Permalänk

Vilka RAM duger utmärkt i mitt syfte?

Har ett Gigabyte Z170 Gaming K3 moderkort och använder nu ett par RIKTIGT billiga 4x4GB DDR4 stickor.

Vad jag tänkte köpa är 16GB RAM (8X8)
Vad gör jag på datorn då?
Spelar spel med grafiken så maxad det bara går. Utöver det är det webben, film, serier, endel foto editering men småskaligt.

Ska snart köpa ny mycket större display även vilket jag tror ska spela in i RAM storleken? Eller är jag ute och vandrar där?

Till sist, vad spelar själva "MHz" på de olika RAM stickorna för roll? Är det med överklockning att göra?
Är väldigt nyfiken, tack !

Visa signatur

CPU ∙ 7800x3D •
RAM ∙ 32GB G.Skill •
MB ∙ MSI MAG B650 Tomahawk •
GPU ∙ 4070ti Super •
PSU ∙ Seasonic Focus+ Gold 750W •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unbalanced:

Vad jag tänkte köpa är 16GB RAM (8X8)

8*8=64?

Skrivet av Unbalanced:

Vad gör jag på datorn då?
Spelar spel med grafiken så maxad det bara går. Utöver det är det webben, film, serier, endel foto editering men småskaligt.

Skulle säga att 16GB är lagom till dig.

Skrivet av Unbalanced:

Ska snart köpa ny mycket större display även vilket jag tror ska spela in i RAM storleken? Eller är jag ute och vandrar där?

Pratar vi tum eller upplösning? Iofs så påverkas ingen utav dem nämnvärt utav RAM mängden givet att du har ett grafikkort. Den fysiska skärmstorleken påverkar faktiskt ingenting för datorn, enbart upplösning gör.

Skrivet av Unbalanced:

Till sist, vad spelar själva "MHz" på de olika RAM stickorna för roll? Är det med överklockning att göra?

RAM har två egenskaper, frekvens och latens. Det första mäts i Hz och det senare i CL. Man vill ha så hög frekvens som möjligt men samtidigt så låg latens som möjligt. (Väldigt förenklat med latensen.)

Men nu vet jag inte vad du har för RAM idag, men med 95% säkerhet är en RAM uppgradering för hastighetens skull rätt bortkastade pengar för dig.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk

Tack för era svar.

Jag har följande RAM, tror det var dom billigaste stickorna jag kunde hitta på komplett då.

Crucial DDR4 2133MHz 8GB (2x4GB)

Så det skulle inte göra någon märkbar förändring i spel om jag köpte 16gb (totalt) i tex 3000MHz och så låg latens som möjligt ?

Visa signatur

CPU ∙ 7800x3D •
RAM ∙ 32GB G.Skill •
MB ∙ MSI MAG B650 Tomahawk •
GPU ∙ 4070ti Super •
PSU ∙ Seasonic Focus+ Gold 750W •

Permalänk
Medlem

DDR4-1866/2133 är det intel officiellt stödjer på i5 6600K och i7 6700K.

Högre frekvens kan öka prestandan, lite till inget oftast, bästa är att kolla specifika tester för dina behov men från Intels synvinkel så är allt över 2133Mhz samma sak som överklockning då du överklockar processorns minneskontroller och därmed försvinner garantin.
Moderkortstillverkarna älskar att stödja högre frekvenser men faktum är att pallar din CPU inte med så hjälper det föga då minneskontrollern sitter där.
Moderkortstillverkaren garanterar bara att deras moderkort stödjer frekvensen inte processorn.

Men oavset processorn var designad för att prestera optimalt med officiellt stödda minnesfrekvenserna så snabbare ger en boost men LÅNGT ifrån proportionerligt.
Du kan antigen byta ut minnen eller komplettera, osäker på om du nu har 2 eller 4st minnen för du skriver lite olika.

Själv kör jag 2GB+8GB i varje kanal på mitt H97 moderkort med dual Channel aktiverat för totalt 20Gb ram.

Permalänk
Medlem

Hastigheten hos minnet gör generellt väldigt liten skillnad. Det enda vettiga för dig skulle vara att köpa ytterligare ett paket av samma minne (2x4GB) för att uppnå 16 GB. Detta är dock endast nödvändigt om du faktiskt använder dig av allt ditt minne. Du kan enkelt kolla i Aktivitetshanteraren (Task manager) hur mycket minne du använder när du spelar.