Far Cry 4 startar inte med Geforce 1080

Permalänk
Medlem

Far Cry 4 startar inte med Geforce 1080

Nu lär jag nog först av allt be så hemskt mycket om ursäkt om jag har råkat lägga tråden på fel ställe.
Visste inte om jag skulle lägga den på eller under "Grafikkort/Geforce" eller här.

Men jag chansar och ser.

Jo, jag får inte Far Cry 4 att funka med mitt Geforce 1080 kort. När jag klickar på iconen för att starta spelet, så händer det ingenting.
Eller, iconen blinkar till och man ser att någonting jobbar under ett par sekundrar. Och det är allt för att sen ingenting mer hända.

Har testat på Far Cry 3, och där är det inga problem. Där kan jag köra igång spelet.

Så jag lär bara höra med er om det är fler än jag som har problem med att få Far Cry 4 att funka med Geforce 1080.
Och vad man ev kan göra för att få det att funka.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem

Pröva att köra som admin och kolla om det fungerar?
Kör det annars i kompatibilitetsläge för win 7/8 och kolla om det funkar.
https://steamcommunity.com/app/298110/discussions/0/617329505...

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-UP7 | i7 3770K 3.5 GHz | Crucial Ballistix Elite DDR3 1600 MHz 4x4 GB | Crucial M500 240GB SSD | Seagate Desktop 3TB 7200rpm 64MB | Corsair H80i | Gigabyte GTX 970 Windforce G1 Gaming 4GB SLI | BitFenix Ronin | Be-Quiet Dark Power Pro 10 750 W | Asus Xonar Essence STX
Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem

@Liv&helvete: Hade liknande problem med ett annat kort. Kommer inte ihåg specifikt vad som fungerade för mig i slutändan men det var mycket med att ta bort diverse "dll"-filer, skriva något i en annan fil och typ reparera spelet genom uplay. Prövat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Captain_Spock:

Pröva att köra som admin och kolla om det fungerar?
Kör det annars i kompatibilitetsläge för win 7/8 och kolla om det funkar.
https://steamcommunity.com/app/298110/discussions/0/617329505...

@Captain_Spock

Ska ta och läsa och se vad jag kommer fram till.
Tack för länken.

Skrivet av Gustenrocks:

@Liv&helvete: Hade liknande problem med ett annat kort. Kommer inte ihåg specifikt vad som fungerade för mig i slutändan men det var mycket med att ta bort diverse "dll"-filer, skriva något i en annan fil och typ reparera spelet genom uplay. Prövat?

@Gustenrocks

Det här med att börja ta bort "dll"-filer, det aktar jag mig gärna för. Jag har varit inne på det förut i andra sammanhang, och det har slutat med att jag har fått formatera om datorn. Så efter det så ger jag mig inte in på sånt som jag inte vet vad jag gör. :/

Det brukar aldrig föra något gott med sig.

Sen det här med att prova reparera spelet genom UPlay, det har inte funderat eller tänkt på.
Men jag ska se om det ev kan hjälpa.

Tack för förslaget.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Avstängd

Jag vet inte vad du har för komponenter men fc4 kräver fyra kärnor eller i alla fall två med hyperthreading. Det vägrade starta på min pentium ae maskin på liknande sett, alltså ingen indikation på vad som var fel eller så. Jag löste det med något dll-injection verktyg och en dll som gjorde så att det funkade med två kärnor. Spelet rullade sen på bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag vet inte vad du har för komponenter men fc4 kräver fyra kärnor eller i alla fall två med hyperthreading. Det vägrade starta på min pentium ae maskin på liknande sett, alltså ingen indikation på vad som var fel eller så. Jag löste det med något dll-injection verktyg och en dll som gjorde så att det funkade med två kärnor. Spelet rullade sen på bra.

Skickades från m.sweclockers.com

@snajk

Saken är den att innan jag bytte upp mig från mitt förra Geforce 960 till mitt nu Geforce 1080, då funkade spelet.
Men inte nu efter uppbytet. Så det är ju någonting med 1080 kortet som gör att jag inte kan få i gång spelet.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liv&helvete:

@snajk

Saken är den att innan jag bytte upp mig från mitt förra Geforce 960 till mitt nu Geforce 1080, då funkade spelet.
Men inte nu efter uppbytet. Så det är ju någonting med 1080 kortet som gör att jag inte kan få i gång spelet.

Installerade du om grafikdrivrutinerna för 1080?

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem

Måste finns en konfigfil där (oftast i Dokument mappen) det finns info om grafikkortet. Testa att slänga den filen eller flytta den och se om spelet hittar det nya kortet

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjemrdeil:

Installerade du om grafikdrivrutinerna för 1080?

@Hjemrdeil

Det var inte jag som installerade grafikkortet. Utan det lät jag överlämna till en datafirma här i stan.
Och jag kan inte tänka mig något annat än att dom installerade grafikdrivrutinerna i samma sväng.

Skrivet av AMD-FX:

Måste finns en konfigfil där (oftast i Dokument mappen) det finns info om grafikkortet. Testa att slänga den filen eller flytta den och se om spelet hittar det nya kortet

@AMD-FX

Jag får ta och kolla lite senare i eftermiddag och se om jag ev kan hitta något.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Liv&helvete:

@snajk

Saken är den att innan jag bytte upp mig från mitt förra Geforce 960 till mitt nu Geforce 1080, då funkade spelet.
Men inte nu efter uppbytet. Så det är ju någonting med 1080 kortet som gör att jag inte kan få i gång spelet.

Nej då är det inte det problemet.

Permalänk
Medlem

Far Cry 4 är skumt. Varje gång jag har uppdaterat drivrutinerna för GPU'n så måste jag reparera spelet genom Uplay 2-3ggr innan det fungerar som vanligt igen.
Ingen aning varför det händer men det fungerar för mig iaf

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Åbäke: R7 3700X | ASUS X470 Strix-F | EVGA GTX 1080 FTW | 32GB RAM | Custom Loop
HTPC: i7 7700K Delid | Noctua NH-U9B SE2 | MSI Z270M Mortar | GTX 1660 Super | 16GB RAM |
Konsoler: Xbox One X | Xbox 360 | Xbox | PS4 | PS3 | PS2 | Wii

Permalänk
Inaktiv

Datorfirma eller inte, finns ju alltid möjlighet att något blev konstigt. Ladda ner drivrutinerna till kortet och installera om det. Se bara till att du checkar i kryssrutan så den tar bort alla gamla drivrutiner/konf filer etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makarickiri:

Far Cry 4 är skumt. Varje gång jag har uppdaterat drivrutinerna för GPU'n så måste jag reparera spelet genom Uplay 2-3ggr innan det fungerar som vanligt igen.
Ingen aning varför det händer men det fungerar för mig iaf

Skickades från m.sweclockers.com

@makarickiri

Jag såg nu när jag hade laddat ner och skulle testa "Metro Last light redux" från Steam. Det spelet funkade inte heller. :/

Skrivet av KaffeMedKotlett:

Datorfirma eller inte, finns ju alltid möjlighet att något blev konstigt. Ladda ner drivrutinerna till kortet och installera om det. Se bara till att du checkar i kryssrutan så den tar bort alla gamla drivrutiner/konf filer etc.

@KaffeMedKotlett

Jo, du har rätt i det du säger.

Får ta och ladda ner senaste drivrutinerna från Geforce.com och lägga i dom.
Se sen vad som händer.

*En kvart senare*
Det gjorde ingen skillnad.

Men såg att drivrutinerna som låg i datorn innan jag lade upp dom nya, att dom var inte alls dom senaste.
Så jag antar väl då att man inte kan ta för givet att när en datafirma sätter i någon enhet, att dom då installerar dom senaste drivrutinerna.

Blev en erfarenhet rikare.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10