Laptop som är 1 år och 9 månader, Insåg att specifikationerna som stod när jag köpte den inte stämmer.

Permalänk
Medlem

Laptop som är 1 år och 9 månader, Insåg att specifikationerna som stod när jag köpte den inte stämmer.

Hej

Jag köpte en Laptop av företagets egna märke, Jag märkte nyligen att datorn inte stämmer överens med de specifikationerna som datorn skulle haft. Jag vet att det är sent ute och att det är dumt att jag inte reagerat på det innan. Jag har redan lämnat in datorn till företaget jag köpte den från och dem sa att det kunde ta upp till fyra veckor för svar.

Datorn skall innehålla grafikortet 290xm av ATI men innehåller 8790hdm. Då jag inte spelat så mycket på den utan mest har programmerat på den så har det inte påverkat mig så mycket och jag har inte tänkt på det alls. Nyligen skulle jag på ett event där jag skulle ha med mig min dator för att presentera lite från oculus rift. (Det sluitade upp med att jag fick ta med min stationära dator).

Då jag tänkte att min laptop skall ha ett 290x kort i sig så borde ju minimikraven vara uppfyllda. Men när jag laddade ner deras programvara insåg jag att det inte klarade Oculus (allt utom grafikkortet blev godkänt) och kollade då grafikkortets systeminfo genom radeonpanelen och såg snabbt att felet var att det stod 8970hd och inte 290xm.

Som tidigare nämnt lämnade jag in datorn idag och dem sa att det kunde ta upp till fyra veckor att få svar angående vad som kan göras.

Det jag vill åstadkomma är iaf att jag antingen får tillbaka min pengar då datorn kostade 12490 kr så jag kan köpa en annan dator i samma prisklass då jag känner mig rent utav lurad att ett såpass stort företag kan skriva fel på sin egen produkt.

Då datorn inte uppfyller de kraven jag behöver och kräver så kan jag inte använda det till det som en köptes för och vill helst inte bli tvingad att behållla datorn. Jag programmerar en hel del och håller även på med 3d modulerande. Då det kommer komma fler event där jag kommer behöva släpa med mig in stationära istället för laptopen så är detta riktigt jobbigt.

Om de nu skulle neka min reklamation hur skall jag gå tillväga? De har ju faktiskt lurat mig och sålt en dator som inte uppfyller de som står på deras hemsida.

Vad kan jag förvänta mig skall hända bästafall och värstafall?

Tacksam för all hjälp!

Visa signatur

MOBO: ASUS B550-i                                    CPU: Ryzen 5900X
RAM: GTZN-3600MHZ-CL14                       GPU: EVGA 3080 XC3
BOX: Ncase m1 v6.1                                    PSU: Corsair SF750
AIO: Kraken z53                                           SSD: Samsung 980 PRO             

Permalänk
Medlem

Skulle tro att du har visst eget ansvar i att kontrollera att produkten är vad du köpt. (minns inte detaljerna..) Ifall du mot förmodan skulle få någon form av återbetalning så skulle det knappast bli till fullpris 2 år senare, då du idag kan köpa en likvärdig dator till lägre pris.
Nåväl, jag har glömt min konsumentköplag, låter någon annan lämna ett bättre svar!

:edit: Efter kontroll av konsumentköplagen så verkar det åtminstone i mina ögon som att du har rätt att reklamera. Notera att detta inte per automatik innebär hävning av köp, utan att säljaren har rätt att försöka avhjälpa problemet. Jag hade nog bara avvaktat vidare info från säljaren. Eftersom det är konsumentköplagen jag tittade på så förutsätter jag att du köpt som privatperson från ett företag.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Skulle tro att du har visst eget ansvar i att kontrollera att produkten är vad du köpt. (minns inte detaljerna..) Ifall du mot förmodan skulle få någon form av återbetalning så skulle det knappast bli till fullpris 2 år senare, då du idag kan köpa en likvärdig dator till lägre pris.
Nåväl, jag har glömt min konsumentköplag, låter någon annan lämna ett bättre svar!

Jag är med på att jag skulle kontrollerat, men företaget är ett av de största inom Sverige för IT och att deras egen produkt skall ha fel listad info är enligt mig ett brott då det är falsk reklam men jag är inte kunnig inom ämnet. Jag är som sagt med på att det har varit dumt av mig att kontrollera det hela, och kommer i fortsättningen alltid att göra det samt aldrig köpa en laptop som är skräddarsytt märke av diverse svenska företag.

Jo alltså fullpris är ju absolut att ta i för min del. Men när du skriver mot förmodan så menar du att du tror att jag är körd ;(?

Tack för svar ;).

Edit; Såg din edit nu. Tack för att du kollat upp!

Jag vet inte hur de skall kunna hjälpa problemet då det är en laptop och man inte bara kan kasta in ett nytt grafikkort i datorn.

Jag vill bara vara förberedd ifall de skulle neka reklamationen och hur jag skall kunna gå vidare inom det hela ifall det skulle bli så .

Tack återigen!

Visa signatur

MOBO: ASUS B550-i                                    CPU: Ryzen 5900X
RAM: GTZN-3600MHZ-CL14                       GPU: EVGA 3080 XC3
BOX: Ncase m1 v6.1                                    PSU: Corsair SF750
AIO: Kraken z53                                           SSD: Samsung 980 PRO             

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grusburk:

Jag är med på att jag skulle kontrollerat, men företaget är ett av de största inom Sverige för IT och att deras egen produkt skall ha fel listad info är enligt mig ett brott då det är falsk reklam men jag är inte kunnig inom ämnet. Jag är som sagt med på att det har varit dumt av mig att kontrollera det hela, och kommer i fortsättningen alltid att göra det samt aldrig köpa en laptop som är skräddarsytt märke av diverse svenska företag.

Jo alltså fullpris är ju absolut att ta i för min del. Men när du skriver mot förmodan så menar du att du tror att jag är körd ;(?

Tack för svar ;).

Hej,

Nej, efter att ha kontrollerat köplagen så verkar det som att sålänge du reklamerar inom 2 månader från det att du upptäcker felet så har du rätt att reklamera - inom 3 år. Jag hade felaktigt fått för mig att du hade en snävare tidsperiod på dig att upptäcka fel.

Du ska ha en produkt som är minst likvärdig den du betalt för i slutändan. Om det sker genom utbyte från återförsäljare, återbetalning eller liknande kan jag inte svara på.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Hej,

Nej, efter att ha kontrollerat köplagen så verkar det som att sålänge du reklamerar inom 2 månader från det att du upptäcker felet så har du rätt att reklamera - inom 3 år. Jag hade felaktigt fått för mig att du hade en snävare tidsperiod på dig att upptäcka fel.

Du ska ha en produkt som är minst likvärdig den du betalt för i slutändan. Om det sker genom utbyte från återförsäljare, återbetalning eller liknande kan jag inte svara på.

Hej igen,

Förlåt har lite svår att hänga med. Så eftersom det passerat mer än 2 månader då felet upptäcktes så har jag inte reklamationsrätt? Då datorn också skall ha 3 års garanti på företaget spelet inte heller något roll?

Visa signatur

MOBO: ASUS B550-i                                    CPU: Ryzen 5900X
RAM: GTZN-3600MHZ-CL14                       GPU: EVGA 3080 XC3
BOX: Ncase m1 v6.1                                    PSU: Corsair SF750
AIO: Kraken z53                                           SSD: Samsung 980 PRO             

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grusburk:

Hej igen,

Förlåt har lite svår att hänga med. Så eftersom det passerat mer än 2 månader då felet upptäcktes så har jag inte reklamationsrätt? Då datorn också skall ha 3 års garanti på företaget spelet inte heller något roll?

Ursäkta att jag var otydlig.
Inom de 3 första åren så har du rätt att reklamera, sålänge du gör det inom 2 månader från det att du upptäckt felet. Det får alltså inte gå mer än 2 månader från det att du där hemma upptäcker att specifikationerna är fel tills dess att du hör av dig till återförsäljaren. Notera igen att detta är konsumentköplagen, alltså mellan privatkund och företag. Har du köpt som privatkund?

:edit: ursäkta, både skriver och läser lite hoppigt. Försöker styra jobb samtidigt.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Ursäkta att jag var otydlig.
Inom de 3 första åren så har du rätt att reklamera, sålänge du gör det inom 2 månader från det att du upptäckt felet. Då har du med andra ord full rätt att reklamera som privatkund. Notera igen att detta är konsumentköplagen, alltså mellan privatkund och företag. Har du köpt som privatkund?

Yes nu hänger jag med bättre. Tack för förtydligandet! Jag är 99% säker att jag köpt produkten som privatkund då den är registrerad på mitt privatakonto hos företaget.

Ifall de nu skulle neka reklamationen (om de nu ens kan det) hur tar jag mig vidare, måste jag vidta rättsliga åtgärder? Jag har aldrig reklamerat eller använt garantier tidigare så är väldigt okunning inom ämnet ;(. Inte ens efter 15hp jurdisköversiktskurs är jag nå vidare på det XD.

Visa signatur

MOBO: ASUS B550-i                                    CPU: Ryzen 5900X
RAM: GTZN-3600MHZ-CL14                       GPU: EVGA 3080 XC3
BOX: Ncase m1 v6.1                                    PSU: Corsair SF750
AIO: Kraken z53                                           SSD: Samsung 980 PRO             

Permalänk
Medlem

Privatkund, perfekt.

Ser inte hur de ska kunna neka reklamation, faktiskt. Återkom ifall de bråkar.

Det jag gjort nu är ställt mig frågande till varför det ska ta 4 veckor att få SVAR om hur de ska hantera ärendet? 4 veckors servicetid kan i vissa fall vara befogat, men du -måste- kunna få info om hur de ska göra betydligt snabbare. Hade plitat ihop ett mail i lugn och sansad ton till kundtjänst på företaget och bett om svar gällande hur ärendet skall hanteras inom en mer rimlig tid, ~1vecka.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Privatkund, perfekt.

Ser inte hur de ska kunna neka reklamation, faktiskt. Återkom ifall de bråkar.

Det jag gjort nu är ställt mig frågande till varför det ska ta 4 veckor att få SVAR om hur de ska hantera ärendet? 4 veckors servicetid kan i vissa fall vara befogat, men du -måste- kunna få info om hur de ska göra betydligt snabbare. Hade plitat ihop ett mail i lugn och sansad ton till kundtjänst på företaget och bett om svar gällande hur ärendet skall hanteras inom en mer rimlig tid, ~1vecka.

Jo jag kommenterade detta under tiden jag var där och lämnade i den. Chefen sa då att det är maxtid på 4 veckor men brukar gå betydligt snabbare, antar att de har rätt att sätta ut en maxtid på reklamationsfall och sen återkommer de snabbare. Om de inte återkommit tills nästa vecka kan jag skicka ett mail till dem, känns lite dumt att göra det bara 2 timmar efter jag var där ;/.

Visa signatur

MOBO: ASUS B550-i                                    CPU: Ryzen 5900X
RAM: GTZN-3600MHZ-CL14                       GPU: EVGA 3080 XC3
BOX: Ncase m1 v6.1                                    PSU: Corsair SF750
AIO: Kraken z53                                           SSD: Samsung 980 PRO             

Permalänk
Medlem

Det är inte så att du har rätt grafikkort redan...
https://www.reddit.com/r/Amd/comments/2o4t0b/my_laptop_says_i...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Skrivet av Grusburk:

Hej

Jag köpte en Laptop av företagets egna märke, Jag märkte nyligen att datorn inte stämmer överens med de specifikationerna som datorn skulle haft. Jag vet att det är sent ute och att det är dumt att jag inte reagerat på det innan. Jag har redan lämnat in datorn till företaget jag köpte den från och dem sa att det kunde ta upp till fyra veckor för svar.

Datorn skall innehålla grafikortet 290xm av ATI men innehåller 8790hdm. Då jag inte spelat så mycket på den utan mest har programmerat på den så har det inte påverkat mig så mycket och jag har inte tänkt på det alls. Nyligen skulle jag på ett event där jag skulle ha med mig min dator för att presentera lite från oculus rift. (Det sluitade upp med att jag fick ta med min stationära dator).

Då jag tänkte att min laptop skall ha ett 290x kort i sig så borde ju minimikraven vara uppfyllda. Men när jag laddade ner deras programvara insåg jag att det inte klarade Oculus (allt utom grafikkortet blev godkänt) och kollade då grafikkortets systeminfo genom radeonpanelen och såg snabbt att felet var att det stod 8970hd och inte 290xm.

Som tidigare nämnt lämnade jag in datorn idag och dem sa att det kunde ta upp till fyra veckor att få svar angående vad som kan göras.

Det jag vill åstadkomma är iaf att jag antingen får tillbaka min pengar då datorn kostade 12490 kr så jag kan köpa en annan dator i samma prisklass då jag känner mig rent utav lurad att ett såpass stort företag kan skriva fel på sin egen produkt.

Då datorn inte uppfyller de kraven jag behöver och kräver så kan jag inte använda det till det som en köptes för och vill helst inte bli tvingad att behållla datorn. Jag programmerar en hel del och håller även på med 3d modulerande. Då det kommer komma fler event där jag kommer behöva släpa med mig in stationära istället för laptopen så är detta riktigt jobbigt.

Om de nu skulle neka min reklamation hur skall jag gå tillväga? De har ju faktiskt lurat mig och sålt en dator som inte uppfyller de som står på deras hemsida.

Vad kan jag förvänta mig skall hända bästafall och värstafall?

Tacksam för all hjälp!

http://forum.notebookreview.com/threads/difference-between-r9...
Det verkar som att hd 8970 och r9 m290x är samma grafikkort enligt ovanstående forum^

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Grusburk:

Jag är med på att jag skulle kontrollerat, men företaget är ett av de största inom Sverige för IT och att deras egen produkt skall ha fel listad info är enligt mig ett brott då det är falsk reklam men jag är inte kunnig inom ämnet.

Nja, brott är det bara om det är uppsåtligt vad jag minns. Normalt friskriver man sig genom att sätta en disclaimer typ "vi reserverar oss för tryckfel" nånstans på hemsidan eller på det fysiska reklambladet, om sådant använts. Så jag tror inte du kan få dem fällda för brott mot marknadsföringslagarna. Men däremot bör ju reklamationsrätten gälla, om ingen har åsikter på att du haft lång tid på dig att upptäcka felet. Då får man dra det till farbror (eller tant) Konsumentombudsman.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Det är inte så att du har rätt grafikkort redan...
https://www.reddit.com/r/Amd/comments/2o4t0b/my_laptop_says_i...

Skrivet av gylldevik:

http://forum.notebookreview.com/threads/difference-between-r9...
Det verkar som att hd 8970 och r9 m290x är samma grafikkort enligt ovanstående forum^

Skickades från m.sweclockers.com

Ja i bios stod det också 8970, så jag vet inte även om korten är desamma är det väl mer att amd leker med siffror för att få folk som inte har kunnighet inom laptop hårdvara att tro att de får ett helt annat kort i datorn. Jag känner mig ändå lurad även om kortet på en laptop som heter 290x är detsamma som ett 8970hd. Fallet är fortfarande också då att datorn inte klarar minimikraven för Oculus så jag är rätt körd som det verkar isåfall ;(.

Tycker mig ändå vara rätt kunnig inom hårdvara och datorer, men inte laptops som det visar sig. Kan bara hoppas på det bästa antar jag att företaget godkänner det hela, men om det nu är såhär så minskade ju den chansen markant.

Tack för svar.

Visa signatur

MOBO: ASUS B550-i                                    CPU: Ryzen 5900X
RAM: GTZN-3600MHZ-CL14                       GPU: EVGA 3080 XC3
BOX: Ncase m1 v6.1                                    PSU: Corsair SF750
AIO: Kraken z53                                           SSD: Samsung 980 PRO             

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grusburk:

Hej

Jag köpte en Laptop av företagets egna märke, Jag märkte nyligen att datorn inte stämmer överens med de specifikationerna som datorn skulle haft. Jag vet att det är sent ute och att det är dumt att jag inte reagerat på det innan. Jag har redan lämnat in datorn till företaget jag köpte den från och dem sa att det kunde ta upp till fyra veckor för svar.

Datorn skall innehålla grafikortet 290xm av ATI men innehåller 8790hdm. Då jag inte spelat så mycket på den utan mest har programmerat på den så har det inte påverkat mig så mycket och jag har inte tänkt på det alls. Nyligen skulle jag på ett event där jag skulle ha med mig min dator för att presentera lite från oculus rift. (Det sluitade upp med att jag fick ta med min stationära dator).

Då jag tänkte att min laptop skall ha ett 290x kort i sig så borde ju minimikraven vara uppfyllda. Men när jag laddade ner deras programvara insåg jag att det inte klarade Oculus (allt utom grafikkortet blev godkänt) och kollade då grafikkortets systeminfo genom radeonpanelen och såg snabbt att felet var att det stod 8970hd och inte 290xm.

Som tidigare nämnt lämnade jag in datorn idag och dem sa att det kunde ta upp till fyra veckor att få svar angående vad som kan göras.

Det jag vill åstadkomma är iaf att jag antingen får tillbaka min pengar då datorn kostade 12490 kr så jag kan köpa en annan dator i samma prisklass då jag känner mig rent utav lurad att ett såpass stort företag kan skriva fel på sin egen produkt.

Då datorn inte uppfyller de kraven jag behöver och kräver så kan jag inte använda det till det som en köptes för och vill helst inte bli tvingad att behållla datorn. Jag programmerar en hel del och håller även på med 3d modulerande. Då det kommer komma fler event där jag kommer behöva släpa med mig in stationära istället för laptopen så är detta riktigt jobbigt.

Om de nu skulle neka min reklamation hur skall jag gå tillväga? De har ju faktiskt lurat mig och sålt en dator som inte uppfyller de som står på deras hemsida.

Vad kan jag förvänta mig skall hända bästafall och värstafall?

Tacksam för all hjälp!

HD 8970M och R9 M290X är samma kort. Dock kan 8970M ha 2GB eller 4GB VRAM medan M290X endast har 4GB, men resten är samma. Även HD 7970M är samma.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

Fast egentligen skall reklamation inte ha med detta att göra? Det är ju inte fel på produkten i sig, utan det är fel produkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

HD 8970M och R9 M290X är samma kort. Dock kan 8970M ha 2GB eller 4GB VRAM medan M290X endast har 4GB, men resten är samma. Även HD 7970M är samma.

Ja några skrev detsamma tidigare, blir irriterad på mig själv att jag inte kollade upp sånt innan jag köpte datorn. Känner mig väldigt dum men samtidigt lurad då jag som sagt inte alls är kunnig inom laptop hårdvara. Det är ju liksom generationsskillnader på modellerna med sedan visar det sig vara ett kort som är 2 generationer under fast dem inte har gjort någon skillnad.

Det hela för mig känns som ett stort jävla skämt. Att man får återanvända samma produkt men byta namn på den så den lurar okunniga som mig själv till att tro att det är något bättre än vad det är.

Visa signatur

MOBO: ASUS B550-i                                    CPU: Ryzen 5900X
RAM: GTZN-3600MHZ-CL14                       GPU: EVGA 3080 XC3
BOX: Ncase m1 v6.1                                    PSU: Corsair SF750
AIO: Kraken z53                                           SSD: Samsung 980 PRO             

Permalänk
Medlem

@Grusburk:
Har för mig att det tom är samma kort som hd7970m, fast lite uppskruvade frekvenser.

Angående byta grafikkort så brukar det vara möjligt på laptops med vassare kort.
Brukar sitta i en mxm 3 port.

Så om fel kort är monterat så finns det en risk att dom byter detta, om dom kan få tag på något.

Visa signatur

New. I7 11800h undervolt, RTX3070max-P, 1080p 300hz, 16GB Samsung 3200@3500cl20, 1+1TB nvme.
-
Old. I7 8750h undervolt, gtx1070 undervolt, 1440p 144hz, 16GB Corsair 2666, 1TB MP510 nvme.
-
Older. Intel I7 3610qm, Amd7970m, 8GB Kingston HyperX 1600mhz, 500GB Samsung 850 ssd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PelleRell:

@Grusburk:
Har för mig att det tom är samma kort som hd7970m, fast lite uppskruvade frekvenser.

Angående byta grafikkort så brukar det vara möjligt på laptops med vassare kort.
Brukar sitta i en mxm 3 port.

Så om fel kort är monterat så finns det en risk att dom byter detta, om dom kan få tag på något.

Jo en del som skrivit det nu. Men känner mig som sagt grundlurad då jag trott att det var ett kort från 2xx generationen som tex stationära använder, tycker det hela bara för ett stort lurendrejeri att dem ens kan säga att 8970 är ett 290x.

I mina ögon är jag ett offer, men jag antar att jag får bita ihop och inse att min okunnighet och dåliga uppmärksamhet angående laptops fick mig att missa det hela.

Visa signatur

MOBO: ASUS B550-i                                    CPU: Ryzen 5900X
RAM: GTZN-3600MHZ-CL14                       GPU: EVGA 3080 XC3
BOX: Ncase m1 v6.1                                    PSU: Corsair SF750
AIO: Kraken z53                                           SSD: Samsung 980 PRO             

Permalänk
Medlem
Skrivet av PelleRell:

@Grusburk:
Har för mig att det tom är samma kort som hd7970m, fast lite uppskruvade frekvenser.

Korrekt.
Men, de har samma basfrekvens och 8970M/M290X har samma boost och 7970M saknar den. Motsvaras på desktopsidan av de högre klockade 7870/8870(OEM)/270/270X/370X. Väldigt populär krets.

Skrivet av Grusburk:

Jo en del som skrivit det nu. Men känner mig som sagt grundlurad då jag trott att det var ett kort från 2xx generationen som tex stationära använder, tycker det hela bara för ett stort lurendrejeri att dem ens kan säga att 8970 är ett 290x.

I mina ögon är jag ett offer, men jag antar att jag får bita ihop och inse att min okunnighet och dåliga uppmärksamhet angående laptops fick mig att missa det hela.

Jo, det viktigaste är att komma ihåg M i namnet.
När det gäller laptops så är dessutom Nvidia det bättre valet då deras nyare kort är betydligt snålare.
Förhoppningsvis kommer 400-serien göra så att AMD blir ett val bland laptops också. Åtminstone Polaris 11, men Polaris 10 är törstig jämfört med Pascal.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grusburk:

Ja i bios stod det också 8970, så jag vet inte även om korten är desamma är det väl mer att amd leker med siffror för att få folk som inte har kunnighet inom laptop hårdvara att tro att de får ett helt annat kort i datorn. Jag känner mig ändå lurad även om kortet på en laptop som heter 290x är detsamma som ett 8970hd. Fallet är fortfarande också då att datorn inte klarar minimikraven för Oculus så jag är rätt körd som det verkar isåfall ;(.

Tycker mig ändå vara rätt kunnig inom hårdvara och datorer, men inte laptops som det visar sig. Kan bara hoppas på det bästa antar jag att företaget godkänner det hela, men om det nu är såhär så minskade ju den chansen markant.

Tack för svar.

jag har hört att dom gör så med färdigbyggda datorer och laptops, byter namn på gamla grafikkort bara för ha något nytt att skylta med känns väldigt fult men men allt man kan göra är att kolla upp allt man kan innan man köper.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

Korrekt.
Men, de har samma basfrekvens och 8970M/M290X har samma boost och 7970M saknar den. Motsvaras på desktopsidan av de högre klockade 7870/8870(OEM)/270/270X/370X. Väldigt populär krets.

Jo, det viktigaste är att komma ihåg M i namnet.
När det gäller laptops så är dessutom Nvidia det bättre valet då deras nyare kort är betydligt snålare.
Förhoppningsvis kommer 400-serien göra så att AMD blir ett val bland laptops också. Åtminstone Polaris 11, men Polaris 10 är törstig jämfört med Pascal.

Skrivet av TheStudent:

jag har hört att dom gör så med färdigbyggda datorer och laptops, byter namn på gamla grafikkort bara för ha något nytt att skylta med känns väldigt fult men men allt man kan göra är att kolla upp allt man kan innan man köper.

Ja får se vad som händer tror inte de kommer godta en reklamation då det är AMD som är de som är de faktiska bovarna i det här fallet och leker med siffror osv. Får se vad som händer när jag får tillbaka datorn, får väl försöka sälja av den och köpa mig en ny antar jag.

Bita i det sura äpplet när man är student är sällan roligt ;(.

Visa signatur

MOBO: ASUS B550-i                                    CPU: Ryzen 5900X
RAM: GTZN-3600MHZ-CL14                       GPU: EVGA 3080 XC3
BOX: Ncase m1 v6.1                                    PSU: Corsair SF750
AIO: Kraken z53                                           SSD: Samsung 980 PRO             

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grusburk:

Ja får se vad som händer tror inte de kommer godta en reklamation då det är AMD som är de som är de faktiska bovarna i det här fallet och leker med siffror osv. Får se vad som händer när jag får tillbaka datorn, får väl försöka sälja av den och köpa mig en ny antar jag.

Bita i det sura äpplet när man är student är sällan roligt ;(.

nja AMD är ju självklart delaktiga men det är också dator tillverkarna som efterfrågar dessa namnändringar för AMD spelar det inte någon större roll om dom byter namn eller inte det är dator företagen som vill ha nya namn att skylta med o lura kunder rätt upp o ner.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Fast egentligen skall reklamation inte ha med detta att göra? Det är ju inte fel på produkten i sig, utan det är fel produkt

Alla fel är inte tekniska fel. I KKöpL står att läsa:

"Vad som avses med fel

"16 § Varan skall i fråga om art, mängd, kvalitet, andra egenskaper och förpackning stämma överens med vad som följer av avtalet..." (läs vidare här)

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Fast egentligen skall reklamation inte ha med detta att göra? Det är ju inte fel på produkten i sig, utan det är fel produkt

Det är inte ens fel produkt, det är endast "fel" namn på grafikkortet.

Skrivet av PeCe:

Alla fel är inte tekniska fel. I KKöpL står att läsa:

"Vad som avses med fel

"16 § Varan skall i fråga om art, mängd, kvalitet, andra egenskaper och förpackning stämma överens med vad som följer av avtalet..." (läs vidare här)

Själva grafikkretsen stämmer överrens på alla punkter utom namnet. Jag antar att det kan handla om det flummiga "andra egenskaper", men känns lite långsökt. Prestandan är ju ändå den utlovade.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

Det är inte ens fel produkt, det är endast "fel" namn på grafikkortet.

Själva grafikkretsen stämmer överrens på alla punkter utom namnet. Jag antar att det kan handla om det flummiga "andra egenskaper", men känns lite långsökt. Prestandan är ju ändå den utlovade.

Mitt svar (att om man fått fel produkt så faller även det under den s k reklamationsrätten i KKöpL) var endast relaterat till det inlägg jag citerade, om det är relevant i TS fall var inget jag adresserade.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Företaget ringde idag och sa att de pratat med tillverkaren och att det är samma kort som väntat. Inte reklamationsgiltigt.

får se vad man skulle kunna sälja den för.

Visa signatur

MOBO: ASUS B550-i                                    CPU: Ryzen 5900X
RAM: GTZN-3600MHZ-CL14                       GPU: EVGA 3080 XC3
BOX: Ncase m1 v6.1                                    PSU: Corsair SF750
AIO: Kraken z53                                           SSD: Samsung 980 PRO