Köpt telefon, Skickad på lagning 2 gånger inom 1 månad.

Permalänk
Medlem

Köpt telefon, Skickad på lagning 2 gånger inom 1 månad.

Köpte telefon på onämnt företag.
Gör sönder inom 24 timmar. Får detta utbytt på garanti. Efter den vart på lagning fungerar inte SD kortläsaren längre. fungerade innan lagning på tidigare fel som var sprucket glas på kameran.
Har jag rätt till att få häva köpet. Eller har företaget som jag handlat ifrån fortfarande rätt att laga produkten och göra mig utan telefon i 3/4 veckor till?!

Tack!

Visa signatur

Back from the shadows pray for survival...

Permalänk
Medlem

som regel ska de få möjligthet att avvärja felet (reparera) 3 gånger innan du har rätt att häva köpet.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dakkie:

som regel ska de få möjligthet att avvärja felet (reparera) 3 gånger innan du har rätt att häva köpet.

Jo.. Läst detta också men då jag tänker på att telefon är 1 månad gammal. Jag har haft den i max 1 vecka sen har jag skickat den på lagning igen. Blir så trött på att den får åka på lagning och att butik inte endast kan byta ut varan.

Visa signatur

Back from the shadows pray for survival...

Permalänk

de har rättighet att försöka reparera den igen, men många butiker brukar vara tillmötesgåendes om man pratar med dem, för att behålla dig som kund, blir problem en tredje gång har du rättighet att häva köpet och få pengar tillbaka på telefonen.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex_farnstrom:

de har rättighet att försöka reparera den igen, men många butiker brukar vara tillmötesgåendes om man pratar med dem, för att behålla dig som kund, blir problem en tredje gång har du rättighet att häva köpet och få pengar tillbaka på telefonen.

Får bli och kontakta dom igen för att se eventuell lösning. Annars får dom väl laga den och hoppas på att de är något fel efter igen. Då en telefon som inte ens är 1 månad gammal är inne på service 3 gånger är fel, tycker jag iallfall

Visa signatur

Back from the shadows pray for survival...

Permalänk
Medlem
Skrivet av volfi2:

Köpte telefon på onämnt företag.
Gör sönder inom 24 timmar. Får detta utbytt på garanti. Efter den vart på lagning fungerar inte SD kortläsaren längre. fungerade innan lagning på tidigare fel som var sprucket glas på kameran.
Har jag rätt till att få häva köpet. Eller har företaget som jag handlat ifrån fortfarande rätt att laga produkten och göra mig utan telefon i 3/4 veckor till?!

Tack!

Minns jag rätt så är det som dom andra sagt att man har rätt att häva köpet den 3e gången man lämnar in den MEN minns jag rätt så ska det vara för samma fel!? Kan dock ha fel..

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Ringde deras kundtjänst nu. Dom kommer laga den 3 gånger om det är samma fel.

Upp till 4 gånger om det är olika fel. (som i detta fall är)

Helt j*vla hopplöst om man frågar mig hur det fungerar. Sen vill butik inte ta tillbaka telefon efter lagning även om jag värdeminskar telefon till hälften. Personligen känner jag inte att jag vill ha en ny telefon som har varit inne på lagning 2 gånger på 1 månad.

Nu blir det svårt att spela Pokemon också, gör mig extra bitter.

Visa signatur

Back from the shadows pray for survival...

Permalänk
Medlem
Skrivet av volfi2:

Jo.. Läst detta också men då jag tänker på att telefon är 1 månad gammal. Jag har haft den i max 1 vecka sen har jag skickat den på lagning igen. Blir så trött på att den får åka på lagning och att butik inte endast kan byta ut varan.

Spelar ingen roll hur länge du har haft den, enligt lagen har de 3 försök på sig, om de häver köpet innan dess så är det goodwill.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av alex_farnstrom:

de har rättighet att försöka reparera den igen, men många butiker brukar vara tillmötesgåendes om man pratar med dem, för att behålla dig som kund, blir problem en tredje gång har du rättighet att häva köpet och få pengar tillbaka på telefonen.

Nja, det du säger angående tredje gången har man rätt till hävning... Det gäller endast vid samma fel...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dakkie:

Spelar ingen roll hur länge du har haft den, enligt lagen har de 3 försök på sig, om de häver köpet innan dess så är det goodwill.

Skrivet av anon34061:

Nja, det du säger angående tredje gången har man rätt till hävning... Det gäller endast vid samma fel...

Skickades från m.sweclockers.com

Som jag skrev, Upp till 4 gånger om det är olika fel som det är i detta fall för mig meddelande kundtjänst till mig.

Visa signatur

Back from the shadows pray for survival...

Permalänk
Medlem
Skrivet av volfi2:

Som jag skrev, Upp till 4 gånger om det är olika fel som det är i detta fall för mig meddelande kundtjänst till mig.

hmm alltså, jag är VÄLDIGT säker på att det är 3 gånger, och den fjärde gången så kan du häva köpet. Googla runt lite på konsumentverket så ser duvad som gäller.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem

Av nyfikenhet - vad är det för märke på telefonen? Många tillverkare har såkallade DOA (dead on arrival) rutiner som innebär att ifall du får en telefon som är defekt från start så ska du inte åka på service, utan få en ny. Så var det iallafall för några år sen, för de flesta & större märkena.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dakkie:

hmm alltså, jag är VÄLDIGT säker på att det är 3 gånger, och den fjärde gången så kan du häva köpet. Googla runt lite på konsumentverket så ser duvad som gäller.

3 reparationer om det är samma fel, 4 om det är olika.

Skrivet av MoNkeY-05:

Av nyfikenhet - vad är det för märke på telefonen? Många tillverkare har såkallade DOA (dead on arrival) rutiner som innebär att ifall du får en telefon som är defekt från start så ska du inte åka på service, utan få en ny. Så var det iallafall för några år sen, för de flesta & större märkena.

Har bett butik om att göra DOA men då denna leverantör av telefon (Huawei) inte gör det och att butik prompt vill skicka den på lagning, lagas dessa tills service center istället vill ersätta telefon.

Visa signatur

Back from the shadows pray for survival...

Permalänk
Medlem

Aha Huawei. Hade inte det märket för några år sen när jag jobbade med liknande saker. Nåväl!

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av volfi2:

3 reparationer om det är samma fel, 4 om det är olika.

Har bett butik om att göra DOA men då denna leverantör av telefon (Huawei) inte gör det och att butik prompt vill skicka den på lagning, lagas dessa tills service center istället vill ersätta telefon.

Köpte du abonnemang i butiken samtidigt? I sådana fall borde de hjälpa dig att frysa kostnaderna då du inte kan nyttja dina produkter eller kräva att få en lånemobil under tiden. Du som konsument skall inte heller drabbas av fel som inte du har stått för. Jag skulle höra av mig till en konsumentvägledare i din kommun och skicka ett mail till dem. Det kan vara så att det är en snårskog av olika praxis med mera, men om du har köpt en telefon och abonnemang och du inte kan nyttja den bör du kunna kräva kompensation eller låne-utrustning, som skall vara likvärdig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex_farnstrom:

blir problem en tredje gång har du rättighet att häva köpet och få pengar tillbaka på telefonen

Skrivet av norrby89:

rätt att häva köpet den 3e gången man lämnar in den

Skrivet av Dakkie:

enligt lagen har de 3 försök på sig

Den praxis som ARN tillämpar när de vid en tvist bedömer vad som är rimligt är att man som kund generellt inte skall behöva utstå mer än två reparationsförsök för samma fel, gäller det olika fel får man utstå ytterligare något försök. Denna praxis följs av många företag i branschen men det är ingen rättighet man har som kund, och ingenting som står inskrivet i någon lag.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foolwolf:

Köpte du abonnemang i butiken samtidigt? I sådana fall borde de hjälpa dig att frysa kostnaderna då du inte kan nyttja dina produkter eller kräva att få en lånemobil under tiden. Du som konsument skall inte heller drabbas av fel som inte du har stått för. Jag skulle höra av mig till en konsumentvägledare i din kommun och skicka ett mail till dem. Det kan vara så att det är en snårskog av olika praxis med mera, men om du har köpt en telefon och abonnemang och du inte kan nyttja den bör du kunna kräva kompensation eller låne-utrustning, som skall vara likvärdig.

Köpte telefonen kontant så har inget sådant som kan hjälpa mig. Men att kontakta eventuell konsumentvägledare är nog något jag skall kolla in på

Visa signatur

Back from the shadows pray for survival...

Permalänk
Medlem
Skrivet av volfi2:

3 reparationer om det är samma fel, 4 om det är olika.

Vid samma fel är det vid tredje (godkända) reklamationen som rätt till hävning föreligger. Tredje reklamationen sker ju efter den andra reparationen, men före en eventuell tredje reparation, så man behöver inte tillåta säljaren ett tredje reparationsförsök.

Reklamation nr 1 leder till reparation nr 1.
Reklamation nr 2 leder till reparation nr 2.
Reklamation nr 3 leder till hävning av köpet (ej till reparation nr 3).

Om det rör sig om olika fel så tillåts enligt praxis en extra reklamation/reparation innan man har rätt till hävning av köpet, dvs reklamation nr 4 leder till hävning (ej till reparation nr 4).

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Som tidigare nämnt det är tre reklamationer, inte tre reparationer, av samma fel som gäller.

"Om du [säljaren] väljer att reparera varan har du två reparationsförsök på dig att ordna till felet. Om samma fel uppstår en tredje gång har konsumenten rätt att tacka nej till ett till försök. Om det är flera olika fel på varan kan du ha rätt att utföra fler än två reparationer." - Konsumentverket.se

Visa signatur

STRIX B550-E | 5600X | ASUS 3080 TUF
Define S | Noctua NH-D15 | SeaSonic Focus+ 750W | LG 32GP850
X2HR | ATH-50X | WH1000XM3 | iFi Zen DAC 2.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av volfi2:

Ringde deras kundtjänst nu. Dom kommer laga den 3 gånger om det är samma fel.

Upp till 4 gånger om det är olika fel. (som i detta fall är)

Helt j*vla hopplöst om man frågar mig hur det fungerar. Sen vill butik inte ta tillbaka telefon efter lagning även om jag värdeminskar telefon till hälften. Personligen känner jag inte att jag vill ha en ny telefon som har varit inne på lagning 2 gånger på 1 månad.

Nu blir det svårt att spela Pokemon också, gör mig extra bitter.

Dom har rätt att reparera den två gånger för samma fel, om det vid tredje försöket visar sig vara samma fel igen, så har du rätt att häva köpet, utan att dom ska försöka reparera den igen.
Om det gäller olika fel så har dom rätt att laga den 3 gånger, efter det så kan du häva köpet.

Om dom vägrar följa detta, får du ta ärendet vidare till ARN.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Dom har rätt att reparera den två gånger för samma fel, om det vid tredje försöket visar sig vara samma fel igen, så har du rätt att häva köpet, utan att dom ska försöka reparera den igen.
Om det gäller olika fel så har dom rätt att laga den 3 gånger, efter det så kan du häva köpet.

Om dom vägrar följa detta, får du ta ärendet vidare till ARN.

Tack Hoppas lite på att telefonen skall strula mera.

Visa signatur

Back from the shadows pray for survival...