Permalänk
Medlem

Fps drops :(

Hej!

Märkte idag när jag lirade CS:GO att min fps hoppade upp och ner så i *elvete? Samma sak i Dota 2.
Jag brukar ligga på 150-200, men nu så sjunker det till 50, har 50-60 i några sekunder sen skjuter det
upp tillbaka till det normala, och sedan ned igen. Har dom nyaste drivrutinerna till grafikkortet, och formaterade
om datorn idag, utan några förbättringar. Processorkylaren verkar gå väldigt "ostabilt" dvs varvar upp&ner hela tiden,
men alla temperaturer verkar vara ok, under 70 grader iallafall. En vän tipsade mig om att testa ett program som
heter Amd overdrive, och unchecka rutan "enable turbocore". Detta fungerade ok en stund, men nu igen har jag dessa drops.
Har också försökt att ändra lite inställningar i nvidias control panel, men utan några märkvärdigare ändringar.

Så skulle vara oerhört tacksam ifall någon hade nån aning om vad som förorsakar detta

Min dator :
- Aoc 24 " 144hz skärm
- Geforce gtx 750ti 2gb
- AMD Fx 8320 8core 3,5ghz processor
- Windows 7 64bit
- 8,00GB Dubbel-Kanal DDR3 @ 931MHz
- ASRock 970 Pro3 R2.0 Moderkort
- 465GB Western Digital WDC WD5000BPKX-00HPJT0 ATA Device (SATA) och
111GB KINGSTON SV300S37A120G SATA Disk Device (SSD)
- 55w Strömkälla
- Och böt ut den originala processorkylaren till en Zalman CNPS10x

Är inte SÅ insatt i datorer och komponenter, men alla svar uppskattas! Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kimbou1:

Hej!

Märkte idag när jag lirade CS:GO att min fps hoppade upp och ner så i *elvete? Samma sak i Dota 2.
Jag brukar ligga på 150-200, men nu så sjunker det till 50, har 50-60 i några sekunder sen skjuter det
upp tillbaka till det normala, och sedan ned igen. Har dom nyaste drivrutinerna till grafikkortet, och formaterade
om datorn idag, utan några förbättringar. Processorkylaren verkar gå väldigt "ostabilt" dvs varvar upp&ner hela tiden,
men alla temperaturer verkar vara ok, under 70 grader iallafall. En vän tipsade mig om att testa ett program som
heter Amd overdrive, och unchecka rutan "enable turbocore". Detta fungerade ok en stund, men nu igen har jag dessa drops.
Har också försökt att ändra lite inställningar i nvidias control panel, men utan några märkvärdigare ändringar.

Så skulle vara oerhört tacksam ifall någon hade nån aning om vad som förorsakar detta

Min dator :
- Aoc 24 " 144hz skärm
- Geforce gtx 750ti 2gb
- AMD Fx 8320 8core 3,5ghz processor
- Windows 7 64bit
- 8,00GB Dubbel-Kanal DDR3 @ 931MHz
- ASRock 970 Pro3 R2.0 Moderkort
- 465GB Western Digital WDC WD5000BPKX-00HPJT0 ATA Device (SATA) och
111GB KINGSTON SV300S37A120G SATA Disk Device (SSD)
- 55w Strömkälla
- Och böt ut den originala processorkylaren till en Zalman CNPS10x

Är inte SÅ insatt i datorer och komponenter, men alla svar uppskattas! Tack!

AMD rekommenderar att din CPU ska ligga under 61 grader, din CPU throttlar säkert som satan.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk

Förmodligen processorn som går varm och throttlar, Tror att FX-8320 klockar ner sig runt 62 grader, Testa montera om kylaren med ny kylpasta och rengör kylaren ordentligt med tryckluft och en borste

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

@Paontuus: Finns det nånting som jag kan göra åt det eller? tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emil Hansson:

Förmodligen processorn som går varm och throttlar, Tror att FX-8320 klockar ner sig runt 62 grader, Testa montera om kylaren med ny kylpasta och rengör kylaren ordentligt med tryckluft och en borste

Tack, har en ny kylare nu så skall försöka rengöra procesorn lite och sätta ny pasta.
Glömde att nämna att fast jag sätter alla grafikinställningar på det sämsta man kan ha, så droppar fps ändå.

Permalänk
Skrivet av kimbou1:

Tack, har en ny kylare nu så skall försöka rengöra procesorn lite och sätta ny pasta.
Glömde att nämna att fast jag sätter alla grafikinställningar på det sämsta man kan ha, så droppar fps ändå.

Dammsug datorn . Ta det försiktigt bara. Men dammsugaren grafikkorts fläktarna och processor fläkten så blir det bra sen . Det brukar hjälpa för mig. Så fort din data inte får tillräcklig kylning så varvar fläkten mer .

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

OBS: Att dammsuga datorn kan leda till ESD skador på dina komponenter, Absolut inget som rekommenderas.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Håll dammsugaren borta från datorn och undvik datorrelaterade råd från någon som inte vet skillnaden på dator och data.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Testade idag att ladda ned programmet CPU-Z , och "bänka" cpu:n. Och såhär blev det?

http://imgur.com/a/yULLl

Permalänk
Medlem

FX throttlar inte vid 60/61C.
Socket kan gå närmare 80 och package 70 utan problem. Throttlar processorn innan dess är det VRM som throttlar. Det sistnämnda misstänker jag då moderkortet inte har heatsink för vrm(?).

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk

Precis som nämnts innan så verkar det snarare bero på MB än CPU.
Såg nyss film där multi redan slås ner vid 40c på CPU, detta visade sig att man inte kylde MB tillräckligt

https://www.youtube.com/watch?v=7fotFPaLlNc

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

FX throttlar inte vid 60/61C.
Socket kan gå närmare 80 och package 70 utan problem. Throttlar processorn innan dess är det VRM som throttlar. Det sistnämnda misstänker jag då moderkortet inte har heatsink för vrm(?).

Skrivet av joel.wedberg:

Precis som nämnts innan så verkar det snarare bero på MB än CPU.
Såg nyss film där multi redan slås ner vid 40c på CPU, detta visade sig att man inte kylde MB tillräckligt

https://www.youtube.com/watch?v=7fotFPaLlNc

Okej tackar! Men är inte så insatt i allt det här, så hur skall jag lösa detta?

Permalänk
Medlem

@kimbou1: släng en fläkt som blåser på VRM, komponenterna till vänster om CPUn.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

@LPG: Moderkortet verkar nog ha heatsink? Står det iallafall

Permalänk
Medlem

testa kör aida64 free, System Stability Test så ser du temps och ev. throttling.

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk
Medlem

Så med andra ord så är det moderkortet som är boven i dramat eller?

Permalänk
Medlem

@kimbou1: Testa med AIDA64. Moderkortet är misstänkt men inte bekräftat vara boven.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Håll dammsugaren borta från datorn och undvik datorrelaterade råd från någon som inte vet skillnaden på dator och data.

Jag har byggt datorer i flera år jag har alltid dammsugit dem. Det funkar bra så länge du inte trycker munstycket på kretskorten eller vad man ska kalla det. När man dammsuger en data så gäller det att han minst en hand på chassit och hålla en bit avstånd med munstycket men på fläktarna är det bara att trycka ditt munstycket o suga så gott det går. Ja kan ju säga att jag har gjort detta i 15 år utan några problem alls.

Permalänk
Skrivet av kimbou1:

Så med andra ord så är det moderkortet som är boven i dramat eller?

Har du kollat så att dina fläktar till processorn och grafik kortet ine är fyllda med damm ??