten sladd ska man kunna byta.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av makerspace:

Mailade QPAD om att en sladd till mina hörlurar har gått sönder och dom ber mig köpa en ny från butiken, garantin gäller fortfarande. Köpte från MaxFPS. Hur gör man?

Du verkar göra 2 fel, dels så verkar du ha väntat med att reklamera dessutom så sker reklamation mot säljaren inte tillverkaren, garantier kan ha vilka villkor som helst men när de är sämre än reklamationsrätten så gäller reklamationsrätten i stället enligt lag.
Reklamation skall ske inom 2 månader från det att felet upptäcktes.
Konsumentköplag (1990:932)
https://lagen.nu/1990:932

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av makerspace:

Jamen så trevligt

edit: Glömde svara på frågan för att det kändes så mysigt att bli välkomnad.

Det är dåligt för att det är bara en liten sladd, jag måste alltså skicka allting, betala frakt och inte veta om jag måste betala den eller inte och med säkerhet måste betala den om dom anser att jag har varit vårdslös med varan. Ska dom byta ut hörlurarna också? Nä en liten sladd ska man kunna byta.

Du ska inte betala frakt. MaxFPS ska tillhandahålla en returfraktsedel alternativt ersätta dig för frakten.

Det verkar vara viktigt för dig hur problemet löses. Är inte det viktigaste ATT det löses? Om det är så viktigt för dig att det löses utan att du behöver vara av med lurarna så är det kanske bättre att gå på kjell.com och köpa en ny sladd för 49kr.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Jag fick ingen returfraktsedel och fick ingen antydan till returfraktsedel heller. Hur som helst MaxFPS har gått med på att ersätta sladden. Så ska det vara. Jag kommer fortsatt handla där.

Permalänk
Medlem

Du säger att sladden gick sönder inom 2 veckor.

Hur lång tid har det gått sedan detta hände?

Som sagt, första felet är att du dragit ut på tiden.

"Lösa" sladdar får räknas lite som förbrukningsvara, många som tillverkar instrumentkablar har "livstids garanti", har försökt att få ut nya sladdar på denna livstidsgaranti, men den gäller inte om du tex repar eller har spelningar.. Vilket en ofta har med just instrumentsladdar.

DOck , om du har de billigare varianterna för ca 1000:- så verkar det vara "Lakritssnören" som medföljer, och ja.. De håller inte.

Vid en reklamation är det lite 50/50, ibland får man en returfraktsedel, ibland så återbetalar ÅF frakten vid en godkänd reklamation.

Dock skulle en väl hoppas på lite goodwill från Qpad eller ÅF, och att de då skickar ut en ny sladd för att ha en nöjd kund.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makerspace:

@Ashzala:

Den gick sönder redan första veckan, och den är trasig inne i själva kontakten, kontakten kollapsade inuti när jag skulle koppla in dom.

Edit: Det blir isåfall annat fabrikat, inte tusan köper jag en sladd av dålig kvalitet en gång till! Och det blir inge mer QPAD. Saker ska hålla för vanlig användning och garantin ska skydda konsumenter. Fan vad fult.

Vilken modell är det på ditt headset?

Visa signatur

B450 Aorus Elite - AMD Ryzen 5 3600X - GeForce RTX 2060

Permalänk
Medlem
Skrivet av makerspace:

Jag fick ingen returfraktsedel och fick ingen antydan till returfraktsedel heller. Hur som helst MaxFPS har gått med på att ersätta sladden. Så ska det vara. Jag kommer fortsatt handla där.

Så skulle du gjort från första början & kontaktat MaxFPS direkt, sladden brukar inte gå sönder av sig själv bara sådär.
Antigen fabriksfel av just ditt ex eller har man själv haft sönder den. Men bra att det löste sig, de flesta brukar göra så för att ha nöjda kunder så att man handlar ifrån de igen.

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||