Intel NUC baserade på Kaby Lake och Apollo Lake hittar ut på nätet

Permalänk
Melding Plague

Intel NUC baserade på Kaby Lake och Apollo Lake hittar ut på nätet

En läckt roadmap visar specifikationer för nästa generations Intel NUC-datorer. Det handlar bland annat om två nya modeller baserade på Intels sjunde generations Core-processorer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bara det finns stöd för 4k i 60hz och att den pallar med att spela upp all video i det formatet, så är jag lycklig iallafall

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Avstängd

Äntligen USB 3.1, Intel har varit enormt sega med det.

2 GB RAM känns snålt, telefoner har ju 4 och 6 GB RAM nu.

Permalänk
Avstängd

Synd att den har gamla DisplayPort 1.2, inte nya 1.4.

Hoppas att dom släpper en värstingmodell med 32 GB och 1 GB SSD.

Synd att den inte är strömförsörjd över USB. Nu måste man ha en speciellt 12-19 V DC adapter.

Permalänk

"Kaby Baby" är ju ett jävla bra smeknamn på en kompakt dator haha

Visa signatur

[AMD Ryzen 5 3600] [ASUS RTX 4070 Dual] [ASUS ROG Strix B450-F Gaming] [Corsair Vengeance DDR4 3200MHz 32GB] [Corsair MP510 480GB] [Corsair RM750X V2] [Fractal Design Define C] [BenQ CQ32G1] [Logitech G513 Carbon Tactile] [Corsair Gaming Harpoon RGB] [Logitech Z533] [SteelSeries Arctis 7 2019 Edition] [Google Pixel 7a]

Permalänk
Medlem

Borde inte USB type C vara med här? Tycker det vore en trevlig bonus.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Hoppas att dom släpper en värstingmodell med 32 GB och 1 GB SSD.

Nuc har traditionellt varit barebone, du installerar minne och ssd själv. Och om du kollar på specs så är det "max 32GB RAM" och en m.2-plats för ssd.

Skrivet av RVX:

Borde inte USB type C vara med här? Tycker det vore en trevlig bonus.

Skickades från m.sweclockers.com

"De utrustas även med en USB Type C-port som ger användaren USB 3.1, "

PS. Folk verkar vara extra dåliga på att läsa innan man kommenterar idag...

Permalänk

i7-7xxxU, i5-7xxxU, i3-7xxxU?
Så i3or hela bunten då med 2 cores och 4 trådar istället för 4 kärnor och 8 trådar.
Ne... NUC Skull Canyon har iaf en riktig i7a.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Skrivet av rektor:

Synd att den har gamla DisplayPort 1.2, inte nya 1.4.

Hoppas att dom släpper en värstingmodell med 32 GB och 1 GB SSD.

Synd att den inte är strömförsörjd över USB. Nu måste man ha en speciellt 12-19 V DC adapter.

Ström över USB hade varit trevligt, men displayport 1.2 mot 1.4 är en ickefråga. "Grafikchippen" i de där rackarna klara inte av att leverera i närheten av vad som krävs för att fylla ut ens 1.2-standarden. Nu är förvisso inte tanken med NUC:ar att de ska användas som fullfjädrade spelmaskiner, vilket kan vara bra att ha i åtanke om du tänker skaffa en. Risken är i så fall att du blir väldigt besviken.

Jag har en i5 med 16 gig RAM som kör Mint 18 från en gammal SSD. Jag använder den mest till att slösurfa efter jobbet, kolla mail och dylikt. Det känns lite omotiverat att dra igång min enkilowatts spelmaskin för sånt
Spel är den dock inte så bra på, men det kanske funkar lite bättre under windows om det är din kopp te. Men som sagt, förvänta dig inga mirakel bara

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

i7-7xxxU, i5-7xxxU, i3-7xxxU?
Så i3or hela bunten då med 2 cores och 4 trådar istället för 4 kärnor och 8 trådar.
Ne... NUC Skull Canyon har iaf en riktig i7a.

Jepp
Själv är jag helt inne på att närmaste månaderna införskaffa en Skull Canyon med 4 kärnor och 8 trådar + Iris Pro.
Den sägs vara förhållandevis tyst för sin kraft, samt så gillar jag Intels initiativ att biffa upp NUCen med kvalitet i allt från CPU/iGPU till en mer påkostad SDXC-läsare, TB3 och kretsar för bättre HDMI.

...En joker i spelet är dock om Kaby Lake visar sig ha bättre "Iris Graphics" än Skull Canyons's Iris Pro. Antagligen inte, men dagens generation av Iris är ju ungefär i samma klass som gamla Haswells Iris Pro. 28W sätter nog dock käppar i hjulen för Kaby Lakes Iris gentemot Skull Canyon.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Svartsmurfen:

Ström över USB hade varit trevligt, men displayport 1.2 mot 1.4 är en ickefråga. "Grafikchippen" i de där rackarna klara inte av att leverera i närheten av vad som krävs för att fylla ut ens 1.2-standarden. Nu är förvisso inte tanken med NUC:ar att de ska användas som fullfjädrade spelmaskiner, vilket kan vara bra att ha i åtanke om du tänker skaffa en. Risken är i så fall att du blir väldigt besviken.

Jag har en i5 med 16 gig RAM som kör Mint 18 från en gammal SSD. Jag använder den mest till att slösurfa efter jobbet, kolla mail och dylikt. Det känns lite omotiverat att dra igång min enkilowatts spelmaskin för sånt
Spel är den dock inte så bra på, men det kanske funkar lite bättre under windows om det är din kopp te. Men som sagt, förvänta dig inga mirakel bara

Jag har en Haswell (desktop, inte NUC) utan grafikkort och den spelar jag på. Portal 2 flyter på fint. Sedan dess har Broadwell och Skylake fått förbättrad grafikprestanda. Så jag framemot den ännu mer förbättrade grafikprestandan i Kaby Lake.
Sen den blir nog rätt okej att gejma på om man inte är alltför kräsen och vill spela senaste 2016 AAA titlar i 4K och ultra details.
Men den Kaby Lake i NUC-format är nog lite mindre kraftig än den i desktop.

Permalänk
Medlem

Tycker dessa är riktigt fräcka små rackare, både design- och funktionsmässigt.
Fast modeller med Celeron och 2GB RAM idag är ju lika dumt som att sälja iPhones med 8GB lagringsutrymme i dagsläget.
Om du tänkt köra Windows 10 så slutar användningsområdet vid HTPC och knappt det.
Värt att nämna att grafikdelarna i APU's - åtminstone på de modeller jag testat - är starkt begränsade av vilken processor plattformen paras ihop med. Därav betydligt klenare då en Celeron står för all action.

Det faktum att de körs med dual-core är troligtvis då de är Laptop-versioner av processorerna. Helt klart kompetenta för surf, kalkylblad och film, men inga spelmaskiner, Valves spel fungerar oftast utmärkt då de länge optimerat för Intels grafikdelar.
En nackdel ar att NUC:ar kan bli rätt varma om de står i mindre utrymmen med sämre ventilation vilket inte är särskilt konstigt med tanke på den slimmade designen.

Klart värda att köpa, speciellt om man pillar med Linux.
Rant:
Dock sliter jag personligen hellre på min RPI3 när det gäller film, som någon tidigare nämnt. MicroUSB för strömförsörjning är underbart i nuläget. Spår att USB-C kommer att bi nya standarden inom något år för nästan alla devices.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.