Permalänk
Medlem

Bra barnkamera?

Har en kille på 6 år som gillar djur och natur. På sistone har han även pratat om att han vill ta bilder på de olika växter, insekter och fåglar han ser.
Eftersom jag ändå funderat på en mindre kamera att ha då jag inte orkar ta med min Nikon DSLR så tänkte jag försöka uppmuntra honom lite.
Men jag skulle behöva lite tips. Finns det någon bra kompaktkamera som tar bättre bilder än en mobiltelefon och samtidigt är relativt enkel och tålig? Även plus om den inte kostar så mycket.

Permalänk

finns en del tåliga på marknaden, har inga egna erfarenheter av några direkt, men du kan kolla igenom här och se om någon sticker ut.
vad för budget har du tänkt dig??

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=97#rparams=m=s278350365

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naki:

Har en kille på 6 år som gillar djur och natur. På sistone har han även pratat om att han vill ta bilder på de olika växter, insekter och fåglar han ser.
Eftersom jag ändå funderat på en mindre kamera att ha då jag inte orkar ta med min Nikon DSLR så tänkte jag försöka uppmuntra honom lite.
Men jag skulle behöva lite tips. Finns det någon bra kompaktkamera som tar bättre bilder än en mobiltelefon och samtidigt är relativt enkel och tålig? Även plus om den inte kostar så mycket.

Enklast och billigast hade nog varit och köpa en gammal iphone 5 / 4s.

Ganska hyffsad och snabb kamera om man inte vill köpa en kompaktkamera, om du vill göra det tänk på att få lägga minst 1500:- för att få någon med hyffsad upplösning på bilder

Visa signatur

Back from the shadows pray for survival...

Permalänk
Medlem
Skrivet av volfi2:

Enklast och billigast hade nog varit och köpa en gammal iphone 5 / 4s.

Ganska hyffsad och snabb kamera om man inte vill köpa en kompaktkamera, om du vill göra det tänk på att få lägga minst 1500:- för att få någon med hyffsad upplösning på bilder

Tack, men jag hade nog föredragit en kompatkamera ändå. Har redan en egen iPhone, men vill gärna ha något som tar bättre bilder men ändå är tillräckligt enkel för att barn att hantera utan att ha sönder.

Kanske en Nikon S33 eller Olympus Tg-4 kan vara intressanta.

http://www.dpreview.com/reviews/dpreview-recommends-best-came...

Någon som provat dessa?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Naki:

Tack, men jag hade nog föredragit en kompatkamera ändå. Har redan en egen iPhone, men vill gärna ha något som tar bättre bilder men ändå är tillräckligt enkel för att barn att hantera utan att ha sönder.

Kanske en Nikon S33 eller Olympus Tg-4 kan vara intressanta.

http://www.dpreview.com/reviews/dpreview-recommends-best-came...

Någon som provat dessa?

Jag har funderat på en S33 också. Stöt- och vattentåligheten gör det ju till en trevlig kamera att ha med till stranden eller så och det är nog bra för ett barn. Handhavandet är också designat för att vara så enkelt som möjligt från grunden så det passar ju bra. Att den är såpass billig gör också att det inte är hela världen om den går sönder. TG-4 är säkert bra också men den kostar ju ganska mycket mer (mer än tre gånger mer) och jag vet inte om det är värt det riktigt. S33 är väldigt plastig dock men det spelar kanske mindre roll.

Permalänk
Medlem

Jag kan rekomendera en RX100, liten behändig sak som tar riktigt bra bilder och är skapligt tålig då den överlevt mina äventyr så här långt! Brukar gå att hitta begagnad för runt 2000.

Permalänk
Medlem

Ett krux med S33 är att den har väldigt liten sensor. Tveksamt faktiskt om den verkligen tar bättre bilder än en i dag medelmåttig mobilkamera. Men den har förstås zoom och kanske mer kamerakänsla.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av uraba:

Jag kan rekomendera en RX100, liten behändig sak som tar riktigt bra bilder och är skapligt tålig då den överlevt mina äventyr så här långt! Brukar gå att hitta begagnad för runt 2000.

Jag kan med rekommendera en beggad RX100 det är en superbra kamera.
Med lite tid o tålamod borde du hitta en beggad på alla sajter som finns...
En ny RX100 III går på ca 7000Kr och det är kanske lite väl mycket... Men RX100 (först Gen) beggad borde du hitta för 1500 -2500.

Förutom att RX100 tar väldigt bra bilder, så är det ett plus att den har manuella knappar & inställningar.
Och om lillgrabben gillar att fota så kommer han att lära sig sammanhanget bländare/slutaretid/ISO och allt vad det innebär fort och bättre än med en "peka o skjuta kamera"

Risken finns ju att @Naki själv lägger beslag på RX100:an, det är nog den enda nackdelen jag kan komma på

https://en.wikipedia.org/wiki/Sony_Cyber-shot_DSC-RX100

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Jag kan rekommendera Nikn S33.
Vi har både den till vår yngsta och föregångaren till vår sjuåring och de är toppen som barnkameror.
De tål rätt mycket stryk vilket är viktigt med barn. Bildkvalitén är välan sisådär men det är nog inte prio ett för barnen. Enkelt handhavande, lite roliga teman och stöttålighet är toppen.
De är ju rätt billiga med.

Permalänk
Medlem

De flesta (alla?) tåliga kameror, dvs sådana som är uttalat stöt och vattenskyddade, har i regel rätt liten sensor så bildvkaliteten är ju kanske inte revolutionerande. Jag har inte koll på hur mobilkamerorna av idag presterar men jag skulle tro att dessa kameror kanske ligger på liknande bildkvalitet som flaggskeppsmobilerna (fast har optisk zoom och stabilisering).
Jag har själv sådana kameror till mina barn. En Olympus TG-830 och en Richo-Pentax WG-4 som jag köpt billigare när de varit utgående.
Dessa har de haft sen de var 3 år dock och då är det befogat med sådana kameror. Den äldste fick tex för sig att jag skulle tvätta sin kamera som han hade först (gammal avlagd "skräpkamera") med resultat att de dog, såklart.

Om din pojk är hyfsat rädd om grejer skulle jag kanske, precis som några redan föreslagit, kolla åt begagnade RX100. Det är ju lite mer "riktig" kamera och har riktigt bra bildkvalitet.
Jag kollade på Nikon S31 när jag skulle köpa till min äldste, men jag tyckte den låg en bra bit efter de andra "tåligare" kamerorna i bildkvalitet och jag upplevde den som långsam. Frågan är hur mycket bättre S33 blivit...

Efter en liten snabbkoll på prisjakt känns det som att kanske Olympus TG-850, Nikon AW130 eller Olympus TG-4 kan vara vettiga alternativ beroende på hur mycket pengar man vill lägga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

De flesta (alla?) tåliga kameror, dvs sådana som är uttalat stöt och vattenskyddade, har i regel rätt liten sensor så bildvkaliteten är ju kanske inte revolutionerande. Jag har inte koll på hur mobilkamerorna av idag presterar men jag skulle tro att dessa kameror kanske ligger på liknande bildkvalitet som flaggskeppsmobilerna (fast har optisk zoom och stabilisering).

Om man bara tittar på sensorstorlek: nästan alla tåliga kameror har 1/2,3"-sensorer (typ 28 mm^2), vilket är något större än i de flesta flaggskeppsmobiler. Just S33 har dock 1/3,1" (ca 16,5 mm^2). Den skillnaden kommer nog märkas, i alla fall på bilder som inte är tagna i dagsljus.

Sedan kan S33 förstås ha andra fördelar, det här var bara om sensorstorleken.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2