Asus strix 1070 presterar dåligt?

Permalänk

Asus strix 1070 presterar dåligt?

tjen skulle behöva eran hjälp med 2 saker, har nömnligen byggt ihop min första egna dator och köpt allting nytt förutom hårddiskar. köpte mig ett asus strix 1070 men känns som det inte presterar fullt ut? ligger nämnligen på 90-80 fps på gtav vid 1080p och ultra instöllningar, känns som det borde va mer och undrar pm det kan bero på att jag hade amd processor innan och har inte instalerat om windows utan tog bort allt som hade med amd att göra på hårddiskarna bara. på mer cpu krävande spel funkar det bra. har en 6700k så de borde ju inte bottlenecka och ligger stadigt på 450 fps på mer cpu krävande CSGO där också 1080 högsta inställningarna. tacksam för svar. kan också tillägga att jag inte instalerade drivrutinerna från den skivan som medföljer grafikkortet utan senaste från geforce experience.
det andra problemet jag har är att jag int hittar hur man ändrar rgb ljuset på kortet. funkar vareken i geforce experience eller asus lightnig controll, dock så funkar det fint att ändra rgbn på moderkortet (maximus 8 hero)
ursäkta om det är felstavat någonstans MVH Axel

Permalänk
Medlem

Det är väl ungefär den fpsen du kan förvänta dig med ett 1070 med allt på ultra. Enligt benchmarks så snittar 1070 90fps.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk

@13ers3rk: oj såg nu att jag skrev fel mena att de var det jag trodde jag skulle få men ligger på 60-70 :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av PootaMoota:

@13ers3rk: oj såg nu att jag skrev fel mena att de var det jag trodde jag skulle få men ligger på 60-70 :/

Har ett 1080 och fick inte heller så mycket FPS i GTA V @ 1080P och Ultra..

Klockade CPUn till 4.7 och BOOM! Där kom den FPS boosten

Så klocka din CPU

EDIT: Har också ett Asus Strix, så angående RGB så googla på Asus Aura Graphics så hittar du ett litet mini program för detta

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Skrivet av Drasteroid:

Har ett 1080 och fick inte heller så mycket FPS i GTA V @ 1080P och Ultra..

Klockade CPUn till 4.7 och BOOM! Där kom den FPS boosten

Så klocka din CPU

EDIT: Har också ett Asus Strix, så angående RGB så googla på Asus Aura Graphics så hittar du ett litet mini program för detta

Okej tack för tipset ska testa det imorrn efter jobbet:)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PootaMoota:

Okej tack för tipset ska testa det imorrn efter jobbet:)

Skickades från m.sweclockers.com

Resultat?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk

@Drasteroid: har tyvärr inte hunnit testa då det har varit jobb från 7 till 21 men funderar på om jag behöver köpa ny kylaer för och överklocka, har en coolermaster v8 nu men ksk behöver vattenkylning?

Permalänk

@PootaMoota: Kan inte tänka mig att du behöver mer kylning. Klocka och akta dig för att ligga över 80C, så ska det vara lugnt även i längden.

Visa signatur

Processor: Intel i5 3570K @ 4,5 GHz | Kylare: CM Hyper 212 Evo | Grafikkort: EVGA GTX 970 SSC | Chassi: HAF 922 Svart | Mobo: Asus P8Z77-V | RAM: Corsair Vengeance Low Profile 16 GB (4x4GB) | SSD01: 250GB Samsung 840 EVO | SSD02: 1TB Samsung 850 EVO | Nätagg: Corsair 850 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av PootaMoota:

tjen skulle behöva eran hjälp med 2 saker, har nömnligen byggt ihop min första egna dator och köpt allting nytt förutom hårddiskar. köpte mig ett asus strix 1070 men känns som det inte presterar fullt ut? ligger nämnligen på 90-80 fps på gtav vid 1080p och ultra instöllningar, känns som det borde va mer och undrar pm det kan bero på att jag hade amd processor innan och har inte instalerat om windows utan tog bort allt som hade med amd att göra på hårddiskarna bara. på mer cpu krävande spel funkar det bra. har en 6700k så de borde ju inte bottlenecka och ligger stadigt på 450 fps på mer cpu krävande CSGO där också 1080 högsta inställningarna. tacksam för svar. kan också tillägga att jag inte instalerade drivrutinerna från den skivan som medföljer grafikkortet utan senaste från geforce experience.
det andra problemet jag har är att jag int hittar hur man ändrar rgb ljuset på kortet. funkar vareken i geforce experience eller asus lightnig controll, dock så funkar det fint att ändra rgbn på moderkortet (maximus 8 hero)
ursäkta om det är felstavat någonstans MVH Axel

Jag hade ominstallerat Windows, du kommer bara få massor av problem om du inte gör det efter du bytt moderkort och CPU. Slöare prestanda kan vara en av dem.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem

När jag får dåliga resultat i spel så brukar jag fippla med Vsync. Stänga av, eller sätta på eller använda adaptive. Har visat sig vara boven i dramat ett flertal gånger.

Visa signatur

MSI Z87-S02 INET EDITION - i5 4670K 3.4 GHz - Corsair 16GB CL10 1600MHz VENGEANCE LP - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - SilverStone Argon AR01.

Permalänk
Hedersmedlem

Ja du bör definitivt installera om Windows. Det fungerar inte att bara byta all hårdvara och sen köra på samma operativsystem, du kommer få problem och du är inte den första som rapporterar om det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PootaMoota:

@Joakimbeijer: har tyvärr inte hunnit testa då det har varit jobb från 7 till 21 men funderar på om jag behöver köpa ny kylaer för och överklocka, har en coolermaster v8 nu men ksk behöver vattenkylning?

Du behöver inte köpa ny kylning..en V8 presterar som en AIO vattenkylning på 280mm radiator.

Sen ominstallera, då du har säkerligen gamla AMD chipset drivers kvar sen innan, dessa kan skapa konflikter med de nya drivrutinerna från INTEL's styrkrets drivrutiner.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem

Jag skulle tipsa om att kolla vad du har för inställning på MSAA.
Jag krämade upp den till max i GTA med mitt nya 1080 FTW och FPSen låg runt 40-50 i 1440.
Efter att jag sänkte den så sprutade det ut FPS så det stänkte om det

Visa signatur

:: Fractal Design Define 7 :: ASUS Prime Z490-A :: Intel i9 10900K @ 5 GHz :: Corsair 32GB RAM @ 3600Mhz CL18 :: Kingston A2000 1TB M2 :: MSI RTX 3080 Gaming X Trio... :: Seasonic Focus PX 750W 80+ Platinum :: Noctua NH-D15 chromax.black ::

Permalänk
Avstängd

Jag är väl mest förvånad av att @PootaMoota inte fått blåskärmar!
Hur som haver. Installera om Windows på en formaterad hårddisk. Att byta plattform utan ominstallation brukar tendera i en obrukbar dator, eller en dator med problem i allt möjligt. Med andra ord direkt olämpligt att skippa en nyinstallation.

Visa signatur

Dator: Corsair Carbide 240. Corsair CX550M. Intel Xeon E3-1245v5. ASUS P10S-M WS. Corsair Vengeance LPX 2133MHz 16GB. NVIDIA GTX 1060 6GB FE. Samsung 960 Evo 500GB. 2x Samsung 850 Evo 1TB = RAID0.
Kringutrustning: Samsung S27D390. Samsung SE-218GN/RSBDE. Edifier R2600 Studio. Logitech G430. Logitech G402. Logitech G410. Logitech G240.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evronius:

Jag är väl mest förvånad av att @PootaMoota inte fått blåskärmar!
Hur som haver. Installera om Windows på en formaterad hårddisk. Att byta plattform utan ominstallation brukar tendera i en obrukbar dator, eller en dator med problem i allt möjligt. Med andra ord direkt olämpligt att skippa en nyinstallation.

Brukar stämma ganska bra. Men sist jag bytte mobo + cpu så anpassade sig bara windows 10 efter de nya grejerna vid boot. Fick relevanta resultat i alla benchmakrs. Men håller med dig annars. En ominstallation är ett MÅSTE.

Permalänk

@Ruzikx: jo hade först planerat att ja va tvungen att ominstalera windows men änkte att jag kan väll testa och det funka utan problem, har inte märkt något annat än att jag är lite missnöjm med fps i vissa mer gpu krävande spel men är hemma första helgen på länge så ska föröka ominstalera windows och överklocka idag om jag hinner

Permalänk

t å märker skillnad i de felsta spelen har dock inte instalerat gta än mne tror att det har blivigt bättre