Permalänk

Överclockning av I7-6700k @ 4.5Ghz.

Hej.
Jag har överclockat min PCU till 4.5Ghz vid 1.300V och undrar om detta är tillräckligt allmänt stabilt.
Jag har stresstestat och det ser stabilt ut för tillfället.
Om allt ser bra ut och inga problem har uppstått är allting bra?

Permalänk
Inaktiv

Kör du stresstest under en längre tid och inget händer varken då, eller när du spelar eller gör andra saker på datorn som tar mycket kräm - så är du safe för stunden, beroende på temperatur.

Permalänk
Medlem

Det är väll du som avgör hur stabil den ska vara, om du gör något viktigt arbete eller endast lirar lite. Det kan ta en vecka för att verkligen se om det verkar stabilt, prime95 och lite memtest86 i 12 timmar och ett par timmars 3dmark loopande hade väll varit att rekommendera. Sedan dyker det ofta upp något lite då och då om det inte är stabilt, vid idle, filmtittande eller surf.

Permalänk

@anon226320: Temperaturerna ligger på 78C vid 100% load.
Jag använder mig av Prime95 och har kört Small FFT's nu i ett par timmar.

Permalänk
Medlem

Kör minst 24 timmar så kan du utesluta rätt många fel, jag brukar ligga på ca 30 timmar stresstest. Medan en del jag känner lägger sig på närmare 72 timmar för att konstiga fel kan komma efter 2 dygn.. Men en smaksak men jag föredrar iallafall 24 timmar för att vara säker på stabiliteten

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Helt ärligt så är det bara du som kan avgöra om det är stabilt.
När jag överklockade så körde jag endast ett par minuter i Prime95 och Intel XTU(5min) för att se om det gav en blåskärm eller ej, och om tempsen var okej.
Att köra i 24+ timmar tycker jag bara är onödigt, för du kan aldrig veta om din överklockning är 100% stabil. Kör du i 24 timmar så vet du aldrig om det kommer krascha den 25e timmen, samma gäller givetvis vid 70+ osv. Du vet däremot om processorn är riktigt ostabil om du kör i någon timme, men det får du helt enkelt avgöra själv om du orkar lägga ner den tiden som krävs.

Överklockar du för att få så hög frekvens på så låg spänning som möjligt så kan jag väl förstå om du verkligen vill testa ordentligt, men för en vanlig överklockning där temperaturen inte sätter stopp så tycker jag det räcker med ett par minuter.

Kan även tillägga att du inte borde stirra dig blind på endast 1 stresstest för CPUn, då olika tester belastar processorn på olika sätt.

Jag kommer ihåg då jag provat XTU, Aida64 & Prime95 i 1 timme vardera, men fick blåskärm efter 5sekunder då jag startade en 3D-rendering i Photoshop.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk

@NatureBoyyy: Kommer att köra minst 24H så inga problem.
Jag är inte helt säker på vad jag ska köra i Prime95.
Small FFT's, In-place large FFT's eller Blend?
Och hur länge?

Permalänk

@Pamudas: Jag använder mig av en Asus Z170-A och en NH-D15 kylare.
När jag testade 1.325V så låg temperaturerna (100% load) på 81C.
Prövade 1.320V och fick 80C.
Och runt 80-85C är det ju okej.
Så i praktiken så borde det inte spela någon roll om jag har det på 1.3V eller 1.325V bara det är stabilt?

Permalänk
Medlem

Annars är RealBench (Asus ROG) ett bra program för stresstest.
http://rog.asus.com/rog-pro/realbench-v2-leaderboard/

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.