Permalänk

Behöver hjälp med ny dator

Hej gott folk!

jag har nu varit utan dator i ett halvår men tänkte jag skulle ta och skaffa mig en ny, har försökt att hitta ett vettigt färdigt paket egentligen då jag inte är speciellt händig med datorer rent invändigt, och dem 2 datorerna jag har haft tidigare har jag fått monterade och har varit en fröjd för ögat så sätt (sladd dragningar osv)

Har inte direkt hittat något intressant så sätt vill ju gärna ha en dator som håller ett tag och verkar ju som att Nvidias nya 1070/1080 (ingen aning om vad skillnaden är) verkar vara populärt. är det speciellt stor skillnad på de och dem andra som säljs i färdiga kit? och sen där med processorer e väldigt förvirrande för mig i5 vs i7

Har väll inte direkt nån budget men man får väll säga att 10-15.000 känns väll rätt rimligt ändå (sen måste ju köpa resten också, skärm/mus/tangentbord/högtalare/windows men det blir la utöver budget) så vill väll ha så mycket bang-for-the-buck som det går nån peng hit och dit är inte hela världen.
Har försökt läsa en massa och försöka bygga min egna dator men vet inte riktigt vad som passar och inte passar har försökt läsa en massa men eftersom jag har ADD så tappar jag lätt koncentrationen på att läsa och sedan komma ihåg saker och ting

Så jag har tidigare fått väldigt bra hjälp från er när man brukar fråga om hjälp.

Vad ska datorn användas till? blir väll till större del för spelande och vara relativt framtidssäkrad. så ingen streaming eller 3drenderingar osv.

Tackar så hjärtligt för all hjälp och tips jag kan få.
(Ber om ursäkt i förväg vet att det finns många sådana här trådar redan på första sidan, men som sagt jag vet inte så mycket om komponenterna i sig vilket som är bra osv så blir en del läsning )

Permalänk

Tjenare.

Kundvagn:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/9557109/

CPU
Beror litegrann på var du vill hamna, vill du vara framtidssäker så går vi på en "olåst processor", dvs en K-modell från Intel. I det här fallet en i7-6700k så att du kan överklocka om "några år" om det nu kommer att behövas.
Notering: Du kan även hoppa på en i5-6600k om du vill spara en tusing men bibehålla möjligheten att överklocka. i5 kommer duga gott till spel. i7-processorer och nyare spel börjar utnyttja fler trådar, på så sätt mer framtidssäkert.

GPU
Grafikkortet jag valde är ett GTX 1070 från Gigabyte, kommer täcka dina behov. 1920 och 2k-upplösning så presterar kortet väldigt bra.

Se SweClockers speltest nedan:
http://www.sweclockers.com/test/22153-nvidia-geforce-gtx-1070...

RAM
16GB minne är väl mer eller mindre ett krav för de flesta, du kan klara dig på 8GB och spara några hundralappar ifall du inte kommer köra väldigt många processer i bakgrunden.

Chassi
Tyst och bra luftlöde. Plats för många expansionsplatser. Ett riktigt trevligt chassi. Byt mot något billigare om du känner för det, dock kan CPU:n bli för stor, så läs vad maximal höjd på CPU kylaren är isåfall.

CPU-kylare
Ja, det är antingen den här eller Hyper 212 x jag rekommenderar. Väldigt lika varandra prestandamässigt, Noctuan är snäppet tystare och kyler lite bättre.
Edit: Vissa tycker BeQuiet Shadow Rock Rock 2. Väldigt lik 212x också.

PSU
Nätagg på 650w kommer räcka för att driva systemet, du kan gå ner här, men ifall du i framtiden vill gå på dubbla kort så kommer 650w duga gott och väl.
Edit: Du kan utan problem gå ner på 500W om du med säkerhet ska köra ETT grafikkort.

Moderkort
Z170 moderkort, bland de billigaste i ATX. Chipset som har stöd för överklockning.

HDD/SSD
Lagring.. Ja, SSD är the way to go, hur mkt behöver du? OS tar ~30GB

Montering
Kan du göra det själv sparar du lite pengar.

OS
Vill du köra Linux eller ordna Windows på annat håll så sparar du en tusing.

Allt gott!

Mvh
Dusty

Visa signatur

Streamer | Webbdesigner | Videoredigerare | Systemtekniker

CPU: i7-8700k @ 4.9GHz GPU: EVGA 1070 8GB SCC RAM: 2x8GB 3000MHz DDR4 CASE: Antec P280 COOLER: BeQuiet! Pure Rock HDD: 120+240+24SSD + 1TB HDD [b]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathshrimp:

Hej gott folk!

jag har nu varit utan dator i ett halvår men tänkte jag skulle ta och skaffa mig en ny, har försökt att hitta ett vettigt färdigt paket egentligen då jag inte är speciellt händig med datorer rent invändigt, och dem 2 datorerna jag har haft tidigare har jag fått monterade och har varit en fröjd för ögat så sätt (sladd dragningar osv)

Har inte direkt hittat något intressant så sätt vill ju gärna ha en dator som håller ett tag och verkar ju som att Nvidias nya 1070/1080 (ingen aning om vad skillnaden är) verkar vara populärt. är det speciellt stor skillnad på de och dem andra som säljs i färdiga kit? och sen där med processorer e väldigt förvirrande för mig i5 vs i7

Har väll inte direkt nån budget men man får väll säga att 10-15.000 känns väll rätt rimligt ändå (sen måste ju köpa resten också, skärm/mus/tangentbord/högtalare/windows men det blir la utöver budget) så vill väll ha så mycket bang-for-the-buck som det går nån peng hit och dit är inte hela världen.
Har försökt läsa en massa och försöka bygga min egna dator men vet inte riktigt vad som passar och inte passar har försökt läsa en massa men eftersom jag har ADD så tappar jag lätt koncentrationen på att läsa och sedan komma ihåg saker och ting

Så jag har tidigare fått väldigt bra hjälp från er när man brukar fråga om hjälp.

Vad ska datorn användas till? blir väll till större del för spelande och vara relativt framtidssäkrad. så ingen streaming eller 3drenderingar osv.

Tackar så hjärtligt för all hjälp och tips jag kan få.

Om du inte kan få hjälp med byggande av någon närstående och vill använda dig av Inet's monteringstjänst (799kr) så måste du tydligen beställa ram-minnen med max 2133mhz frekvens.

Om du vet med dig att du absolut inte ska köra SLI kan du spara in lite på moderkort + nätagg.

Processorer har stått sig så länge de senaste åren, när det numera inte är helt ovanligt att man nyttjar i7 HT så faller valet på den så länge budgeten tillåter.

Är du beredd att handla från flera butiker är jag säker på att du kan pressa priset ytterligare. Elgiganten har bl a samma SSD disk i 480gb för 1k.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9557105/

Permalänk
Jubileumsmästare

Jag hade köpt något sånt här typ. Kostar 15063 kr utan operativsystemet. Du ville ha den färdigmonterad eller hur? Om du vill så kan du få Engelskt Windows ist för 59 kr extra vilket jag personligen hade valt

EDIT: Glömmde skriva att jag är osäker på om Inet tillåter snabbare minnen än 2133 MHz och om de tillåter annan kylpasta än den som är förapplicerad på processorkylaren. Har frågat Inet angående det men inte fått något svar än. Kommer uppdatera inlägget när jag väl fått svar.

Permalänk

Tack så mycket för alla svar det fick mig verkligen att försöka sätta mig in i det hela och det var minst sagt lite kämpigt vissa grejer är det jag inte förstår som ni kanske kan förklara

plockade ihop en liten egen kundkorg här då kikade lite i andra forumtrådar och jämförde lite vad som e populärt osv.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/9558501/

Ok nu till mina frågor! håll i er dessa må vara lite newbie frågor så sätt, jag e inte så jätte high på dem tekniska bitarna så sätt i detalj

frågorna i sig utgår från om man kan ändra något i beställningen för att få ner priset några kronor osv.

1. Som det ser ut i dagsläget så kommer jag inte att hålla på att pilla för mycket med klockning då detta konceptet är jag helt ofamiljär med så låter nog det vara.

2. klarar nätagget av produkterna i listan?

3. kommer förmodligen inte streama eller nått sånt behövs då den processorn?

4. Skärmen jag valt är den typ okej så sätt om man nu ska se på den biten att man inte köper nått som inte kan hantera tex grafikkort eller att man får ut lagom utav den.

5. sen frågan om Grafikkortet i sig.. hela den biten är en soppa för mig 1060? 1070? 1080? gaming editio? founders edition? shield? armor? lingonsylt? och vad nu benämningarna heter osv. det e väll det som är det största frågetecknet för mig just nu.
e det nån skillnad på 1070 och 1070 bara för att den heter annorlunda osv? vet inte ens om jag behöver detta grafikkortet ens.. tittade lite i den listan där över dom olika grafikkorten vad man får ut för prestanda osv i maxupplösning osv, men siffrorna i sig säger mig inte så mycket

6. Är det värt att nergradera nått för att slänga in en SSD i burken? eller ska man köra det ontop of allt?

7. nu till den största nobb frågan av alla.. windows.. har alltid haft det på skiva och installerat via cd-rom osv.. men hur fan får man in ett windows som förmodligen kommer på skiva i en dator utan cdrom *skäms lite för jag känner mig lite blond*

så skulle detta kunna funka som en dator kom gärna med invändningar

hoppas det inte är allt för luddigt

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathshrimp:

Tack så mycket för alla svar det fick mig verkligen att försöka sätta mig in i det hela och det var minst sagt lite kämpigt vissa grejer är det jag inte förstår som ni kanske kan förklara

plockade ihop en liten egen kundkorg här då kikade lite i andra forumtrådar och jämförde lite vad som e populärt osv.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/9558501/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/9558501/

Ok nu till mina frågor! håll i er dessa må vara lite newbie frågor så sätt, jag e inte så jätte high på dem tekniska bitarna så sätt i detalj

frågorna i sig utgår från om man kan ändra något i beställningen för att få ner priset några kronor osv.

1. Som det ser ut i dagsläget så kommer jag inte att hålla på att pilla för mycket med klockning då detta konceptet är jag helt ofamiljär med så låter nog det vara.

2. klarar nätagget av produkterna i listan?

3. kommer förmodligen inte streama eller nått sånt behövs då den processorn?

4. Skärmen jag valt är den typ okej så sätt om man nu ska se på den biten att man inte köper nått som inte kan hantera tex grafikkort eller att man får ut lagom utav den.

5. sen frågan om Grafikkortet i sig.. hela den biten är en soppa för mig 1060? 1070? 1080? gaming editio? founders edition? shield? armor? lingonsylt? och vad nu benämningarna heter osv. det e väll det som är det största frågetecknet för mig just nu.
e det nån skillnad på 1070 och 1070 bara för att den heter annorlunda osv? vet inte ens om jag behöver detta grafikkortet ens.. tittade lite i den listan där över dom olika grafikkorten vad man får ut för prestanda osv i maxupplösning osv, men siffrorna i sig säger mig inte så mycket

6. Är det värt att nergradera nått för att slänga in en SSD i burken? eller ska man köra det ontop of allt?

7. nu till den största nobb frågan av alla.. windows.. har alltid haft det på skiva och installerat via cd-rom osv.. men hur fan får man in ett windows som förmodligen kommer på skiva i en dator utan cdrom *skäms lite för jag känner mig lite blond*

så skulle detta kunna funka som en dator kom gärna med invändningar

hoppas det inte är allt för luddigt

Tacksam för svar!

Ser bra ut, mindre modifikationer kanske man kan göra, men främst pga personliga preferenser.

1. Klockning ger ofta lite billig extra prestanda. Oavsett om du planerar att göra det är det inte helt fel att köpa upplåsta grejer (z170 chipset och -k processor), vilket du har gjort, dels får du högre stock frekvens, och dels får grejerna högre andrahandsvärde då datorkunniga föredrar det.

2. Ja, 550w räcker till i stort sett alla singelkorts byggen.

3. Behövs och behövs, en i5 hanterar spel utmärkt i de flesta fall, men jag försöker själv få in en i7 så ofta budgeten tillåter. Processorer har stått sig riktigt bra den senaste tiden, men mer mjukvara kan nyttja de extra trådarna ordenligt.

4. Skärmen är nog "okej" som gaming skärm, ingen personlig erfarenhet av den. 1080p 144hz. Många föredrar 1440p, gärna med gsync/freesync. Beror på behov helt enkelt.

5. 1070 är ett riktigt bra prisvärt alternativ i de högre segmenten. Det som ofta skiljer olika modeller emellan är kylare och ibland klockfrekvens. Lingonsylt ska kyla bra!

6. Förstår inte frågan, du har redan SSD i ditt bygge?

7. Man kan ladda ner ISO från Windows, skapa bootbar USB-sticka och använda sig av sin licensnyckel.

Permalänk
Jubileumsmästare

@Deathshrimp: Står fast vid att mitt bygge är ett mycket bättre val. Framförallt p.g.a SLI stödet som tillåter dig att i princip dubbla din grafik prestanda i framtiden genom att köpa ett till GTX 1070. Även minnena bidrar till bättre gaming prestanda då de är mycket snabbare. Uppdaterade mitt inlägg ovan med en viktig detalj.

Permalänk
Medlem

@HolyDuFF:

Inet monterar inte snabbare minnen än 2133MHz.
För någon vecka sedan var det en medlem som blev nekad 2400MHz.

Permalänk
Skrivet av Deathshrimp:

4. Skärmen jag valt är den typ okej så sätt om man nu ska se på den biten att man inte köper nått som inte kan hantera tex grafikkort eller att man får ut lagom utav den.

Hade en polare på besök, han köpte denna skärmen fast 27" modellen när vi lanade.
Han, som endast använt 60Hz, var totalnöjd med skärmen; delvis då han spelar CS:GO/DayZ och 144Hz känns så sjukt mjukt. Värt att notera är att många skriver att skärmen är "väldigt ljusstark" i diverse receisoner, detta kan du enkelt dra ner via Nvidia Kontrollpanelen eller direkt på skärmen.
Skärmen är inte höj/sänkbar, endast tiltbar -5 till 15 grader. Kan dock lösas med ett VESA-fäste istället till skärmen om du är i behov av det.
Spelar du mycket FPS-spel eller vill ha de väldigt mjukt i spelandet så kör på, skärmen är helt klart värt pengarna.

Visa signatur

Streamer | Webbdesigner | Videoredigerare | Systemtekniker

CPU: i7-8700k @ 4.9GHz GPU: EVGA 1070 8GB SCC RAM: 2x8GB 3000MHz DDR4 CASE: Antec P280 COOLER: BeQuiet! Pure Rock HDD: 120+240+24SSD + 1TB HDD [b]

Permalänk
Skrivet av HolyDuFF:

@Deathshrimp: Står fast vid att mitt bygge är ett mycket bättre val. Framförallt p.g.a SLI stödet som tillåter dig att i princip dubbla din grafik prestanda i framtiden genom att köpa ett till GTX 1070. Även minnena bidrar till bättre gaming prestanda då de är mycket snabbare. Uppdaterade mitt inlägg ovan med en viktig detalj.

Schysst att du kollar

Det jag tänkte på var att nätagget och grafikkortet finns ej i lager varken i butik eller webshop, är det utgående modeller eller bara väldigt populära?

Permalänk
Skrivet av Dustforce:

Hade en polare på besök, han köpte denna skärmen fast 27" modellen när vi lanade.
Han, som endast använt 60Hz, var totalnöjd med skärmen; delvis då han spelar CS:GO/DayZ och 144Hz känns så sjukt mjukt. Värt att notera är att många skriver att skärmen är "väldigt ljusstark" i diverse receisoner, detta kan du enkelt dra ner via Nvidia Kontrollpanelen eller direkt på skärmen.
Skärmen är inte höj/sänkbar, endast tiltbar -5 till 15 grader. Kan dock lösas med ett VESA-fäste istället till skärmen om du är i behov av det.
Spelar du mycket FPS-spel eller vill ha de väldigt mjukt i spelandet så kör på, skärmen är helt klart värt pengarna.

Va bra att få lite erfarenhetstips kör nog på den då jag e inte så jättekräsen just när det kommer till skärm man vill bara inte ha nått som är allt för billigt eller allt för dyrt.

Vad e det där med G-synch osv?

Permalänk
Jubileumsmästare

@SUMITOMO: Tack litar på dig och tror själv att det är så faktiskt. Dock vill jag invänta ett svar från Inet själv då jag hört lite konstiga saker angående monteringstjänsten. T.ex nån blev nekad en be quiet pure rock som väger 660g när gränsen är 750g. What's up with that liksom? Så verkar vara som att man får olika svar beroende på vem på Inet man frågar. Så frågar gärna en gång extra och ser vad jag får för svar Vet du något angående kylpastan? Också är det bara jag som inte kan se kommentarer inne på Inets produkter? Har kanske fått svar men kommentarerna vägrar att ladda... Kan man kanske se dom någon annanstans? Kollade på deras FB men hittar inget där :/

@Deathshrimp: De är väldigt populära. Är det ett krav på att allt måste finnas i lager? Isf borde du skriva det så att alla vet G-Sync för NVIDIA och FreeSync för AMD. Båda är i princip samma sak typ och båda eliminerar tearing utan att introducera input lag eller om något så ytterst lite som knappt är märkbart. Ger en även jämna och fina frametimes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathshrimp:

Tack så mycket för alla svar det fick mig verkligen att försöka sätta mig in i det hela och det var minst sagt lite kämpigt vissa grejer är det jag inte förstår som ni kanske kan förklara

plockade ihop en liten egen kundkorg här då kikade lite i andra forumtrådar och jämförde lite vad som e populärt osv.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/9558501/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/9558501/

Ok nu till mina frågor! håll i er dessa må vara lite newbie frågor så sätt, jag e inte så jätte high på dem tekniska bitarna så sätt i detalj

frågorna i sig utgår från om man kan ändra något i beställningen för att få ner priset några kronor osv.

1. Som det ser ut i dagsläget så kommer jag inte att hålla på att pilla för mycket med klockning då detta konceptet är jag helt ofamiljär med så låter nog det vara.

2. klarar nätagget av produkterna i listan?

3. kommer förmodligen inte streama eller nått sånt behövs då den processorn?

4. Skärmen jag valt är den typ okej så sätt om man nu ska se på den biten att man inte köper nått som inte kan hantera tex grafikkort eller att man får ut lagom utav den.

5. sen frågan om Grafikkortet i sig.. hela den biten är en soppa för mig 1060? 1070? 1080? gaming editio? founders edition? shield? armor? lingonsylt? och vad nu benämningarna heter osv. det e väll det som är det största frågetecknet för mig just nu.
e det nån skillnad på 1070 och 1070 bara för att den heter annorlunda osv? vet inte ens om jag behöver detta grafikkortet ens.. tittade lite i den listan där över dom olika grafikkorten vad man får ut för prestanda osv i maxupplösning osv, men siffrorna i sig säger mig inte så mycket

6. Är det värt att nergradera nått för att slänga in en SSD i burken? eller ska man köra det ontop of allt?

7. nu till den största nobb frågan av alla.. windows.. har alltid haft det på skiva och installerat via cd-rom osv.. men hur fan får man in ett windows som förmodligen kommer på skiva i en dator utan cdrom *skäms lite för jag känner mig lite blond*

så skulle detta kunna funka som en dator kom gärna med invändningar

hoppas det inte är allt för luddigt

Tacksam för svar!

Glöm för guds skull inte en CPU kylare!

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Skrivet av HolyDuFF:

@Deathshrimp: De är väldigt populära. Är det ett krav på att allt måste finnas i lager? Isf borde du skriva det så att alla vet G-Sync för NVIDIA och FreeSync för AMD. Båda är i princip samma sak typ och båda eliminerar tearing utan att introducera input lag eller om något så ytterst lite som knappt är märkbart. Ger en även jämna och fina frametimes.

Sorry läst lite om nätagget och grafikkortet är åter i lager ser det ut som och det verkar bra iaf så kör nog på det.

står på monteringen
"Minneshastigheter vid montering:

Intel 1150 max 1600 Mhz

Intel 1151 max 2133 Mhz

Intel 2011-3 max 2666 Mhz

AMD max 1866 Mhz"

Så jag antar att dessa ramminnerna accepteras i så fall men om man tar

Anledningen till minneskraven är för att öka kompatibilitet och stabilitet.

Permalänk

Nu har jag suttit och pillat lite kollade även med Inet om dem kunde montera 3200mhz ram och det kunde dom ej. :/

Men så här e det väll som jag kommit fram till men finns allt med som ska vara med? typ fläktar osv tänker jag :S vad ska man ha där?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9561693/

Edit: https://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-e... kan denna funka?

Permalänk
Jubileumsmästare

@Deathshrimp: Hur fick du svar från Inet så snabbt? Skickade du ett e-mail eller? Det ser bra ut och chassit kommer redan med 2st 140mm fläktar. Om du vill ha fler så kör på dessa. Tänk på att moderkortet bara kan styra upp till 4 fläktar. Fler än så och du måste koppla in dem direkt till nätagget och då går de i full varv hela tiden. Be Quiet Pure Rock är snäppet vassare än Cooler Master Hyper 212 EVO både när det gäller kylning och ljudnivå samt pris då du kan bundla den med processorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathshrimp:

Nu har jag suttit och pillat lite kollade även med Inet om dem kunde montera 3200mhz ram och det kunde dom ej. :/

Men så här e det väll som jag kommit fram till men finns allt med som ska vara med? typ fläktar osv tänker jag :S vad ska man ha där?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9561693/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/9561693/

Edit: https://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-e... kan denna funka?

Fläktplatser har du ett antal av i chassit (se dess tekniska specifikationer på produktsidan), det följer med två st med chassit.

CPU-kylaren du länkat till passar, men du har redan en pure rock i kundvagnen.

Citat:

Luftkylare som väger över ~750g kan vi inte montera, det är för stor risk för fraktskador!

Båda borde kunna monteras (Pure rock: 660g, EVO: 465g)(själv förvånad över hurpass mycket det faktiskt skiljde i vikt).

Permalänk
Skrivet av HolyDuFF:

@Deathshrimp: Hur fick du svar från Inet så snabbt? Skickade du ett e-mail eller? Det ser bra ut och chassit kommer redan med 2st 140mm fläktar. Om du vill ha fler så kör på dessa. Tänk på att moderkortet bara kan styra upp till 4 fläktar. Fler än så och du måste koppla in dem direkt till nätagget och då går de i full varv hela tiden. Be Quiet Pure Rock är snäppet vassare än Cooler Master Hyper 212 EVO både när det gäller kylning och ljudnivå samt pris då du kan bundla den med processorn.

Jag ringde till dem 😉 ok på så vis men då låter jag den ligga kvar som var inbundlad i processorn. Så lär räcka med dom 2 ordinarie då som finns till chassi. Jag har inte missat nått nu? La till 1tb hd med för säkerhets skull så man kan köra lite backup på.

Tycker ni jag ska kör på detta som den ser ut i den senaste posten? Isåfall klipper jag nog Till på den (om det inte saknas nått?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Jubileumsmästare

@Deathshrimp: Ser väldigt bra ut! Här är ett exempel med 2st SSDer ist. Om du inte gillar den så kanske du bör köra en Western Digital Blue disk ist för en Toshiba.

Permalänk
Skrivet av HolyDuFF:

@Deathshrimp: Ser väldigt bra ut! Här är ett exempel med 2st SSDer ist. Om du inte gillar den så kanske du bör köra en Western Digital Blue disk ist för en Toshiba.

https://www.inet.se/kundvagn/bild/9567061/

Tittade lite på den också men det var många som verkade ha haft trubbel med den WD blue och att den var rätt högljudd tog toshiban istället, gillar ju WD annars har alltid kört det, men man får våga vidga sina vyer lite ibland

Permalänk
Jubileumsmästare

@Deathshrimp: Jo det är ju ett jävla lotteri när man köper en hårddisk typ