Permalänk
Medlem

Är det någon skillnad på en vanlig trimmer och en skäggtrimmer förutom distanserna?
Har använt min skäggtrimmer till hövvet i några år nu och alltid undrat om det är någon skillnad!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Är det någon skillnad på en vanlig trimmer och en skäggtrimmer förutom distanserna?
Har använt min skäggtrimmer till hövvet i några år nu och alltid undrat om det är någon skillnad!

I mitt fall bredden på bladet och mer rejäl maskin för samma pengar om man tar en hårklippare.

Skrivet av Ohjay:

Skoj att du dokumenterat din rakresa och bedömt de olika produkterna.
Önskar nästan att jag hade gjort samma även om min lista än så länge är väldigt kort.

Har faktiskt inte tänkt på det där med hårdheten på vatten. Har nyss flyttat och fått medelhårt vatten istället för mjukt, så kanske kan vara värt att tänka till lite vid nästa tvålköp.

En fråga till dig men även @Cruentusa, vad är den största skillnaden med en slant bar jämfört med en rak hyvel (pun intended )?
Är den mildare, aggressivare? Eller är det nåt annat som gör att ni tycker att den är så bra?

Den är jätteaggressiv på sättet att den glider igenom mycket och tjockt hår med minimalt tryck. Den vinklade eggen gör att hyveln skär av skägget med en mjuk rörelse istället för att träffa rakt på, jag kunde vänta 2-3 dagar extra med att raka mig med slantbar hyveln jämfört med Futurhyveln. Men ändå så är den väldigt mild/snäll mot huden till skillnad från Futur på aggressivaste läget.

Skillnaden på en vanlig och Slantbar är typ som om man tar en mjuk tomat och bara trycker kökskniven mot den för att dela den istället för dra hela knivens längd i en skärande rörelse(som man gör naturligt). Skillnaden var slående redan första draget.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

@Sugu & @Curentusa, tackar för infon. Slantbar låter ju helt klart intressant att prova

Permalänk
Skrivet av Ohjay:

Den här tråden fick mig att gå över till säkerhetshyvel för några år sedan och ångrar det inte en sekund.
Nu funderar jag på ny hyvel och hoppas på lite hjälp.

Jag kör våtrakning 2-3 ggr i veckan och använder primärt en Merkur 34C. Jag har även nån hyvel från Edwin Jagger som jag knappt använder.
Har provat en mängd olika blad men inget ger mig lika bra rakning som Feather vilket är enda sorten jag använder numera.

Jag är egentligen ganska nöjd med 34C och vet inte vad jag saknar mer än att "känslan" inte riktigt känns rätt.
Funderar lite på justerbar hyvel eller nån premiumhyvel men famlar lite i mörkret.

Har ni några tips på hyvel eller experiment för att kunna sätta fingret på vad jag saknar med 34C?

Du skulle kunna testa en Henson AL13 (mild). Det är egentligen en ganska tråkig hyvel men väldigt praktisk då det i princip är omöjligt att skära sig med den pga konstruktionens precision. Jag använder inte min Merkur längre efter att jag skaffade en. Kör också Feather blad. Finns det något bättre?

Permalänk
Skrivet av Vaun:

Började med en säkerhetshyvel men började snegla på rakknivarna, vet dock med mig att jag dels inte kommer lära mig slipa den tillräckligt bra eller ta hand om den tillräckligt bra så landade med en shavette istället.

Jag rakar mig inte speciellt ofta, var tredje dag kanske, och kör med helskägg. Men vill putsa till kanterna och fräscha upp det emellan åt.

Bara för information om slipning av rakkniv: Man behöver i princip aldrig slipa en rakkniv. Man striglar dem efter varje användning och en strigel är billig. Kan behöva slipas efter något eller några år för att fixa små jack i eggen som kan uppstå. Jag har en tvåsidig strigel, en med "honing compound" och en bar. Har inte slipat den på ca tre år och den är fortfarande vass.

Permalänk
Medlem

Har en wahl cordless detailer som jag trimmar och linar med. Innan så gick jag igenom en massa modeller från Philips och Braun som köptes på ställen som elgiganten men de håller inte länge.
Så mitt tips är att använda grejer som frisörsalonger använder, de hårdvara som ska hålla många timmar varje dag

Kända märken som frisörer använder är ju wahl, andis, panasonic och oster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sugu:

teorin är ju att slant bar ska vara mera "smooth" och "hackar" inte när rakbladet fastnar i nya hårstrån och det måste jag hålla med om. Skulle säga att slant ger mig en nära rakning utan "hud-bränna". Vissa hyvlar/huvuden är väldigt aggressiva så jag känner att huden blir öm.

Vill du ha rak linje på dina polisonger så behöver du vrida hyveln lite på sned, men det vänjer man sig med.

Blev nu nyfiken att testa en slantbar.. är ju ändå nöjd med min..
Men kul att testa något nytt också

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG - ASUS TUF X670E Plus - Ryzen 7600X / H150i Elite LCD - Corsair 32GB DDR5 @6000 - 7900XT OC TUF - Gigabyte nVme 500GB OS-PRG - Kingston NV2 2TB - 4TB HDD x 2 - SteelS Apex 7 + Razer Viper Ultimate - SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S - AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Den här revolutionerade min rakning… grymt effektiv för skallen och snabbt går det också. Kan varmt rekommenderas för dig som rakar huvudet och gärna vill ha en ”clean” look ofta 👍

https://skullshaver.eu/pages/men-s-shavers?gclid=EAIaIQobChMI...

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem

Säkerhetshyvel, billiga turkiska kvalitétsrakblad och aftershavebalsam

Raka medhårs och gärna efter en dusch

Det är mina tips

Permalänk
Medlem

Pendlar fram och tillbaka mellan skägg och slät.

Något förvirrat inlägg nedan...

Har inte ens funderat på alternativ till de vanliga konsumenthyvlarna - apparater eller hyvlar - Gillette, Braun, Philips osv, men tycker det fungerar bättre att raka mig med Boldking än Gillette's hyvlar. De är liksom mjukare och har aningen större avstånd mellan de tre knivbladen vilket av någon anledning funkar bättre.

Varför tar det längre tid att raka sig med en Braun elhyvel, tex 5050 som jag har nu, än med blad?

Kul att se att det finns en hel "rak-värld" att upptäcka även om jag snubblat över den förr. Just nu vet jag inte ens om jag trivs med skägg eller vilken variant av de olika "skäggfrisyrerna" som klär mig eller ser bra ut. Helskägg, pip, skeppar, bara mustach... ingen aning. Damerna i min närhet verkar inte vilja ge en ärlig bedömning heller.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Varför tar det längre tid att raka sig med en Braun elhyvel, tex 5050 som jag har nu, än med blad?

Aldrig sett eller använt en maskin som klipper riktigt hudnära (tillräckligt för min smak), alltid stubb oavsett och det syns igen efter bara 1 dag.
Någon Merkur säkerhetshyvel som jag köpte för flera år sedan åker igenom all typ av hår oavsett tjocklek och det skär extremt hudnära. När jag väl skulle ta bort skägget engång så vart de bara komma ur duschen o börja raka rakt av, något en "konsumenthyvel" omöjligt hade gjort - den hade cloggat igen och du sätter mer tid på att få ur hår från hyveln istället som med en säkerhetshyvel bara lösa på huvudet och skölja av och fortsätta.
Det är vassheten man underskattar om man inte kört sån tidigare, extremt lätt att skära upp ett eller annat om man inte lärt sig hantera den rätt.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Skrivet av Gutenberg:

Du skulle kunna testa en Henson AL13 (mild). Det är egentligen en ganska tråkig hyvel men väldigt praktisk då det i princip är omöjligt att skära sig med den pga konstruktionens precision. Jag använder inte min Merkur längre efter att jag skaffade en. Kör också Feather blad. Finns det något bättre?

Japanska blad är det vassaste som finns. Det finns en anledning till varför det används till att kutta tonfisk delar. Såg en video från Asien på youtube som tillverkar en kniv som ser ut som ett bordtennis rack. Sylvasst.

Provat Proraso. Inte dåligt däremot kanske inte för min hud. Jag provade då deras pre shave.
Nu sist bytte jag till Floris pre shave och hyveln glider som smör och jag fick det enklare att raka mig.
Jag handlar hos Gents för det är enklast.
Vet jag behöver en borste. Bor ej perfekt så inte blivit något av. Brukar köra rakt på med händerna med rakkräm. Lättare för mig. Är svagsynt.
Brukar köra så som man skall göra. Rakning efter duschen.

Permalänk
Medlem

Rakning har nog aldrig varit mer än ett nödvändigt ont för mig när man är bjuden bort och liknande, orsaken är att mitt skägg alltid haft ett eget liv, så efter en renrakning har jag ett par veckors protest från skäggstråna där dom får för sig att växa inåt och skapa kvisslor och infektion.

Tro mig, jag har provat rätt mycket med nästan samma resultat.
Rakapparat är ett fördärv, hyvel fungerar sådär, men inte mer heller.

Idag så håller jag det i schack med trimmer och kör den halv moderna looken med lätt stubb

Har ibland funderat på laser, men alltid tänkt "så fåfäng är jag inte".

Men har nu snubblat på en livscykelanalys som nog sätter rakning riktigt på ända, om man nu bryr/tänker på miljöpåverkan.

Hårborttagningens miljöpåverkan kartlagd
.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Rakning har nog aldrig varit mer än ett nödvändigt ont för mig när man är bjuden bort och liknande, orsaken är att mitt skägg alltid haft ett eget liv, så efter en renrakning har jag ett par veckors protest från skäggstråna där dom får för sig att växa inåt och skapa kvisslor och infektion.

Tro mig, jag har provat rätt mycket med nästan samma resultat.
Rakapparat är ett fördärv, hyvel fungerar sådär, men inte mer heller.

Idag så håller jag det i schack med trimmer och kör den halv moderna looken med lätt stubb

Har ibland funderat på laser, men alltid tänkt "så fåfäng är jag inte".

Men har nu snubblat på en livscykelanalys som nog sätter rakning riktigt på ända, om man nu bryr/tänker på miljöpåverkan.

Hårborttagningens miljöpåverkan kartlagd
.

18st engångshyvlar i året räknar dom på. Massor med plast och onödigt förpackad luft som ska skickas hem till kund som påverkar där, jfm bytbara rakblad.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av suzerain:

Säkerhetshyvel, billiga turkiska kvalitétsrakblad och aftershavebalsam

Raka medhårs och gärna efter en dusch

Det är mina tips

Instämmer helt! Men jag köper kvalitetsblad från japan från gents.se, kostar typ inget.
Funkar bra på bollarna också!

Ni som inte gått ifrån Mach-serien än, gör det nu!
Sjukt att engångshyveln och hyvlar som mach ens fick fäste?!

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Quizmaster Göteborg 2023

Någon som har tips på en bra barberare i Göteborg?

Jag har provat 3 ställen, 1 var bra 2 var dåliga.

Det som en gång var bra upplevde jag senast som mycket dåligt.

Med dåligt så menar jag dålig ojämn rakning, en barberare som kollar ut genom fönstret på gatan mer än han kollar på kundens skägg som han håller på med, dålig för och.efterbahndling (varma/kalla handdukar osv).

Riktigt trist att känna så när man ändå lägger ut en bra summa på att vårda sitt yttre så att folk inte ska behöva bli rädda när dom möter en 😄

Permalänk

Ramlade in i rakningsvärlden för ett bra antal år sen. Då som många andra, blev trött på sin vanlige rakapparat som går paj hela tiden och känns slö med efter en del användande.
Så jag gjorde som andra har nämnt, kollade vad seriösa frisörer använder för maskiner. Wahl var ett märke som dök upp ofta.
Införskaffade mig en Wahl Super Taper Classic Chrome (med sladd). F*n vad den är bra. Haft den många år och klipper som ny fortfarande. Rekommenderar starkt.

När det gäller rakhyvel, så hoppade jag med båda fötterna direkt på en Merkur 37C. Bingo direkt för mig, gillar den starkt.
Rakblad är smaken som den är. Testade lite olika, men inget slog Feather bladen för mig.
Körde på Proraso rakkräm. Doften är fin och rakhyveln glider. Testade Gillette för skojs skull och den burken slängdes direkt. Inget glid alls.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 | MSI MAG B560 TOMAHAWK WIFI | Intel Core i5 11600K | MSI GeForce RTX 3060 12GB VENTUS 3X OC | ASUS ROG Strix 850W | Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz | Noctua NH-U12S | Samsung 970 EVO Plus 2TB | W10

Permalänk

Problem med huden vid rakning

Rakat med säkerhetshyvel ett antal år. Någon gång då o då har jag kostat på mig slätrakning med kniv hos min barberare, alltid med bra resultat.
För lite mer än 1 år sedan började jag själv raka med kniv. Den första jag köpte var så där. Bestälde sedan en direkt från BÖCKER i tyskland. Den är bra ä. Skickade iväg den för slipning hos en "slipad" kille med lång erfarenhel. Fin kniv tyckte han.
Nu till min fråga om någon kan hjälpa mig.
Jag är 53 år gammal, huden börjar bli gammal. Lite kraftig och har en ganska fet hy. Jag har ofta ohjämnheter i form av utslag, nopper o liknande i ansiktet. Har skägg sedan ung pga det, var svårt att få bra resultat.
Säkerhetshyvel hjälpte mig mycket o va klockrent. Kunde ta 2 passager utan att det blesyrer.
Men med kniven så har jag problem med små sår osv pga min hy.
1 passage funkar ok men 2 ger ett bättre rakresultat men blodvite. Små sår och kanske värst att det kan uppstå röda område nästan som skrapsår.
Använder
Kniv som striglas innan rakning.
Rakkräm preshave från Proraso med borste.
Efter rakning använder jag först alunblock i hela ansiktet för att sedan skölja bort med kallt vatten efter några minuter.
Sedan pudrar jag med proraso talk o låter det sitta ett tag.
Därefter Proraso shave balm.
Lite luktegott i nackhåren istället för på rakade område.

Vad är problemet (svår fråga jag vet), uppstå4 ju redan vid rakningsstadiet. Så produkterna känns ok.
Hade nog funkat bättre om jag bätrar på min huds kvalitet enligt min egen teori.
Tipps någon.

Jag vill så gärna fortsätta med kniv vilket jag tycker är optimalt. Vill vill vill

Permalänk
Skrivet av L_M_R_Levin:

Rakat med säkerhetshyvel ett antal år. Någon gång då o då har jag kostat på mig slätrakning med kniv hos min barberare, alltid med bra resultat.
För lite mer än 1 år sedan började jag själv raka med kniv. Den första jag köpte var så där. Bestälde sedan en direkt från BÖCKER i tyskland. Den är bra ä. Skickade iväg den för slipning hos en "slipad" kille med lång erfarenhel. Fin kniv tyckte han.
Nu till min fråga om någon kan hjälpa mig.
Jag är 53 år gammal, huden börjar bli gammal. Lite kraftig och har en ganska fet hy. Jag har ofta ohjämnheter i form av utslag, nopper o liknande i ansiktet. Har skägg sedan ung pga det, var svårt att få bra resultat.
Säkerhetshyvel hjälpte mig mycket o va klockrent. Kunde ta 2 passager utan att det blesyrer.
Men med kniven så har jag problem med små sår osv pga min hy.
1 passage funkar ok men 2 ger ett bättre rakresultat men blodvite. Små sår och kanske värst att det kan uppstå röda område nästan som skrapsår.
Använder
Kniv som striglas innan rakning.
Rakkräm preshave från Proraso med borste.
Efter rakning använder jag först alunblock i hela ansiktet för att sedan skölja bort med kallt vatten efter några minuter.
Sedan pudrar jag med proraso talk o låter det sitta ett tag.
Därefter Proraso shave balm.
Lite luktegott i nackhåren istället för på rakade område.

Vad är problemet (svår fråga jag vet), uppstå4 ju redan vid rakningsstadiet. Så produkterna känns ok.
Hade nog funkat bättre om jag bätrar på min huds kvalitet enligt min egen teori.
Tipps någon.

Jag vill så gärna fortsätta med kniv vilket jag tycker är optimalt. Vill vill vill

Bara tips

Byt ut proraso mot en bra pre shave olja. Olja är bättre än kräm eftersom den sitter i längre både före och efter. Ofta väldigt dryg. Köper du en bra så räcker det med att ta 3-4 droppar åt gången.

Använda produkter som rensar och återuppbygger huden.
Till exempel cleanser, exfolier, och en bra after shave.
Daglig rutin med hudkräm och ckeanser så byggs huden upp på nytt.
Har du extrema problem så behövs det expertis hos hudläkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gutenberg:

Du skulle kunna testa en Henson AL13 (mild).

Var köper man en sådan?
.com butiken och få hantas med tullen eller?