Oväntat bildsynk-strul med samtidigt DVI och HDMI ut

Permalänk

Oväntat bildsynk-strul med samtidigt DVI och HDMI ut

Jag har lagt märke till ett konsekvent beteende med mitt grafikkort när jag har min skärm ansluten till DVI-kontakten samtidigt som jag skickar ljudet till en receiver via HDMI, och undrar om någon har några insikter. Drabbar det bara AMD, eller Nvidia också?

Hårdvaran först: Grafikkortet är ett Radeon R9 270, och "problemet" förekommer i olika stor utsträckning med alla drivrutiner jag testat (men verkar vara lindrigast med 16.3/16.4). Skärmen är en Samsung SyncMaster SA650 med VA-panel. (Gratis motion blur!)

När jag spelar använder jag normalt S/PDIF med ett riktigt ljudkort, men har börjat experimentera med att skicka ljudet genom HDMI-kabel (... därför att möjligheten finns, eller nått - också mindre tok inblandat för flerkanalsljud). Min skärm använder alltså DVI-anslutning - DisplayPort är ett annat alternativ, men det blockerar HDMI-portarna för ljudutmatning av någon anledning - och när jag spelar med DVI-bild och S/PDIF-ljud är allt normalt. Bilden flyter på mjukt och fint utan några som helst slitningar. Men om jag sedan ansluter HDMI-kontakten till receivern (jag behöver inte ens använda HDMI-ljud) blir bilden, fortfarande ansluten med DVI... konstig. Det uppstår slitningar som V-sync ska motverka - trots att V-sync är aktiverat i spelet och framtvingat via drivrutin - och bilden känns lite hackig. Nästan som om renderingstiderna blir ojämna, men jag är inte precis en expert i ämnet.

Slitningarna är det minst subtila. Jag tror ärligt talat inte att särskilt många skulle lägga märke till det andra bekymret, men jag blir lätt åksjuk av vissa spel och det här gör Mass Effect 2 och 3 ospelbara för mig. Och alltså inga problem med DVI+S/PDIF. Jag tror det hände med mitt tidigare HD6850 också, men jag bytte för så länge sedan att jag inte minns tydligt om jag testade DVI+HDMI då. Detta händer alltid, utan några som helst problem i form av krascher eller udda ljud från elektroniken, så jag utesluter helt att det rör sig om något tillverkningsfel.

Vad händer? Vad göra?