No Man's Sky anklagas för patentintrång

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vasa1:

Kan någon skriva ut ekvationen här i kommentarsfältet? Låter onekligen intressant.

Skickades från m.sweclockers.com

Wikipedia har alltid bra bilder

Kortfattat så kan man få intressanta superellipser genom denna formeln genom att ändra alla variabler till valfria värden. Hade inte hört talas om den innan men den verkar onekligen väldigt intressant. Helt klart att lägga på minnet för framtida bruk.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Ruttet, hoppas verkligen inte att det blir försenat igen, längtar som fan efter detta!
Samtidigt blir jag lite besviken och konfunderad. Jag har tittat på alla (tror jag) intervjuer och spelvideos med Sean Murray och det låter ju hela tiden (så klart) som att det är han som är hjärnan bakom hela skiten. Självklart har han och teamet gjort ett asgrymt jobb med spelet, men fortfarande, det är formeln som är nyckeln liksom.

Visa signatur

Skärm: Acer Predator X34A • Moderkort: ASUS Maximus V Gene • CPU: Core i5 2500K @ 4GHz • RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB • GPU: ASUS GeForce GTX 1080 • APU: ASUS ROG Xonar Phoebus • SSD: Intel X-25 M 80GB • HDD: WD Caviar Black 1TB, Hitachi Deskstar 1TB

Permalänk

Länge funderat på att skriva ett program för att generera spelvärldar inkl vegetation, berg, vatten osv och göra det allt mer komplext med tiden - byggnader, varelser, fysik med vind och andra rörelser, osv. Detta som en träning i programmering och matematik, men även för att få belöningen att beskåda framstegen när man 3d-renderar världen. Man får helt enkelt "uppfinna" matematiken som behövs under utvecklingens gång. Kanske även göra något spel baserat på detta till slut. Det vore då sjukt irriterande om någon djävul dyker upp som påstår att man använder en patenterad metod bara för att någon annan tidigare, precis som en själv, snubblat över samma tillvägagångssätt.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem

Sånt här är alltid så "fantastiskt". Patent behövs inte för ett ekonomiskt system, det behövs för kapitalism, där pengar alltid är viktigast.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

säg de till King som lyckades trademarka ordet "candy"...

Eftersom varumärket inte gäller godis utan programvara så ser jag inget problem.
Mycket värre då hur företaget Apple försökt stämma allt och alla. Dels för användningen av ordet "apple" i många sammanhang (där Beatles skivbolag är mest kända exempel), och dels för namnet Iphone som använts av en telefontillverkare långt innan Apple började fundera på mobiltelefoner.

Permalänk
Medlem

Till alla som anklagar Genicap för att vara Patenttroll.

Men han har patent i USA och patent i USA skulle gälla t.ex. släpp på Steam. Det finns en jättefin tråd på NoManSky subredditen där en riktig patentadvokat från amerika förklarar vad som gäller, men jag ska pasta lite bulletpoints.

  • While the patent has lapsed on some countries, it is still alive in others and is still therefore in effect since its original priority date (1999) and there is no reason to suggest Genicap revived their patent out of malice. It is normal to pay patents in only countries with the largest markets, and payment rules differ per country.

  • The US patent affects a UK product because it is to be sold in the US.

https://www.reddit.com/r/NoMansSkyTheGame/comments/4twihq/hol...
https://www.reddit.com/r/NoMansSkyTheGame/comments/4twihq/hol...

Edit: Lyckades på nått sätt skriva in mitt inlägg som svar till specifik användare.

Visa signatur

i7 6700k| 16GB DDR4 | Asus STRIX GTX 1080ti OC | Intel 510 120gb + Corsair Force 3 120gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Patentintrång på en uträkningsmodell ?

... Skärp er.

#AmerikanerStämmerAlltOchAlla

Ja hyfsat löjeväckande med patent på tankesätt oavsett nationalitet eller inom vilket område man tillämpar det på.

Man kanske skulle patentera begreppen och tankesätten "konsten att köra bil säkert" och "miljövänlig" eller varför inte "politiska ideologier" eller "religioner" när vi ändå håller på?

Då kan man i princip häckla allt och alla, leva livet på patentavgifter, sedan tillämpar vi copyrightlagar också efter 70 år lite hux-flux så kan de gälla för mig och mina barn-barns barn, sedan är Jorden slut.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Ja hyfsat löjeväckande med patent på tankesätt oavsett nationalitet eller inom vilket område man tillämpar det på.

Man kanske skulle patentera begreppen och tankesätten "konsten att köra bil säkert" och "miljövänlig" eller varför inte "politiska ideologier" eller "religioner" när vi ändå håller på?

Då kan man i princip häckla allt och alla, leva livet på patentavgifter, sedan tillämpar vi copyrightlagar också efter 70 år lite hux-flux så kan de gälla för mig och mina barn-barns barn, sedan är Jorden slut.

Fast nu har inte Genicap något patent på själva Ekvationen för det tillåter inget patentverk i världen, matte går inte patentera punkt slut, det dom har patent på är att använda formeln till att skapa 2D och 3D bilder, vilket är exakt vad Hello Games använder Superformula till för i No Man's Sky.

Visa signatur

i7 6700k| 16GB DDR4 | Asus STRIX GTX 1080ti OC | Intel 510 120gb + Corsair Force 3 120gb

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av krigelkorren:

Ja hyfsat löjeväckande med patent på tankesätt oavsett nationalitet eller inom vilket område man tillämpar det på.

Man kanske skulle patentera begreppen och tankesätten "konsten att köra bil säkert" och "miljövänlig" eller varför inte "politiska ideologier" eller "religioner" när vi ändå håller på?

Då kan man i princip häckla allt och alla, leva livet på patentavgifter, sedan tillämpar vi copyrightlagar också efter 70 år lite hux-flux så kan de gälla för mig och mina barn-barns barn, sedan är Jorden slut.

Håller helt med

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quicken:

Fast nu har inte Genicap något patent på själva Ekvationen för det tillåter inget patentverk i världen, matte går inte patentera punkt slut, det dom har patent på är att använda formeln till att skapa 2D och 3D bilder, vilket är exakt vad Hello Games använder Superformula till för i No Man's Sky.

Bra input där med vad det faktiskt är som är patenterat. Såpass djupt hade jag inte dykt i historien.

Är dock fortfarande av åsikten att patent av en matematisk formel knutet till ett visst användingsområde ändå är ett löjligt patent.
Typ som att: "Du får inte räkna på mitt sätt när du gör det här..."

Är ganska säker på att man kan patentera en Ekvation om man lyckas patentera hjulet som "Circular Transportation Facilitation Device". Skillnaden är bara hur man beskriver det i patentansökan.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Svart på vitt är det inte, men ett bevis på att systemet ligger efter verkligheten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tilax:

Fast nu är det USA som till stor del skrivit världens patentlagar

USA's patentlagar gäller bara i USA.

Permalänk
Skrivet av Finkelzvin:

USA's patentlagar gäller bara i USA.

Hur kunde då Uniloc stämma Mojang? Dem är väl utanför USA?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maltafalas:

Hur kunde då Uniloc stämma Mojang? Dem är väl utanför USA?

Skickades från m.sweclockers.com

För att Mojangs produkter är tillgängliga i USA (och numera av USA baserade Microsoft).

Ja, det är knäppt att kunna stämma Mojang för att dom säljer sina produkter via sin svensk-värderade hemsida som amerikaner kan besöka (lite som om att amerikanska patent skulle gälla på en svensk småbutik som amerikanska turister eventuellt skulle bege sig till på semestern...)

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Sean Murrey, skaparen av No Man's Sky har skrivit ett tweet om detta:

Citat:

No Man's Sky doesn't actually use this "superformula" thing or infringe a patent. This is a non-story... everybody chill

Källa: https://twitter.com/nomanssky/status/756889227095318528

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Wikipedia har alltid bra bilder

https://wikimedia.org/api/rest_v1/media/math/render/svg/9c039b59736018b4070d538af1af9a929ff97693

Kortfattat så kan man få intressanta superellipser genom denna formeln genom att ändra alla variabler till valfria värden. Hade inte hört talas om den innan men den verkar onekligen väldigt intressant. Helt klart att lägga på minnet för framtida bruk.

Tackar!

Skickades från m.sweclockers.com