Varför väljer utvecklare DirectX?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012

Varför väljer utvecklare DirectX?

Hej!

Har en fråga.

Varför utvecklas spel i dx när opengl/vulkan finns? Är det för att spelen skall funka på xbox? Eller stödjer xbox opengl med? Borde den ju kunna göra? Doom finns väl på xbox...

Borde ju vara mycket smartare att använda en öppen standard. Eller vad är det jag har missat?

Ett ännu större mysterium är Apples Metal. Coolt namn men poänglöst.

"Whether you think you can or you can't, you're right!"

I7 4790K @ 4,8ghz, Corsair 110i GT, Titan X (första), 16 Gb 1600 Mhz RAM, 2 st 256 SSD i RAID0 för spel, 512 gb SSD systemdisk., Tascam US-2000 ljudkort. Skärm: Philips BDM4065UC 40" 4k.

+ Massa andra datorer i varje hörn av huset.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalix
Registrerad
Nov 2005

Släpptes inte Vulkan i februari? Tar ju flera år att göra ett spel, antagligen än längre om man går bort från vad man kan och gör nå nytt.

i5 2500K: 4.4GHz||16GB 1600MHz||ASUS P8Z77-V PRO||Phanteks PH-TC14PE
MSI GTX 980 Gaming||Corsair Force 2 80GB|| Fractal Design Newton r2 650W M
Asus xonar essence STX|| Antec p280
Dell u2711, Sennheiser hd650, Logitech g502, fUnc f30r, KeyTronic kt2001 Ergoforce.
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av serverfel:

Hej!

Har en fråga.

Varför utvecklas spel i dx när opengl/vulkan finns? Är det för att spelen skall funka på xbox? Eller stödjer xbox opengl med? Borde den ju kunna göra? Doom finns väl på xbox...

Borde ju vara mycket smartare att använda en öppen standard. Eller vad är det jag har missat?

Ett ännu större mysterium är Apples Metal. Coolt namn men poänglöst.

Nu har jag inte mycket kunskap om detta, men kan det vara så att DirectX har mycket större stöd rent generellt bland utvecklare, det finns mycket resurser och verktyg att tillgå och drivrutiner är optimerade för det etc.

Asrock P67 Extreme 4 | i5 2500K@4,5Ghz | Asus GTX 970 black | 2x Intel 520 180gb, 2x WD blue 5tb | 8GB Corsair XMS3 + 8GB Hyper x Fury | EVGA Supernova G2 750W Gold | Silverstone FT02

https://prism-break.org/sv/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bollnäs
Registrerad
Jul 2016
Skrivet av serverfel:

Hej!

Har en fråga.

Varför utvecklas spel i dx när opengl/vulkan finns? Är det för att spelen skall funka på xbox? Eller stödjer xbox opengl med? Borde den ju kunna göra? Doom finns väl på xbox...

Borde ju vara mycket smartare att använda en öppen standard. Eller vad är det jag har missat?

Ett ännu större mysterium är Apples Metal. Coolt namn men poänglöst.

Skrivet av BergHa:

Släpptes inte Vulkan i februari? Tar ju flera år att göra ett spel, antagligen än längre om man går bort från vad man kan och gör nå nytt.

Det låter ju rimligt att utvecklare inte hunnit ta del av det ännu, eftersom Vulcan släpptes tidigare det här året. Jag tror dock att det kommer att slå bra på marknaden, helt klart.

Härmed gör jag skamlöst reklam för mitt band Blue Khan, som spelar någon slags stoner rock i modern tappning. Förstklassigt amatörmässigt om man gillar Black Sabbath-riff åt det lite hårdare hållet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av BergHa:

Släpptes inte Vulkan i februari? Tar ju flera år att göra ett spel, antagligen än längre om man går bort från vad man kan och gör nå nytt.

Skrivet av Emilushen:

Det låter ju rimligt att utvecklare inte hunnit ta del av det ännu, eftersom Vulcan släpptes tidigare det här året. Jag tror dock att det kommer att slå bra på marknaden, helt klart.

OpenGL har väl vart ute sedan 1992?

Varför inte bara använda det?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av Frejoh466:

OpenGL har väl vart ute sedan 1992?

Ja precis vad jag tänker.

"Whether you think you can or you can't, you're right!"

I7 4790K @ 4,8ghz, Corsair 110i GT, Titan X (första), 16 Gb 1600 Mhz RAM, 2 st 256 SSD i RAID0 för spel, 512 gb SSD systemdisk., Tascam US-2000 ljudkort. Skärm: Philips BDM4065UC 40" 4k.

+ Massa andra datorer i varje hörn av huset.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
\\Localhost
Registrerad
Mar 2006
Skrivet av Frejoh466:

OpenGL har väl vart ute sedan 1992?

Varför inte bara använda det?

de flesta spel går att starta med openGL?

genom att lägga till "-opengl" som startprefix så kan många spel iaf köras med openGl.

dock har det förr presterat lite sådär jämfört med directX i windowsmiljö men även ibland fungerat bättre än directX
hur det fungerar i linux vet jag inte men där är det ju bara openGL som gäller

Asus Z97-A, I7 4790K @4.7Ghz, 24Gb ram, 2x GIGABYTE GTX 970 WindForce 3X OC @ 1500Mhz/7010Mhz.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Norrland
Registrerad
Jan 2002

DirectX har under åren haft bättre verktyg och dokumentation och framförallt support vilket gjort API:t ledande på PC. Det är först nu i och med Vulkan som det kommit en riktig konkurrent som faktiskt kan minska DirectX övertag. Dock kommer det ju ta tid, som någon innan även nämnde, då det tar tid att utveckla spel. Att middlewares och olika spelmotorer får stöd kommer snabba upp övergången för både DirectX 12 och Vulkan.

Vulkan-implementationen i DOOM var riktigt bra och väl utförd och ett tecken på att API:t är redo för strid.

R5 Blackout: 6700K, 32GB RAM, 6,25TB, 1080 Ti Phoenix GS, XB271HU + Oculus Rift
Ncase M1: 2700K, 16GB RAM, 4,5TB lagring, GTX 1070 Mini, U2713HM
NSK3400: Ryzen 1700?, 32GB RAM, GTX 1070 Phoenix GS
Lenovo 700-15ISK: 6300HQ, 16GB RAM, 2,25TB lagring, 950m 2GB
Switch, Wii U, 3DS, GBA, PS4, PS3, PS2, PSP, PS Vita, Xbox One, Dreamcast

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalix
Registrerad
Nov 2005
Skrivet av Frejoh466:

OpenGL har väl vart ute sedan 1992?

Varför inte bara använda det?

Många spel klarar av openGL också, allt från t.ex Valve går väl på det utan problem?

i5 2500K: 4.4GHz||16GB 1600MHz||ASUS P8Z77-V PRO||Phanteks PH-TC14PE
MSI GTX 980 Gaming||Corsair Force 2 80GB|| Fractal Design Newton r2 650W M
Asus xonar essence STX|| Antec p280
Dell u2711, Sennheiser hd650, Logitech g502, fUnc f30r, KeyTronic kt2001 Ergoforce.
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Apr 2005

Kort summering:
OGL hade klart försprång och var störst på 90-talet. Sen började ett krig mellan Silicon Graphics och Microsoft när MS ville ha en del av kakan.
Kriget tog en vändning någon gång i början på 00-talet då prestandan gick över till DX fördel. Från den tiden och framåt las framförallt ATI och Nvidias utvecklingspengar på drivrutiner till att få ut mest av just DX medan OGL hamnde i skymundan.
OGL Hade en massa interna problem i SGI vid den tiden och en massa tillverkare gick ihop och bildade Khronos som tog över skeppet. OGL började komma ikapp men DX hade ett grymt försprång och MS la mycket fokus på att bibehålla ställningarna. När MS började göra DX Windows-beroende istället för hårdvaruberoende (9.0c och bakåt) så började det muttras hos utvecklarna men det har inte påverkat särskilt mycket inom PC-världen ännu, däremot mobilmarknaden.
Vulkan är väl tänkt att ändra på den trenden, något som blir intressant att se.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2004
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Isla de Muerta
Registrerad
Okt 2009

Minst pengar att tillverka och mest pengar att tjäna, så enkelt är det

CPU: R5 1600 @ 3.9Ghz 1.38v
RAM: 16GB @ 3066Mhz
GPU: 480 nitro+ @ 1366Mhz

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2015
Skrivet av hakd:

Minst pengar att tillverka och mest pengar att tjäna, så enkelt är det

I och med Vulkan så blir detta tvärtom.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2014
Skrivet av serverfel:

Borde ju vara mycket smartare att använda en öppen standard. Eller vad är det jag har missat?

Det är väl som med all annan FOSS, att den största fördelen även är en enorm nackdel. Att använda sig av DirectX är förmodligen avsevärt mycket enklare eftersom det finns en viss standard i jämförelse med OpenGL/Vulkan där alla är fria att använda mjukvaran på vilket sätt de vill. En följd av att det är just en öppen standard är bl.a. kompatibilitetsproblem.

Linux och OSX (som nu skippar Vulkan till förmån för Metal) är en väldigt nischad marknad och det lönar sig antagligen inte att anpassa spelen till dessa operativsystem så varför använda Vulkan? Microsoft har ju även varit ganska flitiga med att hjälpa till när det kommer till DirectX eftersom det gynnar dem och stärker deras ställning på spelmarknaden.

Vad anser du själv vara de största för- och nackdelarna med Vulkan respektive DirectX?

| Define S | Asus Z97i-PLUS | 4690K | 212 EVO | HyperX Fury 16GB | MSI GTX 1070 Gaming X | Integra M 550W | ASUS PB278Q |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av ågren:

Det är väl som med all annan FOSS, att den största fördelen även är en enorm nackdel. Att använda sig av DirectX är förmodligen avsevärt mycket enklare eftersom det finns en viss standard i jämförelse med OpenGL/Vulkan där alla är fria att använda mjukvaran på vilket sätt de vill. En följd av att det är just en öppen standard är bl.a. kompatibilitetsproblem.

Linux och OSX (som nu skippar Vulkan till förmån för Metal) är en väldigt nischad marknad och det lönar sig antagligen inte att anpassa spelen till dessa operativsystem så varför använda Vulkan? Microsoft har ju även varit ganska flitiga med att hjälpa till när det kommer till DirectX eftersom det gynnar dem och stärker deras ställning på spelmarknaden.

Vad anser du själv vara de största för- och nackdelarna med Vulkan respektive DirectX?

Nu hänger jag inte med. Ska opengl/vulkan inte gå att köra under osx?

Tror Linux är nischad marknad just för att spel inte utvecklas till det. Hade alla nya spel gått att köra på Linux hade betydligt fler migrerat, och företagen hade börjat utveckla andra typer av program till Linux. Varför betala för ett os när ett lika bra öppet finns?

"Whether you think you can or you can't, you're right!"

I7 4790K @ 4,8ghz, Corsair 110i GT, Titan X (första), 16 Gb 1600 Mhz RAM, 2 st 256 SSD i RAID0 för spel, 512 gb SSD systemdisk., Tascam US-2000 ljudkort. Skärm: Philips BDM4065UC 40" 4k.

+ Massa andra datorer i varje hörn av huset.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Aug 2002
Skrivet av serverfel:

Nu hänger jag inte med. Ska opengl/vulkan inte gå att köra under osx?

Tror Linux är nischad marknad just för att spel inte utvecklas till det. Hade alla nya spel gått att köra på Linux hade betydligt fler migrerat, och företagen hade börjat utveckla andra typer av program till Linux. Varför betala för ett os när ett lika bra öppet finns?

Självklart kommer OpenGL och Vulkan fungera under OSX. Men det konkurrerar med Apples egna Metal.

Apple iMac early 2009 (ATI 4850)
Apple Mac mini 2011 (server)
Apple Mac mini 2012 (Plex-server)
Apple Macbook Pro 2011 15-tum (när iPad inte räcker till)
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra götaland
Registrerad
Sep 2012
Skrivet av serverfel:

Nu hänger jag inte med. Ska opengl/vulkan inte gå att köra under osx?

OSX stödjer OpenGL givetvis. OSX/iOS kommer däremot inte få något officiellt Vulkan stöd pga Apple är Apple och vill enbart köra sin egna standard, Metal. Lyckligtvis finns projektet MoltenVK.

Kan låta oavsiktligt aggressiv.
Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra götaland
Registrerad
Sep 2012
Skrivet av iller:

Självklart kommer OpenGL och Vulkan fungera under OSX. Men det konkurrerar med Apples egna Metal.

Det är exakt det dem inte kör. Apple har gått ut och sagt att de inte kommer stödja Vulkan, vilket är rätt svinigt imo.

Kan låta oavsiktligt aggressiv.
Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Norrland
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av serverfel:

Nu hänger jag inte med. Ska opengl/vulkan inte gå att köra under osx?

Tror Linux är nischad marknad just för att spel inte utvecklas till det. Hade alla nya spel gått att köra på Linux hade betydligt fler migrerat, och företagen hade börjat utveckla andra typer av program till Linux. Varför betala för ett os när ett lika bra öppet finns?

Även om svårighetsnivån med att köra ett Linux-baserat OS minskat sedan Ubuntu kom så är det fortfarande för komplicerat för de flesta användare, speciellt när något måste göras via CLI. Det, samt att så pass mycket mjukvara saknas, är stora problem för Linux framfart.

Personligen hoppas jag på en förändring men det är ett svårt läge. Android har ju lyckats bättre och det faktum att vanliga användare inte ens fattar att det är Linux-baserat lär nog hjälpa till.

R5 Blackout: 6700K, 32GB RAM, 6,25TB, 1080 Ti Phoenix GS, XB271HU + Oculus Rift
Ncase M1: 2700K, 16GB RAM, 4,5TB lagring, GTX 1070 Mini, U2713HM
NSK3400: Ryzen 1700?, 32GB RAM, GTX 1070 Phoenix GS
Lenovo 700-15ISK: 6300HQ, 16GB RAM, 2,25TB lagring, 950m 2GB
Switch, Wii U, 3DS, GBA, PS4, PS3, PS2, PSP, PS Vita, Xbox One, Dreamcast

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2010

Anledningen är väl ungefär samma som varför företag väljer windows över Linux i så stor utsträckning: Kvalitet och support och kanske framför allt trygghet.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Framför datorn
Registrerad
Nov 2013
Skrivet av serverfel:

Hej!

Har en fråga.

Varför utvecklas spel i dx när opengl/vulkan finns? Är det för att spelen skall funka på xbox? Eller stödjer xbox opengl med? Borde den ju kunna göra? Doom finns väl på xbox...

Borde ju vara mycket smartare att använda en öppen standard. Eller vad är det jag har missat?

Ett ännu större mysterium är Apples Metal. Coolt namn men poänglöst.

Hoppas att det blir en ändring på det med åren. Själv skulle jag vilja ha Vulkan som huvud API i spel så man slipper bli tvingad till ett OS man inte vill använda, typ Windows 10

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Dec 2005

För att microsoft kastar directX + pengar till alla spelföretag för att dem ska använda deras och stänga ute linux och OS X.

#foliehattenpå

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av anders190:

Även om svårighetsnivån med att köra ett Linux-baserat OS minskat sedan Ubuntu kom så är det fortfarande för komplicerat för de flesta användare, speciellt när något måste göras via CLI. Det, samt att så pass mycket mjukvara saknas, är stora problem för Linux framfart.

Personligen hoppas jag på en förändring men det är ett svårt läge. Android har ju lyckats bättre och det faktum att vanliga användare inte ens fattar att det är Linux-baserat lär nog hjälpa till.

Det går att åtgärda svårigheterna med linux. Ju populärare det blir, desto mer dnergi läggs på det. Som med Android som går att använda helt utan kommando. Så den motiveringen har jag svårt att hålla med om. Sen kommer det alltid finnas användare och "power-users". Många vet inte ens hur man installerar ett program i Windows.

"Whether you think you can or you can't, you're right!"

I7 4790K @ 4,8ghz, Corsair 110i GT, Titan X (första), 16 Gb 1600 Mhz RAM, 2 st 256 SSD i RAID0 för spel, 512 gb SSD systemdisk., Tascam US-2000 ljudkort. Skärm: Philips BDM4065UC 40" 4k.

+ Massa andra datorer i varje hörn av huset.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Norrland
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av serverfel:

Det går att åtgärda svårigheterna med linux. Ju populärare det blir, desto mer dnergi läggs på det. Som med Android som går att använda helt utan kommando. Så den motiveringen har jag svårt att hålla med om. Sen kommer det alltid finnas användare och "power-users". Många vet inte ens hur man installerar ett program i Windows.

Hittills har ingen lyckats med det, och det finns heller ingen direkt plan att få fler användare vad jag sett. Sedan är det nog många Linux-användare som inte vill att Linux som plattform växer av olika anledningar, folk som vill känna sig unika eller har andra åsikter. Jag har själv stött på många sådanna personer, både innan jag började använda Linux (Ubuntu 2004), medans jag använde Linux primärt men även efteråt. Någon måste betala för att öka intresset.

Desto fler vet hur de installerar program i Linux än med Linux-distros samtidigt. Android är speciell då mycket av OS:et är utelåst för användaren och man har ett UI som går att använda genom att peta med ett finger. Hade det varit mer avancerat än så hade det nog misslyckats även om det lägre priset för Android, vilket ger billiga budgettelefoner, gjort mycket för att plocka marknadsandelar.

R5 Blackout: 6700K, 32GB RAM, 6,25TB, 1080 Ti Phoenix GS, XB271HU + Oculus Rift
Ncase M1: 2700K, 16GB RAM, 4,5TB lagring, GTX 1070 Mini, U2713HM
NSK3400: Ryzen 1700?, 32GB RAM, GTX 1070 Phoenix GS
Lenovo 700-15ISK: 6300HQ, 16GB RAM, 2,25TB lagring, 950m 2GB
Switch, Wii U, 3DS, GBA, PS4, PS3, PS2, PSP, PS Vita, Xbox One, Dreamcast

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Olofström
Registrerad
Feb 2012

Väldigt få använder Mac/Linux för spel och kanske därför utvecklarna struntar i använda OpenGL/Vulkan.

Chassi: Fractal Design R5 CPU: Intel i7 6700K RAM: 16Gb DDR4 Moderkort: Asus Z170 Pro Grafik: GTX 1080 STRIX OS: W10
Bra Steam design: Metro for Steam Bra gaming VOIP: Discord

Trädvy Permalänk
Skribent
Mathias Blomberg
Plats
Skövde
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av anders190:

Även om svårighetsnivån med att köra ett Linux-baserat OS minskat sedan Ubuntu kom så är det fortfarande för komplicerat för de flesta användare, speciellt när något måste göras via CLI. Det, samt att så pass mycket mjukvara saknas, är stora problem för Linux framfart.

Personligen hoppas jag på en förändring men det är ett svårt läge. Android har ju lyckats bättre och det faktum att vanliga användare inte ens fattar att det är Linux-baserat lär nog hjälpa till.

Det finns ju ingenting som säger att man ens behöver röra CLI som en användare av Linux.
De flesta programmen kan man ju installera via sin distros package manager som faktiskt är en användarvänlig fördel till Linux jämfört med Windows IMO.
Det största hindret för Linux framfart som desktop-OS tror jag snarare är det enkla faktumet att i stort sett inga desktop-datorer kommer förinstallerade med Linux.
Det är ju såklart vad Steam OS försökte göra men... ja det gick ju som det gick.

Det kan ju låta lite löjligt för oss här på Sweclockers men i det stora hela är det en minoritet som ens skulle fundera på att ens installera om Windows på sin dator och ännu mindre byta till ett helt nytt operativsystem!
Så det är ju som med hönan och ägget när det gäller Linux tyvärr, men förhoppningsvis kan Vulkan göra Linux (Ubuntu?) till ett alternativ för OEM's så småningom.

Min åldrande men rakryggade vapendragare: [Fractal Design Define R3] ≈ [Corsair AX 850W] ≈ [EVGA Geforce GTX 1060 6GB SC OC] ≈ [Intel Core i7 2700K@4.8GHz] ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [16GB Corsair Vengeance Pro 2133MHz] ≈ [ASUS Sabertooth Z77] ≈ [Samsung Spinpoint F3 1TB] ≈ [Intel 520 180GB] ≈ [ASUS Xonar Essence STX] |
Skrivmaskinen: Lenovo G50-80 Min förlängning av mig själv: OnePlus 3

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Norrland
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av Uzanar:

Det finns ju ingenting som säger att man ens behöver röra CLI som en användare av Linux.
De flesta programmen kan man ju installera via sin distros package manager som faktiskt är en användarvänlig fördel till Linux jämfört med Windows IMO.
Det största hindret för Linux framfart som desktop-OS tror jag snarare är det enkla faktumet att i stort sett inga desktop-datorer kommer förinstallerade med Linux.
Det är ju såklart vad Steam OS försökte göra men... ja det gick ju som det gick.

Det kan ju låta lite löjligt för oss här på Sweclockers men i det stora hela är det en minoritet som ens skulle fundera på att ens installera om Windows på sin dator och ännu mindre byta till ett helt nytt operativsystem!
Så det är ju som med hönan och ägget när det gäller Linux tyvärr, men förhoppningsvis kan Vulkan göra Linux (Ubuntu?) till ett alternativ för OEM's så småningom.

Klart man behöver använda CLI, alltid är det något som inte fungerar som man måste in och rätta till. Mycket av dessa saker borde rimligtvis kunna undvikas om Linux någonsin blir ett seriöst alternativ för den stora användarskaran för desktop och laptop.

Problemet med de olika distronas pakethanteringssystem är att de saknar mjukvara folk vill använda. Och pakethanteringssystemet har en tendens att få problem med installerade paket, sådanna som ska installeras såväl som repos.
De är rätt smidiga dock, personligen hade jag gärna sett något liknande apt till windows för att hantera uppdateringar till såväl OS som övrig mjukvara.

Så länge det inte finns något Linux-baserat OS som kan utmana och framförallt folk vill använda kommer det gå trögt. Nu finns det ju en del datorer att välja på samtidigt men jag förstår helt klart vad du menar och förväntar dig här. Skulle jag köpa en laptop idag så är det väl fortfarande risk att en eller flera komponenter i den inte kommer stödjas vilket tvingar mig att köra Windows istället.

Jag är inte säker på det, i och med Windows 8 och framåt där OS-uppdateringar sker lite annorlunda (och billigare) mot tidigare så verkar intresset betydligt högre nu än vad det varit tidigare. Och dessutom fler som gör det och vill göra det. Men på Windows 7-tiden och bakåt var det mer sällsynt, där håller jag nog ändå med dig.

Vulkan är en viktig komponent för att minska tröskeln för Linux-distros, API:t verkar ligga bra till när man jämför med DirectX 12 och såväl utvecklare som konsumenter är ju dessutom intresserade. Läget är bra men risken är nog stor att DirectX och Windows lär ha kvar sitt övertag.

Som gammal Linux-användare så återvänder jag gärna men finns mycket som måste förbättras innan jag återvänder. Får man dit mjukvaran så har man verkligen kommit långt och, med lite (mycket?) tur så ligger Vulkan verkligen rätt i tiden.

R5 Blackout: 6700K, 32GB RAM, 6,25TB, 1080 Ti Phoenix GS, XB271HU + Oculus Rift
Ncase M1: 2700K, 16GB RAM, 4,5TB lagring, GTX 1070 Mini, U2713HM
NSK3400: Ryzen 1700?, 32GB RAM, GTX 1070 Phoenix GS
Lenovo 700-15ISK: 6300HQ, 16GB RAM, 2,25TB lagring, 950m 2GB
Switch, Wii U, 3DS, GBA, PS4, PS3, PS2, PSP, PS Vita, Xbox One, Dreamcast

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Dec 2004
Skrivet av philipborg:

OSX stödjer OpenGL givetvis. OSX/iOS kommer däremot inte få något officiellt Vulkan stöd pga Apple är Apple och vill enbart köra sin egna standard, Metal. Lyckligtvis finns projektet MoltenVK.

Skrivet av philipborg:

Det är exakt det dem inte kör. Apple har gått ut och sagt att de inte kommer stödja Vulkan, vilket är rätt svinigt imo.

Vilket är snudd på dårskap. Det sätter verkligen köppar i hjulen för Vulkans potential och cementerar Apples obskyritet. Vulkan kunde bli Apples stora chans till att göra OS X till ett spel-OS att räkna med och därmed bredda Mac rätt rejält. Varför hatar de spel? Varför hatar de sig själva?

Skrivet av anders190:

Även om svårighetsnivån med att köra ett Linux-baserat OS minskat sedan Ubuntu kom så är det fortfarande för komplicerat för de flesta användare, speciellt när något måste göras via CLI. Det, samt att så pass mycket mjukvara saknas, är stora problem för Linux framfart.

Personligen hoppas jag på en förändring men det är ett svårt läge. Android har ju lyckats bättre och det faktum att vanliga användare inte ens fattar att det är Linux-baserat lär nog hjälpa till.

Fast Android är inte så mycket ett Linux-OS utan snarare ett Google-OS, precis som att PS3- och PS4-OS:et snarare är ett PS-OS än ett FreeBSD-OS, precis som att bankautomater är just bankomater snarare än Windows-maskiner. Poängen är att tekniken de bygger på inte alls har något med slutprodukten att göra. "Produkten Lunix" är något man installerar på en dator, vilken som helst. Android, Playstation och bankomater är mer eller mindre slutna system.

Jag ser två stora hinder för Vulkans utveckling. Dels Apples avbräck, vilket gör att Vulkans stora behållning, att det ska fungera på alla skrivbords-OS, omintetgörs. Men med lite tur kan MoltenVK släta över det.
Det andra är att någon kommersiell aktör måste driva på spel på Linux på bred front. Valve verkade kunna bli den aktören, men de sitter med tummen i röven och verkar inte ha några ambitioner om någonting alls längre.

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av anders190:

Hittills har ingen lyckats med det, och det finns heller ingen direkt plan att få fler användare vad jag sett. Sedan är det nog många Linux-användare som inte vill att Linux som plattform växer av olika anledningar, folk som vill känna sig unika eller har andra åsikter. Jag har själv stött på många sådanna personer, både innan jag började använda Linux (Ubuntu 2004), medans jag använde Linux primärt men även efteråt. Någon måste betala för att öka intresset.

Desto fler vet hur de installerar program i Linux än med Linux-distros samtidigt. Android är speciell då mycket av OS:et är utelåst för användaren och man har ett UI som går att använda genom att peta med ett finger. Hade det varit mer avancerat än så hade det nog misslyckats även om det lägre priset för Android, vilket ger billiga budgettelefoner, gjort mycket för att plocka marknadsandelar.

Wow... väldigt dyster bild av läget.... kanske ligger något i det, men jag tror ändå att många vill att Linux ska bli mer lättillgängligt.

"Whether you think you can or you can't, you're right!"

I7 4790K @ 4,8ghz, Corsair 110i GT, Titan X (första), 16 Gb 1600 Mhz RAM, 2 st 256 SSD i RAID0 för spel, 512 gb SSD systemdisk., Tascam US-2000 ljudkort. Skärm: Philips BDM4065UC 40" 4k.

+ Massa andra datorer i varje hörn av huset.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av GilbertG:

Vilket är snudd på dårskap. Det sätter verkligen köppar i hjulen för Vulkans potential och cementerar Apples obskyritet. Vulkan kunde bli Apples stora chans till att göra OS X till ett spel-OS att räkna med och därmed bredda Mac rätt rejält. Varför hatar de spel? Varför hatar de sig själva?

Fast Android är inte så mycket ett Linux-OS utan snarare ett Google-OS, precis som att PS3- och PS4-OS:et snarare är ett PS-OS än ett FreeBSD-OS, precis som att bankautomater är just bankomater snarare än Windows-maskiner. Poängen är att tekniken de bygger på inte alls har något med slutprodukten att göra. "Produkten Lunix" är något man installerar på en dator, vilken som helst. Android, Playstation och bankomater är mer eller mindre slutna system.

Jag ser två stora hinder för Vulkans utveckling. Dels Apples avbräck, vilket gör att Vulkans stora behållning, att det ska fungera på alla skrivbords-OS, omintetgörs. Men med lite tur kan MoltenVK släta över det.
Det andra är att någon kommersiell aktör måste driva på spel på Linux på bred front. Valve verkade kunna bli den aktören, men de sitter med tummen i röven och verkar inte ha några ambitioner om någonting alls längre.

Ja, Valve gav mig hopp med steamOs...

"Whether you think you can or you can't, you're right!"

I7 4790K @ 4,8ghz, Corsair 110i GT, Titan X (första), 16 Gb 1600 Mhz RAM, 2 st 256 SSD i RAID0 för spel, 512 gb SSD systemdisk., Tascam US-2000 ljudkort. Skärm: Philips BDM4065UC 40" 4k.

+ Massa andra datorer i varje hörn av huset.