(Laptop) Kan det vara farligt för Gpu'n att stänga av laptopen när den är mycket varm?

Permalänk
Medlem

(Laptop) Kan det vara farligt för Gpu'n att stänga av laptopen när den är mycket varm?

Hej Var tvungen att reflow'a min laptop för några veckor sedan och nu tror jag jag kan ha kommit på varför jag var tvungen att göra det. Jag böt kylpasta tidigare idag för den originalpastan såg ut som en påse skit den var stenhård så jag beslutade mig att byta den helt. Så det var det jag gjorde. Men det är lite off topic haha Jo saken som jag tror orsakade att gpu'n ''pajade'' var för att jag stängde av laptopen medans kylfläkten gick på högsta och temperaturerna var mycket höga (tror jag spelade ett grafiktungt spel). Nästa gång jag startade laptopen så var det linjer över skärmen (nu är allt normalt igen för jag Reflowade den) så då började jag att fundera... Tidigare idag när jag hade bytit kylpasta så beslutade jag mig för att göra ett stress test för att försäkra mig om att ingenting överhetade och det gjorde det inte. Men när jag kom tillbaks efter att ha haft en liten dush så hadde lappen stängt av sig (viloläge). Den var JÄTTEVARM när jag kände på den så jag startade den o då kom fläkten på på högsta. Så jag undrar ifall det kan vara skadligt för gpu'n i en laptop att stänga av den medans den är varm? Jag ska försöka att låta kylfläkten stanna innan jag stänger av den i framtiden för att försäkra mig om att jag inte behöver Reflowa igen. Det var en plågsam upplevelse att se mitt stackars Nvidia Quadro chip bli grillat haha Jag vill helst inte paja denna laptop som en gång i tiden kostade 10000 kronor (om inte mer)

Go Kväll på er

/Mvh Dennis55

Visa signatur

Grej att spela på:MAXIMUS VII GENE, G3258@4.4Ghz, 8GB Corsair vengeance LPX 2800Mhz, GTX780Ti OC

Laptop: Dell Precision M4300 2.6GHZ CORE2Duo,4GB RAM, 500GB SuperSpeed HDD, nVidia QUADRO FX360 512MB, Windows 7 Ultimate Edition x64

FreeNAS filserver: ASUS P5N-D, Pentium E5200, 4GB 667Mhz RAM, 600W ombyggt corsair nätagg (modifierat för serveranvändning) och en massa gamla diskar!

Permalänk
Inaktiv

Vad menar du med reflow? Stoppar du in den i ugnen eller? Det brukar betyda att man löder om allt vilket verkar fullkomligt orimligt på en laptop.

Det är givetvis en jättedålig signal och definitvt farligt om GPUn stänger av datorn då den är för varm. Det skall adrig hända.

Permalänk
Hedersmedlem

Vad menar du skulle vara farligt? Det skulle ju vara ännu farligare om datorn inte stängde av när den överhettade.

Permalänk
Medlem

Jag menar INTE ATT MIN LAPTOP ÖVERHETTAR. den är mycket kallare nu med den nya kylpastan det jag undrar ifall det är farligt är till exempel om jag spelar ett spel som värmer upp gpun till till ex 70 grader och sedan stänher JAG AV laptopen till exempel om jag för för mig att göra nånting annat. Orsaken jag undrar ifall det är farligt är för att när du stänger av laptopen så försvinner kylningen eftersom fläkten stannar noch då har ju inte värmen nånstans att ta vägen och då kommer den ju hamna inne i lapptoppen där det inte finns något luftflöde eftersom att laptopen är avstängd. Hoppas detta förklarar lite bätre

Mvh Dennis55

Visa signatur

Grej att spela på:MAXIMUS VII GENE, G3258@4.4Ghz, 8GB Corsair vengeance LPX 2800Mhz, GTX780Ti OC

Laptop: Dell Precision M4300 2.6GHZ CORE2Duo,4GB RAM, 500GB SuperSpeed HDD, nVidia QUADRO FX360 512MB, Windows 7 Ultimate Edition x64

FreeNAS filserver: ASUS P5N-D, Pentium E5200, 4GB 667Mhz RAM, 600W ombyggt corsair nätagg (modifierat för serveranvändning) och en massa gamla diskar!

Permalänk
Medlem

Reflowa brukar bara lösa saker kortsiktigt, den kommer gå sönder igen. Troligen trasig GPU eller komponenter runt.
Det bästa är att den svalnar långsamt. snabba temperaturförändringar gör ofta mer skada är långsama.
Kylpastan sätt så är de från fabrik ganska dåliga och kan torka fort om den är riktigt dålig.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dennis55:

Jag menar INTE ATT MIN LAPTOP ÖVERHETTAR. den är mycket kallare nu med den nya kylpastan det jag undrar ifall det är farligt är till exempel om jag spelar ett spel som värmer upp gpun till till ex 70 grader och sedan stänher JAG AV laptopen till exempel om jag för för mig att göra nånting annat. Orsaken jag undrar ifall det är farligt är för att när du stänger av laptopen så försvinner kylningen eftersom fläkten stannar noch då har ju inte värmen nånstans att ta vägen och då kommer den ju hamna inne i lapptoppen där det inte finns något luftflöde eftersom att laptopen är avstängd. Hoppas detta förklarar lite bätre

Mvh Dennis55

Enligt den logiken skulle ju datorkomponenter bara göra orsaka sig själv mer skada genom att stänga av sig när de överhettar.

Nej, det är inte farligt att stänga av datorn när den är varm. Om något så är det det snabbaste sättet att sänka temperaturen på sakerna.

Permalänk
Proffsmobbare

Det som händer när man hettar upp något för att få det att fungera igen är att "bumpsen" i "flip chip design"-kretsar vibrerar tillbaka på plats tillfälligt. Man smälter absolut inte något lödtenn.

Hade så varit fallet hade botten av ugnsplåten varit full med varenda resistor och kondensator på hela kortet man grillar när tyngdlagen tagit ut sin rätt.

Till TS: När du stänger av datorn tillför du inte längre mer energi, samtidigt som kylfläkten slutar snurra. Det är alltså inte möjligt att det bildas mer värmeenergi när datorn är avstängd. Däremot tar det en (väldigt) liten stund för materialet i kylflänsen att återfå rumstemperatur, men det tillförs som sagt inte längre någon värmeenergi.

Permalänk
Medlem

tack allesammans Har nu fått en bättre förståelse över hut det fungerar Jag vet att en Reflow inte kommer hålla länge och när det väl säger upp sig får jag helt enkelt skaffa ett nytt mobo och hoppas p ådet bästa

Ha en mycket god kväll

Mvh Dennis55

Visa signatur

Grej att spela på:MAXIMUS VII GENE, G3258@4.4Ghz, 8GB Corsair vengeance LPX 2800Mhz, GTX780Ti OC

Laptop: Dell Precision M4300 2.6GHZ CORE2Duo,4GB RAM, 500GB SuperSpeed HDD, nVidia QUADRO FX360 512MB, Windows 7 Ultimate Edition x64

FreeNAS filserver: ASUS P5N-D, Pentium E5200, 4GB 667Mhz RAM, 600W ombyggt corsair nätagg (modifierat för serveranvändning) och en massa gamla diskar!

Permalänk
Hedersmedlem

Nytt moderkort till en laptop?

Permalänk
Medlem

@Andreaz1:
beror på laptop men det går att få tag på på ebay.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Hedersmedlem

Jag vet men det är ju inte jättebilligt och hur krångligt som helst jämfört med att bara byta ut datorn som uppenbarligen har gjort sitt vid det här laget. Det är klart att han kan göra som han vill.