Permalänk

70-90% RAM används konstant

Fick hem min Thinkpad L440 från Netonnet. Är ett service-exemplar.

Installerar Win7 och startar datorn. Har dock ett problem med att 4gb ram används 70-80% utan några program igång.

Startar jag om datorn så kan den gå bra i någon minut. Sedan startar Svchost och tuggar minne. En av dem ligger på 2 gb i drift.

Sitter med två möjliga förklaringar. 1. Datorn är trasig och borde gå tillbaka. 2. L440 levereras med 4gb RAM på ett kort. Den kör alltså bara på en kanal.

Någon som haft liknande problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NovaTotal:

Fick hem min Thinkpad L440 från Netonnet. Är ett service-exemplar.

Installerar Win7 och startar datorn. Har dock ett problem med att 4gb ram används 70-80% utan några program igång.

Startar jag om datorn så kan den gå bra i någon minut. Sedan startar Svchost och tuggar minne. En av dem ligger på 2 gb i drift.

Sitter med två möjliga förklaringar. 1. Datorn är trasig och borde gå tillbaka. 2. L440 levereras med 4gb RAM på ett kort. Den kör alltså bara på en kanal.

Någon som haft liknande problem?

svchost är en dynamisk värdprocess i windows som hanterar alla tjänster som körs via en dll. Det är inte alls konstigt att den tar mycket minne. Många tjänster som processen kör frigör själva minne dynamiskt in real time när dina applikationer ber om minne. Varför känner du att du behöver ledigt minne när du inte har en enda egen applikation igång?

Av ren nyfikenhet: varför har du valt att stanna vid windows 7?

Om du nu tror att något är fysiskt fel med datorn ändå så kanske du kan skicka en länk till produktsidan och en skärmdump av cpu-z.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk

Kråksången är ju att så fort jag vill göra något så tar det 1-2 min innan sakerna startar, och program slutar svara. Så jag vill ju gärna försöka luska ut varför svchost tuggar på så mycket. Och varför alla andra svchost är på 2 mb MAX och sen kommer denna med 2gb

Permalänk

Kan tänka mig att den vill dra hem massa uppdateringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NovaTotal:

Kråksången är ju att så fort jag vill göra något så tar det 1-2 min innan sakerna startar, och program slutar svara. Så jag vill ju gärna försöka luska ut varför svchost tuggar på så mycket. Och varför alla andra svchost är på 2 mb MAX och sen kommer denna med 2gb

Om dina 'lätta' applikationer tar 1-2 minuter innan de startas när du fortfarande har 10-30% minne ledigt enligt vad jag antar är aktivitershanteraren (?) så är det något grovt fel - och inte med minnet för du har ju 10-30% ledigt minne. Det låter mer som att det kanske är CPUn som är upptagen, eller throttlad, eller båda. Det är dock svårt att hjälpa dig när du inte förser oss med någon information.

Är datorn ny kan du enkelt installera om windows 7 eller ännu bättre uppgradera till windows 10.

Hjälper inte det så borde du kanske reklamera.

EDIT: kom just på att om du är jättenyfiken på vilken svchost som kör vilka tjänster via dll så kan du högerklicka på svchost.exe i aktivitetshanteraren och välja "go to services" (eller likvärdigt översatt till svenska då, om du kör svenskt os), du kommer då få tjänsterna markerade, och kanske kan lista dem här. Sen kan vi om möjligt hjälpa dig stänga av alla de tjänster i den listan som inte är absolut kritiska. Om det inte går att högerklicka så ska det iaf fungera om du kör onmouseover. Det ska även fungera att dubbelklicka på svchost.exe och välja "Services" tabben. Minns inte exakt hur det såg ut i win7.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem

Om det är en nyinstallation av windows 7 så är det troligen windows update som tuggar.
http://www.zdnet.com/article/sticking-with-windows-7-the-fore...
Symtomen är att en svchost process använder massa ram och 100% cpu på en kärna.

Om du laddar ner process explorer (procexp) så kan du se vad svchost kör om du vill bekräfta att windows update är problemet. För att lösa problemet måste man manuellt installera en bunt updates eller vänta några dygn tills windows update räknat färdigt.

Permalänk

Har ni kollat igenom listan. Och det som körs på den SVCHOST som tuggar 2gb är:
Application Information
Application Experience
Computer Browser
Exstensible Authentication Protocol
Group Policy Client
IP Helper
IKE and AutIP IPsec Keying Modules
Multimedia Class Scheduler
Shell Hardware Detection
System Event Notification Service
Server
Task Scheduler
Themes
User Profile Service
Windows Update
Windows Management Instrumentation