Problem - MSI GTX 1070, no signal cirka var femte gång jag alt tabbar

Permalänk
Medlem

Problem - MSI GTX 1070, no signal cirka var femte gång jag alt tabbar

Hej!

Jag har ett problem och skulle gärna låna er expertis en snabbis om ni har tid Ska försöka fatta mig kort:
Jag köpte ett nytt MSI GeForce GTX 1070 8GB Gaming X i förra veckan och satte i min befitliga dator. En uppgradering helt enkelt. Jag avinstallerade gamla drivers för mitt förra AMD-kort och laddade ner nya för nVidia. När jag nu spelar spel i full screen och på ett eller annat sätt växlar ur fullscreen, tex via alt + tab, så dyker "no signal" upp på skärmen i ca 20% av fallen. Den blir helt svart, men i övrigt är datorn och tex Skype fortfarande igång. Signalen har inte gått att få tillbaka utan jag måste boota om datorn med den fysiska knappen varje gång *cries*. Problemen fanns inte med mitt gamla grafikkort och jag har även hunnit ominstallera Windows 10 men problemet är fortfarande kvar.

Några tankar? Oändligt tacksam för hjälp,
Smugmick

P.S. satte i samband med det nya grafikkortet även in en ny PSU, Corsair RM750x 750w, om det avgör något.

Permalänk
Medlem

Har du testat andra drivrutiner?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smugmick:

Hej!

Jag har ett problem och skulle gärna låna er expertis en snabbis om ni har tid Ska försöka fatta mig kort:
Jag köpte ett nytt MSI GeForce GTX 1070 8GB Gaming X i förra veckan och satte i min befitliga dator. En uppgradering helt enkelt. Jag avinstallerade gamla drivers för mitt förra AMD-kort och laddade ner nya för nVidia. När jag nu spelar spel i full screen och på ett eller annat sätt växlar ur fullscreen, tex via alt + tab, så dyker "no signal" upp på skärmen i ca 20% av fallen. Den blir helt svart, men i övrigt är datorn och tex Skype fortfarande igång. Signalen har inte gått att få tillbaka utan jag måste boota om datorn med den fysiska knappen varje gång *cries*. Problemen fanns inte med mitt gamla grafikkort och jag har även hunnit ominstallera Windows 10 men problemet är fortfarande kvar.

Några tankar? Oändligt tacksam för hjälp,
Smugmick

P.S. satte i samband med det nya grafikkortet även in en ny PSU, Corsair RM750x 750w, om det avgör något.

Vad har du för skärm?
Kan lika gärna vara den som inte tål att du växlar och det blir någon konstig frekvenz då

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Har du testat andra drivrutiner?

Nej det har jag inte, utan endast testat de som rekommenderas. Har du någon erfarenhet av att byta till äldre?

Skrivet av vinylens:

Vad har du för skärm?
Kan lika gärna vara den som inte tål att du växlar och det blir någon konstig frekvenz då

Har en Acer xg270hu. Jag kan inte svara för frekvens och så, men den har klarat dessa alt tabs med förra grafikkortet.

Tack för båda era svar!

Permalänk

Hade samma problem, men det löste sig när jag ändrade från fullscreen till windowed. Av någon märlig anledning tappade min skärm också kontakten när jag tabba ur.

Visa signatur

Chassi: Define R5 | Cpu: i7 6700K @ 4.0GHz (Stock)
Kylare: Corsair H100i V2 | Moderkort: MSI Z170A GAMING M5
Ram: Corsair Vengeance LPX 2400MHz 2x8Gb | Gpu: MSI GTX 1070
SSD: Kingston SSD 240Gb | Hårddisk: Seagate 1TB + 2TB
Nätagg: EVGA 750W G2 | Skärm: ACER 27" 1440p 144hz G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smugmick:

Nej det har jag inte, utan endast testat de som rekommenderas. Har du någon erfarenhet av att byta till äldre?

Har en Acer xg270hu. Jag kan inte svara för frekvens och så, men den har klarat dessa alt tabs med förra grafikkortet.

Tack för båda era svar!

På vissa datorer fungerar vissa drivrutiner sämre så det kan hjälpa att gå ner lite:
Windows 10:
368.81
368.69
368.39
Windows 8.1:
368.81
368.69
368.39
Windows 7:
368.81
368.69
368.39

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

På vissa datorer fungerar vissa drivrutiner sämre så det kan hjälpa att gå ner lite:
Windows 10:
368.81
368.69
368.39

Enormt tack för att du pallade länka alla! Kör Windows 10 och jag såg att jag satt på 368.39, så naturligtvis testade jag att trycka i den senare 369.81 nu i hopp om att det kan lösa sig.. Will report back!

Permalänk
Medlem

Har uppdaterat drivrutinerna och problemet kvarstår. Någon som har några andra tankar?

Permalänk
Medlem

Vilken port använder du på GPU och Skärmen? Prova byt port HDMI,dsiplayport etc vilken upplösning och uppdatering freq används?

Permalänk
Medlem

Du råkar inte ha två skärmar inkopplade? Vet inte om det kan bli något liknande detta i så fall.
http://www.sweclockers.com/nyhet/22373-htc-vive-och-nvidia-pa...
Står inget om att det kan påverka vanliga skärmar men man vet ju aldrig.

Skärmen har 144Hz och det tror jag bara kan användas via displayport och dual link dvi så hoppas du använder något utav det

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Låter som ett drivrutins relaterat problem.
Har du testat det som lord_von_bagge sa?
Löser dock inte problemet om man vill ha fullscreen men du kommer ifrån alla omstarter.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk

hmmz, prova forcera samma frekvens i spelen som du kör i windows på skärmen, har svårt att se att detta kan inträffa igen då..

Visa signatur

9700K@5 ghz 1.296v
msi z390-a pro
corsair 3000mhz cl15-16-16-35@3600mhz cl16-17-17-38
msi gaming z rtx 2060

Permalänk
Medlem

Till alla:

Jag kör med Display Port från grafikkort till skärm. Endast en skärm.

I Windows kör jag med skärmens native 1440p upplösning med frekvens inställd på 144hz.

I spel (Overwatch mestadels) kör jag även där med 144hz, men har faktiskt hittils spelat med 1080p upplösning för att öka FPS. Ska nu testa att sätta spelupplösningen till 1440p (för att lira samma som i Windows) och se om detta kan vara lösningen.

Tills dess är förstås alla förslag hjärtligt välkomna!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smugmick:

Till alla:

Jag kör med Display Port från grafikkort till skärm. Endast en skärm.

I Windows kör jag med skärmens native 1440p upplösning med frekvens inställd på 144hz.

I spel (Overwatch mestadels) kör jag även där med 144hz, men har faktiskt hittils spelat med 1080p upplösning för att öka FPS. Ska nu testa att sätta spelupplösningen till 1440p (för att lira samma som i Windows) och se om detta kan vara lösningen.

Tills dess är förstås alla förslag hjärtligt välkomna!

Testa DVI/HDMI istället. Vet att datorerna på i labbet lider av ett liknande problem över DP där de börjar söka på alla andra inputs om man tabbar eller liknande på DP .

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Jag har ett liknande problem. MSI Gaming X GTX 1070 och har 3 skärmar kopplade med aktiva dual link DVI-D adaptrar från displayport i 120 HZ. Ibland slocknar någon av skärmarna någon sekund och kommer sedan tillbaks. Det är inte samma skärm varje gång heller.

Börjar bli lite fundersam.

Visa signatur

Win 11 Home, Intel Core i5-12600K (5.1GHz), ASUS Z-690 P-D4, Gigabyte RTX 3080, 32GB RAM (3600MHz), Acer Predator 34" 100Hz G-Sync, HP Reverb G2 Rev 2.