problem att "överklocka" ddr4 minnen

Permalänk

problem att "överklocka" ddr4 minnen

Halloj!

Sitter med problem över min kompetens som jag hoppas ni experter kan hjälpa mig med.
Har byggt ihop en ganska vass speldator och det har väll gått rätt hyffsat förutom lite störande detaljer.
Köpte detta moderkort då jag inte har möjlighet i nuvarande lägenheten att dra en kabel på nåt smidigt sätt:
MSI Z170A Tomahawk AC
https://www.komplett.se/product/865058/datorutrustning/moderk...

Felbeställning 1
Skulle beställa 16gb (2x8gb) men råka beställa 2x4gb Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz
No biggie tänkte jag och beställde 2x4gb igen då har jag ju 16 tänkte jag..

Felbeställning 2
Beställde av misstag 2x8gb Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 8GB så nu har jag 24gb ram.
Trodde inte det skulle funka då jag fått för mig att alla minnen måste vara samma gb, men en vän sa att det skulle funka så då behöll ja dom.

Hur som haver det är inte problemet då jag fått igång datorn och allt och det står att jag har 24 gb minne så det är lugnt.
DÄREMOT så lyckas jag bara köra dom i 2133mhz och inte i 3000mhz som dom är gjorda för, när jag är inne och tweakar i BIOS (MSI Click BIOS 5) så kan jag ju där ställa in klockfrekvensen på minnena under OC menyn.. (lite konstigt kanske att kalla det överklocka när jag bara vill köra dom på det dom är gjorda för)
HURSOMHELST så ställer jag in 3000mhz, drar en save n exit, sen går det en stund och så kommer det upp failed to boot with overclock settings typ och press f2 to go back to last working setting eller nåt i den stilen.
Har även testat och aktivera XMP-läget men med samma resultat.

Känns ju jävligt beigt att köpa snabba minnen som jag inte kan använda?
Nu spelar väll inte minnens hastighet sådär skitstor roll men det här har blivit en principsak nu och det är man vs machine just nu.

VÄLDIGT tacksam för hjälp, kanske om du har erfarenhet av MSI bios och om det är något jag missar.

Permalänk
Medlem

Testa med enbart två stickor, tex 2x8Gb samt sen de andra två stickorna 2x4Gb

Att få fyra stickor att fungera i 3000Mhz fungerar inte alltid, mest tur om det gör i så fall.
två borde dock gå bra...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Se till att DRAM Voltage är 1,35V och testa att höja SA och IO Voltage till 1,2V.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@GrabbaraPåForat: Testa dom olika paren var för sig och se om det är något par som inte vill köra i 3000MHz eller om det är båda.
Sen skall man även vara medveten om att skylake cpu endast stöder 2133MHz officiellt på minnen.

Permalänk

@ggustavsson: Ska testa detta, det är bara synd att det är så jävligt att få ur minnena pga cpukylaren bara..

Permalänk

@versions: vet att dram voltagen är på 1,35, ska testa den andra om det inte går att köra bara med 16gb.

Permalänk

@MacAllan: Det hade jag faktiskt ingen aning om, låter ju helt sjukt :/

Permalänk
Medlem

3000 är ju ganska extremt. Du kan ju köra minnet i 2133 till att börja med. I det läget kan du ställa ner cas tre steg från 3000-märkningen, men då måste minnet ha samma spänning som om du kör det i 3000..
Det är inte säkert att den automatiska timinginställningen gör rätt när du ändrar frekvens. Testa att ställa cas ras och 2nd timings manuellt så lär det fungera om cpu/mobo/#ram-kombon passar ihop..

Visa signatur

Intel i7-4930K - Asus Rampage IV extreme - Corsair CMD16GX3M4A2400C9 16GB - SLIx2 EVGA Titan X SC (Maxwell) - 2x Intel 730K 480GB (raid1) - CM Storm Scout II
Dell U3011 - Asus PG278Q (även ett nyare bygge..)

Permalänk

@microblaze: Nu blev det avancerat, vad vinner jag på att köra 2133 och ändra "cas ras" och "2nd timings"?
Moderkortet hade ju ställt in 2133 från början och då bootar den ju så det funkar ju i nuläget på 2133.
Ord inom " " är saker jag inte vet vad det är.

Permalänk
Medlem

@GrabbaraPåForat:
Det du vinner är att du får snarlik prestanda vid 2133, som den du skulle haft vid 3000..
låt säga att vi hittar på ett minne, hyffsat likvärdig (minnet är trots allt snabbast vid 3000) primärtiming vid
3000-16-15-15-46
2666-15-14-14-43
2400-14-13-13-40
2133-13-12-12-37
1866-12-11-11-34

Visa signatur

Intel i7-4930K - Asus Rampage IV extreme - Corsair CMD16GX3M4A2400C9 16GB - SLIx2 EVGA Titan X SC (Maxwell) - 2x Intel 730K 480GB (raid1) - CM Storm Scout II
Dell U3011 - Asus PG278Q (även ett nyare bygge..)