Allmän elektronikfråga - Egen powerbank

Permalänk

Allmän elektronikfråga - Egen powerbank

Jag har inte access till forumet övriga frågor så jag hoppas att denna fråga kanske godkäns i detta forum.

Pratade powerbanks med några vänner igår, och funderade på hur man skulle kunna använda ett bilbatteri.
Ett telefonbatteri som är på 3000mAh bör ju teoretiskt kunna laddas 5 ggr i en powerbank som är på 15000mAh. Om man då istället tar ett bilbatteri på låt säga 95Ah, det skulle innebära att samma batteri skulle kunna laddas 31,6 ggr? (Räknat 3000mAh = 3Ah, 95/3 = 31,6666). Men, då detta batteri är på 12V som sedan med hjälp av motstånd ger 3,7V (? har sett att de flesta powerbanks ger 3,7 men usb är väl 5V...?), kommer detta då innebära att man teoretisk kommer kunna ladda ytterligare fler ggr, eller är detta energi som bara förbrukas rakt av i motstånden?
I min värld är det de senaste, att dessa 10 volt bara äts upp av motstånden och att antal laddningar inte kommer påverkas varken positivt eller negativt, medans andra hävdar att "eftersom du bara matar med 3,7V så kommer du kunna ladda ännu mer då batteriets kapacitet är 12V".

Permalänk
Medlem
Skrivet av DenOkunnige:

Jag har inte access till forumet övriga frågor så jag hoppas att denna fråga kanske godkäns i detta forum.

Pratade powerbanks med några vänner igår, och funderade på hur man skulle kunna använda ett bilbatteri.
Ett telefonbatteri som är på 3000mAh bör ju teoretiskt kunna laddas 5 ggr i en powerbank som är på 15000mAh. Om man då istället tar ett bilbatteri på låt säga 95Ah, det skulle innebära att samma batteri skulle kunna laddas 31,6 ggr? (Räknat 3000mAh = 3Ah, 95/3 = 31,6666). Men, då detta batteri är på 12V som sedan med hjälp av motstånd ger 3,7V (? har sett att de flesta powerbanks ger 3,7 men usb är väl 5V...?), kommer detta då innebära att man teoretisk kommer kunna ladda ytterligare fler ggr, eller är detta energi som bara förbrukas rakt av i motstånden?
I min värld är det de senaste, att dessa 10 volt bara äts upp av motstånden och att antal laddningar inte kommer påverkas varken positivt eller negativt, medans andra hävdar att "eftersom du bara matar med 3,7V så kommer du kunna ladda ännu mer då batteriets kapacitet är 12V".

Du borde ju bli kvar på 31.6 laddningar, möjligtvis något färre då du får förluster i form av värme i motståndet.
Sen är väl vad jag förstått inte laddningsprocessen helt förlustfri heller, men på den punkten kan jag ha helfel!

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk

@Dracc: Ja jo, 31,6 är som sagt teoretiskt. Det är ju säket något färre i praktiken. Frågan är mer om batteriets volt-kapacitet påverkar antal laddningar positivt, vilket jag hävdar att det inte gör utan bbör inte påverka alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DenOkunnige:

@Dracc: Ja jo, 31,6 är som sagt teoretiskt. Det är ju säket något färre i praktiken. Frågan är mer om batteriets volt-kapacitet påverkar antal laddningar positivt, vilket jag hävdar att det inte gör utan bbör inte påverka alls.

Nä, och din teori stämmer nog rätt så väl överens med verkligheten.
Annars skulle ju alla laptops t.ex. komma med 10 kV-batterier som räckte i 300 år. (:

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Rekordmedlem

Sänker du spänningen med resistorer får du en otroligt dålig verkningsgrad och ska du gå ner ända till 3,7 V så bränner du bort 70-80% av all energi i resistorn lite beroende på batterispänningen, men förlusterna blir hursomhelst enorma.

Använder du en bra regulator så kan den däremot ha över 90% verkningsgrad.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Sänker du spänningen med resistorer får du en otroligt dålig verkningsgrad och ska du gå ner ända till 3,7 V så bränner du bort 70-80% av all energi i resistorn lite beroende på batterispänningen, men förlusterna blir hursomhelst enorma.

Använder du en bra regulator så kan den däremot ha över 90% verkningsgrad.

Intressant, har du lust/möjlighet att förklara närmare på ett mer praktiskt vis för oss novisa? Jag tänker typ bilbatteri -> ciggkontakt med krokodilklammor -> vanlig cigg-plugg med USB i denna -> usb-kabel till telefon.
En sådan setup borde väl varken öka eller sänka antal laddningar (som teoretiskt då skall vara 31,6 ggr).

Hur tänker du att du hade gjort för att få ut så mycket laddning som möjligt ur detta batteri?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DenOkunnige:

Intressant, har du lust/möjlighet att förklara närmare på ett mer praktiskt vis för oss novisa? Jag tänker typ bilbatteri -> ciggkontakt med krokodilklammor -> vanlig cigg-plugg med USB i denna -> usb-kabel till telefon.
En sådan setup borde väl varken öka eller sänka antal laddningar (som teoretiskt då skall vara 31,6 ggr).

Hur tänker du att du hade gjort för att få ut så mycket laddning som möjligt ur detta batteri?

Något sådant här?
Så slipper du cigg-plugg...

(Har inte någon erfarenhet av just denna web-site)
http://www.lightinthebox.com/sv/dubbla-usb-motorcykel-mobilte...

Mer välkänd leverantör:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/12-Vol...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk

@FatherOfThree: Okej, ser inga specar men skulle denna då ha en laddningsregulator? En sådan produkt skulle alltså inte heller påverka antal laddningar positivt...? Gissar jag? Mer än att denna såklart är smidigare då det är all in one.

Edit, sorry. Misstog dig för mrgaffe. Tack iaf för bra produkt för att slippa cigg-kontakt -> ciggplug med usb

Permalänk
Entusiast

Jag vet inte om jag är helt pantad.... men... Man kanske kan se till att ladda ur bilbatteriet så att det blir nästan tomt.
Se bara till att batterivattnet inte försvinner. Sedan kan man ju ladda upp det till max med 5v istället. Då bör man ju få ett batteri med 5v 95a.

Eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DenOkunnige:

@FatherOfThree: Okej, ser inga specar men skulle denna då ha en laddningsregulator? En sådan produkt skulle alltså inte heller påverka antal laddningar positivt...? Gissar jag? Mer än att denna såklart är smidigare då det är all in one.

Edit, sorry. Misstog dig för mrgaffe. Tack iaf för bra produkt för att slippa cigg-kontakt -> ciggplug med usb

Ja, de måste vara byggda med en spänningsregulator.

Spec och kvalitet är svårt att veta, undvik det som ser för billigt ut.
(Både utseende och pris)

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Avstängd

min första tanke var att köpa step down power supplie på ebay http://www.ebay.com/itm/DC-12V-6-5V-22V-Step-Down-to-5V-2A-10... sån kanske 5v sen 2A borde vara ganska optimalt för att ladda telefon

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Entusiast

Jag har i flera år använt den här
http://www.clasohlson.com/se/12-V-sp%C3%A4nningsomvandlare-DC...
För att driva en cd-freestyle från ett bilbatteri.
Good shit I say. Fungerar klockrent. Den har ställbar utspänning.

Men den är ju avsedd för cigguttaget i bilen. Men med en avbitare och en sockerbit så är det problemet löst.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av DenOkunnige:

Intressant, har du lust/möjlighet att förklara närmare på ett mer praktiskt vis för oss novisa? Jag tänker typ bilbatteri -> ciggkontakt med krokodilklammor -> vanlig cigg-plugg med USB i denna -> usb-kabel till telefon.
En sådan setup borde väl varken öka eller sänka antal laddningar (som teoretiskt då skall vara 31,6 ggr).

Hur tänker du att du hade gjort för att få ut så mycket laddning som möjligt ur detta batteri?

Ohms lag gäller, så fort du kör ström genom en resistor uppstår det en förlusteffekt, resistorn blir varm och förlusteffekten blir >
P=R*I^2
Om du ska spänningsdela ca 1/4 - 1/5 så blir förlusten proportionerligt stor och du får ca 20-25% kvar att ladda med och resten bränner du av som värme i resistorerna.
Det går att koppla så men man brukar inte göra det eftersom förlusterna blir enorma och idag så skulle man nog använt nån typ av switchregulator i en batteriladdare eftersom det inte är några höga krav på "snygg spänning" där, troligen skulle det sitta en Buck-regulator i en laddare du köpt "färdig"
https://en.wikipedia.org/wiki/Buck_converter

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av necrodude:

Jag vet inte om jag är helt pantad.... men... Man kanske kan se till att ladda ur bilbatteriet så att det blir nästan tomt.
Se bara till att batterivattnet inte försvinner. Sedan kan man ju ladda upp det till max med 5v istället. Då bör man ju få ett batteri med 5v 95a.

Eller?

Nej det går inte. Spänningen ut ur ett batteri beror på vad för kemi inuti det, man kan inte bara ändra genom att ladda upp med en annan spänning.

Man kan ju dock ändra genom att koppla ihop mer eller mindre antal celler i ett paket. T.ex ger en Blyackumulator cell vardera 2 volt, så alla bilbatterier innehåller 6 stycken celler för att komma upp i de önskade 12 volten. Samma sak gäller 9V batterier vilket oftast har 6 st alkaliska 1.5V celler i sig.

Permalänk

Det låter lite overkill att blanda in formler och elteori i detta fallet.
Har du tillgång till ett bilbatteri (12V) och bara vill ladda din telefon? Hur hade du gjort om du hade suttit i bilen? Jag hade iaf bara köpt en cig-laddare på tradera för ca 30 kr. I den finns en 12V-5V Buck och du kan ladda telefonen precis som vanligt med en usb-kabel. Däremot måste du skruva upp den och koppla den med kablar till ditt bilbatteri.

Om du inte vill meka eller tänka så mycket själv så har Biltema har en sån här lyxig mojäng, något dyr kanske, men den kommer göra jobbet galant:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/12-Vol...
Finns säkert billigare nån annanstans också.

Permalänk

Hittade lite fräna modeller på ebay.

Denna har display, bra att veta när det är dags att ladda.
http://www.ebay.com/itm/2-in1-12V-Dual-USB-Charger-Socket-Vol...

Denna kan man montera på ett styre om man vill:
http://www.ebay.com/itm/12V-24V-Dual-USB-Motorcycle-ATV-GPS-V...

Permalänk
Skrivet av Bosendorfer:

Det låter lite overkill att blanda in formler och elteori i detta fallet.
Har du tillgång till ett bilbatteri (12V) och bara vill ladda din telefon? Hur hade du gjort om du hade suttit i bilen? Jag hade iaf bara köpt en cig-laddare på tradera för ca 30 kr. I den finns en 12V-5V Buck och du kan ladda telefonen precis som vanligt med en usb-kabel. Däremot måste du skruva upp den och koppla den med kablar till ditt bilbatteri.

Om du inte vill meka eller tänka så mycket själv så har Biltema har en sån här lyxig mojäng, något dyr kanske, men den kommer göra jobbet galant:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/12-Vol...
Finns säkert billigare nån annanstans också.

Ja jo, att ladda en telefon med ett bilbatteri är inte rocketsciene. Det diskussionen (som jag ser den) mynnade ut i är hur man gör detta mest effektivt då ett bilbatteri egentligen har sjukt mycket kapacitet. Men precis så som du beskrivit det är också den första tanken jag hade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DenOkunnige:

Ett telefonbatteri som är på 3000mAh bör ju teoretiskt kunna laddas 5 ggr i en powerbank som är på 15000mAh.

Om det enda du vet är dessa siffror så kan du egentligen inte säga hur många gånger du kan ladda mobilen med powerbanken. mAh är ju bara ett mått på hur många ampere du kan dra från batteriet under en viss tid, t.ex. 3000mAh = 3000mA i en timme = 1500mA i två timmar, etc. Men utan att veta vilken spänning batteriet/powerbanken har så vet du inte hur mycket energi de kan lagra. När det gäller mobiler och powerbanks så ligger de dock nästan alltid på 3.7V, så där kan man jämföra mAh rakt av.

Men blandar man in andra strömkällor så är det bättre att prata om watt-timmar (Wh), där watt = ström * spänning, eftersom det ger ett mått på hur mycket energi ett batteri kan lagra. Så ett mobilbatteri på 3000mAh och 3.7V ligger på 11.1Wh, medan ett bilbatteri på 95Ah och 12V ligger på 1140Wh. I terorin ska man alltså kunna ladda en sån mobil ca. 100 ggr med ett bilbatteri. Men sen tillkommer så klart en del förluster också, man måste omvandla bilbatteriets 12V till USBs 5V, som mobilen sen måste omvandla till 4.3V eller vad nu dess batteri har för laddspänning. Så du får räkna med kanske runt 20% förluster genom hela kedjan.

Permalänk
Avstängd

Om man ska räkna laddningar så kan man inte räkna med att dra ur ett bilbatteri 100% då bilbatterier är ganska dåliga på det och blir kass om man kör ur dom helt och kommer inte ihåg vad som säger på diy solcell lösningar med bilbatteri men är inte så många % man ska ta ur utan 30% eller något sen ladda det och annars ha fritids batteri... Osäker på % men är nått sånt så det och förlust gör att det drastiskt sjunker hur många gånger man kan ladda en telefon

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk

Kom ihåg att du inte får använda ett bilbatteri inomhus. Så vida du inte vill döda dig själv och din familj, d v s.