Firefox fryser och blir närmast oanvändbart vid streaming

Permalänk
Medlem

Firefox fryser och blir närmast oanvändbart vid streaming

Tjena!

Ganska ny användare av Windows 10 här, några månader endast. Har stött på diverse komplikationsproblem och annat, men värst är ändå problemet med Firefox. Min dator är inget prestandamonster men jag hade inga som helst problem under Windows 7.

Problemet: när jag har flera flikar igång samt kör streaming som innefattar (förhoppningsvis det numera starkt utrotningshotade) Flash så buggar det ur totalt rätt som det är. Ibland får jag bara microfrysningar (t.ex. får trycka två gånger för att det ska hända något). Men ibland blir det sinnessjukt segt och reagerar inte på knapptryck alls. Det är som det tappar fokus. Klickar man vilt x antal gånger (läs 10-15) så återfår man plötsligt kontrollen för en liten stund, men strax därefter dyker timglaset upp och man inget kan göra om man inte klickar vilt igen. Måste dock påpeka att frysningarna nödvändigtvis inte kommer när Flash är igång, bara det varit igång under sessionen och varit/är det jag huvudsakligen gör. T.ex. bläddrar runt på flera sidor/streams med Flash och skiftar lite fort mellan flikar. Omstart av programmet löser dessutom inte problemet, hela datorn måste startas om.

Jag har provat både 32- och 64-bit, avinstallerat och rensat i registret, kört med och utan tillägg, med och utan hårdvaruaccelerering, kört memtest (100% pass), gjort rekommenderade minnesoptimeringar via about:config... Står rätt handfallen nu.

Jag har provat via Chrome och där verkar det funka mycket bättre och är generellt snabbare. Byt webbläsare, då? Men nej, av flera skäl vill jag köra Firefox, bland annat p.g.a. tillägg som inte finns till Chrome.

Någon som har någon idé? Tack på förhand!

Visa signatur

Nostalgi från 2004 (liksom hela min profil):
Antec SLK-3700BQE | Abit IC7-MAX3 | P4 Northwood 3.0GHz | Zalman CNPS7000A-Cu | Corsair TwinMX 2x256 MB PC4000 DC | Seagate 200 GB SATA | 3 x Seagate 200 GB PATA | GF FX5700VE 256MB | Logitech Cordless Desktop MX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gardell:

Tjena!

Ganska ny användare av Windows 10 här, några månader endast. Har stött på diverse komplikationsproblem och annat, men värst är ändå problemet med Firefox. Min dator är inget prestandamonster men jag hade inga som helst problem under Windows 7.

Problemet: när jag har flera flikar igång samt kör streaming som innefattar (förhoppningsvis det numera starkt utrotningshotade) Flash så buggar det ur totalt rätt som det är. Ibland får jag bara microfrysningar (t.ex. får trycka två gånger för att det ska hända något). Men ibland blir det sinnessjukt segt och reagerar inte på knapptryck alls. Det är som det tappar fokus. Klickar man vilt x antal gånger (läs 10-15) så återfår man plötsligt kontrollen för en liten stund, men strax därefter dyker timglaset upp och man inget kan göra om man inte klickar vilt igen. Måste dock påpeka att frysningarna nödvändigtvis inte kommer när Flash är igång, bara det varit igång under sessionen och varit/är det jag huvudsakligen gör. T.ex. bläddrar runt på flera sidor/streams med Flash och skiftar lite fort mellan flikar. Omstart av programmet löser dessutom inte problemet, hela datorn måste startas om.

Jag har provat både 32- och 64-bit, avinstallerat och rensat i registret, kört med och utan tillägg, med och utan hårdvaruaccelerering, kört memtest (100% pass), gjort rekommenderade minnesoptimeringar via about:config... Står rätt handfallen nu.

Jag har provat via Chrome och där verkar det funka mycket bättre och är generellt snabbare. Byt webbläsare, då? Men nej, av flera skäl vill jag köra Firefox, bland annat p.g.a. tillägg som inte finns till Chrome.

Någon som har någon idé? Tack på förhand!

Jag gillar tilläggen som Firefox har, som du säger. Jag hade däremot problem med att Firefox drog för mycket minne och att det generellt var så mycket segare efter uppgradering till windows 10, så jag tröttnade och bytte till Chrome istället. Gillar inte att flikar lägger sig som enskilda applikationer i task manager, men i övrigt funkar det riktigt mycket bättre för mig.
Ganska många som hade problem med hårdvaruaccelerering förut, men det hjälpte inte för mig heller när jag testade det.

Har tyvärr inget förslag, om det inte är så att minneskapaciteten tryter. Men hoppas du får fart på räven igen.

Visa signatur

Case Phanteks Enthoo Pro CPU Intel i7 4790k @ 4.7GHz, Noctua NH-D15
GPU ASUS r9 290 DCII + Powercolor r9 290 Custom loop RAM Corsair Vengeance LP 1600MHz CL9 4x4GB
PSU EVGA 1000W GQ SSD Kingston V300 240GB HDD Seagate Barracuda 1TB
MOBO MSI z97s SLI Krait edition Screens BENQ GL2440 +X-Star DP2414LED

Permalänk
Medlem

Tack för svaret. Det låter väl lite som mitt problem. Det drar både mycket minne och CPU åt mig, men det gjorde det även i Windows 7 så ingen skillnad på den fronten..

Visa signatur

Nostalgi från 2004 (liksom hela min profil):
Antec SLK-3700BQE | Abit IC7-MAX3 | P4 Northwood 3.0GHz | Zalman CNPS7000A-Cu | Corsair TwinMX 2x256 MB PC4000 DC | Seagate 200 GB SATA | 3 x Seagate 200 GB PATA | GF FX5700VE 256MB | Logitech Cordless Desktop MX

Permalänk
Medlem

Detta är då om möjligt ännu märkligare. Jag installerade Windows 10 på laptopen i veckan, och det är samma problem där! Men där fungerar även Chrome dåligt, dock inte lika illa som Firefox. Det är ju helt olika konfigurationer under skalen så jag tänker att det måste vara något jag gör som ställer till det hela. Vad kan det vara? Codecs? Använder även ett program som raderar skit, bloatware och blockerar MS telemetry, kan det ställa till nåt? Idéer?

Visa signatur

Nostalgi från 2004 (liksom hela min profil):
Antec SLK-3700BQE | Abit IC7-MAX3 | P4 Northwood 3.0GHz | Zalman CNPS7000A-Cu | Corsair TwinMX 2x256 MB PC4000 DC | Seagate 200 GB SATA | 3 x Seagate 200 GB PATA | GF FX5700VE 256MB | Logitech Cordless Desktop MX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gardell:

Detta är då om möjligt ännu märkligare. Jag installerade Windows 10 på laptopen i veckan, och det är samma problem där! Men där fungerar även Chrome dåligt, dock inte lika illa som Firefox. Det är ju helt olika konfigurationer under skalen så jag tänker att det måste vara något jag gör som ställer till det hela. Vad kan det vara? Codecs? Använder även ett program som raderar skit, bloatware och blockerar MS telemetry, kan det ställa till nåt? Idéer?

Adblock och adblocker plus med Ccleaner fungerar på min gamla släpbara dator. Kolla att du inte har Silverlight eller något kvar vilket inte skall behövas i win X.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem

Har samma problem med HTML5 som ockuperar grafikkortet som prio 1 och hindrar det från att gå upp i full hastighet, så att kolla på Youtube via HTML5 samtidigt som man spelar slutar i kaos. Slutat med att jag skiftar tillbaka till flash när jag behöver göra någonting samtidigt som jag tittar på en stream eller Youtube video.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Firefox problem kvarstår. Har uppdaterat hit och dit och provat, but still nothing. Läst om buggar både gällande Firefox och Flash, finns en del som har liknande men jag hittar inget om just detta specifika problem.

Dock har jag upptäckt en skum grej med Flash. Via en del streamingtjänster som fortfarande kör Flash så har jag märkt att det som "buffras upp", dvs att på en livesändning där inget lagras på servern (garanterat, kollat upp detta) så är det ändå som att det är en film jag ser. Det fryser för att sen ta vid precis där det stannades upp, trots att det är en livesändning. Som att det pausas. Så här håller det på och tiden mellan frysningarna blir allt kortare till det till slut inte går att titta alls. Med Firefox så går det inte att se någon skillnad i minnes/CPU-användning, men via Chrome så tickar minnesanvändningen upp ca 5 mb (beroende på streamkvalitet) för varje sekund som streamen står stilla. Som att det lagras lokalt. I övrigt är det inget konstigt med minnesanvändningen på någon av läsarna, inte heller CPU-användningen som ligger på ca 18-23% på båda läsarna (av max 25% då, quad core-processor).

Idéer?!

Visa signatur

Nostalgi från 2004 (liksom hela min profil):
Antec SLK-3700BQE | Abit IC7-MAX3 | P4 Northwood 3.0GHz | Zalman CNPS7000A-Cu | Corsair TwinMX 2x256 MB PC4000 DC | Seagate 200 GB SATA | 3 x Seagate 200 GB PATA | GF FX5700VE 256MB | Logitech Cordless Desktop MX