Permalänk
Avstängd

bara jag som har problem att läsa av asic-värdet av mitt 1060?

Visa signatur

Huawei P30 || Huawei Watch GT2 (Classic)

Citera För Svar

Permalänk
Medlem

Sådär Beställt Asus Strix 1060 -6GB modellen.
Skulle jag kunna bli nöjd? Tittade på Evga och Gainward, de såg också mycket bra ut faktiskt

Visa signatur

Corsair 16GB, Z370-F Motherboard, i7 9700K, SSD 970 Evo, RTX 2070 Super.

Permalänk
Skrivet av odjur:

Sådär Beställt Asus Strix 1060 -6GB modellen.
Skulle jag kunna bli nöjd? Tittade på Evga och Gainward, de såg också mycket bra ut faktiskt

Beställde precis också en, komplett har bra erbjudande just nu! Hoppas jag också blir nöjd!

Permalänk
Medlem

Jag bytte ut mitt Zotac Amp 1060 GTX genom RMA för coil whine på Komplett till ett Strix 1060 gtx NON OC.

Men allvarligt vad är det för oljud på fläkten? i 20-30% låter den rätt högt Zotac kortet var inte ens i närheten av ljudnivån.

Vad kör ni med för fläkt inställningar för att fläkten inte ska varva upp så förbannat? men tjusigt kort faktiskt kommer dock behålla kortet då jag gillar Asus kort. men verkligen en besvikelse jämfört med deras dcu II kylare som var typ ljudlös.....
Vad tycker ni andra om Strix fläktarna/kylaren?

Permalänk
Medlem

Hej! Jag har funderat lite på att köpa ett 1060 och såg att Netonnet har ett NVIDIA GeForce GTX1060 OC med Windforce 2x-kylning för 2500 på öppningserbjudande i min stad. Är det ett värt kort att köpa? Är inte jättebrydd i ljudnivå. Kommer spela olika spel (Witcher, GTA, Battlefield 1) men är främst ute efter att komma upp i 60 fps på 1080p. Har en i5 3570k, är det värt att köpa 6 gb-versionen då eller kan jag lika gärna nöja mig med 3gb?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av madcappo:

Hej! Jag har funderat lite på att köpa ett 1060 och såg att Netonnet har ett NVIDIA GeForce GTX1060 OC med Windforce 2x-kylning för 2500 på öppningserbjudande i min stad. Är det ett värt kort att köpa? Är inte jättebrydd i ljudnivå. Kommer spela olika spel (Witcher, GTA, Battlefield 1) men är främst ute efter att komma upp i 60 fps på 1080p. Har en i5 3570k, är det värt att köpa 6 gb-versionen då eller kan jag lika gärna nöja mig med 3gb?

Det är ett utmärkt köp.
Med de hyfsat låga kravern du har så skulle du kunna klara dig på 3GB-varianten fast det man också får komma ihåg med den är att den inte bara har mindre minne utan också färre CUDA-kärnor = Lite lägre prestanda.

Men för 2500kr så är det inga tvivel om att du bör välja 6GB-versionen

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

@Uzanar: Ok tack för svar! Har läst att det inte är jättestor skillnad i prestanda men lite mer minne kanske också gör kortet lite mer future proof.

Permalänk

Har skaffat mig ett MSI 1060 Gaming X 6GB, har inte kollat FPS i BF1, men det flyter på i Ultra med 8gb ram och i5 4670k (testade endast, spelar på high annars). Använder MSI Afterburner och kortet hörs inte upp till 50% i fläkthastighet. Men när man kommer upp till 60% börjar det låta och 100% låter det som att datorn ska lyfta. Hur upplever ni ljudnivån med kortet? Jag har ett Fractal Define S chassi. I övrigt mycket nöjd med uppgraderingen då jag hade MSI 750ti innan!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Skulle min nuvarande burk kunna klara uppgradera till en 1060 ? har tv som monitor i vardagsrummet så. vissa spel körs på 1080p om det inte är för liten text.

Håller utkik efter deals för 1060, samt evnetuelllt uppgradera mer (behöver även vägledning hur man överklockar eventuellt då jag uppgraderar)

Operativsystem: Windows 7
Processor: i5 2500k
Processorkylare: Hyper Evo 212
Moderkort: MSI Z68A-GD55
Minne: 2x 4GB Corsair Vengeance
Grafikkort: Asus GTX 560ti 448core
Nätaggregat: Cooler Master Silent Pro M II 720W
Chassi. Fractal Design R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quon:

Skulle min nuvarande burk kunna klara uppgradera till en 1060 ? har tv som monitor i vardagsrummet så. vissa spel körs på 1080p om det inte är för liten text.

Håller utkik efter deals för 1060, samt evnetuelllt uppgradera mer (behöver även vägledning hur man överklockar eventuellt då jag uppgraderar)

Operativsystem: Windows 7
Processor: i5 2500k
Processorkylare: Hyper Evo 212
Moderkort: MSI Z68A-GD55
Minne: 2x 4GB Corsair Vengeance
Grafikkort: Asus GTX 560ti 448core
Nätaggregat: Cooler Master Silent Pro M II 720W
Chassi. Fractal Design R4

Jag kör ett 970 med en 2500k så det kommer funka fint. Den är dock överklockad till 4.5GHz.
Här är en länk angående överklockning till din processor: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1138840-overklockningsg...
Du kan behöva uppdatera bios också om du inte gjort det på länge.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag kör ett 970 med en 2500k så det kommer funka fint. Den är dock överklockad till 4.5GHz.
Här är en länk angående överklockning till din processor: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1138840-overklockningsg...
Du kan behöva uppdatera bios också om du inte gjort det på länge.

hur uppdaterar jag bios?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quon:

hur uppdaterar jag bios?

Bör vara detta du ska ladda ned:
https://www.msi.com/Motherboard/support/Z68AGD55_G3.html#supp...
Läs detta:
https://www.msi.com/files/pdf/Bios_update_SOPAll.pdf
Vänta tills någon mer verifierar att det är det bioset du ska ha!

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megaman001011:

Hej. Jag var just på Inet och frågade personalen om att köra ett 1060 på mitt moderkort Asus P8H67-I PRO som endast har pcie 2.0 x16 och blev avrådad från att uppgradera då killen motiverade att mitt nuvarande gtx 680 ger samma prestanda pga pcie 2.0 flaskhalseffekten. Nämnde även att det handlar om 2gb vs 6gb vram och att jag tänkt OCa 1060n till ungefär 2000mhz i boost (Asus Strix OC) men han tyckte verkligen det var en meningslös uppgradering.

Samtidigt har jag hittat undersökningar på nätet som visar på så lite som 1% upp till max 7% skillnad i fps på olika spel för 3.0 vs 2.0. Och folk på forum verkar stötta den iden.

Men nu har jag ju redan ett helt ok kort så det var väl lite så han tänkte. Nån som har en synpunkt? Blev lite besviken när jag fick höra att jag lika gärna kan behålla 680n...

Skickades från m.sweclockers.com

Extremt skeptisk, här är lite tester t.ex:
http://www.hardwaresecrets.com/pci-express-3-0-vs-2-0-gaming-...

De scenarion där det spelar roll är där spelet mer eller mindre konstant hämtar texturdata från RAM, och så designar man inte spel i regel, väldigt ovanligt. Kanske intressant där du använder grafikkortet till beräkningar, lite grand.

Sjukt minimal skillnad mellan PCIe 2.0 och 3.0 i faktiska spel.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Bör vara detta du ska ladda ned:
https://www.msi.com/Motherboard/support/Z68AGD55_G3.html#supp...
Läs detta:
https://www.msi.com/files/pdf/Bios_update_SOPAll.pdf
Vänta tills någon mer verifierar att det är det bioset du ska ha!

Jag har sådan MSI Live update. enligt den så har jag senaste drivers. Men kan inte minnas att jag kanske laddat ner (måhända att jag gjorde det i början då jag skaffade det och något år senare)

Angående överklockningen, så tror jag att jag nog "hyr" en sweclockare att göra det åt mig gentemot betalning . Kan ju nog inte gå fel att ha en kunnig göra det åt en istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quon:

Jag har sådan MSI Live update. enligt den så har jag senaste drivers. Men kan inte minnas att jag kanske laddat ner (måhända att jag gjorde det i början då jag skaffade det och något år senare)

Angående överklockningen, så tror jag att jag nog "hyr" en sweclockare att göra det åt mig gentemot betalning . Kan ju nog inte gå fel att ha en kunnig göra det åt en istället

Du kan ju alltid kolla i bios vilken version du har.

Jag var också ny men följde guiden och det kan i stort sett inte gå fel. Följ stegen och ladda ner cpu-z för att ha koll på spänningen och t.ex realtemp för att ha koll på temperaturen.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Du kan ju alltid kolla i bios vilken version du har.

Jag var också ny men följde guiden och det kan i stort sett inte gå fel. Följ stegen och ladda ner cpu-z för att ha koll på spänningen och t.ex realtemp för att ha koll på temperaturen.

bilderna funkar dock inte för mig, så lite svårt. + min ocd och ångest kickar in rejält om jag ska göra något sådant. Lägger hellre nån hundring eller så på erfaren person gör det åt mig xD

Permalänk
Medlem

Hur har ni det med att fläkten varvar upp och ner vid låga fläkthastigheter. Vid ca 0-26% varvar den väldigt märkligt för att sedan vid 27% köra igång konstant. Kan den kanske inte hantera så låga fläkthastigheter. Sitter på ett Asus Strix.

Visa signatur

In Win A1 Plus || AMD Ryzen 5600X || Be Quiet! Dark Rock Slim || Asus ROG Strix B550I || Zotac RTX 3060Ti || Corsair Vengeance LPX 3200Mhz 16Gb

Permalänk
Medlem

Jag är väldigt nöjd med min 1060 asus 3gb

Permalänk

Elgiganten har fortfarande Januari-rea, -10% som inte syns på prisjakt utan det blir när man lägger i varukorgen. Jag köpte precis ett MSI 1060 Gaming X för lite under 3000. Asus Strix-kortet finns också där för 3210 kr. Kan vara något för den som vill ha ett "lite finare" GTX 1060 6 gb här i dagarna. Som sagt, tipsar eftersom det inte syntes på prisjakt.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

Hej!

Någon här som kör med Gigabyte GTX 1060 G1 3GB versionen?
1 620 MHz, (1847 Mhz Boost Clock)

frågor: mobo/cpu/ram spd?
Hur går det att clocka den mer?
är volten låst?
stabil max clock? idlewin/avg/max temp "ej bara för benchmark".
Hur stor performance drop upplever ni som kan testa |1080p->1200p->1440p /144hz . Över 1440 = irrelevant

Känns som det är Gigabyte GTX 1060 G1 & Msi gaming x även Palit super jetsteam verkar vara dem man bör satsa på för "1060"
Men alltid kul att höra "lokala" upplevelser, inte bara sitta och gissa på okunniga eller köpta recensenter och för att inte tala om
AMD fanboys och deras RX 480 hit och dit och mest suspekta benchmarks mm.

Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör

Permalänk
Medlem

lite facts ang 3GB kontra 6GB
https://www.youtube.com/watch?v=y1RWItff0eQ
Volten är inte låst! och det bra att clocka mer!
futureproof njae,

Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör

Permalänk
Skrivet av sdaniel1:

lite facts ang 3GB kontra 6GB
https://www.youtube.com/watch?v=y1RWItff0eQ
Volten är inte låst! och det bra att clocka mer!
futureproof njae,

Trevligt att jag beställde ett MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB igår då

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem

Sitter idag med ett 750Ti och spelar enbart wow, men verkar inte ens hålla för det. Har för mig att det spelet kräver mest processorkraft (i7 4790k) men lurar ändå på att mitt grafikkort tynger ner mig. Kraftiga drops vid encounters och abilities i spelet som syns kraftigt. (Typ en drakes breath)

Går hursom i tankarna på ett 1060. Vad bör man sikta in sig på? Tillverkare spelar mindre roll, va? Hur funkar EVGAs med en fläkt?

Har kollat runt själv och tycker 'Palit GeForce GTX 1060 Dual HDMI 3xDP 6GB' som landar strax under 3000:- känns intressant. Men osäker på om jag behöver 6GB när jag enbart spelar wow.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av puttek:

Sitter idag med ett 750Ti och spelar enbart wow, men verkar inte ens hålla för det. Har för mig att det spelet kräver mest processorkraft (i7 4790k) men lurar ändå på att mitt grafikkort tynger ner mig. Kraftiga drops vid encounters och abilities i spelet som syns kraftigt. (Typ en drakes breath)

Går hursom i tankarna på ett 1060. Vad bör man sikta in sig på? Tillverkare spelar mindre roll, va? Hur funkar EVGAs med en fläkt?

Har kollat runt själv och tycker 'Palit GeForce GTX 1060 Dual HDMI 3xDP 6GB' som landar strax under 3000:- känns intressant. Men osäker på om jag behöver 6GB när jag enbart spelar wow.

Skickades från m.sweclockers.com

Det kort du har idag har bara 1280MB så bara att gå till 3GB kommer göra en stor skillnad. Om du endast spelar WOW behöver du inte 6GB men om du har planer på att börja spela något mer krävande i framtiden kan det ju vara bra att ha.
På Elgiganten får du ett MSI 1060 Gaming X 6 GB för under 3000 kr (10% rabatt), det är marknadens tystaste 1060-kort om det kan vara av intresse. Annars klarar du dig bra utan 6GB som sagt.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av distortion10000:

Det kort du har idag har bara 1280MB så bara att gå till 3GB kommer göra en stor skillnad. Om du endast spelar WOW behöver du inte 6GB men om du har planer på att börja spela något mer krävande i framtiden kan det ju vara bra att ha.
På Elgiganten får du ett MSI 1060 Gaming X 6 GB för under 3000 kr (10% rabatt), det är marknadens tystaste 1060-kort om det kan vara av intresse. Annars klarar du dig bra utan 6GB som sagt.

Jag läste tidigare inlägg om Januari-rea men jag får inget avdrag i kassan. Ett 3GB hade gått av för 500:- billigare och jag gillar givetvis att spara pengar.

Kan också med rätt stor säkerhet säga att jag inte kommer spela annat på datorn. Så 3GB kanske räcker för min del då.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av puttek:

Jag läste tidigare inlägg om Januari-rea men jag får inget avdrag i kassan. Ett 3GB hade gått av för 500:- billigare och jag gillar givetvis att spara pengar.

Kan också med rätt stor säkerhet säga att jag inte kommer spela annat på datorn. Så 3GB kanske räcker för min del då.

Elgiganten verkar ha plockat bort rabatten idag, surt.

Du klarar dig helt säkert med 3 GB. Det är endast ett fåtal spel som behöver mer än 3GB så länge man spelar i 1080p. På Ultra-settings med väldigt högupplösta texturer eller när du går över till 1440p eller 4K, det är då > 3GB grafikminne börjar behövas. Eller om du spelar med 3 skärmar exempelvis.

Det låter inte som att du uppfyller några av dessa krav. I nuläget åtminstone.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur ett 1060 6gb presterar i The Hunter Call of the wild?
Det är så jäkla snygg grafik så tänkte införskaffa det

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Köpte ett ASUS GTX1060 6GB https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/nvidi... på svarta-fredagsrean nyligen för att ersätta mitt gamla GTX660. Jag har idag två st 24" 1920x1200 men jag är sugen på 4K. Frugan har en Dell P2715Q (3840x2160 27") och den funkar utmärkt med min dator, även tillsammans med en av mina befintliga 24", men hur vet man om mitt kort klarar 2 st 4K-skärmar?

Det står max upplösning 7680 x 4320 i spec. Räknar man ihop total skärmyta om man kör fler än en skärm och så ska det rymmas i max-upplösningen?

Spelgrafik är inte av primärt intresse, jag kör bara lite Minecraft och några gamla Steam-spel, utan det är desktopbruk som gäller till största del.

(Jag kör Hackintosh med denna setup, 10.12 och Nvidia web drivers, om det är av intresse)

Permalänk
Skrivet av AndersG74:

Köpte ett ASUS GTX1060 6GB https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/nvidi... på svarta-fredagsrean nyligen för att ersätta mitt gamla GTX660. Jag har idag två st 24" 1920x1200 men jag är sugen på 4K. Frugan har en Dell P2715Q (3840x2160 27") och den funkar utmärkt med min dator, även tillsammans med en av mina befintliga 24", men hur vet man om mitt kort klarar 2 st 4K-skärmar?

Det står max upplösning 7680 x 4320 i spec. Räknar man ihop total skärmyta om man kör fler än en skärm och så ska det rymmas i max-upplösningen?

Spelgrafik är inte av primärt intresse, jag kör bara lite Minecraft och några gamla Steam-spel, utan det är desktopbruk som gäller till största del.

(Jag kör Hackintosh med denna setup, 10.12 och Nvidia web drivers, om det är av intresse)

Tydligen så klarar en GTX960 med 2GB VRAM av dual 4K monitors så det ska nog inte vara några problem alls:
https://forums.geforce.com/default/topic/880608/dual-4k-60hz-at-one-single-card-/

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Skrivet av distortion10000:

Tydligen så klarar en GTX960 med 2GB VRAM av dual 4K monitors så det ska nog inte vara några problem alls:
https://forums.geforce.com/default/topic/880608/dual-4k-60hz-at-one-single-card-/

Japp, jag kan besvara min egen fråga så här i efterhand: det går alldeles utmärkt. Har båda skärmarna i läget "Ser ut som 2560x1440", ger mig lagom mycket utrymme för innehåll.