Permalänk
Medlem

En fråga om msi moderkort.

Hej
Jag funderar på att skaffa en ny processor men är osäker på ifall den är kompatibel med mitt nuvarande moderkort.

Mitt nuvarande moderkort: P67A-GD55 (länk).

Processorn jag funderar på att skaffa: AMD Black Edition AMD FX 9590 / 4.7 GHz processor (länk).

Det står att processorn är kompatibel med, bland annat, MSI: 990FXA-GD80 (länk), men eftersom mina kunskaper inom området är begränsade vet jag inte hur mitt nuvarande moderkort förhåller sig till detta.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Den är ungefär så inkompatibel som en processor kan bli. Ditt moderkort har bara stöd för Intel-processorer.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marlind:

Hej
Jag funderar på att skaffa en ny processor men är osäker på ifall den är kompatibel med mitt nuvarande moderkort.

Mitt nuvarande moderkort: P67A-GD55 (länk).

Processorn jag funderar på att skaffa: AMD Black Edition AMD FX 9590 / 4.7 GHz processor (länk).

Det står att processorn är kompatibel med, bland annat, MSI: 990FXA-GD80 (länk), men eftersom mina kunskaper inom området är begränsade vet jag inte hur mitt nuvarande moderkort förhåller sig till detta.

Tack på förhand!

Vad har för CPU idag?

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

@LemonIllusion: Så jag behöver ett av moderkorten som nämns på sidan med andra ord?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marlind:

@LemonIllusion: Så jag behöver ett av moderkorten som nämns på sidan med andra ord?

Du behöver nog inte den processorn. Har du ens funderat på hur du ska kyla den?

Svara på ggustavssons fråga också.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marlind:

@LemonIllusion: Så jag behöver ett av moderkorten som nämns på sidan med andra ord?

Du behöver ett moderkort för Socket AM3+ om du tänker köpa den processorn.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

@ggustavsson: Nu har jag CPU @ 3.30GHz 3.30GHz

@LemonIllusion: Nej det har jag inte. Som sagt är mina kunskaper begränsade.

@Cenorida: Got it!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marlind:

@ggustavsson: Nu har jag CPU @ 3.30GHz 3.30GHz

Det säger inget om vilken CPU du har, det där är frekvensen din nuvarande har, sen om det är en klen eller bra CPU säger frekvensen nästan inget om..

Det finns åtminstånde begangnade CPU som passar ditt moderkort som är ungefär lika bra som den AMD CPU du nämner, tex 2600 och 2700, men vi behöver veta vilken din nuvarande är.

Öppna kontrollpanelen och sen System så står det där vad du har för CPU..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

@ggustavsson: Vid processor står det: Intel(R) Core(TM) i5-2500K CPU @ 3.30GHz 3.30 GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marlind:

@ggustavsson: Vid processor står det: Intel(R) Core(TM) i5-2500K CPU @ 3.30GHz 3.30 GHz

Varför vill du byta processor? Kan för övrigt upplysa dig om att din nuvarande processor är (i mycket tycke) bättre än den AMD processor du länka.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

@Cenorida: Känner att det är dags att uppgradera sig bara. Har kollat hur min data klarar av lite nyare spel och det visade sig att min CPU inte riktigt håller det rekommenderade måttet för vissa spel. Behöver tydligen fler Ghz då jag bara har 3.30.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Varför vill du byta processor? Kan för övrigt upplysa dig om att din nuvarande processor är (i mycket tycke) bättre än den AMD processor du länka.

Håller med nuvarande 2500K är i de flesta fall den bättre utav dessa två.

Bara i vissa få program som kan hantera och utnyttja alla cores hos FX9550 så kan den vara något bättre, i övrigt så är IPC en hel del bättre på intel 2500K

Tryck dit en bra CPU kylare på nuvarande och klocka den till typ 4,2-4,5Ghz
Alternativet är nog byte av moderkort och CPU samt minne till tex Intel 6700K CPU.

Skrivet av Marlind:

@Cenorida: Känner att det är dags att uppgradera sig bara. Har kollat hur min data klarar av lite nyare spel och det visade sig att min CPU inte riktigt håller det rekommenderade måttet för vissa spel. Behöver tydligen fler Ghz då jag bara har 3.30.

Mhz och Ghz är ingen måttstock på hur bra en CPU är!!
I spel är tex din nuvarande bättre än en AMD FX9550 trots över en Ghz skillnad.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marlind:

@ggustavsson: Vid processor står det: Intel(R) Core(TM) i5-2500K CPU @ 3.30GHz 3.30 GHz

Om du spenderar en eftermiddag på att läsa på, tankar "MSI Control Center" och överklockar CPU'n medans du håller koll på temperaturerna, så kommer du få en trevlig liten prestandauppgradering, helt gratis. Någonstans mellan 4 & 4.5gHz är fullt realistiskt, lite beroende på vilken kylare du har. Men läs på först, så du åtminstone vet vad du håller på med, innan du börjar experimentera. Det finns massor med trådar om överklockning av 2500K specifikt, och Sandy bridge generellt.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marlind:

@Cenorida: Behöver tydligen fler Ghz då jag bara har 3.30.

Hz (Giga är en prefix för miljard) är jämförbart med en motors rotationshastighet. Säger ingenting om den faktiska styrkan och kan egentligen bara jämföras med andra motorer utav samma modell eller samma struktur med samma antal cylindrar etc.

Men du borde helt klart pröva dig på att överklocka den. Är som att trimma motorn och ger rejält mycket mer kraft. Kräver inte att man är särskilt tekniskt kunnig givet att du är beredd på att kolla en 15min video eller läsa någon sida om hur man gör.

Vill du handla nytt ändå så är väl ett Z170 moderkort och en i7 6700K bra alternativ. Att överklocka ditt nuvarande system är däremot rejält mycket billigare.

Använder du datorn för spel är grafikkort minst lika viktigt, så vad har du där?

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

@ggustavsson: Som sagt är det här inte ett av mina starka områden, så alla tips är uppskattade! Jag antar att klocka den vore bättre än att köpa något nytt, får kolla upp det.

@-=Mr_B=-: Jo jag vill inte riskera att något går åt skogen bara och är därför lite tveksam till att experimentera med sånt, men ska försöka läsa på lite.

@philipborg: Just nu använder jag ett NVIDIA GeForce GTX 570, men funderar på att skaffa ett GTX 970 istället.

Permalänk
Medlem

Med tanke på pengar kanske det är bättre att överklocka.
Jag har som sagt en Intel(R) Core(TM) i5-2500K CPU @ 3.30GHz och kollar efter en lämplig kylare.
Den har en LGA1155 socket men kan inte hitta någon kylare som är kompatibel.
Är LGA1155 samma sak som bara 1155?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marlind:

Med tanke på pengar kanske det är bättre att överklocka.
Jag har som sagt en Intel(R) Core(TM) i5-2500K CPU @ 3.30GHz och kollar efter en lämplig kylare.
Den har en LGA1155 socket men kan inte hitta någon kylare som är kompatibel.
Är LGA1155 samma sak som bara 1155?

Ja det är samma sak, också 1156, 1155, 1151 och 1150 har samma dimensioner, avstånd mellan hålen osv, så en kylare som passar 1155 passar också dom övriga tre sockettyperna

Skrivet av Marlind:

@ggustavsson: Som sagt är det här inte ett av mina starka områden, så alla tips är uppskattade! Jag antar att klocka den vore bättre än att köpa något nytt, får kolla upp det.

@-=Mr_B=-: Jo jag vill inte riskera att något går åt skogen bara och är därför lite tveksam till att experimentera med sånt, men ska försöka läsa på lite.

@philipborg: Just nu använder jag ett NVIDIA GeForce GTX 570, men funderar på att skaffa ett GTX 970 istället.

Kolla på nyare GTX1060 istället, mer prestanda än GTX970 och finns för nästan samma pris.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marlind:

@philipborg: Just nu använder jag ett NVIDIA GeForce GTX 570, men funderar på att skaffa ett GTX 970 istället.

Begagnat eller nytt 970? För nytt så finns massor annat som är ett bättre köp idag. Ivf, Gtx 570 är inte starkt alls med dagens mått så en uppgradering på grafikkorts fronten hade inte varit helt fel. Intresserad utav nytt eller begagnat där?

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

@ggustavsson: Okej, hur kommer det sig att de heter olika om de är kompatibla med varandra?
Ska kolla upp det, tack för tipset!

@philipborg: Jag är nog ute efter något nytt eftersom jag vill ha garanti o.s.v. Nja den har nog gjort sitt. Tror jag har haft den sen kanske... 2011 eller något sånt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Marlind:

@ggustavsson: Okej, hur kommer det sig att de heter olika om de är kompatibla med varandra?

Socklarna är inte samma och är inte kompitabla med varandra. Däremot är monteringen för kylningen samma för dem, så en kylare som passar 1155 passar även 1156, 1150 och 1151.

Permalänk
Medlem

@Andreaz1: Ah, got it.
Verkar inte kunna hitta någon intel processor till mitt moderkort så behöver nog skaffa ett nytt verkar det som?

Permalänk
Hedersmedlem

Sockel 1155 är 5-6 år gammal vid det här laget, det finns inget nytt att köpa. Vill du behålla moderkortet är det att leta begagnat som gäller.

Permalänk
Medlem

@Andreaz1: Det förvånar mig inte med tanke på att jag haft det ungefär så länge.

Kollade på några andra moderkort från intel:
Intel Server Board S1200V3RPS eller Intel Server Board S1200V3RPO

Eftersom båda har en S-1150 sockel funderade jag på den här processorn:
Intel Core i5 4690K / 3.5 GHz

Har jag missat något eller passar dem ihop?

Permalänk
Hedersmedlem

Nu behöver vi backa bandet känner jag. Det där är servermoderkort, dåliga val om det inte är just det datorn skall användas till.
Det har dessutom gamla sockel 1150 och du tittar på 4690K som vid det här laget är två generationer gammal, 2500:- för den är dessutom riktigt dåligt pris.

Så här är det: Att byta processor kommer inte att ge dig speciellt mycket. Hoppen i prestanda mellan de olika generationerna har varit väldigt litet i väldigt många år nu. Du har en 2500K och den står sig fortfarande väldigt bra i dagens klimat.

Du skrev att du har ett GTX 570 och jag tror definitivt det är det som begränsar dig i spel idag. Ska du byta något i datorn för att klara spel bättre är det grafikkortet, inte processorn som gäller. Där har hoppen varit mycket större, speciellt när det gäller senaste generationen.

Att köpa en bättre kylare till din processor och lära sig hur man överklockar den lite hade också kunnat ge dig ganska mycket extra gratis prestanda ur den i spel som är mer beroende av processorn.

Jag tycker du ska släppa tankarna på att byta moderkort och processor helt och koncentrera dig på grafikkortet istället.

Permalänk
Medlem

@Andreaz1: Har aldrig överklockat förut bara så jag är fundersam på om det är en bra idé eller inte (skulle uppgradera för gaming). Jag kollade lite på tråden här på sidan (länk) men eftersom att det saknades lite bilder som hade varit till hjälp vill jag inte göra något utan att vara helt säker.
I så fall kanske jag behöver en ny kylare beroende på.

Grafikkortet jag funderar på nu är: Geforce GTX 1060 6GB GDDR5

Som sagt är alla tips jag får och fått väldigt uppskattade!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Marlind:

@Andreaz1: Har aldrig överklockat förut bara så jag är fundersam på om det är en bra idé eller inte. Jag kollade lite på tråden här på sidan (länk) men eftersom att det saknades lite bilder som hade varit till hjälp vill jag inte göra något utan att vara helt säker.
I så fall kanske jag behöver en ny kylare beroende på.

Grafikkortet jag funderar på nu är: Geforce GTX 1060 6GB GDDR5

Som sagt är alla tips jag får och fått väldigt uppskattade!

Någon gång är alla vid den punkten att de aldrig har överklockat förut. Det finns många andra guider på ämnet, här är den första jag hittade på Google: http://www.bit-tech.net/hardware/cpus/2011/01/07/how-to-overc...
Det kommer definitivt ge dig en del extra prestanda, men du kommer att behöva en ny kylare om du vill prova.

Ett 1060 skulle vara en helt enorm förbättring mot ditt nuvarande 570. Sen är jag inte helt säker på hur bra just PNYs kylare är.

Permalänk
Medlem

@Andreaz1: Haha så sant. Får kolla ifall jag får någon ordning på det, annars har jag inget annat val än att skaffa nytt moderkort eftersom det inte finns några nya processorer med den sockeln.

Tanken (innan jag hade någon koll alls) var att skaffa AMD FX 9590 / 4.7 GHz och i så fall behöver jag ju ett amd moderkort som passar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Marlind:

@Andreaz1: Haha så sant. Får kolla ifall jag får någon ordning på det, annars har jag inget annat val än att skaffa nytt moderkort eftersom det inte finns några nya processorer med den sockeln.

Tanken (innan jag hade någon koll alls) var att skaffa AMD FX 9590 / 4.7 GHz och i så fall behöver jag ju ett amd moderkort som passar.

Det finns inga nya men det finns många begagnade.

Att köpa en den 9590:n skulle snarare vara en nedgradering och du skulle definitivt behöva en biffig kylare eftersom den drar så himla mycket ström.

Permalänk
Medlem

@Andreaz1: Har inge vidare koll på hur dem olika processorerna är jämfört med varandra. Har bara kollat Ghz än så länge, men så funkar det tydligen inte.

Permalänk

@Marlind: Vad har du för ramminne? ddr3?

Visa signatur

Corsair Carbide Clear 400C White || Phoenix gtx 1070 (GS) || i7 6700k (med en corsair h45)|| 16gb (2x8gb) ddr4 @ 2666mhz ||MSI Z170A GAMING PRO CARBON || Crucial® MX300 525GB|| EVGA Supernova P2 750W Platinum || Acer XB270HU ||