PC och mobilen mest populära hos utvecklare — men konsolerna ökar

Permalänk
Melding Plague

PC och mobilen mest populära hos utvecklare — men konsolerna ökar

En undersökning från GDC Europe visar att PC:n och mobiltelefonerna är de mest populära plattformarna i EU, men konsoler och VR ökar i popularitet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Mer som utvecklar spel för Apple TV än för Wii U va? Och man knappt känner till att apple tv har spel över huvud taget..

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Mer som utvecklar spel för Apple TV än för Wii U va? Och man knappt känner till att apple tv har spel över huvud taget..

Tror varje utvecklare räknas som en och nintendo ensamma står ju för en majoritet av alla stora titlar till Wii U.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Signatur, vad e det? Kan jag äta den? :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pinney:

Tror varje utvecklare räknas som en och nintendo ensamma står ju för en majoritet av alla stora titlar till Wii U.

Skickades från m.sweclockers.com

Precis, tabellerna kan lätt missförstås som att det är plattformarnas storlek i antal spel som visas, när det är snarare är plattformsmedvetenheten hos utvecklarna. "Vi har ett spel för Apple TV på gång, två för VR och tjugo för pc"; i tabellen ges alla samma tyngd, eftersom enbart närvaron räknas.

I det fullständiga materialet kanske det finns en tabell där de multiplicerat antalet utvecklare med antalet spel de utvecklar för varje plattform? Det borde ge en korrektare uppskattning av plattformarnas storlek (och popularitet).

Permalänk
Medlem

Wow, överraskande att så många utvecklar för Linux, även om det säkert mest är småspel. Stör mig på att de buntat ihop Mac med "PC"(Windows?), de är ju rätt skilda när det kommer till spel.

Skrivet av LPG:

Mer som utvecklar spel för Apple TV än för Wii U va? Och man knappt känner till att apple tv har spel över huvud taget..

Haha, jag tänkte precis samma sak

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Borde inte smartphones/tablets vara den största kategorin om man ser till antal spel eller antal utvecklingsteam totalt sett?
(om man räknar allt från ett enmans-"team" och uppåt)
Typ många små spel med in app purchase osv.

Sen att spelen till pc och konsol ofta är mer påkostade, fler som jobbar med det under längre tid osv är en annan sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Wow, överraskande att så många utvecklar för Linux, även om det säkert mest är småspel. Stör mig på att de buntat ihop Mac med "PC"(Windows?), de är ju rätt skilda när det kommer till spel.

Fast en mac är ju en PC

Permalänk
Medlem

@Svensktiger
Ja, men varför har de då en separat stapel för Linux? Det är väl också PC. Smartfåns har en egen stapel. Inkonsekvent och sänker förtroendet.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Väldigt förvånad över att Xbox 360 och PS3 verkar vara så ointressanta att utveckla för, hade väntat mig att sport- och barnspel ännu skulle utvecklas i hyfsad omfattning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

@Svensktiger
Ja, men varför har de då en separat stapel för Linux? Det är väl också PC. Smartfåns har en egen stapel. Inkonsekvent och sänker förtroendet.

Kan tänka mig att Linux är särskilt intressant eftersom Linux nu börjar ta fart inom spelbranchen.

Skrivet av hakro807:

Väldigt förvånad över att Xbox 360 och PS3 verkar vara så ointressanta att utveckla för, hade väntat mig att sport- och barnspel ännu skulle utvecklas i hyfsad omfattning.

De börjar närma sig EOL så det är nog bara just kategorierna du nämnde som sitter kvar på så gamla plattformar.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810