Märke/modell på hårddiskar för lagring rekommenderas?

Permalänk

Märke/modell på hårddiskar för lagring rekommenderas?

Godmorgon,

Vilket Fabrikat av alla dessa som finns ute nu är kända för att göra STABILA hårddiskar som är bra som lagringsdiskar,
som ska hålla bra. Bra kvalité helt enkelt för att minimera risken för datakrash.

Letar efter en 1TB disk, sedan ev efter 2TB & 3TB.

Tack!

Visa signatur

CPU ∙ 7800x3D • RAM ∙ 32GB G.Skill • MB ∙ MSI MAG B650 Tomahawk •
GPU ∙ 4070ti Super •
PSU ∙ Seasonic Focus+ Gold 750W •
CH ∙ Fractal Design Define R6• MONITOR ∙ Acer X34P 34" UW / XB271HU 27" 1440p

Permalänk
Vila i frid

HGST

https://www.backblaze.com/blog/hard-drive-reliability-stats-q...

Permalänk
Avstängd

@hasenfrasen:

Då är det dom här du tänker på?

HGST Ultrastar He8 Enterprise Hard Drive

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Vilka hårddiskar i deras miljö är avsedda för deras miljö?
Plus att deras formel för tillförlitlighet är (100*drive-failures)/(drive-hours/24/365).

Välj vilken arkiveringshårddisk som helst för lagringssyfte.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Veni:

Vilka hårddiskar i deras miljö är avsedda för deras miljö?

Det har de förklarat i tidigare blogg-postningar. De köper diskar som är kostnadseffektiva för deras användningsområde. Att behöva byta disk då och då är inget som avskräcker dem från vissa fabrikat.

Permalänk
Medlem

Jag lämnade just in min HGST 4TB till webhallen. SMART error, windows meddelar också att den är defekt.
Så bra är dem...

Kort och konsist - det finns inga bra. Alla går förr eller senare sönder. Ha backup eller strunta i snurror. Köp två av de billigaste.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Det har de förklarat i tidigare blogg-postningar. De köper diskar som är kostnadseffektiva för deras användningsområde. Att behöva byta disk då och då är inget som avskräcker dem från vissa fabrikat.

Så hur relevant är deras statistik för vanliga hemanvändare?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Ska den sitta i datorn och användas kontinuerligt? Då kanske inte arkiveringsdiskar är optimalt. De med SMR eller vad det heter.

Bäst är att göra backup regelbundet. Gärna till något externt.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Allt utom Seagate brukar jag ha som tumregel.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unbalanced:

Godmorgon,

Vilket Fabrikat av alla dessa som finns ute nu är kända för att göra STABILA hårddiskar som är bra som lagringsdiskar,
som ska hålla bra. Bra kvalité helt enkelt för att minimera risken för datakrash.

Letar efter en 1TB disk, sedan ev efter 2TB & 3TB.

Tack!

Titta även på denna från Backblaze. Seagate har ett oförtjänt dåligt rykte pga ST30000D0001 serien. Undvik den, annars är de väl som de flesta andra känns det som. HGSTs ena serie från 2014 var inte direkt lysande heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Det har de förklarat i tidigare blogg-postningar. De köper diskar som är kostnadseffektiva för deras användningsområde. Att behöva byta disk då och då är inget som avskräcker dem från vissa fabrikat.

Är statistiken då tillämplig? Att köra en en Skoda på en F1 racingbana 24/7 lär få den att rasa ihop långt mycket tidigare än en ett fordon avsett för en sådan bana. För när man tittar närmare på statistiken som Du inte publicerade men som finns på deras hemsida i linje med den bild som Du publicerade så ser man att vissa modeller utav diskar oavsett fabrikat har inget att göra i en sådan miljö. Hårddiskar avsedda för privat bruk eller skrivbordsdatorer har inte i Backblaze miljöer att göra. Men det struntar så klar dom i eftersom dom är ute efter lägsta pris per GiB.

Man kan få statistik att visa vad man än vill. Det många glömmer är att kolla om statistiken är tillämplig i det aktuella fallet. Skulle jag bygga ett Backblaze CrashPlan center till lägsta peng så lär denna statistik vara tillämplig. Skall jag bygga lagring för ett företag eller privat bruk så anser inte jag att denna statistik visar verkligheten eftersom man använder en sparkcykel för att göra en lastbils jobb.

Sen kommer frågan med vad man menar med lagring. Är det enbart lagring med sekventiell läsning eller är det hög slumpmässig I/O läs/skriv.

Så åter igen: köp vad som helst för lagring.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Är statistiken då tillämplig? Att köra en en Skoda på en F1 racingbana 24/7 lär få den att rasa ihop långt mycket tidigare än en ett fordon avsett för en sådan bana. För när man tittar närmare på statistiken som Du inte publicerade men som finns på deras hemsida i linje med den bild som Du publicerade så ser man att vissa modeller utav diskar oavsett fabrikat har inget att göra i en sådan miljö. Hårddiskar avsedda för privat bruk eller skrivbordsdatorer har inte i Backblaze miljöer att göra. Men det struntar så klar dom i eftersom dom är ute efter lägsta pris per GiB.

Man kan få statistik att visa vad man än vill. Det många glömmer är att kolla om statistiken är tillämplig i det aktuella fallet. Skulle jag bygga ett Backblaze CrashPlan center till lägsta peng så lär denna statistik vara tillämplig. Skall jag bygga lagring för ett företag eller privat bruk så anser inte jag att denna statistik visar verkligheten eftersom man använder en sparkcykel för att göra en lastbils jobb.

Sen kommer frågan med vad man menar med lagring. Är det enbart lagring med sekventiell läsning eller är det hög slumpmässig I/O läs/skriv.

Så åter igen: köp vad som helst för lagring.

Här vill jag faktiskt säga emot dig, if I may. Det Backblaze gör att de köper in diskar för drift och någon form av raid/zfs lösning etc - diskhaveri är inte ett problem utan något man i princip utgår ifrån samt att diskar ersätts på garanti eller köps nya. Det är så företag som värderar sin data högre än inköpskostnaden också borde tänka - ha en uppsättning tänkt för drift och upptid och seriösa backuprutiner istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Här vill jag faktiskt säga emot dig, if I may. Det Backblaze gör att de köper in diskar för drift och någon form av raid/zfs lösning etc - diskhaveri är inte ett problem utan något man i princip utgår ifrån samt att diskar ersätts på garanti eller köps nya. Det är så företag som värderar sin data högre än inköpskostnaden också borde tänka - ha en uppsättning tänkt för drift och upptid och seriösa backuprutiner istället.

Nu var det inte priset som jag fäste någon vikt vid.

Hur relevant är statistiken när man använder en produkt avsedd för ett användningsområde och sedan nyttja denna i en miljö ej avsedd för den?

Som att bygga statistik för cyklar avsedda för innerstadscykling men som nyttjats ute i skogsterräng. Inte svårt att räkna ut att cykeln avsedd för innerstadscykling kommer fortare att få en skada som omöjliggör dess funktion än en som är avsedd för skogsterräng om man kör dom två exakt lika mycket i skogen.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Nu var det inte priset som jag fäste någon vikt vid.

Hur relevant är statistiken när man använder en produkt avsedd för ett användningsområde och sedan nyttja denna i en miljö ej avsedd för den?

Som att bygga statistik för cyklar avsedda för innerstadscykling men som nyttjats ute i skogsterräng. Inte svårt att räkna ut att cykeln avsedd för innerstadscykling kommer fortare att få en skada som omöjliggör dess funktion än en som är avsedd för skogsterräng om man kör dom två exakt lika mycket i skogen.

Du har en poäng men du vet att skillnaden mellan de olika diskarna är i princip enbart firmware för att parkera läshuvuden? Fakta kvarstår, i deras exempel är storlek och pris av intresse pga kvantitet - fallerande diskar (eller cyklar) är av komplett ointresse då det är beräknat för. Om du tar din sporthoj ut i skogen och den pajar, men du är inställd på det så gör väl det inget heller

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Du har en poäng men du vet att skillnaden mellan de olika diskarna är i princip enbart firmware för att parkera läshuvuden? Fakta kvarstår, i deras exempel är storlek och pris av intresse pga kvantitet - fallerande diskar (eller cyklar) är av komplett ointresse då det är beräknat för. Om du tar din sporthoj ut i skogen och den pajar, men du är inställd på det så gör väl det inget heller

Skickades från m.sweclockers.com

Precis, dom går efter priset. Problemet är att vissa personer misstolkar just Backblaze statistiken som att vissa fabrikat/modeller är sämre än andra när man inte direkt ser i bilden att det är konsumentmodeller som skapar en skev bild. Om man tar sin sporthoj ut i skogen och den pajar så kan man inte jämföra det mot ett annat fabrikat som är avsett för skogen. Sen att man är inställd på att sporthojen kommer att gå itu tidigare är inte det jag hänger upp mig på, utan att folk använder Backblaze statistik för att jämföra äpplen med päron.

Jag kan däremot inte hålla med dig angående att det i princip är firmware är skillnaden för att parkera läshuvuden. Jämför jag mina ST33000651SS med ST3300557SS så ser jag direkt på kretskorten att inte en enda del stämmer överens med varandra. Mina ST8000AS0002 har knappt något placerat på samma ställe som ST33000651SS och definitivt inte något nära ST3300557SS. Hårddiskar avsedda för tätt packade miljöer måste kunna stå emot frekvenserna(==vibrationerna) som uppstår i dessa miljöer 24/7.

Och skulle man kolla på en sprängskiss utav en ST3300557SS och en ST8000AS0002 så ser man direkt skillnaden på armarna och axlarna. Huvudena kanske finns också med i någon separat sprängskiss. De lär inte vara likadana.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Är statistiken då tillämplig?

Att köra en en Skoda på en F1 racingbana 24/7 lär få den att rasa ihop långt mycket tidigare än en ett fordon avsett för en sådan bana.

Skall jag bygga lagring för ett företag eller privat bruk så anser inte jag att denna statistik visar verkligheten eftersom man använder en sparkcykel för att göra en lastbils jobb.

Skrivet av Veni:

Som att bygga statistik för cyklar avsedda för innerstadscykling men som nyttjats ute i skogsterräng. Inte svårt att räkna ut att cykeln avsedd för innerstadscykling kommer fortare att få en skada som omöjliggör dess funktion än en som är avsedd för skogsterräng om man kör dom två exakt lika mycket i skogen.

Många cycklar och visst har du en poäng.

Men något du verkar helt missa är...
- Om skoda:n faktiskt håller 200 varv på bana..
- Om Sparkcykeln klarar lasten...
- Innerstadscykeln tål leran, stötarna och ojämna terrängen...

Skrivet av Veni:

Om man tar sin sporthoj ut i skogen och den pajar så kan man inte jämföra det mot ett annat fabrikat som är avsett för skogen. Sen att man är inställd på att sporthojen kommer att gå itu tidigare är inte det jag hänger upp mig på, utan att folk använder Backblaze statistik för att jämföra äpplen med päron.

Mao. Jag håller med att Seagate diskarna inte ska få skit för att de inte håller utanför deras planerade användningsområde, men däremot de som gör... dvs Tex HGST diskarna i diagrammet ovan (som dessutom har många diskar i sin sample), håller. De tål mao mer än de borde, och det borde man ta med sig.

Så frågan är då, varför välja en Seagate/WD disk (eller någon annan) om du har statistik på att de som tål mest "hård användning", är HGST? Samma anledning till varför jag tar Toyota varje gång... för jag spenderar inte tid på verkstaden med den, utan den bara fungerar, även långt utanför vad den egentligen "borde", och många år längre än den "borde".
Om du gör en NAS hemma, och vill ha lite billigare diskar så är denna information faktiskt relevant.

Visa mig dock ett test där dessa körs som "din" version av lagring (ensam disk), med hyfsad sample size så ska jag gärna ta det i aspekt. Men det som visats med Seagate 3TB problem disk (en av dem) är inte att den bara är rent av opålitlig, utan att Seagate fortsatte att sälja möget i många år efter de visste att den returnerades som F. Prisjakt kan ge dig en hel del info där... Så just den modellen bör man undvika som pesten.

Med det sagt så verkar deras 4TB vara bra o pålitlig, och jag är personligen emot att stirra sig blind på ett märke, då modell till modell kan skilja sig enormt. Så jag håller med dig att man inte ska ta Backblaze:s statisk bara rakt av, utan förstå vad den syftar på. Men tar man detaljerna som @MsSmith var snäll nog att ge, så ser man tex alla 4TB diskarna för sig:

Sämsta 2,5k HGST diskar, ca 1% fail per år.
Sämsta Seagate har 8.8k 3,8% - 14,8k 2,8% - 34.7k 2,9%.
Sämsta Toshiba 146st, 2,2%
Sämsta WDC 45, 9% - 46, 2,14%.

Första man kan se är att många av dem har alldeles för få exemplar för pålitlig statistik, så Toshiba + WDC måste man ignorera info om, då de helt enkelt inte har nog med diskar i test. Seagate har dock enormt många, och 3% är inte dåligt, utan helt acceptabel nivå.
Udda stickaren är den HGST diskarna (finns 2 typer till) som verkar ha 1% failure, eller lägre.
Så... 4TB HGST diskarna (finns 3 st olika modeller med bra sample size) verkar helt enkelt tåla RAID, vibrationer och liknande miljöer, utan problem.

Dock vill jag avsluta med att det bästa rådet i hela tråden har gets:

Skrivet av JD:

Kort och konsist - det finns inga bra. Alla går förr eller senare sönder. Ha backup eller strunta i snurror. Köp två av de billigaste.

För även om det är 1% failure rate, så sker det ändå. Så detta är helt klart det bästa rådet för lagring. Se till att diskarna är så långt ifrån varandra du kan också.

Permalänk
Medlem

Var precis vad jag försökte säga - att om man tar med i beräkningen att de går sönder kan man med gott samvete ta sin sporthoj ut i skogen och låta naturen ha sin gilla gång.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@MsSmith: Den disken finns inte längre till salu, så inget att bry sig om. Du kommer att hitta felet hos alla tillverkare, du kommer väl ihåg IBM:s Deskstar, även känd som death star, eftersom Toshiba tog över dom diskarna så borde dom vara ökända, varför skriker du inte om dom? Dom finns faktiskt fortfarande till salu. Till skillnad från den Seagate hade. Sedan har du den modell av Samsung 840 osv osv.

Sedan gör val efter vad du skall göra, köper du en disk som klarar mindre än 24 timmar per månad och använder 24/7 i en dator som ger mer än 50 grader konstant 24/7 så kan du räkna med 75% av dess livslängd borta efter några minuter redan.

Jag köper bara dedikerade diskar som är avsedda för 24/7 och med 5 år eller längre garanti. Just av den anledningen att man i längden får tillbaka det för man slipper att byta saker stup i ett, vilket också ger en risk att andra komponenter skadas.

När jag väljer komponenter väljer jag alltid saker som är avsedda för pro eller företag / industri av den anledningen att det kostar när man köper men kostar inget i underhåll eller utbyte då det oftast är väldigt bra garanti eller så bra kvalitet att man inte kan slita ut det som privatperson, sedan kan man självklart få ett måndagsexemplar vad man än köper, men det är något som inte riktigt är det vi diskuterar här.

Så välj diskar som är specifikt avsedda för 24/7 och se till att din maskin aldrig blir varmare än 50 grader,

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

@MsSmith: Den disken finns inte längre till salu, så inget att bry sig om. Du kommer att hitta felet hos alla tillverkare, du kommer väl ihåg IBM:s Deskstar, även känd som death star, eftersom Toshiba tog över dom diskarna så borde dom vara ökända, varför skriker du inte om dom? Dom finns faktiskt fortfarande till salu. Till skillnad från den Seagate hade. Sedan har du den modell av Samsung 840 osv osv.

Sedan gör val efter vad du skall göra, köper du en disk som klarar mindre än 24 timmar per månad och använder 24/7 i en dator som ger mer än 50 grader konstant 24/7 så kan du räkna med 75% av dess livslängd borta efter några minuter redan.

Jag köper bara dedikerade diskar som är avsedda för 24/7 och med 5 år eller längre garanti. Just av den anledningen att man i längden får tillbaka det för man slipper att byta saker stup i ett, vilket också ger en risk att andra komponenter skadas.

När jag väljer komponenter väljer jag alltid saker som är avsedda för pro eller företag / industri av den anledningen att det kostar när man köper men kostar inget i underhåll eller utbyte då det oftast är väldigt bra garanti eller så bra kvalitet att man inte kan slita ut det som privatperson, sedan kan man självklart få ett måndagsexemplar vad man än köper, men det är något som inte riktigt är det vi diskuterar här.

Så välj diskar som är specifikt avsedda för 24/7 och se till att din maskin aldrig blir varmare än 50 grader,

Vad exakt menar du? Allt jag har skrivit är att Seagate har ett oförtjänt dåligt rykte här på SweC pga en eller ett fåtal mindre lyckade revisioner av hårddiskar (som dessutom inte ens säljs längre) - precis som Deskstar och Samsungs 840, men det känns inte relevant att dra upp i sammanhanget.

Du får köpa vad du vill - allt jag säger, och tydligen behöver upprepa - är att alla diskar efter sina förutsättningar kommer fungera alldeles utmärkt.

Permalänk
Medlem

@MsSmith: Möjligt att jag läste ditt inlägg lite för snabbt, skyller på temperaturen ute. Helt klart att dessa rykten alltid sitter kvar, det stora problemet är väl att tekniken utvecklas så fort att ryktena helt klart är omoderna ungefär varje halvår. Viket gör att dom inte riktigt hänger med verkligheten. Det här finns ju i princip i allt inom datorbranschen. Så fort något blir för varmt, för slött eller instabilt så blir företaget sågat för alltid och lite till. Det är bra så vis att man får information om det faktiska problemet, men man måste inse att det finns en anledning till att man uppgraderar och uppdaterar, annars vore världen redan perfekt, vilket den aldrig blir.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

@MsSmith: Möjligt att jag läste ditt inlägg lite för snabbt, skyller på temperaturen ute. Helt klart att dessa rykten alltid sitter kvar, det stora problemet är väl att tekniken utvecklas så fort att ryktena helt klart är omoderna ungefär varje halvår. Viket gör att dom inte riktigt hänger med verkligheten. Det här finns ju i princip i allt inom datorbranschen. Så fort något blir för varmt, för slött eller instabilt så blir företaget sågat för alltid och lite till. Det är bra så vis att man får information om det faktiska problemet, men man måste inse att det finns en anledning till att man uppgraderar och uppdaterar, annars vore världen redan perfekt, vilket den aldrig blir.

Undantaget Intel och deras Prescott - den fnissar vi mest åt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Vilka hårddiskar i deras miljö är avsedda för deras miljö?
Plus att deras formel för tillförlitlighet är (100*drive-failures)/(drive-hours/24/365).

Välj vilken arkiveringshårddisk som helst för lagringssyfte.

Monterad i en dator för skrivning/läsning av data?

Är inte alla diskar det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

@MsSmith: Den disken finns inte längre till salu, så inget att bry sig om. Du kommer att hitta felet hos alla tillverkare, du kommer väl ihåg IBM:s Deskstar, även känd som death star, eftersom Toshiba tog över dom diskarna så borde dom vara ökända, varför skriker du inte om dom? Dom finns faktiskt fortfarande till salu. Till skillnad från den Seagate hade. Sedan har du den modell av Samsung 840 osv osv.

Du kollade inte min prisjakt länk va?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=984882
Seagates skit disk finns fortfarande till salu!

Ang 840 diskarna så rasar de inte mer ofta än andra SSDer. De tappar prestanda, ja, men även det verkar Samsung ha gett sig på att fixa.
Jag ser ingen fix för brickade Seagate diskar än, gör du?

Ang Toshiba så har de faktiskt haft problem med en del diskar på några modeller. Så visst, IBM andan lever vidare

Men visst, jag håller med dig att alla tillverkare har sina dåliga modeller. Vissa gör bättre/sämre i från sig att fixa dem, vilket är ofta mer viktigt. Samsung var sega som F på att erkänna felet, och det har tagit tid att fixa, men Seagate har inte ens erkänt problemet än, utan säljer disken än idag.

Ang Seagate diskar så har de nästan ingen temperatur tålighet. 50 Grader = kraschad disk. 40 grader, fungerande disk. De fungerar mao kanon, inom spec, men det är ett jävla jobb att hålla allt perfekt vibrationsfritt, perfekt temperatur och perfekt allt annat. Enklare att bara skaffa en disk som tål lite mer.

Personligen tex vill jag aldrig ha ASUS moderkort, då deras kvalitetskontroll och hållbarhet är rent av skit (av min erfarenhet), där samtliga moderkort jag har haft från dem har rasat på ett eller annat sätt. Så jag förstår att folk har sina märken de gärna undviker, om de kan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Du kollade inte min prisjakt länk va?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=984882
Seagates skit disk finns fortfarande till salu!

Ang 840 diskarna så rasar de inte mer ofta än andra SSDer. De tappar prestanda, ja, men även det verkar Samsung ha gett sig på att fixa.
Jag ser ingen fix för brickade Seagate diskar än, gör du?

Ang Toshiba så har de faktiskt haft problem med en del diskar på några modeller. Så visst, IBM andan lever vidare

Men visst, jag håller med dig att alla tillverkare har sina dåliga modeller. Vissa gör bättre/sämre i från sig att fixa dem, vilket är ofta mer viktigt. Samsung var sega som F på att erkänna felet, och det har tagit tid att fixa, men Seagate har inte ens erkänt problemet än, utan säljer disken än idag.

Ang Seagate diskar så har de nästan ingen temperatur tålighet. 50 Grader = kraschad disk. 40 grader, fungerande disk. De fungerar mao kanon, inom spec, men det är ett jävla jobb att hålla allt perfekt vibrationsfritt, perfekt temperatur och perfekt allt annat. Enklare att bara skaffa en disk som tål lite mer.

Personligen tex vill jag aldrig ha ASUS moderkort, då deras kvalitetskontroll och hållbarhet är rent av skit (av min erfarenhet), där samtliga moderkort jag har haft från dem har rasat på ett eller annat sätt. Så jag förstår att folk har sina märken de gärna undviker, om de kan.

Ja alla har sina favoriter mina favorit modekort är nog faktiskt asus inget som strulat gigabyte har även funkat bra. Har aldrig testat Asrock vet ej om dem finns kvar idag men var väl asus som ägde dem om jag inte minns fel. Msi har väll bättrat sig nu men förr var det budget kondningar på dem jag sett på.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Jag håller mig inte heller enbart till märke på hårddiskar även om det oftast blir wd kollar på modeller hade jag köpt nya idag hade det nog vart hgst faktiskt. Har dock flera seagate och wd samsung har jag inga kvar sålde dem vid thailandsvågen men hade bara 4 stycken men gillade dem väldigt mycket gick väldigt svala trots 7200rpm.

Förr var man nog fanboy till corsair men det var på den gamla goda tiden då alla deras nätagg höll riktigt bra kvalite innan nya cx gx rm serien kom.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Monterad i en dator för skrivning/läsning av data?

Är inte alla diskar det?

Eh nej. Backblaze har inte ett fåtal diskar monterade i en dator, de har tusentals diskar monterade i sk "storage pods". Varje pod kan innehålla 60 diskar och dessa monteras sedan i sk "storage vaults" (rack), 20 pods per rack = 1200 diskar per rack. Det är här jämförelsen med Svenne Banans hemdator fallerar (om du nu inte råkar känna någon som har 1200 hårddiskar i sin dator).

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Vila i frid

Man bör nog ta till sig av BackBlase statistik. Enligt min egen statistik borde WD Red 2TB förbjudas. Förmodligen köpte vi in en batch taskiga diskar då felstatistiken inom ett halvår var 50%. De används som "disaster" kopia och lagrar nattliga backuper dvs väldigt lite nyttjandegrad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Eh nej. Backblaze har inte ett fåtal diskar monterade i en dator, de har tusentals diskar monterade i sk "storage pods". Varje pod kan innehålla 60 diskar och dessa monteras sedan i sk "storage vaults" (rack), 20 pods per rack = 1200 diskar per rack. Det är här jämförelsen med Svenne Banans hemdator fallerar (om du nu inte råkar känna någon som har 1200 hårddiskar i sin dator).

Helt oväsentligt hur de är monterade. Deras statistik är trovärdig pga deras stora antal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Helt oväsentligt hur de är monterade. Deras statistik är trovärdig pga deras stora antal.

Nej, det är inte oväsentligt. Hade Backblaze kört 10000 vanliga datorer med fem diskar i varje hade statistiken varit relevant, nu har de istället >1000 diskar i varje rack. Det är en jäkla skillnad i vibrationer och värmeutveckling, två mycket stora riskfaktorer för snurrdiskar.

Deras statistik är relevant för datacenter, inte hemanvändare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Nej, det är inte oväsentligt. Hade Backblaze kört 10000 vanliga datorer med fem diskar i varje hade statistiken varit relevant, nu har de istället >1000 diskar i varje rack. Det är en jäkla skillnad i vibrationer och värmeutveckling, två mycket stora riskfaktorer för snurrdiskar.

Deras statistik är relevant för datacenter, inte hemanvändare.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej det är det inte. Vibrationer är bara ett problem om de vibrerar ojämnt mot varandra. Diskarna är dessutom specade att klara av ett visst tryck. Så det är fortfarande helt oväsentligt, förutsatt att de håller sig inom specifikationen. Värme, generellt, i ett datacenter är betydligt bättre än i hemmet så om något är det en fördel där. Det finns ingen riskfaktor alls förutom från användarens sida - är denne inte redo att ersätta disken eller saknar backup, då är det en riskfaktor.