Permalänk
Medlem

Uppgradering

Hej,

Jag tänkte kolla om någon har tips på förstärkare och annat om högtalare tex.
Budget 10-15000kr

Tanken är att uppgradera hela systemet utom Oppo som jag vet kommer med nytt i Höst.
Idag har jag följande utrustning:

Jbl studio 270 x2
Sunfire ds sds8230
Marantz Sr6007
Oppo bdp-103
Supra kablar mellan allt

Hembiobutiken gav mig tips om att kolla in deras Triangle ELARA LN-05 och Plaisir Kari samt en Triangle Tales 340 sub till detta.
Något med erfarenhet av dessa eller liknande?
För mig klingar tex Focal och liknanade bättre.
Då snackar vi två golvare och sub för 10,000kr.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 6700K Kylare: MSI Core Frozr L Moderkort: MSI Z170A Gaming M5 Grafikkort: MSI GeForce GTX 1080TI Minne: Corsair Vengeance 32GB (4x8GB) OS disk: Samsung 960 Pro M.2 512GB SSD Chassi: NZXT H440W Silent Ultra Nätdel: EVGA Supernova G2 750w Lagringsdisk: Western Digital Black 2TB Ljud: Sound Blaster Z OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Jag tycker du har ganska bra grejer, varför känner du att du vill uppgradera?
Så man vet vad för typ av uppgradering du är ute efter.

Jag tänker lite att att lägga 10-15.000 för 1 förstärkare, 2 golvare och 1 sub inte blir mycket till "uppgradering" utan mest bara ett byte.

Jag hade själv antagligen behållit alltihopa och köpt ett par Elac Debut F6 frontar och en Elac Debut C5 center och sen använt JBL-högtalarna som surround med en budget på 10-15.000.
Men, det verkar ju inte alls vara vad du är ute efter så vad är det du främst är ute efter?

Permalänk
Medlem

@Kilroy: Tjenare, det jag främst är ute efter att byta ut är JBL burkarna då jag inte riktigt är nöjd med ljudbilden från dem.
Så 10-15000 var för bara högtalarna.
Går man på Triangle ELARA LN-05 så kostar bara dom 9500kr.
Medans Triangle Plaisir Kari samt en Triangle Tales 340 sub landar på samma summa

Jag kör bara 2.1 förresten.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 6700K Kylare: MSI Core Frozr L Moderkort: MSI Z170A Gaming M5 Grafikkort: MSI GeForce GTX 1080TI Minne: Corsair Vengeance 32GB (4x8GB) OS disk: Samsung 960 Pro M.2 512GB SSD Chassi: NZXT H440W Silent Ultra Nätdel: EVGA Supernova G2 750w Lagringsdisk: Western Digital Black 2TB Ljud: Sound Blaster Z OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

@Deejay_Alive ah, okej, då är jag mer med.

Jag är väldigt förtjust i ljudet ifrån dom Elac-högtalare jag provlyssnat så tycker det märket är värt att kolla in, och deras nya Debut serie är ju väldigt väl mottagen. Fast den har nog en annan ljudbild än det jag hört.

Sen tycker jag XTZ 99.36 är helt fantastiska högtalare, men känns kanske lite gamla vid det här laget?

Och XTZ SUB 12.17 är ju en sub som är värd att kolla in.

Permalänk
Medlem

Tack för tips, skall absolut kollas in

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 6700K Kylare: MSI Core Frozr L Moderkort: MSI Z170A Gaming M5 Grafikkort: MSI GeForce GTX 1080TI Minne: Corsair Vengeance 32GB (4x8GB) OS disk: Samsung 960 Pro M.2 512GB SSD Chassi: NZXT H440W Silent Ultra Nätdel: EVGA Supernova G2 750w Lagringsdisk: Western Digital Black 2TB Ljud: Sound Blaster Z OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

@Kilroy: XTZ SUB 10.17 verkar passa mig precis.
Trevligt med effekt och toppbetyg.
Sen kanske XTZ 99.36 var lite i högsta prisklass, dom har inget mindre som kostar lite mindre?

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 6700K Kylare: MSI Core Frozr L Moderkort: MSI Z170A Gaming M5 Grafikkort: MSI GeForce GTX 1080TI Minne: Corsair Vengeance 32GB (4x8GB) OS disk: Samsung 960 Pro M.2 512GB SSD Chassi: NZXT H440W Silent Ultra Nätdel: EVGA Supernova G2 750w Lagringsdisk: Western Digital Black 2TB Ljud: Sound Blaster Z OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

@Deejay_Alive: jag har ett par canton ergo 695 som jag gav 12990kr för för 2 år sedan http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=375750 med ett bra slutsteg så krävs det ingen baslåda till dessa högtalare och de låter bra och levererar riktigt bra med bas till både film och musik

EDIT: kan även tillägga att dessa högtalare låg i 25000-k-klassen när de lanserades och att högtalartekniken har inte utvecklats så mycket på passiva högtalare det senaste årtiondet så de ger mycket ljud för pengarna jämfört med mycket av konkurrensen i 10-15k-klassen

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deejay_Alive:

@Kilroy: XTZ SUB 10.17 verkar passa mig precis.
Trevligt med effekt och toppbetyg.
Sen kanske XTZ 99.36 var lite i högsta prisklass, dom har inget mindre som kostar lite mindre?

Jo, 15.990 är ju lite över din budget.
http://www.fyndborsen.se/xtz/golvhogtalare/99.36-flr-black

Tyvärr har dom inte kvar några högtalare i 10k klassen, XTZ 95.44 för 5.990 är iofs väldigt bra högtalare dom också men jag tycker dom är lite för neutrala och tråkiga utan att för den delen vara sådär makalöst renspelande.
Mycket bra högtalare för sitt pris och dom ger ordentligt med tryck och oumph när film och musik där det behövs.
Det är för övrigt dom högtalarna jag har i mitt system.

XTZ 99 golvarna är mycket renare samtidigt som dom är "rundare" och roligare i ljudet med fylligare och mer levande mellanregister.
Alltid svårt att beskriva ljud, blir lätt lite krystat och fånigt men så upplever jag det iaf.

Sen har jag nog aldrig blivit så förtjust i ett ljud som jag blivit av mina aktiva Elac-stativ högtlare, AM180.
Tycker deras Jet-diskant är fantastisk och så otroligt svängig och tryckig bas!
Har inte lyssnat på deras golvhögtalare men har stort förtroende för deras högtalare hittils.
Och även om deras Debut-serie inte riktigt är i samma stil som deras övriga och av en helt annan högtalarbyggare så tycker jag den verkar otroligt intressant.

Och alltså, jag har inte lyssnat på mycket alls i den här prisklassen runt 10.000 så jag har svårt att jämföra.

Permalänk
Medlem

Hej,
För att uppdatera har det blivit nytt skoj under sommaren.
Samsung UE55KS8005: UE55KS8005
Triangle Plaisir Kari: Triangle Plaisir Kari
XTZ SUB 10.17: XTZ SUB 10.17
Frontarna drivs att ett jätteöverdrivet slutsteg efter Marantzen som just nu bara skickar
"pre-out" eller en lågsignal till slutsteget.
Slutsteg: Crown XLS 1002

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 6700K Kylare: MSI Core Frozr L Moderkort: MSI Z170A Gaming M5 Grafikkort: MSI GeForce GTX 1080TI Minne: Corsair Vengeance 32GB (4x8GB) OS disk: Samsung 960 Pro M.2 512GB SSD Chassi: NZXT H440W Silent Ultra Nätdel: EVGA Supernova G2 750w Lagringsdisk: Western Digital Black 2TB Ljud: Sound Blaster Z OS: Windows 10 Pro