Låg impedance hörlur och DAC.

Permalänk
Medlem

Låg impedance hörlur och DAC.

Beoplay H6 är de hörlurar jag använder, kopplade till min Macbook Pro som är ifrån stenåldern (2013). Vill maximera ljudkvalitén och undrar nu om en DAC, såsom denna https://www.hifiklubben.se/stereo/da-omvandlare/audioquest-dr...

Impedance 30 Ohm är lurarna på.

Permalänk
Medlem

Visserligen låg impedance på lurarna, men dessa är ganska tungdrivna, så osäkert om Dragonfly orkar med att kunna ge tillräckligt.

Om du har möjlighet att besöka en hifiklubben butik så ta med dina lurar och se om du kan testa.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Rekordmedlem

Jag hittar ingen mätning på vad hörlursförstärkaren i den har för utimpedans men oavsett vad den än har så skulle jag personligen vara mycket skeptisk till alla hörlursförstärkare som inte har en separat strömförsörjning, det är näst intill omöjligt att klara vettiga data om man begränsas av usb.
Audioquest säger att den kan driva laster ner till 10 ohm och det kanske stämmer men det tar ändå inte bort behovet av en riktig nätdel för att det ska kunna låta riktigt bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Fyndjägare

Jag tror det kommer fungera utan problem. Dragonfly är konstruerad för att driva hörlurar med låg impedans dvs in-ears och portabla hörlurar. Jag tror Beoplay H6 har 97dB i känslighet men B&O har tydligen smygreviderat H6 så nya modeller ska låta annorlunda och eventuellt skiljer känsligheten också på nyare modellen.
Men som tidigare nämnts ta med lurarna och lyssna. Annars är ju Dragonfly Red kraftigare om det skulle behövas.
Ett annat alternativ är Geek Out om du enbart ska köra från dator. 450 eller 720mW modellen kommer driva dina H6 utan problem

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

Använder en Fiio E10k till min Mac med bl a ett par lurar med låg impedance. Man får j*vla mycket för pengarna. Även nice om du sen vill använda din DAC inom flera områden

Visa signatur

Vortex Poker 3 (ISO) MX Clears säljes. Bud på PM!

Permalänk
Medlem

Hej, jag har storebror , DargonFly Red, jag får OK ljud från min telefon med HE400i, och de är tämligen hungriga för en telefon. DragonFly är fakstikst förvånande bra för sin storlek och 30 ohm borde de inte ha några problem att driva. Min är inte lika bra som min OPPO HA-2, men då pratar vi en större enhet också. DragonFly blev jag mäkta imponerad av faktiskt!

Men om du är osäker, slå till på Red, den är grym, i mitt tycke!

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Foolwolf:

Hej, jag har storebror , DargonFly Red, jag får OK ljud från min telefon med HE400i, och de är tämligen hungriga för en telefon. DragonFly är fakstikst förvånande bra för sin storlek och 30 ohm borde de inte ha några problem att driva. Min är inte lika bra som min OPPO HA-2, men då pratar vi en större enhet också. DragonFly blev jag mäkta imponerad av faktiskt!

Men om du är osäker, slå till på Red, den är grym, i mitt tycke!

Bra info. Har du någon uppfattning om hur mkt telefonbatteri son Dragonfly Red drar, märks det? Den låga strömförbrukningen ska ju vara en av USParna med nya Dragonfly.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

@Mumu55:
Med vanliga ploppar, eller när jag använder mina Sennheiser V2 over ear, och är ute och går runt en timma så märks det väldigt lite. Att spela med USB Audio Pro och köra musik med DragonFly Red, Samsung Life (lör GPS och karta och stegräkning) så tar det kanske 20% av batteriet. Men om man går kortare sträckor, typ tjugo minuter och spelar enbart musik drar det inte märkbart mer. Nu är ju ingen av lurarna supertunga och även om jag testat med HE400i så föredrar jag att köra dem hemma i en riktig anläggning jämfört med telefonen.

Så summa summarum, skulle nog säga att man faktiskt kan lita till vad AudioQuest hävdar om dessa små USB DAC:ar.