Är mitt gtx 1070 eller CPU trasigt? [Hjälp!]

Permalänk

Är mitt gtx 1070 eller CPU trasigt? [Hjälp!]

Hej. Byggde en dator för nån månad sedan och nu helt plötsligt ser det ut som den har fått lite problem. För några dagar sedan så noterade jag att bild kvalitén har blivit märkbart sämmre, med pixlar och liknande. Ser ut som om det skulle vara 480p upolösning. Det är inte så märkbart i spel men när man tittar på en stillbild är det extremt. Om jag använder en bakgrundsbilder på 1080p så blir det trotts det extremt lågupplöst. Samma gäller menyer i spel och till och med steam. Har testat att använda mig av två olika skärmar, en 60hz och en 144hz och problemet kvarstår. Har äver märkt av att datorn låter märkligt och i dag när jag startade Overwatch så uppstod det ett högt elektriskt ljud från grafikkort och CPU området. Som sagt så fungerade datorn fint tills i förrgår. Har bytt fläkten på CPU kylaren och installerat en till ssd men det var flera dagar innan problemet uppstod. Kan get vara grafikkortet som är problemet? (MSI gtx 1070 gaming x) Borde jag reklamera kortet? Kan jag starta datorn utan grafikkortet och öppna tex steam för att se om problemet kvarstår. Eller kan det vara så att CPUn har tagit skada när jag bytte fläkten? Är en CM EVO 212 kylare. Tack på förhand! (T⌓T)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr Drakken:

Hej. Byggde en dator för nån månad sedan och nu helt plötsligt ser det ut som den har fått lite problem. För några dagar sedan så noterade jag att bild kvalitén har blivit märkbart sämmre, med pixlar och liknande. Ser ut som om det skulle vara 480p upolösning. Det är inte så märkbart i spel men när man tittar på en stillbild är det extremt. Om jag använder en bakgrundsbilder på 1080p så blir det trotts det extremt lågupplöst. Samma gäller menyer i spel och till och med steam. Har testat att använda mig av två olika skärmar, en 60hz och en 144hz och problemet kvarstår. Har äver märkt av att datorn låter märkligt och i dag när jag startade Overwatch så uppstod det ett högt elektriskt ljud från grafikkort och CPU området. Som sagt så fungerade datorn fint tills i förrgår. Har bytt fläkten på CPU kylaren och installerat en till ssd men det var flera dagar innan problemet uppstod. Kan get vara grafikkortet som är problemet? (MSI gtx 1070 gaming x) Borde jag reklamera kortet? Kan jag starta datorn utan grafikkortet och öppna tex steam för att se om problemet kvarstår. Eller kan det vara så att CPUn har tagit skada när jag bytte fläkten? Är en CM EVO 212 kylare. Tack på förhand! (T⌓T)

Har du samma upplösning som skärmen är gjord för i nvidias kontrollpanel?

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk

Säkert GPU som spökar.

Installera om drivrutinerna på grafikkortet.

http://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstalle...

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Skrivet av Paontuus:

Har du samma upplösning som skärmen är gjord för i nvidias kontrollpanel?

Ja. Jag har inte ändrat på någonting. Och sedan har vi ju ljudet som uppstod samtidigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Bad Habit:

Säkert GPU som spökar.

Installera om drivrutinerna på grafikkortet.

http://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstalle...

Men borde det skapa sånt oljud bara för att drivrutinerna är fel? Uppdaterade drivrutinerna via Geeforce experience med en "clean install" efter problemet uppstod så använder de senaste. Men det hjälpte inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr Drakken:

Ja. Jag har inte ändrat på någonting. Och sedan har vi ju ljudet som uppstod samtidigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Om datorn har interngrafik tex via CPU, så ta ur 1070 kortet och testa på denna....

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

@Dr Drakken: Ljud kan uppstå i högtalarna om drivrutinen spökar, men är det ett ljud som kommer direkt från "datorn" låter det mer som något "spänningsljud".
Använde du distanserna till moderkortet när du byggde den?

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

@Dr Drakken: Ljud kan uppstå i högtalarna om drivrutinen spökar, men är det ett ljud som kommer direkt från "datorn" låter det mer som något "spänningsljud".
Använde du distanserna till moderkortet när du byggde den?

Ja ljudet kommer direkt från datorn. Mer specifikt från grafikkortet eller CPUn. Jag använde mig av distanser när jag monterade moderkortet. Datorn har fungerat i ca 1 månad utan några ljud eller kortslutningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Lukta i datorn, luktar något bränt?

Edit: Tror inte det är CPU, antingen GFX eller MB.
Edit 2: Har du testat olika signalkablar från dator till bildskärm?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Tror det är grafikkortet. Startade Overwatch och kollade MSI Afterburner och GPU usage låg på stadigt 99% :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr Drakken:

Tror det är grafikkortet. Startade Overwatch och kollade MSI Afterburner och GPU usage låg på stadigt 99% :/

Skickades från m.sweclockers.com

Det ska den dock göra, vad får du för usage utan något på?

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Skrivet av Paontuus:

Det ska den dock göra, vad får du för usage utan något på?

Runt 4-6% enligt afterburner.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Om datorn har interngrafik tex via CPU, så ta ur 1070 kortet och testa på denna....

Jag har en i7 6700k så jag kan ju testa. Räcker det att dra ut pci-e sladdarna elr bör jag plocka ut hela kortet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr Drakken:

Jag har en i7 6700k så jag kan ju testa. Räcker det att dra ut pci-e sladdarna elr bör jag plocka ut hela kortet?

Skickades från m.sweclockers.com

Du bör nog plocka ut kortet..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av Dr Drakken:

Hej. Byggde en dator för nån månad sedan och nu helt plötsligt ser det ut som den har fått lite problem. För några dagar sedan så noterade jag att bild kvalitén har blivit märkbart sämmre, med pixlar och liknande. Ser ut som om det skulle vara 480p upolösning. Det är inte så märkbart i spel men när man tittar på en stillbild är det extremt. Om jag använder en bakgrundsbilder på 1080p så blir det trotts det extremt lågupplöst. Samma gäller menyer i spel och till och med steam. Har testat att använda mig av två olika skärmar, en 60hz och en 144hz och problemet kvarstår. Har äver märkt av att datorn låter märkligt och i dag när jag startade Overwatch så uppstod det ett högt elektriskt ljud från grafikkort och CPU området. Som sagt så fungerade datorn fint tills i förrgår. Har bytt fläkten på CPU kylaren och installerat en till ssd men det var flera dagar innan problemet uppstod. Kan get vara grafikkortet som är problemet? (MSI gtx 1070 gaming x) Borde jag reklamera kortet? Kan jag starta datorn utan grafikkortet och öppna tex steam för att se om problemet kvarstår. Eller kan det vara så att CPUn har tagit skada när jag bytte fläkten? Är en CM EVO 212 kylare. Tack på förhand! (T⌓T)

Jag har samma fel som dig, köpte samma grafikkort igår funkade bra, sedan gick jag och la mig och när jag vaknade hade detta hänt.

Permalänk
Skrivet av Datahjälpx:

Jag har samma fel som dig, köpte samma grafikkort igår funkade bra, sedan gick jag och la mig och när jag vaknade hade detta hänt.

Ja, det blev liksom helt plötsligt! Ska plocka ur kortet i morgon och testa att starta datorn utan grafikkortet. Återkommer med resultat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det går ju ganska lätt att flasha bios på kortet med MSIs egna mjukvara, har någon av er testat detta? Jag har samma kort men inte problemet men är mycket intresserad av ev. lösningar om man skulle råka ut för det själv. Jag har flashat om mitt till OC-läget.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Plockade ut kortet och då försvann ljudet. Körde med grafikminnet i CPUn och problemet med bilden var förbättrat men inte borta. Funderar på om det går att fixa med lite färg kalibrering eller om man helt enkelt skall formatera och installera om hela datorn? Om problemet ligger i mjukvaran? Någon kanske har ett bra tips på vad som kan orsaka det? Är som när en TV har förstärkta färger tills att mörka områden blir pixliga. Men det är definitivt något fel med GTX kortet då den gav ifrån sig höga statiska ljud. Reklamerar kortet mot ett nytt.

Skickades från m.sweclockers.com